IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Vážené kolegyně, kolegové, můžete se prosím podělit o zkušenosti, jak probíhá ve vašem zaříení situace, kdy přijde do jídelny strávník a oznámí paní kuchařce: „nemám čip“ – jak to chodí u vás?
Jakým způsobem pak identifikujete strávníka a na základě čeho mu následně vydáváte oběd. Máte také dvě jídla na výběr? Dostane strávník bez čipu jídlo jedna nebo dvě? U nás se neúnosně rozrostl počet dětí, které čip nenosí.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
My sice v naší jídelně nemáme čipy, ale IDkarty, princip je však stejný. Když si někdo zapomene kartu, podívám se do počítače, zda má :
1) zaplacený a přihlášený oběd
2) jaké jídlo má objednáno
na základě toho dostane kartičku, tzv. „žolíka“, kterou odevzdá u okénka. Bez identifikace kartou nebo žolíka, jídlo nevydáme. Navíc máme v provozním řádu jídelny uvedeno, že tohoto „žolíka“ může dostat nanejvýš třikrát za sebou. V opačném případě má další dny odhlášený oběd až do té doby, dokud si nepřinese, nebo nezakoupí, novou IDkartu.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Paní Aleno, děkuji za vaši reakci. Jen se ještě zeptám, jak zabránit tomu, že má strávník v kapse svou kartu, vyzvedne si „žolíka“, na kterého se nají a pak se na jeho čip nají někdo další, kdo není k obědům přihlášen. Máte i toto nějak ošetřeno.
Díky
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Pokud strávníkovi vydám „žolíka“, pak mu zároveň označím v počítači jeho oběd jako vydaný. Pokud by šel někdo na oběd s jeho kartou, tak u výdeje mu začne kartička pískat a na monitoru se objeví pokus o druhý kontakt. Tak se nemůže stát, že by byl oběd vydán dvakrát. Všichni to vědí, takže se ani o to nepokoušejí.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Dobrý den, u nás to řešíme náhradními stravenkami. Taky máme čipy a děti je občas zapomenou (některé pravidelně). V řádu školní jídelny mám tuto situaci ošetřenu tak, že pokud strávník zapomene čip, musí se nahlásit u vedoucí školní jídelny, která zjistí zda (a popřípadě jaký, my máme jen jeden druh) má oběd zaplacený nebo ne a až s tou stravenkou jde za paní kuchařkou. Také mám napsáno, že pro náhradní stravenku si může přijít jen 3x do měsíce a pokud ho nemá delší dobu, musí pořídit nový. Jsou tu i takoví, kteří jsou nepoučitelní a stále ho ztrácí, kupují si proto nový, ale pak zas najdou ten původní. Ty jsem si vyhlídla a musí si pro čip chodit ke mě do kanceláře.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Dobrý den,u nás to také řešíme stravenkami,které si sama každý měsíc vytisknu a při předání stravenky dotyčnému odpípnu oběd ,že už je vydaný,tudíž pokud by na jeho čip někdo šel na oběd,tak se mu ukáže pokus o druhý výdej,nevím jak je to u Vás,ale v poslední době máme čím dál více dětí co zapomínají čip.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Také nám jich přibývá a horší je že si z toho že ho nechávají doma nic nedělají. Nevím zda je třeba – když se to bude stále opakovat – nenechat čekat, že půjdou na oběd jako poslední. Máte někdo jiné nápady?
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Děkuji vám všem za reakce. Právě, že nenošení čipů nás velmi zatěžuje. Děti dělají různé podvody, řeknou, že čip nemají a očekávají, že dostanou jiné než původně objednané jídlo, na jeden čip chodí dva atp. Já jsem zastáncem poněkud tvrdšího přístupu, tedy bez čipu oběd nevydat vůbec – mimo družinu a nejmenší děti – většina dětí bydlí v okolí školy, není pro ně problém si pro čip odskočit nebo si ráno před vyučováním dojít do jídelny pro náhradní stravenku. Vedení školy však tento postup odmítlo. Hledám proto nějaký systém, který by minimalizoval lidský faktor na obou stranách. Čipový systém při nenošení čipů nemá zcela žádný smysl. Denně přijde u nás bez čipu až dvacet strávníků.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
U nás je to stejné,jejich čím dál víc a já pak musím vysedávat v kanceláři nebo často odbíhat pokud vypomáhám u výdeje(ovoce,jogurty,apod).U nás se nejedná o podvod ohledně druhu oběda,(vaříme jen jedno),ale mám pocit ,že z lenosti než aby čip vyndaly z tašky,tak si radši řeknou o stravenku.
Autor: Pekařka
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
My máme laminátové karty, také jsem řešila denně nejméně 30 zapomenutých karet, od nového školního roku jsme to s p.ředitelem „utnuli“ – vydali jsme Pravidla pro účastníky školního stravování, která jsou součástí Provozního řádu ŠJ a řeší se to tak, že pokud zapomene kartu dítko, které je v družině, přijde ho omluvit vychovatelka a po zjištění, zda má oběd (v počítači), ho zapíše do sešitu (oběd už je tzv. odtypovaný). Ostatní si musejí dojít pro kartu domů, nebo přijít na oběd až od 13.50 do 14.00 hod. Osvědčilo se to – mám teď denně max. 3-4 děti, a když zapomínají často, kontaktuji rodiče se žádostí o nápravu. Jde to v pohodě. Hezký den přeji.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Naštěstí všechny malé děti jsou v družině, ale kdyby se nějaké takové vyskytlo, tak si ho zapíše kuchařka a se slovy „tytyty“ mu oběd dá. Pochopitelně, kdyby to přerostlo v několikanásobné opakování, kontaktovala bych rodiče, ale zatím to jde. Jen je třeba udržet rozumnou mez, aby to nepřerostlo do dřívějších rozměrů. Rodiče byli informováni a nejsou problémy. Hezký den.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
U nás používáme čipy a karty. V případě, že strávník čip/kartu doma zapomene, přijde do jídelny a dostane jednorázovou stravenku – před jejím vydáním ověříme v počítači, že má koupený oběd a že si ho už nevyzvedl (zkoušeli to na nás chytráci, že zapomněli kartu a přitom ji půjčili spolužákovi, takže by se z jednoho obědu najedli oba). Protože i u nás to překročilo únosnou mez, vyčlenili jsme na výdej stravenek dvě půlhodinová okna a mimo tuto dobu stravenky nedáváme. Osvědčilo se nám to, denně chodí tak 3-5 lidí (z cca 600 strávníků).
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Bohužel mám kancelář s počítačem za kuchyní a výdejem a tak musíme každý zapomenutý čip řešit dost složitě. Kuchařka musí přestat vydávat a jít do kanceláře ověřit co dítě má dostat. Sahá-li na počítač, není-li u PC vedoucí, tak si musí sundat rukavice, pak se znovu jít umýt, nanadat rukavice … Vše velmi zdržuje, denně je to kolem 15ti dětí (z 500 strávníků).
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
To by u nás nešlo, proto si musí strávník vyzvednout v uvedené době papírovou stravenku, kterou odevzdá u okénka. Kdo si ji nevyzvedne, má smůlu.
Toto musíte řešit opravdu tvrdě a důsledně, jinak to bude jen a pouze narůstat. Kdysi jsme to řešili tím, že se strávník zapsal do sešitu a my to pak kontrolovali zpětně. Důsledek? Denně chodilo bez karty několik desítek (!) strávníků a navíc se nám množily podvody s dvojím výdejem oběda. Od zavedení náhradních stravenek toto prakticky ustalo.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Musíte jim to nenošení čipu znechutit. Dát si do řádu jídelny (a dát rodičům na vědomí), že kdo zapomene , přijde si DOPOLEDNE do kanceláře pro náhradní stravenku. Komu dáte stravenku, toho pak přepíšete, že už na obědě byl.
Kdo přijde na oběd bez čipu a bez náhradní stravenky, ten musí počkat, až vy budete mít čas jít ověřit, jestli má zaplaceno. Což je až po té, co odejde fronta děcek. Zapomnětlivý ať čeká, až přijde jeho čas. Pak teprve ověříte a dáte oběd.
A hlavně nepovolit. Povolit se dá jedině u malých dětí.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Velké procento zapomětlivců tvoří v základních školách právě malé děti, které přichází s družinou a nelze je nechat čekat a tím je „vychovat“.
Také se těšíme, až budou snímače na otisk palce nebo sejmutí rohovky 🙂 – to si děti nebudou zapomínat.
IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Autor: Monik
IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Vážené kolegyně, kolegové, můžete se prosím podělit o zkušenosti, jak probíhá ve vašem zaříení situace, kdy přijde do jídelny strávník a oznámí paní kuchařce: „nemám čip“ – jak to chodí u vás?
Jakým způsobem pak identifikujete strávníka a na základě čeho mu následně vydáváte oběd. Máte také dvě jídla na výběr? Dostane strávník bez čipu jídlo jedna nebo dvě? U nás se neúnosně rozrostl počet dětí, které čip nenosí.
Díky
Autor: Alena II.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
My sice v naší jídelně nemáme čipy, ale IDkarty, princip je však stejný. Když si někdo zapomene kartu, podívám se do počítače, zda má :
1) zaplacený a přihlášený oběd
2) jaké jídlo má objednáno
na základě toho dostane kartičku, tzv. „žolíka“, kterou odevzdá u okénka. Bez identifikace kartou nebo žolíka, jídlo nevydáme. Navíc máme v provozním řádu jídelny uvedeno, že tohoto „žolíka“ může dostat nanejvýš třikrát za sebou. V opačném případě má další dny odhlášený oběd až do té doby, dokud si nepřinese, nebo nezakoupí, novou IDkartu.
Autor: Monik
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Paní Aleno, děkuji za vaši reakci. Jen se ještě zeptám, jak zabránit tomu, že má strávník v kapse svou kartu, vyzvedne si „žolíka“, na kterého se nají a pak se na jeho čip nají někdo další, kdo není k obědům přihlášen. Máte i toto nějak ošetřeno.
Díky
Autor: Alena II.
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Pokud strávníkovi vydám „žolíka“, pak mu zároveň označím v počítači jeho oběd jako vydaný. Pokud by šel někdo na oběd s jeho kartou, tak u výdeje mu začne kartička pískat a na monitoru se objeví pokus o druhý kontakt. Tak se nemůže stát, že by byl oběd vydán dvakrát. Všichni to vědí, takže se ani o to nepokoušejí.
Autor: Blanka ŠJ
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Dobrý den, u nás to řešíme náhradními stravenkami. Taky máme čipy a děti je občas zapomenou (některé pravidelně). V řádu školní jídelny mám tuto situaci ošetřenu tak, že pokud strávník zapomene čip, musí se nahlásit u vedoucí školní jídelny, která zjistí zda (a popřípadě jaký, my máme jen jeden druh) má oběd zaplacený nebo ne a až s tou stravenkou jde za paní kuchařkou. Také mám napsáno, že pro náhradní stravenku si může přijít jen 3x do měsíce a pokud ho nemá delší dobu, musí pořídit nový. Jsou tu i takoví, kteří jsou nepoučitelní a stále ho ztrácí, kupují si proto nový, ale pak zas najdou ten původní. Ty jsem si vyhlídla a musí si pro čip chodit ke mě do kanceláře.
Autor: IvankaL
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Dobrý den,u nás to také řešíme stravenkami,které si sama každý měsíc vytisknu a při předání stravenky dotyčnému odpípnu oběd ,že už je vydaný,tudíž pokud by na jeho čip někdo šel na oběd,tak se mu ukáže pokus o druhý výdej,nevím jak je to u Vás,ale v poslední době máme čím dál více dětí co zapomínají čip.
Autor: BlankaŠJ
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Také nám jich přibývá a horší je že si z toho že ho nechávají doma nic nedělají. Nevím zda je třeba – když se to bude stále opakovat – nenechat čekat, že půjdou na oběd jako poslední. Máte někdo jiné nápady?
Autor: Monik
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Děkuji vám všem za reakce. Právě, že nenošení čipů nás velmi zatěžuje. Děti dělají různé podvody, řeknou, že čip nemají a očekávají, že dostanou jiné než původně objednané jídlo, na jeden čip chodí dva atp. Já jsem zastáncem poněkud tvrdšího přístupu, tedy bez čipu oběd nevydat vůbec – mimo družinu a nejmenší děti – většina dětí bydlí v okolí školy, není pro ně problém si pro čip odskočit nebo si ráno před vyučováním dojít do jídelny pro náhradní stravenku. Vedení školy však tento postup odmítlo. Hledám proto nějaký systém, který by minimalizoval lidský faktor na obou stranách. Čipový systém při nenošení čipů nemá zcela žádný smysl. Denně přijde u nás bez čipu až dvacet strávníků.
Autor: IvankaL
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
U nás je to stejné,jejich čím dál víc a já pak musím vysedávat v kanceláři nebo často odbíhat pokud vypomáhám u výdeje(ovoce,jogurty,apod).U nás se nejedná o podvod ohledně druhu oběda,(vaříme jen jedno),ale mám pocit ,že z lenosti než aby čip vyndaly z tašky,tak si radši řeknou o stravenku.
Autor: Pekařka
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
My máme laminátové karty, také jsem řešila denně nejméně 30 zapomenutých karet, od nového školního roku jsme to s p.ředitelem „utnuli“ – vydali jsme Pravidla pro účastníky školního stravování, která jsou součástí Provozního řádu ŠJ a řeší se to tak, že pokud zapomene kartu dítko, které je v družině, přijde ho omluvit vychovatelka a po zjištění, zda má oběd (v počítači), ho zapíše do sešitu (oběd už je tzv. odtypovaný). Ostatní si musejí dojít pro kartu domů, nebo přijít na oběd až od 13.50 do 14.00 hod. Osvědčilo se to – mám teď denně max. 3-4 děti, a když zapomínají často, kontaktuji rodiče se žádostí o nápravu. Jde to v pohodě. Hezký den přeji.
Autor: xyzž
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
A jak řešíte malé nedružinové děti. Ty si domů pro kartu také musí? A jaké byly reakce rodičů?
Autor: Pekařka
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Naštěstí všechny malé děti jsou v družině, ale kdyby se nějaké takové vyskytlo, tak si ho zapíše kuchařka a se slovy „tytyty“ mu oběd dá. Pochopitelně, kdyby to přerostlo v několikanásobné opakování, kontaktovala bych rodiče, ale zatím to jde. Jen je třeba udržet rozumnou mez, aby to nepřerostlo do dřívějších rozměrů. Rodiče byli informováni a nejsou problémy. Hezký den.
Autor: Lukáš
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
U nás používáme čipy a karty. V případě, že strávník čip/kartu doma zapomene, přijde do jídelny a dostane jednorázovou stravenku – před jejím vydáním ověříme v počítači, že má koupený oběd a že si ho už nevyzvedl (zkoušeli to na nás chytráci, že zapomněli kartu a přitom ji půjčili spolužákovi, takže by se z jednoho obědu najedli oba). Protože i u nás to překročilo únosnou mez, vyčlenili jsme na výdej stravenek dvě půlhodinová okna a mimo tuto dobu stravenky nedáváme. Osvědčilo se nám to, denně chodí tak 3-5 lidí (z cca 600 strávníků).
Autor: Monik
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Bohužel mám kancelář s počítačem za kuchyní a výdejem a tak musíme každý zapomenutý čip řešit dost složitě. Kuchařka musí přestat vydávat a jít do kanceláře ověřit co dítě má dostat. Sahá-li na počítač, není-li u PC vedoucí, tak si musí sundat rukavice, pak se znovu jít umýt, nanadat rukavice … Vše velmi zdržuje, denně je to kolem 15ti dětí (z 500 strávníků).
Autor: Lukáš
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
To by u nás nešlo, proto si musí strávník vyzvednout v uvedené době papírovou stravenku, kterou odevzdá u okénka. Kdo si ji nevyzvedne, má smůlu.
Toto musíte řešit opravdu tvrdě a důsledně, jinak to bude jen a pouze narůstat. Kdysi jsme to řešili tím, že se strávník zapsal do sešitu a my to pak kontrolovali zpětně. Důsledek? Denně chodilo bez karty několik desítek (!) strávníků a navíc se nám množily podvody s dvojím výdejem oběda. Od zavedení náhradních stravenek toto prakticky ustalo.
Autor: Evka
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Musíte jim to nenošení čipu znechutit. Dát si do řádu jídelny (a dát rodičům na vědomí), že kdo zapomene , přijde si DOPOLEDNE do kanceláře pro náhradní stravenku. Komu dáte stravenku, toho pak přepíšete, že už na obědě byl.
Kdo přijde na oběd bez čipu a bez náhradní stravenky, ten musí počkat, až vy budete mít čas jít ověřit, jestli má zaplaceno. Což je až po té, co odejde fronta děcek. Zapomnětlivý ať čeká, až přijde jeho čas. Pak teprve ověříte a dáte oběd.
A hlavně nepovolit. Povolit se dá jedině u malých dětí.
Autor: Valentýna
Re: IDENTIFIKACE STRÁVNÍKŮ U VÝDEJ
Velké procento zapomětlivců tvoří v základních školách právě malé děti, které přichází s družinou a nelze je nechat čekat a tím je „vychovat“.
Také se těšíme, až budou snímače na otisk palce nebo sejmutí rohovky 🙂 – to si děti nebudou zapomínat.