Jistě máte doma děti, ať již školou povinné nebo ty odrostlé, a dobře víte, jaké riziko je pustit je k plotně. Kolik nepořádku a škody nadělají, jak je člověk stále musí v kuchyni hlídat, jak vypadá pracovní deska poté, co ji děti opustí. A přesto jsou děti, které se vaření již programově věnují a v kuchyni nejsou žádnými nováčky. Pojďte se námi podívat za těmi, kteří to už ve věku 13-14 let opravdu umějí a kterým se ve většině případů stane kuchařské řemeslo životním osudem.
Soutěž O čokoládovou vařečku je kuchařská soutěž pro děti základních škol. Tuto mimořádnou a v republice ojedinělou soutěž pořádá velmi aktivní Střední odborné učiliště společného stravování v Ostravě-Hrabůvce. 5. ročník této soutěže proběhl 28.1.2003 v prostorách pořádající školy. V letošním roce měla soutěž již mezinárodní účast – mezi soutěžícími byli i dva žáci z Polska.
Proč soutěž dětí?
Proč se do takové akce pouštějí, jsme se zeptali zástupců školy: ředitele Mgr. Cieleckého a tiskové mluvčí školy Mgr. Schwartzové. Soutěží pořádáme více, říká pan ředitel Cielecki. Konkrétně tato je pro nás zajímavou prezentační akcí a jistou formou náboru. A plní svůj účel, protože nemusíme platit žádnou další reklamu a při přijímacím řízení máme plno. Mgr. Schwartzová dodává: Pokud ty děti najdou něco, co je baví a věnují se tomu, je to pořád lepší než ty věčné party na sídlištích. A Hrabůvka, v jejímž jsme centru, v tom nemá tu nejlepší pověst.
Soutěžní úkoly
Soutěžní úkoly byly následující:
– Příprava tří porcí pokrmu s přílohou v časovém limitu.
– Základní surovinou jsou čerstvá kuřecí prsa, ostatní suroviny z nabídkového koše budou pro všechny soutěžící stejné (půjde o zcela běžné potraviny například o tuk, zeleninu, vejce, koření, uzeniny aj.), bude záležet jen na fantazii soutěžícího, které suroviny si vybere a jak dané suroviny použije, např. na plnění, ozdobu či je nakrájí do směsi masa ap.
– Přílohu k pokrmu, šťávu nebo omáčku, si žák vybere z nabídky VITANY. Nabídka produktů je uvedena v příloze.
– Pro tepelnou úpravu bude k dispozici elektrická varná deska, pánev WOK a mikrovlnná trouba, půjde tedy o minutkové úpravy na pánvi nebo v mikrovlnné troubě.
Celá soutěž se skládala ze čtyř 25 minutových částí:
– z teoretické části – soutěžící budou seznámeni s technologickým zařízením a ostatními surovinami, které mohou při vaření použít. Popíší postup, jak budou pokrm připravovat, ujasní si časový harmonogram jeho příprav, nakreslí jak pokrm na talíři umístí aj.
– z praktické přípravy před vystoupením- spolu s asistentem „kuchařem“ – připraví suroviny, oloupou, nakrájí, naklepou, ušlehají, … ap.
– z vlastního vystoupení – opět spolu s asistentem kuchařem pokrm tepelně upraví, ozdobí a podají k degustaci
– z úklidu pracoviště po vystoupení
Surovinový koš
Účastníci mohli pro vystoupení volit potraviny z následujícího majoránka, chilli,
sýry: tvrdý, niva, uzený
mlýn. produkty: mouka hladká, strouhanka, solamyl
zelenina: rajčata, paprika, pórek, cibule, mrkev, celer, petržel,česnek
dochucovací prostředky: kečup, sojová omáčka, worchester, koření KLASIK, tatarská omáčka, ocet, hořčice, kořenící směsi VITANA
Produkty VITANA:
omáčky a základy:šťáva k masu, omáčky hnědá, houbová, rajská, pepřová, boloňská a papriková
minutky:Čína, Mexiko
přílohy v prášku:bramborové těsto, bramborová kaše, knedlíky v prášku, krkonošský bramborák, chlupaté knedlíky, italská těstoviny tj. kolínka, vřetena, špagety a rýže
Hodnocení soutěžících
Hodnotitelskou komisi tvořili Miroslav Gasior, zástupce hlavního sponzora Vitana a.s. a absolvent pořádající školy, Michal Adam, učitel odborných předmětů na SOUSS a Karel Hlaváč, žák SOUSS, který již školu úspěšně reprezentuje na četných soutěžích (např. 3. místo na Gastrojunioru). komise se zaměřila na posouzení šikovnosti soutěžících během přípravy pokrmu, na dodržení technologického postupu, časového limitu a hygieny při práci, v neposlední řadě pak na chuťové a estetické ocenění připraveného pokrmu.
Kdo se zúčastnil
Přihlášky do soutěže poslalo 62 žáků z 19 škol. Protože se podobné množství nedá bez předkol zvládnout, museli provést organizátoři výběr. Přednost měli žáci 9. tříd, dále ti, jejichž receptury byly určitým způsobem originální. Chlapci se rozhodně mezi soutěžícími neztratili, tvořili třetinu soutěžního pole. Mezi účastníky soutěže byli již i sedmáci.
Jak to probíhalo
Atmosféra soutěže byla bouřlivá. Soutěžící na kuchařském podiu sledovaly desítky jejich spolužáků. Každý soutěžící měl přiděleného asistenta z řad učňů pořádající školy. Děti předváděly svůj kuchařský um předpisově kuchařsky ustrojeny. Bylo zajímavé vidět chlapce i děvčata ve vysokých kuchařských čepicích, jak se za pomoci asistenta snaží připravit svůj soutěžní pokrm. Kolem procházející hodnotitelé ještě zvyšovali nervozitu soutěžících, i když popravdě svůj úkol brali spíše přátelsky a rodičovsky upozorňovali děti na nedostatky.
Porota byla ostatně i jedním z vítězů soutěže, protože její tři členové museli za den degustovat přes 30 pokrmů s kuřecími prsíčky.
Věčné pobíhání dětí způsobovalo čilý ruch, znásobovaný příjezdy různých novinářů a redaktorů z rozhlasu a televize. Bylo vidět že Čokoládová vařečka je v Ostravě zavedená soutěž. Koho přestalo bavit sledovat soutěžící, mohl obdivovat tabuli s vystavenými jídly nebo chutnat malé bramboráčky, které se návštěvníkům rozdávaly. Tyto bramboráčky jsou tradiční doprovodnou akcí této soutěže a letos jich učni usmažili téměř 2000.
Vítězem 5. ročníku se stal Jaromír Fukan, ze ZŠ Ostrčilova, Ostrava se soutěžním pokrmem Kuřecí prsíčka s plněnými jablky. Zajímavostí je, že soutěžící, kteří se umístí na předních pozicích, škola pak zvýhodňuje při přijímacím řízení.
Ohlasy soutěžících
Radek Činčala je osmák. Patřil sice mezi vzrůstem nejmenší soutěžící, ale je jedním z těch zkušenějších, protože zde soutěžil již vloni, kdy skončil šestý. Letos si o jedno místo polepšil Řekl nám: Připravoval jsem kari kostky s orient. rýží, a caciki salát. Povedlo se mi to výborně, jsem spokojený. Vaření mně baví, nejraději dělám kuřecí prsíčka. Vařím i doma. Mamka je kuchařka, a rád jí pomáhám. Naši jsou spokojeni, říkají, že je to dobré. Chci být kuchařem a rád bych se učil zde v této škole budu studovat zde.
Vendula Křížková je z 9. třídy. Připravovala kuřecí prsa s ovocnou omáčkou (smetana, banán, ananas, mandarinka). Recepturu jí doporučila maminka. Vendula si to jednou vyzkoušela a hned šla na tuto soutěž.
Jana Schmidtová je také z 9. třídy. Řekla nám, že zde soutěžila už vloni a obsadila 10. místo. Letos připravovala palačinky plněné kuřecími prsíčky a zeleninou. Řekla nám: Palačinky doma děláme často a tak jsme přemýšleli, čím bychom to nově naplnili. Tuto náplň mně doporučil taťka. Zkoušela jsem si to doma třikrát a jednou jsem to úplně spálila. Při soutěži se to Janě povedlo lépe, skončila devátá.
Marie Ludvíková je externí redaktorkou portálu Jídelny.cz
Diskuze