Přeskočit na obsah

Nekritizujte pana Bureše

  • Autor: Radek Müller

    Nekritizujte pana Bureše
    Nekritizujte prosím pana Bureše ani společnost VIS Plzeň.

    Rád bych se vrátil k původnímu dotazu ohledně stravovacích karet a zkušenosti z Dánska. Kde ve škole jinak přeplněné moderní technikou, žádné stravovací karty nepoužívají (viz diskuze Jde to i bez karet). Proč u nás nemůžeme dětem dávat jídlo bez identifikace a vytvořit stejný nebo podobný kontrolní mechanizmus, jako používají na zmíněné dánské škole? Domněnku, že prodej karet může být i dost komplikovaný, dokazuje svým příspěvkem paní Alka, tak proč nehledat cestu ke zjednodušení a hlavně zlevnění systému?

    • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

      Lépe tam počítají
      Děkuji vám za vstřícný postup, že jste se nenechal otrávit zásahem moderátora, a doufám, že se zde začne opravdu diskutovat k věci.
      Chtěl bych přidat postřeh od nás z redakce. Před lety jsme pro portál připravili několik článků o školním stravování v zahraničí. Přinášely vyjádření českých matek, které byly s rodinami pracovně mimo ČR. Žádná nemluvila o čipových/kartových systémech. Používaly se tam velmi jednoduché přihlašovací techniky typu tužka-papír, papírové stravenky v krabici od bot apod. Prostě levné systémy s vysokou užitnou hodnotou.
      Tam si každý velice dobře spočítá poměr cena/výkon. U nás jsme k tomu bohužel ještě nedospěli. Rovněž morální klima je zde poněkud jiné.

    • Autor: Radek Müller

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Tužky a papírové stravenky bych hodnotil jako cestu zpět. Progresivní je systém, který nikoho neobtěžuje, nezdržuje a nic nestojí (nebo jen velmi málo). Máte pravdu v tom sledování poměru výkonu a ceny – odhaduji, že když by jídelna porovnala ztráty vzniklé tím, že jí odbčas unikne nějaký ten nepoctivec, budou daleko menší než náklady na údržbu elektroniky, SW a administrativu spojenou s výdejem a evidencí karet.

      • Autor: Moni

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        „Žáci si zkrátka přijdou do jídelny a vezmou si oběd, na který mají chuť. “ … z vašeho původního článku jsem nepochopila, jak si může někdo někam přijít (i v Dánsku) a „vzít si“ na co má chuť. Promiňte, ale bez identifikace nebo přímé platby je to snad nesmysl. U nás se bohužel snaží podvádět už malé děti z prvního stupně.

        • Autor: Radek Müller

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Není to nesmysl. V té zmiňované jídelně se stravuje cca 400 žáků, takže není úplně malá. První věc, která funguje, je dozor. Do jídelny chodí většina dětí za doprovodu pedagoga, který je předává (jen pohledem) jinému, který tam má službu. Takže zde je první „filtr“ strávníků. Dozor se vším jen těch, kteří přicházejí individuálně. Je to učitel ze školy a ti zase většinu znají. Jak jsem již psal, funguje namátková kontrola.

          • Autor: Moni

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Oponuji. Jak může vědět dozor, zda má strávník placeno, zda si včera na dnes neodhlásit atp. Dozor vpustí pouze toho, kdo na obědy chodí, ale jak filtrují neplatiče???!!! Při 400 dětech je to (promiňte) nesmysl.

    • Autor: janav

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Myslím, že to není nesmysl.Jsou firmy, kde je to normální. U závodního stravování taky. Tak proč by to nešlo ve státním školním?

    • Autor: jája

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Bohužel, u nás je hrdina ten, co se nají zadarmo a ne ten co zaplatí za oběd. Oběd si odhlásí a nají se od kamarádů z přídavků. Tady není hanba, že někoho přistihnete, že podvádí – je to smlutné, ale je to tak. Rodiče volají a zlobí se na mně, že dítěti, kterému oni oběd nezaplatili dáte jen „polévku“, ale nezlobí se na sebe.Tady ještě není morální kodex na takové úrovni, aby se dal zavést systém důvěry.Staré české přísloví – ryba smrdí od hlavy. Jak se chovají poslanci, vláda, podnikatelé – tak se chovají i ti ostatní.

      • Autor: Lukáš

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Bohužel, máte 100% pravdu. Podvádět není pro naše děti něco špatného nebo ostudného – kdo podvede jídelnu, ten je borec, těžký king apod. Zatím tedy musíme používat všechny možnosti pro kontrolu oprávněného čerpání obědů. Snad se to někdy zlepší, ale předpokládám, že my se toho už nedožijeme.

        • Autor: Radek Müller

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Soulasím, že u nás není dost hodnocena morálka, na důvěru se nesází, ale také to asi nikdo bez identifikace nezkusil.
          Napadá mě takové srovnání. Ve školní jídelně, kam chodí moje dcera, jsou už středoškoláci a mohli bychom předpokládat, že již českého života znalí. Mají tam na stole v jídelně „samoobsluhu“ na polévku, pečivo, saláty…určitě se najde někdo, kdo si občas zajde jen tak zadarmo na polévku, ale jídelna nekrachuje..naopak se dost jídla ještě vyhazuje a to tam nemají dozor žádný. Proč to nezkusit i s hlavním jídlem a ze začátku posílit dozor?

          • Autor: Alena II

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Je to smutné, ale bohužel je to tak. A jak říká přísloví-„každá ryba smrdí od hlavy“ . Pokud nemůžeme mít důvěru v ústavní činitele – o jejich morálce ani nemluvím, jak můžeme vyžadovat morálku od ostatních?

          • Autor: Evča 1

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Také jsme zavedly v jídelně „samoobsluhu“ na polévku, pečivo, saláty, …. Jsme dětský domov se školou, máme 45 dětí a 20 docházejících. Smutnou zkušeností ovšem je, že podvádí dospělí. A o tom, že by fungoval dozor, o tom si můžeme jen nechat zdát. Jestliže učitel, který má dozor, „drbe“ s dalším a dětí si nevšímá, pak se nají zadarmo, tak jak to vše může vypadat.

    • Autor: jája

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Já si myslím, že by školy měly hledat další využití čipu, třeba při vstupu do školy, na skříňku, na počítač atd., ne jenom na oběd.

    • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      V diskusi několikrát zmiňujete nutnost dozoru a to ještě posíleného. Určitě by to narazilo na mzdové prostředky. Učitelé to zadarmo dělat nebudou (pakliže vůbec budou mít zájem) a kdyby to měl dělat personál ŠJ, musel by se opravdu rozkrájet.
      Současně to vyžaduje jistou úroveň morálky. Oba požadavky dohromady se mi zdají moc. Osobně bych viděl cestu v návrhu Jáji – hledat další využití kart.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Jaký je problém, aby pedagog, který má být osm hodin na pracovišti, odvedl děti do jídelny? Né všechny děti do jídelny chodí a získat přehled o strávnících, zas takový problém není. Minimálně na prvním stupni, kde se pedagogové tolik nestřídají. Kdyby to klaplo i jen na prvním stupni, je o polovinu karet méně a o polovinu méně starostí. Hlavně – děti by získaly zkušenost, že to jde i s důvěrou. Napsat, že je to nesmysl, je snadné. Ale proč to může fungovat v Dánsku a u nás ne? Není to také v tom, že hned od prvňáčka děti očipujeme a už dopředu nedůvěřujeme?

        • Autor: Moni

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Ale to celé není o dozorech. Celé to je o rodičích. Vždyť malá dítě vůbec netuší, že oběd mu musí zaplatit napřed maminka v bance, aby pak mohlo obědvat v jídelně. Ten prvňáček snad ani nechce podvádět, to jen maminka zapomněla – už po třetí … A není to ani o dozoru. Copak učitel může tušit, že Pepíčkův tatínek neměl tento měsíc dost peněz na účtu, a nestrhlo se mu sporožiro. Neříkejte mi, že v Dánsku nikdo nemá sklerózu, někdy i záměrnou.

        • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Na otázku ve vaší první větě bohužel musím odpovědět: JE. Odpověď sice nemohu dostatečně podložit argumenty, ale když léta sledujete diskusi zde na portálu, mluvíte se spoustou vedoucích a slyšíte, jaké postoje řada učitelů zaujímá, když slyšíte o vztazích mezi učiteli a nepedagogickými pracovníky, tak si jistý obrázek uděláte. Nelze ovšem generalizovat, jsou učitelé, kteří by s tím neměli problémy. Jistě by se musely vyřešit drobné organizační problémy, které zde vedoucí uvádějí.

    • Autor: rozka

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Nezlobte se , ale Dánsko je Dánsko. My jezdíme ke známým do Švýcarska,tam třeba vůbec nezamykají své domy. Zkuste to tady v naší domovině. To samé by bylo,kdyby se zrušily karty a čipy. Do naší jídelny chodí skoro tisíc strávníků, dozor máme posílený a přála bych Vám to vidět během výdeje. A to strávníci mají karty. Denně jich odhalíme kolem 50, co podvádí. Ano, malé děti mohou do jídelny vodit učitelé,ale co ty na druhém stupni,učiliště a gymnázium? Ceny stravného jsou nízké a nemůžeme si dovolit dle normování uvařit o mnoho více a krmit podvodníky.

    • Autor: maty200

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Vůbec si nedovedu představit nemít čipy nebo jinou kontrolu.Jeden čas jsme měli saláty volně k obědu a mohli si strávníci nabrat,jak to dopadlo..Obědy se neobjednávaly a většinou dospělí si nabrali jen salát-zadarmo!Teď mají děti zase jinou techniku,někteří si neobjednají a nechají si přinést nášup nebo jen polévku.S čipama nemám žádné problémy,máme zálohově,ztratíš koupíš si nový. S účetní si kontrolujeme každý měsíc počet.
      Strávnici si můžou objednat na 14 dní dopředu – máme celodenní stravování o dvou výběrech,tak že čipy potřebuji.Nedovedu si představit mít dva výběry a kdo dřív příjde má lepší…Nevidím v tom nic složitého,naopak mám jistotu,že každý dostane co si objednal.

      • Autor: Alena II

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Ano, naprosto souhlasím.Ono stačí, pokud jedete na dovolenou, kde jsou snídaně formou švédského stolu. Cizinci si naberou co snědí a podívejte na některé čecháčky – nabalí si na svačinu, aby ušetřili za oběd …hlavně , že je to zadarmo. Jiný kraj, jiný mrav,ale u nás to skutečně není možné.

      • Autor: slovensko

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Aj ja v ŠJ už rok používame čípové karty bez nich by si to nevedela predslaviť, aj tak prídu na polievku tý čo nemajú objednanú stravu, ale nedá sa to kontrolovať. Ten číp by musel fungovať najprv pri dverách, aby vpustil dnu tých čo majú objednanú stravu a potom pri výdajovom okienku. Aj mi máme celodennú stavu tak 100 r 400- 450 odbedov, 100 večerí a výber z dvoch jedál, aj r+v výber z dvoch jedál. Zaujalla ma tiež téma že ako kontrolujete predaj čípovýcjh kariet, niektorý to zapisujú do knihy cennín. a vy si to kontrolujete s úštovníčkou. U nás sa prvé čípy dávali za zálohu 100,. Sk a ked vrátili tak sa im vrátili peniaze, ale už sa nedajú vracať spať, lebo su značne opetrobované. Pri stratte si musí kupiť zas. Niektorý už aj 5 ks čípov kupili. Peniaze sa odkladali v trezore škole a nové sa zas za tie peniaze kupili. Pomaly naá 100 Skj nebude stačit budeme musiet zvýšit. Predávame len za nákupnú cenu. A ja len do zošitta zapisujem číslo čípu a prijatú sumu alebo vrátenú sumu.

      • Autor: slovensko

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Ja som včera nedopísla lebo mi to už nezobralo, zaujímalo by ma či máte aj jedálny lístok zverejnený na portáli Stačí aspon pod ktorým písmenom.Dakujem

    • Autor: Olina

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Také si nedovedu představit výdej bez karet, ale zajímalo by mě jestli mají někde tak vychované děti, že by mohli vydávat obědy bez str. karet. U nás zatím nemožné.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Opravdu nikde nemáte samoobsluhy na polévku? Na čaj, saláty… Pamatuji si, že kdysi s námi na oběd na prvním stupni učitelka chodila, jedla s námi, během prvních týdnů se naše „parta strávníků „ustálila a ona už jasně věděla,kdo na oběd jde a kdo ne, kdo má kdy hudebku a kdo ve středu nechodí a také, které děti mají zapomnětlivé rodiče a je jim do notýsku třeba připomenout zaplacení. Ano, měli jsme lístečky a ty od nás vybrala a odevzdala u okénka. I tenkrát jsme lístečky nepotřebovali, kuchařky je u okénka nikdy nepřepočítávali, garantem byla naše paní učitelka. Když někdo zapomněl, stejně jídlo dostal. Těžko by se mezi nás vetřel někdo, kdo nemá na jídlo nárok nebo někdo úplně cizí. Tenkrát bylo vše direktivně řízeno a zrušit lístečky nešlo, dnes je to věcí jídelny, jakým způsobem si odběr stravy organizuje.

        • Autor: Brigitte

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          A kterej se psal rok?
          Ono za komančů se leckdo podvádět bál, byla větší kázeň (ne že bych tu dobu obahjovala!)
          ,ale dnes jsou děti vedeny (pokud jsou vůbec vedeny) jinak – jsou drzejší. Někdy je to zdravá drzost a lokty, někdy už míň …
          A jak jste řešili výběr, pokud byl? Ti poslední měli smůlu – brali co zbylo?

        • Autor: Evča 1

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Sice nejsme velká jídelna, ale jak jsem psala již výše, tento systém jsme také zavedly. Uvažovaly jsme i o vaření dvou druhů hlavního jídla, ale to jsem zatím vzdala. Snažím se zatím sehnat nějaké informace, jak to funguje v nějaké malé jídelně. 🙂

    • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Všimněte si, prosím, jak my všichni z jídelen a Jídelen jen snášíme argumenty, proč to nejde 🙂 Ale jako pohled odjinud je tento námět velmi užitečný. Že jinde to tak skutečně jde. Třeba se toho někdy dočkáme také.
      Panu Radkovi za tento námět děkuji, i ostatním za konstruktivní vedení diskuse.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Je několik úhlů pohledu.
        – organizační: chápu, že v jídelně o tisíci strávnících z různých škol a institucí musí být nějaký sofistikovaný systém. Myslím, že na jídelně menší, z jedné školy a třeba jen pro první stupeň by systém bez identifikace možný byl.
        – morální: chodil jsem do školy na počátku sedmdesátých let, ano vše bylo jinak..ten postřeh, že se podvádět lidé báli, vidím trochu odlišně. Naopak systém cenzury, domovních a uličních výborů nahrával rozvoji všech špatných lidských vlastností a podporoval donašectví na jedné straně a na druhé, kradli všichni, protože nikomu nic nepatřilo. Lidé se naučili systém „očůrávat“ a možná to je dědictví, které máme dodnes. Znovu říkám, že bychom tu důvěru měli zkusit obnovit a né hned v počátku rozvoje lidské osobnosti děti očipovat. Ještěže mají karty v kapse a né čipy pod kůží.
        – opravdu se nenajde Vámi žádná odbornice, která by věděla jak na to bez karet i v našich podmínkách?

        • Autor: JanaV

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Já si myslím, že by to mělo být sice na čipy,ale že by se částka z čipu odpočítala až po odebrání hl. jídla. Polévka, salát, moučník .. by se mělo účtovat zvlášť.Třeba na koncii linky pokladnu.Odpadlo by odhlašování, problém s dovybíráním réžií při nemoci
          a každý by platil jen za to co si vyzvedne. Vždyť kdo si vezme polévku kromě učitelů a družiny? Někdo si nebere ovoce jiný termix. Je to fakt socialismus.

          • Autor: ziss

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            A paní Jano V, podle čeho to ráno na ty švédské stoly připravíte? Kolik upečete moučníků, kolik dáte termixů a kolik navaříte té nechtěné polévky, nebo kolik nasmažíte řízků? A aby nebyl ten socialismus, co uděláte s jídlem, které navaříte a nikdo si ho nevzal? Komu naúčtujete, nebo z čeho budete hradit tuto finanční ztrátu? Že by ze státního? Prosím odpovězte.Děkuji.

          • Autor: Radek Müller

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Existují přeci přihlášky a odhlášky. Jak jsem uváděl, zmiňovaná dánská škola je přeplněná technikou, tohle vše je děláno přes internet. Platby, odhlášky, přihlášky, výběr jídla… jen nikdo nenosí karty k okénku. A výběr jídla? Každá zkušená vedoucí jídelny ví, co dětem chutná a když nenasadí proti sobě dušenou mrkev s řízkem. Dokonce i v takovém případě ví, jakým poměrem dopadne výběr, do tolerance se trefí a obědy přeci zbývají…

        • Autor: maty200

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          A vy jste na to přišel,ráda si nechám poradit..
          Kolik uvařti obědů a dva výběry- bez objednání,aby všichni dostali.Polévku,ovoce ,saláty neřeším,kdo chce si veme kdo nechce jeho problém.
          Chtěla bych vidět ty strávníky,kteří by přišli a nedostali nic,co potom zase s jídlem které zůstane?

    • Autor: MHNA

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Myšlenka je to krásná, něco takového zavádět u nás, ale asi nikdo v Dánsku nepožaduje kontrolu neoprávněně uvařených obědů, aby nedošlo k čerpání financí ze stát. rozpočtu a šetřilo se./ pozn.- moře je také z kapek, jak se říkalo dříve/ Kde hledat odpověď, třeba by se nad tím mohl zamyslet i někdo výše.

    • Autor: Olina

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Po přečtění příspěvků zjišťuji, že si žádná z nás asi nedovede představit výdej bez karet. Žijeme v Čechách a ne v Dánsku a rozdíl je to velký. Tím nechci říci, že bych na jejich praktiky ráda nepřešla, ale myslím si , že to zatím není možné.

      • Autor: maty200

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Úplně s Vámi souhlasím.
        Nechápu odpověď pana Mullera,jak můžou zbývat obědy- kdo je zaplatí.Vedoucí může mít zkušenost několik let,ale nemůže odhadnout na co zrovna stráníci při výběru jídla budou mít chuť.
        Myslím,že u nás máme moderní způsob objednávání,tak jak potom v Dánsku zjistí při výdeji kdo si co přes internet objednal…..?Jestliže si objednám řízek,chci řízek a né co zbyde.Příjdemi,že pan Muller asi nikdy nebyl u výdeje obědů a co by se tam dělo,kdyby si každý vbral co chce bez kontroly co si objednal. Pak lituji ty co vydávají stravu.

        • Autor: Radek Müller

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Obědy zbývají v každé jídelně. Dítě má oběd přihlášený a jednoduše nepřijde…to se podle mě děje na celém světě. Kdo je zaplatí? Zbývají již zaplacené obědy a nebo je zaplatí ten, kdo si objednal a neodhlásil. To je přeci samozřejmé i u nás nebo se mýlím?
          – systém objenávání v Dánsku (tedy na zmiňované škole) probíhá tak, že…rodiče i děti si mohou objednávat přes internet nebo mobilním telefonem (nikdo nepotřebuje speciální a drahé objednací terminály a každý je má doma). Kuchařka z počítačového programu zjistí v jakém poměru je potřeba jídla připravit (musím přiznat, že jejich jídelníček je poněkud odlišný -a tak je skoro jedno, co si objednáte, většinou je to ryba se zeleninou a sýr nebo sýr se zeleninou a ryba). Program zná zvyklosti strávníků, rozvrh hodin z celoškolského systému dat, jídla jsou zpětně hodnocena, získávají kredity…to je na delší popis. U okénka to probíhá jako u nás na dvou výdejích, jen nikdo nemá kartu nebo čip.

          • Autor: Bohumil Barda

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Píšete:“… to je na delší popis.“ Nechci mluvit za Pavla – šéfredaktora JCZ, ale možná by měl zájem o článek.
            PS: Ten kdo pojmenoval tuhle diskusi, by měl dělat novinové titulky, myslím že rozhodně název zaujme :-)) Vláďo nic ve zlém. 🙂

    • Autor: xxxxx

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Vezmi si co sníš a sám máme za sebou. Zkusili jsme to a rychle zredukovali. Polévku si do misek sebou domů nalévali i děti (maminka jim prý řekla) a někteří učitelé i po snědění dvou misek polévky si ještě brali nášup domů. Normálně vaříme gulášové polévky 70 litrů a tenkrát snad i sto by bylo málo. Výběr salát – dva druhy a kompot byl také trochu problém. Hlavně u dospělých. Ti si dali několik misek kompotu k obědu a vrchovatou misku salátu si odnesli, protože, jak říkali, salát ještě neměli a už nemůžou. O moučnících a sladkých maličkostech ani radši nebudu psát. Myslela jsem, že časem to přejde a půjde to. Nepřešlo a nešlo to. Naopak se vyrojilo dost dětí, kteří si obědy nekoupili a jen tak si skočili do jídelny něco zobnout. Dnes nandáme saláty do misek a ještě vedle necháme gastronádobu se salátem. Kompoty pouze nandaváme do misek. V tříměsíční zkušební době bylo všeho málo a už se nedalo kam navyšovat.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Nechci Vám nic nutit, jen píšu zkušenosti odjinud.
        Nalévání domů – jednoduše nikdo nic z jídelny nevynáší, vždyť jsem říkal, že je tam dozor a dodržují se pravidla. Výdej do paketů pro nepřítomné nebo nemocné se děje odděleně. Do jídelny si také nemůže jen tak někdo dojít něco zobnout. Stačí občas někoho z fronty na oběd zapsat a zjistit, zda odebírá stravu oprávněně či nikoliv. U nás také nejezdí v každé tramvaji revizor. Odebírání neoprávněné stravy není nic menšího než krádež.

        • Autor: slovensko

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Mám pocit, že už porovnávanie s Dánskom by ani u nás na Slovensku neprešlo, neviem kde žijete,ale ak im to funguje tak klobúk dole, ale p vedúce v Čechách ani na Slovensku by sme si to skúsiť nechceli,. Na polievkiu nám prídu aj tý čo nechodia na obedy a kompót si dokáže učitel ešte zobrat aj k segedínskemu gulášu s knedlikom a ked ho upozorníte že to k tomu nie tak sa na Vás díva čo asi také spravil. Ja si neviem predstait systém len tak z brucha varit. Zajtra máme vypražaný syr tak máme až 260 porcii. a 80 porci maso. A niekedy je to opačne tie chute su rôzne. VENUJME SARADšEJ INÝM TEMAM.

          • Autor: Radek Müller

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Žiju v Česku, ale protože dcera tam už několikrát byla na studijním pobytu, navštěvuji i Dánsko velmi často. Mimochodem jako země je ta naše nesrovnatelně krásnější. Stejně jako je rozdílná krajina, jsou i rozdílné povahy. Je mi poněkud smutno, když napíšete, že Vám na polévku přijdou i ti, kteří na obědy nechodí a Vám je to zřejmě jedno. Kdyby to jedno nebylo, vydávali byste ji také u okénka a nebo zajistili jinou formu kontroly,aby se polévka nekradla. On to přeci jen bude pozůstatek doby minulé, kdy nikomu nic nepatřilo a krádež byla národním sportem. Troufám si tvrdit, že na vlastní zahrádku byste si cízí sklízet úrodu chodit nenechala. Tam někde to bude, drahé terminály, drahé karty, čipy..nekupuje se to z vlastních a tak to vlastně ani nevadí, hledání cesty k úsporám je zbytečné a tak se věnujte raději jiným tématům. Přijal bych jakýkoliv racionální důvod, ale odvolávání se na to, že jsme prostě národem, který bez dohledu kamer, čipů a policajtů ukradne kde co, je smutné.

          • Autor: kuchařka

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Reakce na větu poslední- bohužel pravdivé, pozůstatek doby minulé, z čehož se asi nikdy nevzpamatujeme, pracuji ve středoškolské školní jídelně, „krást“ polévku a pečivo je standard, podvádět s čipy sport, dozor není možný, vychovatelů málo, nemohou být na několika místech najednou, nevím, cestu z tohoto bludného kruhu nevidím a je mi z toho smutno…Věřila jsem, že vyroste jná generace, ona už je tu a je to pořád stejné, ne-li horší…

          • Autor: maty200

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Máte pravdu,je to smutné, když se musí řešit už ve školních jídelnách takové problémy.A jestliže to děti vidí ,že může dospělí proč to nezkusí taky.Vždy´t mají vzor.Chodila jsem do školy v 80.letech a asi už jen ,že by byla ostuda jsme si to nedovolili.Dnešní děti jsou jiné,ale bohužel tak vychované…

          • Autor: slovensko

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Predstavte si že polievku vydávame pri okienku,ale keď si k stolu prisadne iný a dá mu tú polievku tak to sa nedá skontrolovať. Tolko učiteľov na dozor nie je. Cesty k úsporám sa hladajú robím tu 6 rokov a do kuchyne som nakúpila množstvo inventáru. Predtým neviem kde míňali réžiu asi na úkor školy.Nemyslím, že sú to až také drahé terminály, deti si tento spôsob objednávania pochvaľujú. A každy dostane to čo si objednal aj na konci výdaja.
            Ja som nic neukradla, ale vy asi podla seba sudím aj druhých to tak vyzeraá

    • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

      Ukončeme to!
      Mám pocit, že se diskuse příliš hrotí. Pan Müller přinesl zajímavou zkušenost, my jsme mu přinesli mnoho zkušeností, že to nepůjde. Myslím, že to stačí, a věřím, ale že červík pochybností v nás zůstane.
      Určitě si žádná z vás netroufne na dánský systém naráz přejít. Opravdu by ale někde (podle místních podmínek) některá ŠJ nezkusila samoobsluhu alespoň na polévku, prostě něčím začít?
      Navrhuji tuto diskusi, která nevede k cíli, ukončit. Nechci dávat pokyn moderátorovi, aby ji zcela zastavil. Prostě sem už nebudeme psát, že to nejde, a budeme se věnovat důležitějším věcem. Dokážeme to?
      Pana Müllera prosím, aby se mi ozval mailem do redakce, rádi bychom jeho zkušeností využili při přípravě článků. Děkuji.

      • Autor: Jasmínka

        Re: Ukončeme to!
        A čo čaká že bude sa tešiť a zabádzať to ako v Dánsku. Nech sa už konečne preberie. Dúfam, že robí nejakého vedúceho a  nech to skúsi a vyhrá nobelovu cenu a my ostatní to budeme raobiť dla neho.

    • Autor: JanaV.

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Přesně, pojďme hledat cesty jak to změnit aspoň něco.My máme samostatný chlazený stůl na saláty, kde si děti nabírají. Už 9 let. Po prvních měsících, kdy si brali i dvě misky (100kg mrkve). dnes stačí 50- 60kg. Jde to. Ty děcka zas nejsou tak špatné a učitelům ředitel řekl na poradě, že mají nárok jen na jednu mísku a je to. a to máme 1000 obědů.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Jsem moc rád, že alespoň někde se daří. Děkuji za takové zprávy.

    • Autor: Marta

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Buďme všichni rádi že máme takto propracovaný systém školního stravování, který snad není nikde na světě. Jsme schopni alespoň trošku ovlivnit správnou výživu dětí a používní karet a čipů nám práci jen ulehčuje. U nás se čipy používají již delší dobu /mimochodem – máme mhnohem vyšší
      cenu/ a rodiče i děti jsou spokojeni. Navíc nejmenší strávníci si s používáním čipů připadají důležitější , prostě jak dospěláci.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Vážená paní Marto, to, že máme nejlépe propracovaný systém školního stravování na světě, je stejný mýtus jako „Co Čech, to muzikant“. V rámci pracovních povinností se pohybuji prakticky po celé Evropě a několik let jsem působil za oceánem. Zejména severské státyEvropy jsou na tom se sociálním zabezpečením, školstvím a i stravováním na zcela jiné úrovni. Stojí je to velmi vysoké daně, ale komfort je nesrovnatelný. V USA jsou veliké rozdíly, jsou školy,kde neví, co společné stravování je a jsou školy s jídelnami hotelového typu. Vrátím se opět do Dánska. každé jídlo, je prověřováno hygienickou službou, každý den a správa je na netu. Fotky jídel jsou k dispozi na stránkách školy, jsou hodnoceny žáky, existují záběry z výrobních postupů, jídla mají systém kreditů podle chuti, nutriční hodnoty a četnosti zařazování na jídelníček. Stolování probíhá ve velmi pěkných prostorách, nádobí na jedno použití, u výdejních boxů jsou čidla zaznamenávající teplotu, čas expedice a expirace….

        • Autor: Romanaa

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          No to je tedy úžasné. Nádobí na jedno použití a jídla typu fast food. Viděla jsem nedávno televizní dokument – jak se stravují ve školních jídelnách děti v Anglii. Jamie Olivier je učil jíst zeleninu a zdravé vařené jídlo. Marně. Vše bylo smažené a nevalné kvality – centrálně vyráběné. Nevím jaké jste profese, ale prosím neučte nás DĚLAT školní jídelnu, pokud do ní nepřijdete alespoń na týden na brigádu nebo exkursi. My jí umíme. Kvalitní suroviny od kvalitních dodavatelů, propracovaný systém objednávání, děti mají možnost prostřednictvím svých školních parlamentů do stravování vnášet své myšlenky. Co nás trápí je jen malá míra samostatnosti a malé ocenění.

    • Autor: zdena

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Pane Mullere,to co píšete o šk.stravování v severských zemích,jsou zajímavé věci, ráda bych se dověděla víc.

    • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Mně také a myslím, že i další. Proto jsem pana Müllera poprosil, aby mi napsal do redakce, že bychom zveřejnili delší článek s jeho zkušenostmi. Věřím, že se mi ozve. Volat, že to umíme a že se to nepotřebujeme učit, nemá smysl. Poučit se můžeme všichni.

    • Autor: Marta

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Vážený pane Mullere, to že píšete, že někde ani neví co společné stravování je a jinde je na vysoké úrovni, je přesně to, co jsem tím propracovaným systémem myslela , protože u nás je stravování zajištěno skutečně ve všech školách a školkách.
      A to, že v severských státech je jiná úroveň je přeci všeobecně známo. Akorát mi není jasno, z čeho bychom to vše financovali a zdali by si strávníci chtěli podstatně připlatit.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Vážená paní Marto, moje matka pracuje již více než 30 let jako vedoucí školní jídelny, český systém znám důvěrně a rozhodně jej považuji za nadprůměrný. Podprůměrné není ani tak technické zázemí, jsou školy, kde již investovali milióny, podrůměrné je ohodnocení pracovnic a celkový společenský pohled na tuto oblast. Mojí připomínkou jsem jen chtěl říci, že jsou jídelny a celé systémy ve světě, které jsou mnohem dále než mi. Není to jen technikou, ale přístupem k dětem,který je odlišný už přístupem učitelů, Ti se cítí spoluzodpověni i za stravování a to je ten prvek,který mi u nás chybí. Je někdy až trapné, když vidím s jakým despektem k práci mé matky se staví mladé učitelky, které toho ještě v životě mnoho nepředvedly a jen proto, že dosáhly určitého stupně vzdělání, se cítí povýšeně. Nechci kritizovat, to k ničemu nevede. Já jsem Vám jen chtěl přinést zkušenost odjinud. Přeji hodně úspěchů.

    • Autor: cindy

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Ráda bych věděla, kolik asi v Dánsku platí za obědy. Určitě je to zajímavé a doufám, že nějaký článek bude.Poučit se určitě můžeme všichni a ne jen spát na vavřínech. Děkuji

      • Autor: Jasmínka

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        ČO ste s tým spokojná kto pak spí na vavrínoch tak asi vy.

        • Autor: ?????????

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          I am sorry, I don´t understand.

          • Autor: Jasmínka

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Asi si naplánujem cestu do Dánska, alebo pojdem s pánom B na  skusy.

    • Autor: Marta

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Pane Mullere, hezky jste nám to všem vysvětlil. Ale většina zde přispívajících ve školních jílelnách pracuje a tudíž všechny tyto problémy zná.

      • Autor: Alena II

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Pan Müller se nám snažil napsat, jak to funguje jinde my zase, jak to funguje u nás. Je to diskuze, kde si každý může napsat svůj názor a slušně a věcně o něm diskutovat, a ne se napadat. Pan Müller zde také píše, že má maminku zaměstnanou jako vedoucí školní jídelny a tudíž si myslím, že něco o problematice školního stravování ví.
        Měla bych jenom dotaz, jestli nám může pan Müller napsat, jak funguje výdej obědů v jídelně u jeho maminky, zda je tam také možný dánský model.

        • Autor: Radek Müller

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Vážená paní Aleno, v jídelně, kde pracuje moje máti mají systém na karty od VIS. Subjektivně si troufám si říci, že maminka je typickou představitelkou vedoucích školních jídelen u nás. Začínala klasicky všechno na plachty a ručně, dlouho trvalo, než přešla na počítač a když už se to konečně naučila, nic měnit nechce. Řídí se většinou davem kolegyň z okolních jídelen, nikdy by sama nevybočila z řady. Nezná moderní světové trendy a vrcholem poznání je seminář pořádaný tímto portálem. Je přesvědčena, že když vyhoví hygieně a řediteli školy, dělá všechno správně. Také žije v iluzi, že náš systém je nejpropracovanější, protože nejdále byla v Praze. Mohl bych pokračovat dále, ale to by vyznělo jako kritika, já to spíš beru jako omluvenku a chápu, že když pořízením karetního systému získala pocit, že doběhla nebo dokonce předběhla svět, nemám šanci se svojí zkušeností z Dánska uspět.

          • Autor: Alena II

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Pane Müllere, děkuji za Vaši odpověď. Možná, že naše nástupkyně se něčeho podobného jako v Dánsku jednou dočkají, ale my už asi ne. U nás to vypadá přesně tak, jak to popisuje v dalším příspěvku paní Zachová.
            Přeji pěkný den.

    • Autor: jája

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Velká diskuse o tom jestli čipy ano nebo ne!!! Ta snímací technika ani čipy nejsou tak drahé oproti jiným nákladům na moderní techniku ve škole a používá se několik let a každý den. Tomu kdo je poctivý nevadí použít při odběru obědu čip, který ukáže jak velkou porci má a jaký oběd. Dozor v tomto nepomůže. Děti mají porce podle věku, takže ani podle třídy se nelze orientovat. Já si myslím, že čipy jsou přínosem a nevím proč něco co funguje rušit.

    • Autor: alka

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Denně pročítám tuto diskusi, která tak trochu vznikla z mého původního dotazu ohledně způsobu evidence při zálohovém prodeji karet a poprosila bych p. Mullera zda by mě mohl na tento dotaz odpovědět, píše-li, že maminka používá ve ŠJ systém karet od VIS, případně prosím o odpověď do tématu „zálohový prodej karet“, bohužel jsem dnes opět měla s účetní bouřlivou diskusi, kterak řešit zálohový prodej karet, který je podle ní neřešitelný problém. Díky.

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Neumím Vám poradit, protože karty dostávají děti první zdarma a zálohy se nevybírají. Osobně si myslím, že to není právně v pořádku, ale má to tak nařízené. Karty a čipy nepovažují za ceninu, je to vybavení jídelny, stejně jako příbor. Děti je mají zapůjčené a při ztrátě nebo poškození je uhradí.

    • Autor: Marie Zachová

      Re: Nekritizujte pana Bureše
      Není to tak jednoduché. Zkoušeli jsme už ledacos, ale vždy to byl problém. Pokud se dala volnost, tak ta neměla mezí. Já si myslím, že problém není v nás, že nechcem, ale zatím je to u nás neprůchodné. Když jsem byla v Dánsku na kolech, tak jsem kolo postavila na náměstí ke sloupu, nezamkla a za dvě hodiny jsem ho tam našla. Stejné to bylo před hospodou. U nás parkuji kolo v hospodě a beru si ho sebou do obchodů. Až to kolo i u nás budu moci nechat před hospodou, půjde dělat i v jídelnách sposta věcí. Jedna taková blbost. Na jídelně jsou na polici volně slánky. V září je jich tam deset a teď v únoru jsou tam tři. A takhle je to každý rok už sedm let. Zdraví Zachovka

      • Autor: Radek Müller

        Re: Nekritizujte pana Bureše
        Vážená paní Zachová, čtu občas Vaše příspěvky a věřím, že jste zkusila ledacos. S dovolením bych definoval i druhou a také dosti početnou skupinu typickou skupinu vedoucích ŠJ. To jsou ty,které jsou o krůček vpředu, jsou aktivní, nebály se jít do právní subjektivity a nečekaly, až je to spláchne. Dokonce některé podnikají a z jídelny vytvořily prosperujicí subjekt. K takovým bohužel moje maminka nepatří. Pracuje poctivě, obětavě, ale na tohle nemá náturu. Váš příměr s kolem je velmi trefný. Zkuste se na to podívat také z druhé strany. Mohli bychom ty slánky uhlídat? Mohli, jistě. Ke každé postavíme strážníka, opatříme elektronickým zabezpečovacím systémem, budeme je monitorovat kamerou, můžeme je také vydávat proti podpisu…kolik nás to ale bude stát? Podobně to vidím v jídelně. Většina jídel je zaplacena předem, kolik tedy jídelna může v reálu prodělat. Vaří podle přihlášek a kolik přijde zlodějů ukrást oběd? Samozřejmě, že musí být kontrola. To jsem ale nikdy nezpochybňoval.

        • Autor: Valentýna

          Re: Nekritizujte pana Bureše
          Pane Müllere, promiňte, ale vy tady stále plácáte, už musím napsat, b l b o s t i. Tak označuji vaše poslední čtyři věty.

          Každý začátek měsíce musím odhlásit pro n e z a p l a c e n í průměrně 20 dětí, asi 5 studentů a upozornit 2 až 3 učitele, že jaksi ještě nezaplatili. To je 30 obědů á 22,- Kč v průměru. (20 obědů za měsíc x 22,- Kč x 30 lidí = 13200,- Kč). To je ročně 130 000,-, a to nepočítám děti, které se odhlásí omylem sami v průběhu měsíce a pak jíst přijdou. Ještě Vám připadá, že jídelna (potažmo řádně platící strávníci) nemůže v reálu prodělat???!!!
          Pochopte už konečně, že většina dětí nechce nic krást, to jejich rodiče nezaplatí oběd a pokud jej celý měsíc dostávají zadarmo, tak už z nich peníze často vůbec nedostanete.

          Hezký večer

          • Autor: Radek Müller

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Systém je systém, nemůžete porovnávat části jednoho s druhým. Opakoval bych znovu, z čeho je potřeba vycházet. Co se týče financí. Jídelna vaří, normuje, podle zaplacených obědů nikoliv podle přihlášených, to je zcela zásadní rozdíl. Každý musí mít zaplaceno dopředu. Pak může dojít jen k tomu, že by někdo neprávem odebral oběd jinému. Nemůže se provařit. U nás se registruje a identifikuje většinou přihlášený strávník bez ohledu na platbu. Ve zmíněné dánské škole se bez dostatečného kreditu (minimální jistiny na účtu) ani nedostanete do administrace, neuvidíte aktivní jídelní lístek na internetu, neobjednáte, nic. Ano, můžete se vydat do jídelny a riskujete, že se na to přijde. Pro učitele není problém na školním intranetu vyjet soupis dětí jednotlivých tříd,skupin, školy,které jsou kreditplus a mohou jít na oběd. K čemu je čip, který pustí přihlášeného strávníka na neuhrazený oběd ,když z něj pak peníze nedostanu?

          • Autor: AAAA

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Ale od toho právě čipy jsou!! Pokud strávník neprávem odebírá oběd, tak to v kuchyni vidí. Pokud by se ničím neidentifikoval, může si chodit na obědy jak chce.A že by někdo z vyučujících, kteří mají dozor toto kontroloval, tak to je v našich podmínkách sci-fi.

          • Autor: Radek Müller

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Sice to vidí, ale nic to neřeší, pokud nezaplatí předem. Je rozdíl mezi systémem sociálním a socialistickým. Sociální systém umožňuje řešit problém včas, tedy v okamžiku,kdy strávníkovi klesne jistina na účtu. Z tohoto kreditu čerpá nejen jídelna ale i škola a v případě mé dcery i ubytovací zařízení. Kredit je hrazen vlastními zdroji nebo stipendiem nebo sociální dávkou. O stavu (zejména snížení pod limit) jsou automaticky upozornění rodiče mailem, či SMS zprávou. Je dostatek prostoru pro vyřešení se všemi zúčastněnými (rodiči, sociálním odborem, stipendijní radou..). Jídelna skutečně nevaří více jídel, než která jsou kryta finacemi. Nevím to přesně, ale domnívám se, že to tak mají legislativně opatřeno. Socialistický systém umožňuje vydávání jídel na dluh i notorickým neplatičům s rizikem, že to pak někdo zaplatí a nějak se to udělá. Moje máti například vydává i  dětem , které na oběd nemají nárok, nedovybírá plnou cenu oběda s tím, že se to nedá kontrolovat. A to má čipy i karty.

          • Autor: Alena II.

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Ještě jednou se zapojuji do polemiky. U nás platí také jistinu, která je vždy vyšší, než cena obědu v průměrném měsíci ( asi za 25 dnů). Strávník si musí koncem měsíce doplatit a jistina mu pokrývá následující měsíc.Také by se mi líbil systém, jaký popisujete, jenomže v Dánsku mají asi
            jiné sociální jistoty než u nás.
            Máme tady např. malou holčičku s kterou je maminka sama a ještě splácí exekuci po manželovi, který je opustil.Holka je od rána do večera v družině a v poledne je to asi její jediné teplé jídlo za celý den. A takových dětí je u nás více.Čip sice hlásí, že nemá placeno, ale nikdo z nás nemá to srdce, aby jí nedal najíst. Matka sice vždy zaplatí, ale někdy až po desátém. ( to píši jenom na obhajobu Vaší maminky).

          • Autor: Radek Müller

            Re: Nekritizujte pana Bureše
            Jistě, to co popisujete, je smutné, ale takových případů je všude na světě mnoho. Ač tomu rozumím a chápu, tako postupovat není možné. Je totiž dost dětí (alespoň v jídelně u mé máti), které nezaplati a jídelna má dluh. Peníze, které zbydou po dětech,které se odstěhují nebo končí docházku se rozesílají na adresy, dluhy vymáhá málokdo. Další případ je ku příkladu, když strávník byl u lékaře, dopředu o tom věděl, nebyl ten den vůbec ve škole, ale na oběd si zajde. Správně by mu měla být dopočtena celá cena oběda. Není. V jídelně u mojí maminky nic nedopočítávají. Takových případů je více. To ale opravdu čip ani karta nevyřeší.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se