Normování dětí a dospělých
Dobrý den, ve ŠJ působím dost dlouho, ale nyní mám jiné vedení a ti chcou, aby dospělí
( zaměstnanci a důchodci a cizí )nebyli v mínusu ve finančí bilanci, prý je to na úkor dětí. Normuji ve VISu ve skladě na obědy a svačinky.Děti na oběd jsou ve 3 kategoriích a když bych je rozdělila dle jednotlivé kategorie, tak fin. bilance u každé kategorie jenom u oběda vychází jinak třeba i v mínusu,ale celkem oběd je +25, 60 Kč. Přece nebudu normovat zvlášť děti a dospělé, když vařím v jednom hrnci. Prý jim nedat ovoce atd.Nedej bože, když vracím něco do skladu anebo příjde míň masa v ten den, komu kolik odepsat?? Prosím o odpověď, myslíte, že by to vadilo nějaké kontrole,máte s tím zkušenosti?? děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím, že by to kontrole vadit mohlo, ale program VIS vám bez problémů rozdělí jedno normování na 3 výdejky, včetně samostatných finančních bilancí. Různé doplňky stravy opravdu někdy cizím a dospělým strávníkům nemůžu dát.
Nemám s tím vůbec problém, všechno je přehledné a průkazné.
Re: Normování dětí a dospělých
děkuji za odpověď, tzn. že normujete pouze 1x a necháte vytvořit 3 výdejky, ano to jde, ale vznikne nesmyslné kg a ks, to se mi taky moc nezdá
Re: Normování dětí a dospělých
Co je na tom nesmyslného?Každá výdejka je nanormovaná podle počtu strávníků a podle koeficientů,takže každý strávník dostane,co mu patří,jen je to rozepsáno na dvou papírech.No a pokud mám o dost míň cizích než žáčků,logicky nevychází finanční bilance, protože jak známo, čím víc strávníků, tím se lépe hospodaří.S pozdravem Ivča.
Normování dětí a dospělých
Možná,by bylo dobré kdyby se k této problematice vyjádřil někdo ze školní ispekce,toto jsou jen samé dohady.I já patřím mezi ty které by zajímalo,jak to s těmi výdejkami skutečně je.Přebrala jsem funkci nedávno a bývalá vedoucí dělala jednu výdejku pro všechny kategorie,takže jedu podle toho v čem jsem byla zaučena.Přimlouvám se i za článek o této problematice ve hlavních zprávách.Děkuji.
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím, že když jsou zaměstnanci zařazeni ve stejné kategorii jako děti nad 15 let, nevidím důvod psát dvě výdejky.Něco jiného je, kdyby zaměstnanci měli třeba jinou normu masa apod.. Pokud se strava připravuje v jednou hrnci a za stejných podmínek/finance i gramáž/ pak si myslím, že výdejka stačí jedna.
Re: Normování dětí a dospělých
Je to přesně tak jak píšete. Stačí jedna. Když vaříte tak, jak píše tento příspěvek a nandáte na talíř porci pro kategorii 15 let a více a porci pro dospělého zaměstnance, jaký je mezi nimi rozdíl?
Re: Normování dětí a dospělých
Nemáte pravdu,musí být ve finále vydejka pro každou kategorii,záleží i na počtu lidí.Taky jsem tomu nevěřila,ale kontrola to vyžaduje! A má pravdu,vyzkoušejte si výdejku rozhodit na kategorie a uvidíte.
Re: Normování dětí a dospělých
Pokud máte správně stanovenou cenu – normativ na jednotlivé kategorie, v souladu se způsobem normování, tak nemůžete mít rozdíl. To když mají zaměstnanci provařeno a stravují se jako děti 15 let a více a platí jako děti 15 let a více, tak něco nedáte i této věkové kategorii dětí? Asi těžko. Pokud je provařeno u dospělých a u dětí není, tak normativy – cenu máte špatně určenou proti tomu, podle jakého klíče normujete. Zda normujete koeficienty (0,5; 0,7 ; 0,8; 1,-) a stejným zůsobem máte odvozenou cenu – normativ, nemůžete mít rozdíl. Když máte stanovenou cenu např. 23,- Kč 15 let a více, 21,- 11-14 let a 19,- 6-10 let a normujete koeficienty, tak je jasné, že musíte mít u jednotlivých skupin rozdíly.
Autor: ludm
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den kolegyně, VIS Plzeń má program na všechny druhy jídel, snídaně, obědy, večeře a pod. Lze zadat akce.
Ano ,pro cizí a zaměstnance musí být samostatná výdejka, potažmo pro děti nebo studenty rovněž zvlášť.
VIS má dobře ošetřeno. Ve finanční bilanci zjistíte kolik máte +- za dospělé, kolik za žáky. Rovněž na 2 výdejkách. U uzávěrky Vám to musí sedět finanční bilance s výdejkami.Konečný stav +- za jednotlivou výdejku. Prosím , poraďte se s VIS. Je pravdou, že ve většině případu jste v – stavu u dospělých. Dospělí, pokud nejsou peníze a je provařenost, lze odbourat nápoj, ovoce a pod. I když maso se normuje jako vyšší kateg. jako žáci nejvyšší kateg. Děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
Mám tuto kategorii taky,studenti nad 15 + dospělí.Do skladu dělám jednu výdejku(vařím pro všechny stejně),ale potom rozepisuji ve skladu – VIS Plzeň,komu co patří dle normy. Ve finále mně vyjedou dvě výdejky a vydím jak na tom ten den jsem.Ve finanční bil.si můžu zadat jakou chci kategorii vědět finančně.Vaříme výběr snídaně 1,2,oběd 1,2 večeře zaměst. večeře děti + II.večeře.Ale musí to být v počítači rozlišené.Stává se mi,že jedna kategorie je v mínusu,musím to dorovnat.
Taky jsem dělala jednu výdejku,ale pak nebylo možné rozlišit,kdo jí na úkor druhého.Teď to vydím u všech kategrií.
Re: Normování dětí a dospělých
Kdybychom to vzali do důsledku, tak stejně můžeme dát dospělým ovoce nebo nápoj a spotřebu zapíšeme do výdejky pro děti. Když nebude kontrola momentálně na místě, tak vám to nikdo nedokáže a když tam ta kontrola bude, tak to nedáte. Přece bychom učitele neošidili o jeden pomeranč, protože mají provařeno?!
Re: Normování dětí a dospělých
Vážená kolegyně, takle se to nedělá.Shazujete ostatní vedoucí, které svou práci dělají , tak jak se má.
Proč by měli kantoři a ostatní jíst na úkor dětí. Jestli si vezmu výdejku a vynormuji, vidím zřetelně kolik mám ks na strávníka.Stačí si vypočítat 10 ks ovoce váhu a pak rozpočítat, vždy se musíte dostat na váhu, u čaje budíž, vždy se vaří navíc, přece je to levné a jestli chce žák 2 dcl, nebo 4 dcl je to jedno.
Neházejme si pořád klacky pod nohama, pak se nestačíme divot, že školní jídelny dávají do soukromých rukou.
Re: Normování dětí a dospělých
Můžete tu diskutovat, jak chcete o normování a šizení dětí. Ale všichni víme, jak je to s dětmi. Dáte-li jim po obědě ovoce pomeranč či něco jiného, polovina skončí bůhvíkde, ale v jejich žaludku určitě ne. Podle mě je celý tenhle systém s normováním a spotřebním košem uhozený. Dáme dětem porci např. čočky, máme radost, jak nám vychází spotřební koš, ale kde ta čočka skončí?? Nebo maso, můžete mít nanormované, jak chcete, ale některému dítěti chybí, rádo by si přidalo, jiný ho vyhazuje do odpadu.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, chci jen napsat, že v dnešní době už není problém normovat dvě výdejky, protože dnes už to asi umí každý program. Mám program Z – Ware, a jde to bez problémů. Nelíbí se mě, že někdo na úkor dospělích šidí děti. Jsme přeci jen školní jídelna a ne závodní. Tak bychom měli preferovat děti a ne zaměstnance. Já jsem problém vyřešila tak, že jsem dospělím zdražila cenu stravenky a tím i zvedla finanční limit o jednu korunu. Nikoho to nebolí, a věřte těď mají víc našetřeno jak děti. A proč si myslím, že by se výdejka měla pro dospělé dělat zvlášť.Dospělí by se neměli počítat do spotřebního koše.
Re: Normování dětí a dospělých
My denně vedeme 3 výdejky: děti a studenti,
závodní stravování a cizí strávníci. Nevidím v tom vůbec žádný problém. Norma pro dospělého strávníka je o 2,- Kč vyšší než u žáka, protože dospělí si většinou vybírají dražší oběd, nebo oběd s masem a často si bezmasé odhlašují.
Re: Normování dětí a dospělých
Kdo jí na úkor druhého neovlivní ani deset nanormováných výdejek, jde pouze o papírové vyjádření. Pokud mají stejnou normu dospělí i žáci výšší kategorie , pak samozřejmě záleží kolik komu dám na talíř. Mám studenty, kteří sní daleko více, než někteří dospělí a máme strávníky, kteří polovinu porce vrátí. Maso je přesně nanormováno a přílohy podáváme podle přání jednotlivých strávníků a nemáme s tím problém. Tam, kde jsou dobré vztahy mezi jídelnou a školou, tento problém nevzniká, protože všem jde o stejnu věc .aby jídlo chutnalo a byli všichni spokojeni. A podle zbytků na jídelnách si myslím, že naše dětí dosud nepoznaly co je hlad a jídla si moc neváží a důvod není ten,že by jídlo nebylo chutné.
Re: Normování dětí a dospělých
přiznávám se, že mě počet výdejek, které udáváte, překvapuje. Já normuji pro mateřinky, děti do 11 let do 15 let nad 15 let a dospělé-pouze zaměstnance- nemáme doplňkovou činnost a vedu výdejku jen jednu. Mezi kategoriemi mám rozdíl 4,–koruny tj 12, 16, 20, a 24 Kč. Na poradě vedoucích nám řekli, že pokud není doplňková činnost, není třeba víc výdejek.
Re: Normování dětí a dospělých
Citujte mi ,prosím Vás vyhlášku vedení samostatných výdejek potravin pro dospělé , pokud mají stejnou finační normu na nákup potravin. Nejedná se o cizí strávníky, ti jsou vedení odděleně, protože se jedná o doplňkovou činnost.
Děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
A už jste měla inspekci z ČŠI na kuchyň ? Vysloveně normovat zvlášť dospělé a děti se musí, neomlouvá Vás ani malé zařízení, ani to, že nemáte dopl.činnost. Nařizuje to nějaký zákon o účetnictví , kdysi jsme nemuseli, ale už pět let se to určitě dělat musí.
Vždyť to opravdu není problém, počítač to hravě dokáže. Samozřejmě, že vaříte v jednom hrnci, je to jen papírová věc, ale někdy byste koukala, pak to již i sama odhadnete, co se dospělým do ceny vejde a co ne, nebo zvednete cenu u dospělých.
Re: Normování dětí a dospělých
Souhlasím,už jsem to psala,že se musí normovat každou kategorii i když se vaří ve stejném hrnci.A kontrolu jsem měla taky,přesně, vyžadovali výdejky pro kategorie zvlášť!
Re: Normování dětí a dospělých
Vždy když přišla na školu ekonom kontrola z kraje, vždy je zajímalo závodní stravování a doplňková činnost (cizí strávníci). Kdybych vše normovala na jednu výdejku, nic by nevyčetli a byl by průšvih. Vždyť povinnost normovat zvlášť pro zaměstnance nastala, když bylo zavedeno „závodní stravování“. Doplňková činnost – cizí strávníci – vyplývá z živnostenského listu. Jsem sice už dva roky na mateřské, ale co vím, žádná změna nenastala.
Re: Normování dětí a dospělých
Kde to v zákonu o účetnictví konkrétně je?V sekci právo na tomto portálu jsem se dívala,ale nic konkrétního vyloženě o účtování ve školních jídelnách nenašla.Děkuji.
Re: Normování dětí a dospělých
Pokud máte inspekci, tak Vám musí uvést, který zákon v účetnictví jste porušila a neaargumentovat tady, že to uvádí nějaký zákon v účetnictví.
Re: Normování dětí a dospělých
Je mi smutno, když čtu tyto dohady. Je psáno, že musí být prokazatelné (závodní, cizí). Jedná se pouze o matematiku. Pokud normujete pro dospělé, stejně jako pro děti určité věkové kategorie, nemusíte psát dvě výdejky, ale musíte normovat jasně a prokazatelně. Už to tu bylo několikrát napsané, že když normujete jasným klíčem a podle tohoto klíče máte určenou i cenu obědů, není třeba psát více výdejek. Podle klíče, podle kterého normujete, rozpočítáte i poměr spotřeby. Kontrola nic nenamítala, když píšete dvě výdejky, ale nic neměla proti, když píšete jednu výdejku a víte jak a proč. Nemohla nic namítat, protože v obou případech je to měřitelné a prokazatelné. Ale tady jde o zbytečnou práci vedoucí kuchařky či vaší. Když normujete prostřednictvím PC programu, tak by jste měli mít i podle stejného klíče (jak je tvořen program) stanovenou cenu za stravné a podle normovacího klíče můžete rozpočítat i spotřebu podle jednotlivých kategorií. Některé z vás stále nechtějí vědět o čem je řeč.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu.
Normuji děti a dospělý zvlášť na výdejky, což je papírově dobře. Ale jak zde píšete ve finále ti dospělí jedí na úkor dětí. Ale co mám dělat, když jim dáme porci jakou mají mít, ale v tom jídlonosiči to vypadá jako nic. Mohu si sama upravit normu a zvednout třeba jen o pár gramů? Finančně jsou ti moji dospělý více v plusu než děti. Tak bych chtěla vědět jestli mohu prostě odepsat o nějaké to deko více. Děkuji moc.
Re: Normování dětí a dospělých
Samozřejmě, že si můžete u dospělých strávníků upravit normu přímo v receprůrách. Můžete si stanovit i finanční limit.Pokud některý den přidáte maso, např. u řízků, musíte to poznačit do výdejky ( udělat poz. navýšeno maso a podepsat kuchařkou a vedoucí). Toto je informace pčímo od inspektorky z ČŠI.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, jsme ZŠ a od září máme vařit také pro 2 MŠ. Chtěla jsem se zepatat, zda existují nějaké gramážové normy pro tyto malé děti (jedná se mi o svačinky – kolik g pečiva, pomazánky, mléka, přílohy) – spotřební koš udává pouze zprůměrované hodnoty. Poraďte prosím, jak to děláte u vás. Děkuji.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den,dopředu se to nanormovat nedá,protože nevíte kolik vám přijde ráno dětí. Dělám to tak,že odhadnu spotřebu pečiva /5 chlebů,70 rohlíků – máme 100 dětí/ a pomazánek / ty si dělá ráno kuchařka/.Pečivo se namaže a rozkrájí na kousky / chléb na čtvrtky,rohlík půlíme/ a na odd.dáme podle počtu dětí přibližně porce tak,aby bylo na přidání.Úplně přesně to netrefíte nikdy,ale děti hlady nebudou.Zbylé pečivo se snažíme zužitkovat/ rohlíky do knedlíků,chléb opražit do polévek/, nebo je zlikvidujeme.Ještě se mi nestalo,že bych měla málo.Svačinku doplním ovocem nebo zeleninou a děti si porce doplní vitamíny a nápoji.Odpolední svačiny již uděláme na přesné porce a obědy de facto také. Nemějte z toho žádné obavy,jde o zvyk a pružnost. V létě více nápojů a ovoce, v zimě děláme sváči „hutnější“…
Autor: zuza
Re: Normování dětí a dospělých
Děkuji mnohokrát za rychlou odpověď.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Pomazánky připravujeme průměrně 2 dkg na dítě, držíme se starých norem. Např. z olejovek: 80 másla, 110 olejovek, 10 cibule. Nebo tvarohová: 130 tvarohu, 40 másla, 30 cibule 10 mléka, vaječná se šunkou: 80 másla, 75 vejce, 50 šunka. Na odpolení svačinky: máslo 1 dkg na dítě + džem, povidla, 1 dkg strouhaného sýru.
Autor: Evča1
Re: Normování dětí a dospělých
A co vám říká hygiena na to, že si pečivo co vám zůstane krájíte dopředu do knedlíků, chléb do polévky? U nás je to zakázané.
Autor: hospodářka
Re: Normování dětí a dospělých
Asi z mojí odpovědi není jasná spotřeba pečiva – upřesňuji tedy… když máme k snídani pečivo a k obědu houskový knedlík, dáme nepoužité rohlíky do knedlíků / jsou dobré i jako přídavek do bramborových a třeba přidat ještě sekanou petrželku, na talíři to vypadá dobře a chutná to náramně/, chleba se nasucho opraží a dětem se přidá do luštěninových / ale i jiných/ polévek. No a co se nám nepodaří takto zužitkovat / tedy v ten den kdy je pečivo čerstvé/, zlikvidujeme podle předpisů.Nikde se nám patičky suchých rohlíků nepovalují 8-)… I když nutno přiznat,že když děláme topinky, objednám chléb předem a zabalený do plátna jej necháme do druhého dne „okorat“,aby nenasákl přismažení olej… jinak se u nás nenajde ani drobeček
Autor: Evča1
Re: Normování dětí a dospělých
Tak takto ano, ale vypadalo to, že si to děláte do zásoby. :-))
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Já objednávám rohlíky do knedlíků den předem, aby jim šly lépe krájet. Doufám , že nic neporušuji.
Autor: jarca
Re: Normování dětí a dospělých
pisi pet vydejek na ms zs cizi zamestnanci svacinky pro zs narizeni hygieny chleb svacinky je 5dg 2dg pomazanky rohliky na pocet chleb naobed je7dg podle norem starych
Autor: Illa
Re: Normování dětí a dospělých
Možná budu setřená za neznalost, ale o ničem takovém nevím, u nás zbylé pečivo usušíme a používáme do knedlíků nebo do polévek.Můžete mi napsat, podle jakého paragrafu porušuji vyhlášku?
P.S.: Vím, že neznalost zákola neomlouvá, děkuji, Illa.
Re: Normování dětí a dospělých
Soudím, dle textu v závorce, že se ptáte na to, zda můžete mít všechny strávníky na jedné výdejce. Já to dělám tak, že cizí strávníky – vedlejší hospodářskou nebo doplňkovou činnost vedu úplně zvlášť jako jedno středisko, děti a zaměstnance jako druhé středisko. Pak není problém zvednout finanční normu pouze tomu středisku, které je v mínusu. A s tím masem, když ho máte méně – to snad nemyslíte vážně – komu z těch strávníků dáte míň?! Podle čeho? Vy nenormujete nebo co? To byste asi u kontroly opravdu neobhájila.
Re: Normování dětí a dospělých
Vy jste to špatně pochopil, ano měla jsem 2 střediska,1. děti a zaměstnanci 2. cizí.Vedení nechtělo, ať zaměstnanci nejsou v mínusu a pokud máte 1 výdejku na děti a zaměstnance ,tak víte přece, že dospělým nelze nedát třeba ovoce, které se vám vždy rozpočítá. Ve finanční bilanci je možné rozpočítat středisko i na jednotlivé kategorie např. 6-10 let, 11-14, 15 -18 a také zaměstnance, které bych musela vyjmout na samostatné výdejce a nedat jim to ovoce.Jedná se mi o to, zda někoho zajímá, že zaměstnanci jsou v mínusu a děti v plusu, když jsou v jednom středisku
Re: Normování dětí a dospělých
Tak se omlouvám za nepochopení, ale mě z krajského úřadu upozorňovala paní, co má na starosti školní stravování abych si dávala pozor právě na provařování u zaměstnanců. Že se nemohou stravovat na úkor dětí. Takže 3 výdejky po mě nechtěla, stačí prý 2, ale při propočtu každé kategorie zvlášť musí být průkazné, že si zaměstnanci své obědy zaplatí. Když to nestačí, musíte jim zdražit obědy.
Re: Normování dětí a dospělých
Můžou být zaměstnanci na výdejce s cizími strávníky? To by bylo řešení aby se nestravovali na úkor dětí.
Autor: mates
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím si, že ne. U cizích strávníků se mě počítají do uzávěrky i věcné a mzdové náklady, které zase nehradí zaměstnanci školy. Myslím to tak, že po propočtu (ušetřeno/provařeno) v kategorii nad 15 let,když zjistíte, že provařujete – musíte zvýšit cenu stravného pro celou kategorii 15 a více let. Porce normujete stejné dětem v této kategorii i zaměstnancům, tak kyž to zdražíte, musí vám to pak už vycházet.
Autor: xxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Můžou. Důležité je, že pro obě katagorie normujete stejně. Že to v měsíční uzávěrce rozdělíte, kolik kdo má zaplatit s režií a bez režie, tak jak to provedete je na vás. Ale obě skupiny mají hodnotu potravin (svařovací norma) stejnou. Jsem proti přidělávání práce sama sobě.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den prosím o odpověď zda má někdo stejný problém jako my: Vaříme snídani, přesnídávku,180 obědů dva druhy a jsme dvě. Já jako vedoucí stravování a jedna kuchařka. Náplň práce mám takovou že místo papírů vařím, vydávám a ještě myji i nádobí.I hygiena se divila, ale realita je bohužel taková. Také děláme večeře, které potom vydává poloviční síla.Děkuji za odpověď. A ještě bych se zeptala jaké máte zásoby skladu. Děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
tak tohle dělám jen v době nemoci kuchařek
jsme mš cca 100 dětí – svačinka dopolední, obědy a odpolední svačina
skladové zásoby cca 45 000.- kč
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den,normuji 2 výdejky, jednu pro děti a druhou pro zaměstnancelé a cizí strávníky .Bohužel z tété diskuze mi není jesné co je správně.Co jídelna to jiný názor.Může mi někdo dát prosím jasnou odpověď?Děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
Děláte to správně. Samozřejmě nikde to není jasně napsané. Já dělám rovněž 2 výdejky jako Vy, v té pro děti MŠ a žáky ZŠ si ještě můžu vyfiltrovat spotřebu potravin za ranní a odpolední svačinku pro děti MŠ. Tak aspoň vidím, jestli jsem provařila při obědě nebo svačinkách. Druhá výdejka je pro cizí a zaměstnance školy. Pokud mám na 2. výdejce provařeno, nedávám ovoce nebo jogurt. Ale protože vaříme „v jednom hrnci“, mám koef. = cizí, dosp. a 9.tř. 1, 5-8 0,8, 1-4 0,7, MŠ 0,5. Podle toho mám i cenu za potraviny. 1 = 24,- , 0,5 = 12,- atd. Myslím, že nikdo tak nejí na úkor druhého.
Re: Normování dětí a dospělých
Mám program od VIS Plzeň, Msklad.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Měla bych zájem se o tomto dozvědět víc informací. Mohla byste se mně ozvat na mail, napíšu víc. Děkuji.
Autor: dawča
Re: Normování dětí a dospělých
Existují jasné normativy pro přesné určení pracovníků ve školní jídelně. Není možné abyste tohle měly zvládat ve dvou. Napište, koik máte přihlášených strávníků a podle toho se pak dá spočítat,kolik by vás mělo být. Ve výkazech, které posíláte ohledně stravování se tato čísla přesně určují a podle toho se vše odvíjí.
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, nemohl by se prosím někdo „fundovaný“ vyjádřit k danému tématu – zda vytvářet zvlášť výdejku pro děti a zvlášť pro vlastní dospělé strávníky (zaměstance příslušné školy), u cizích strávníků je to samozřejmost. děkuji
Re: Normování dětí a dospělých
co jídelna, to jiný názor, co kraj, to také jiný názor. Já si myslím, že na hlavní činnost stačí jedna výdejka, mám mezi kategoriemi rozdíl 4,– Kč a ten by měl sám o sobě stačit, aby nějakou kategori neznevýhodnil,děti nad 15 let platí 24,– kč, dospělí mají ještě o 3,– kč víc tzn. 27,– kč, protože mají vyšší normu masa. Kontrolní orgány pouze doporučují, nikde jsem nečetla o nějakém nařízení
Re: Normování dětí a dospělých
Výdejky zpracovávám 3,zvlášť pro žáky, zaměstnance a cizí strávníky. Jen tak zjistím, jestli se dospělí „vejdou“ do finanční normy na potraviny a nejedí na úkor dětí. Pokud mají provařeno, nedostanou k obědu jogurt nebo ovoce.Hlídám konec školního roku i kalendářního roku, aby se dostali na + – 0 zůstatek.
Re: Normování dětí a dospělých
My teď máme 14 dní po inspekci – bez závad. A vyjíždíme tří výdejky – školní stravování, závodní stravování a cizí strávníci.
Re: Normování dětí a dospělých
Zaměstnance mám v hlavní a cizí ve vedlejší čin. , proto mě bylo doporučeno rozdělit .
Autor: Čtenář
Re: Normování dětí a dospělých
Cizí strávníci musí být odděleně vždy, protože musí být vedeni ve vedlejší (doplňkové) činnosti a povinnost vést hlavní a doplňkovou činnost odděleně vychází ze zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (jsou zde vymezena pravidla i pro hospodaření příspěvkových organizací zřizovaných obcemi, krajem – samosprávnými úz. celky).
Školní stravování jsou pouze děti a žáci, platí pro ně předpisy o školním stravování včetně např. výpočtu spotřebního koše potravin a ten lze seriózně provést jen u oddělené výdejky bez zaměstnanců aj. dospělých.
Zaměstnanci jsou závodní stravování a vést jejich potravinovou normu odděleně určitě není na škodu.
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Mám stejný limit na oběd pro žáky,cizí a zaměstnance,vaříme z „jednoho hrnce“,ale výdejka mi rozpočítává každou kategorii zvlášť.Mám dva výběry snídaně,dva obědy a veřeři + večře II.
Pokud mám akci dělám sólo výdejku.Takhle už to dělám třetí rok po kontrole – měla jsem to jako nedostatek.
Autor: jojojo
Tak to má být ! Nevím, proč se tady zase řeší věci, které jsou nařízené. Dělám to co je nařízené a o víc se nestarám. ČŠI je spokojená a o co víc jde? Ty tři výdejky mi stejně rozdělí a vyjede počítač, žádná práce navíc to není!
Re: Normování dětí a dospělých
nechápu.Když se má striktně rozlišit závodní a školní stravování, aby náhodou některá kategorie neubírala té druhé, proč se potom nemusí normovat každá kategorie zvlášť.To bych pak musela mít 7 výdejek. Mám celodenní stravování, MŠ, a žáky docházející ze ZŠ a dospělé, kteří jsou zaměstnanci naší ZŠ
Re: Normování dětí a dospělých
Měla jsem děti a zaměstnance na jedné výdejce a po kontrole jsem musela rozdělit na dvě výdejky. Nyní mám rozděleno na cizí, závodní a školní děti.
Re: Normování dětí a dospělých
Plzeňský kraj a dělám tři výdejky.
Autor: ved.-
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda děláte výdejky odděleně pro děti z MŠ a druhou pro děti ZŠ tedy každou zvlášť a vyjíždíte tak 2 výdejky. U dospělých ano je to závodní stravování.Děkuji
Ano, děláme dvě výdejky, s dospělými tři, doporučila nám to hygiena..můžou být rozdíly ve spotřebním koši, Zš to má jinak než Mš..taktéž provařenost, u školáků je většinou větší úspora, tedy aspoň u nás, o to dostávají více doplňků.
Milé kolegyně, já píši jednu výdejku pro MŠ, ZŠ a vlastní zaměstnance (6 osob)¨. Nevím tedy, jak bych měla rozdělit toto na 2 či 3 výdejky, podotýkám, že píši ručně, program nemám, jsme malé zařízení s počtem strávníků 55. Při kontrole ČŠI bylo vše v pohodě, ovšem hygiena je jiného názoru – zkresluje se tím sp.koš?! prosím někoho, kdo má podobný problém, o radu! Děkuji.
Dělala jsem stejně, ale opravdu na popud hygieny jsem musela začít psát 3 výdejky ZŠ, MŠ a cizí strávníky. Opravdu máte zkreslený spotřební koš, protože teď vydíte, že např škola má málo ovoce. Když máte jen 1 spotřební koš dáte všem. Dnes dám pouze do školy. Pokud si pamatuji tak na tomto portálu byl článek ke spotřebnímu koši a tam bylo upozorněno na zvlášť závažnou chybu ohledně spojování výdejek. Dnes již dělám na počítači výdejky, takže žádný problém. Vím, že píšete, že jste malá jídelna, ale počítač by Vám určitě pomohl řešit tento problém. Přeji hezký den
Rozepisování výdejek už je opravdu dlouho,i když mám 1 zaměstnance,musí mít zvlášť výdejku.
Normuji v ruce vše dohromady – vaříme taky dohromady.Zaměstnanci nebo ostaní strávnici se nepočítají do spotřebního koše.Mám přehled u každé kategorie o financích a to jsou rozdíly!Hodně záleží na počtu strávníku a nemůžete třeba zaměstance dotovat od dětí.
Jinak to nejde i když vaříte v jednom hrnci,finance nemůžete dávat dohromady – je to opravdu už několik let.
Nějak to nechápu,jestliže pro děti 15 plus, dospělé a „cizí“ mám jednu normu,proč pro ně psát další výdejku?Ve finální finanční bilanci se mi provařenost nebo úspora ukáže. Chápu opodstatnění výdejky na svačinky ve školce, oddělené od obědů. Potom tedy 2 výdejky-obědy a svačinky.34 let praxe a žádný problém. A ještě prosím, ve slově vidím vždycky! měkké „i“.
Hygiena po nás nechce více výdejek kvůli finanční stránce, ale ohledně spotřebního koše. Pokud udělám 2 výdejky, zvlášť se mi vypočítá spotřební koš školky a školy. Pro cizí strávníky mám výdejku třetí. Finance jsou také důležité, ale z pohledu hygieny mi bylo řečeno, že je tento požadavek. Pokud mohu vyhovím, nevidím problém. Přeji hezký den
Možná uvažuji špatně, ale když v SK figurují počtem i cizí, byť v jedné výdejce, tak to dělení počtem „hlav“ odpovídá zase poměru strávníků, takže to v konečném výsledku SK nezkreslí. Jestli se mýlím,opravte mě. Nejsem ironická,každý může dělat chyby. Zdravím.
Autor: starší
proč to dělat jednoduše, že?
Autor: stará vedoucí
No protože jsem už moc velká holka na to,abych si zbytečně komplikovala život i práci. Není to lenost, ale neochota dělat zbytečnosti. Čas se dá využít smysluplněji a užitečnější prací. Nebo jsem špatně pochopila Vaši reakci?
Autor: rohlik
Pokud já ve školce budu dětem dávat mnohem více ovoce a zeleniny na svačinu, zkreslím dětem ve škole spotřební koš, pokud budu mít 1 výdejku. To samé bude i s mlékem atd.Já jsem s tímto docela spokojená a nemám s tím problém. Tady na jídelnách jsem před časem četla článek, že to tak má být a hygiena na školeních na tom taky trvala.Myslím, že v tom článku bylo řečeno, že to je hrubá chyba. Možná, že to dohledáte. U Vás asi máte jinou situaci, protože Vám tam nejde MŠ a jejich svačiny. Přeji hezký den
Autor: "stará vedoucí"
Promiňte,ale já jsem psala,že dělám výdejku na svačinky a na obědy zvlášť. Obědy všech – děti Mš,ZŠ,zaměstnanci a cizí jedna výdejka, svačinky druhá.Připadá mi to fér vůči spotřebnímu koši. A FB mi to v programu krásně ohlídá.Hezký den i Vám a jestli se mýlím,ráda budu diskutovat.
Autor: Sartuna
Dobré ráno, takto by to šlo udělat (svačiny MŠ 1 výdejka, obědy všech 2.výdejka) pokud se vaří pouze jeden oběd a všichni strávníci dostávají k obědu to samé. Pokud máte výběr jídel, neuhlídáte (nebo spíš nehlídáte), že cizí strávníci si vybírají dražší masová jídla, děcka zůstavají na sladkých levnějších variantách. A tam už se zkresluje SK i FB.
Autor: rohlik
Pokud Vám to program hlídá tímto způsobem, máte asi pravdu. Já mám nastaven program na 3 výdejky MŠ, ZŠ a cizí strávníci a myslím, že je to v pohodě. Nevidím důvod, proč to měnit. Přeji hezký den
Autor: Iva K.
Zeptám se asi moc laicky. Ale co to je „mám sklad nastaven na tři výdejky“? Vaříte v „jednom hrnci“. V žádance normujete kuchařce všechny suroviny dohromady. Výdejku vytváříte ze žádanky. Jak? Jednotlivé položky vydáváte v jednom množství? Nebo si vydané množství opět ručně přepočítáte do tří skupin a poté vydáváte v jednotlivých výdejkách? Děkuji za odpověď a omlouvám se, pokud svým dotazem rozlítím nějakou svou kolegyni. Hezké předvánoční dny. Iva
Autor: rohlik
Beru Váš dotaz. Vím, že mám vše v jednom hrnci, vydávám také vše najednou a opravdu rozpočítám podle koeficientů na 3 výdejky. Dříve jsem měla pouze výdejky 2 na MŠ a ZŠ a na druhé cizí strávníky. Pak jsem si tady na stránkách jídelen přečetla článek, že toto se při kontrole inspekce bere jako hrubá chyba a v zápětí mne navštívila hygienička, která mi doporučila totéž, důvod je oddělený spotřební koš. Přeji hezký den
Autor: maty200
„stará vedoucí“mám stejnou kategorii,ale v počítači rozdělěné.Výdejka si v PC rozpočítá obědy pro žáky a zaměstnance zvlášť,večeře zaměst.musím zadat do PC – rozdělit žáky,zaměstnanci i když vařím jedno jídlo.Pokud vám PC děla fin. bilanci na kategorie,tak není problém. Cizí- akce dělám úplně zvlášť. Výdejka z PC mi vyjede rozpočítaná.
souhlasím, výdejka se píše jedna, počítač vyjede podle nastavení výdejky i tři – hlavní činnost, vedlejší,závodní stravování,…; do SK si počítač započítává jen děti z hlavní činnosti, nevidím v tom problém
Paní Evelíno, máte asi pravdu, ale jak chcete l0 až12 cizim nanormovat opravdu správně,když se vše vaří v jednom hrnci. Normu masa chápu, ale to ostatní? 20 dkg mouky /třeba na zahuštění, půl kečupu , 10dkg cukru 1,20kg mandarinek, co olej,koření atd. Není to zbytečně složité?Pokud bych to měla oddělit, tak opravdu všeho trochu a nemohu psát celý sáček .Spotřební koš vedu jen na žáky, do toho zaměstnance ani cizí nepočítám. Pokud neprovařuji a vycházím s finanční normou, tak je snad jedno, že cizí za 60 Kč dostanou i ovoce, tvaroh, moučník. nebo to tak není?
Můžete si být 100% jistá, že na 20 cizích provaříte, pokud neplatíte nějakou velkou sumu na stravném. Mám na cizích na jednoho strávníka 27,–kč, teď už jich mám trochu víc než 20, ale při dvaceti se do toho ani jeden den nevejdu. No a pak je to na úkor dětí, které pokud máte na stejné výdejce vám na ty cizí hezky pošetří. A tady je chyba, kterou myslím ČŠi neodpouští.
BOHUŽEL NENÍ,JAK VÍTE,ŽE CIZÍ NEPROVÁŘÍ? NEMÁ HODNOTU SUROVIN 60,-,ALE SUROVINY + REŽIE,SUROVINY MÁ URČITĚ STEJNOU NORMU JAKO OSTANÍ NEBO JINOU,POKUD JINOU TAK UŽ VŮBEC NEMŮŽETE JE VÉST SE ŽÁKY.
Děkuji za info.Mám program VIS Plzeň,programem nenormuji,normuje kuchařka ručně.Potřebuji teda rozhodit na 2 výdejky žáci a zamest s cizími.Mohu tedy požádat VIs o změnu?Nebo jak postupovat.dekuji
Tak . to vás lituji. My jsme normovali ručně tak před 25 léty. Nechápu, že v dnešní době se tímto vůbec někdo zaobírá. na co tedy ty programy máte? Kuchařka má vařit a dobře vařit a ne se zaobírat ručně výdejkou.
Reaguji na poslední vstup- píši výdejku a vše ostatní ručně, kuchařka má vařit ?! vařím a současně si dělám vedoucí, mám jen na půl úvazku druhou kuchařku, a s případným programem kdo mě zaškolí, naučí ? Není to jednoduché na malé škole, to nemluvím o onemocnění, návštěvě lékaře neboť téměř všichni ordinují pouze dopoledne…Zdravím a čekám, že se ozve někdo, kdo má podobné zkušenosti
Jsme také malá jídelna, podle normativů 3 síly, jedeme ve dvou. Program na počítači mám a myslím, že zaškolení není takový problém. Během půl hodiny na to přijdete sama a hlavně ta půl hodina se Vám stokrát vrátí, protože nebudete muset v ruce nesmyslně opisovat každý den hrabat v kartách. Dlouho jsem se bránila počítači, ale dnes si ho nemůžu vynachválit. Nehledě k tomu, že uzávěrka je hotová během chvilky. V ruce jsem s tím strávila spoustu času. Přeji hezký den
U NÁS TAKÉ NORMUJE KUCHAŘKA A JÁ TO PAK PŘEPIŠI DO PROGRAMU, NEBOŤ ONA SE NEUMÍ NA POČITAČ ANI KOUKNOUT, KDYŽ MARODÍM, NAPÍŠE SI, VYFASUJE A JÁ PAK JAK JEN TO JDE TO PŘEPÍŠI DO POČÍTAČE, DO VÝDEJKY A UŽ VŠE NORMÁLNĚ BĚŽÍ Z PROGRAMU, PŘÍJEM, VÝDEJ, UZÁVĚRKA, STRAVNÉ ATD. TAK ASI BYL MYŠLEN DOTAZ, NE, ŽE SE NĚDĚLÁ NA POČÍTAČI NIC. NEBO JE TO JINAK
Normování dětí a dospělých
Autor: marci
Normování dětí a dospělých
Dobrý den, ve ŠJ působím dost dlouho, ale nyní mám jiné vedení a ti chcou, aby dospělí
( zaměstnanci a důchodci a cizí )nebyli v mínusu ve finančí bilanci, prý je to na úkor dětí. Normuji ve VISu ve skladě na obědy a svačinky.Děti na oběd jsou ve 3 kategoriích a když bych je rozdělila dle jednotlivé kategorie, tak fin. bilance u každé kategorie jenom u oběda vychází jinak třeba i v mínusu,ale celkem oběd je +25, 60 Kč. Přece nebudu normovat zvlášť děti a dospělé, když vařím v jednom hrnci. Prý jim nedat ovoce atd.Nedej bože, když vracím něco do skladu anebo příjde míň masa v ten den, komu kolik odepsat?? Prosím o odpověď, myslíte, že by to vadilo nějaké kontrole,máte s tím zkušenosti?? děkuji
Autor: MarieS
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím, že by to kontrole vadit mohlo, ale program VIS vám bez problémů rozdělí jedno normování na 3 výdejky, včetně samostatných finančních bilancí. Různé doplňky stravy opravdu někdy cizím a dospělým strávníkům nemůžu dát.
Nemám s tím vůbec problém, všechno je přehledné a průkazné.
Autor: marci
Re: Normování dětí a dospělých
děkuji za odpověď, tzn. že normujete pouze 1x a necháte vytvořit 3 výdejky, ano to jde, ale vznikne nesmyslné kg a ks, to se mi taky moc nezdá
Autor: ivča II.
Re: Normování dětí a dospělých
Co je na tom nesmyslného?Každá výdejka je nanormovaná podle počtu strávníků a podle koeficientů,takže každý strávník dostane,co mu patří,jen je to rozepsáno na dvou papírech.No a pokud mám o dost míň cizích než žáčků,logicky nevychází finanční bilance, protože jak známo, čím víc strávníků, tím se lépe hospodaří.S pozdravem Ivča.
Autor: zdeňka
Normování dětí a dospělých
Možná,by bylo dobré kdyby se k této problematice vyjádřil někdo ze školní ispekce,toto jsou jen samé dohady.I já patřím mezi ty které by zajímalo,jak to s těmi výdejkami skutečně je.Přebrala jsem funkci nedávno a bývalá vedoucí dělala jednu výdejku pro všechny kategorie,takže jedu podle toho v čem jsem byla zaučena.Přimlouvám se i za článek o této problematice ve hlavních zprávách.Děkuji.
Autor: ludmi
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím, že když jsou zaměstnanci zařazeni ve stejné kategorii jako děti nad 15 let, nevidím důvod psát dvě výdejky.Něco jiného je, kdyby zaměstnanci měli třeba jinou normu masa apod.. Pokud se strava připravuje v jednou hrnci a za stejných podmínek/finance i gramáž/ pak si myslím, že výdejka stačí jedna.
Autor: xxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Je to přesně tak jak píšete. Stačí jedna. Když vaříte tak, jak píše tento příspěvek a nandáte na talíř porci pro kategorii 15 let a více a porci pro dospělého zaměstnance, jaký je mezi nimi rozdíl?
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Nemáte pravdu,musí být ve finále vydejka pro každou kategorii,záleží i na počtu lidí.Taky jsem tomu nevěřila,ale kontrola to vyžaduje! A má pravdu,vyzkoušejte si výdejku rozhodit na kategorie a uvidíte.
Autor: xxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Pokud máte správně stanovenou cenu – normativ na jednotlivé kategorie, v souladu se způsobem normování, tak nemůžete mít rozdíl. To když mají zaměstnanci provařeno a stravují se jako děti 15 let a více a platí jako děti 15 let a více, tak něco nedáte i této věkové kategorii dětí? Asi těžko. Pokud je provařeno u dospělých a u dětí není, tak normativy – cenu máte špatně určenou proti tomu, podle jakého klíče normujete. Zda normujete koeficienty (0,5; 0,7 ; 0,8; 1,-) a stejným zůsobem máte odvozenou cenu – normativ, nemůžete mít rozdíl. Když máte stanovenou cenu např. 23,- Kč 15 let a více, 21,- 11-14 let a 19,- 6-10 let a normujete koeficienty, tak je jasné, že musíte mít u jednotlivých skupin rozdíly.
Autor: ludm
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den kolegyně, VIS Plzeń má program na všechny druhy jídel, snídaně, obědy, večeře a pod. Lze zadat akce.
Ano ,pro cizí a zaměstnance musí být samostatná výdejka, potažmo pro děti nebo studenty rovněž zvlášť.
VIS má dobře ošetřeno. Ve finanční bilanci zjistíte kolik máte +- za dospělé, kolik za žáky. Rovněž na 2 výdejkách. U uzávěrky Vám to musí sedět finanční bilance s výdejkami.Konečný stav +- za jednotlivou výdejku. Prosím , poraďte se s VIS. Je pravdou, že ve většině případu jste v – stavu u dospělých. Dospělí, pokud nejsou peníze a je provařenost, lze odbourat nápoj, ovoce a pod. I když maso se normuje jako vyšší kateg. jako žáci nejvyšší kateg. Děkuji
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Mám tuto kategorii taky,studenti nad 15 + dospělí.Do skladu dělám jednu výdejku(vařím pro všechny stejně),ale potom rozepisuji ve skladu – VIS Plzeň,komu co patří dle normy. Ve finále mně vyjedou dvě výdejky a vydím jak na tom ten den jsem.Ve finanční bil.si můžu zadat jakou chci kategorii vědět finančně.Vaříme výběr snídaně 1,2,oběd 1,2 večeře zaměst. večeře děti + II.večeře.Ale musí to být v počítači rozlišené.Stává se mi,že jedna kategorie je v mínusu,musím to dorovnat.
Taky jsem dělala jednu výdejku,ale pak nebylo možné rozlišit,kdo jí na úkor druhého.Teď to vydím u všech kategrií.
Autor: xxxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Kdybychom to vzali do důsledku, tak stejně můžeme dát dospělým ovoce nebo nápoj a spotřebu zapíšeme do výdejky pro děti. Když nebude kontrola momentálně na místě, tak vám to nikdo nedokáže a když tam ta kontrola bude, tak to nedáte. Přece bychom učitele neošidili o jeden pomeranč, protože mají provařeno?!
Autor: ludm
Re: Normování dětí a dospělých
Vážená kolegyně, takle se to nedělá.Shazujete ostatní vedoucí, které svou práci dělají , tak jak se má.
Proč by měli kantoři a ostatní jíst na úkor dětí. Jestli si vezmu výdejku a vynormuji, vidím zřetelně kolik mám ks na strávníka.Stačí si vypočítat 10 ks ovoce váhu a pak rozpočítat, vždy se musíte dostat na váhu, u čaje budíž, vždy se vaří navíc, přece je to levné a jestli chce žák 2 dcl, nebo 4 dcl je to jedno.
Neházejme si pořád klacky pod nohama, pak se nestačíme divot, že školní jídelny dávají do soukromých rukou.
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Jak to můžete napsat! Ošidím a denně si to kontroluji.A to mám S O V.
Autor: Šárka
Re: Normování dětí a dospělých
Můžete tu diskutovat, jak chcete o normování a šizení dětí. Ale všichni víme, jak je to s dětmi. Dáte-li jim po obědě ovoce pomeranč či něco jiného, polovina skončí bůhvíkde, ale v jejich žaludku určitě ne. Podle mě je celý tenhle systém s normováním a spotřebním košem uhozený. Dáme dětem porci např. čočky, máme radost, jak nám vychází spotřební koš, ale kde ta čočka skončí?? Nebo maso, můžete mít nanormované, jak chcete, ale některému dítěti chybí, rádo by si přidalo, jiný ho vyhazuje do odpadu.
Autor: mado
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, chci jen napsat, že v dnešní době už není problém normovat dvě výdejky, protože dnes už to asi umí každý program. Mám program Z – Ware, a jde to bez problémů. Nelíbí se mě, že někdo na úkor dospělích šidí děti. Jsme přeci jen školní jídelna a ne závodní. Tak bychom měli preferovat děti a ne zaměstnance. Já jsem problém vyřešila tak, že jsem dospělím zdražila cenu stravenky a tím i zvedla finanční limit o jednu korunu. Nikoho to nebolí, a věřte těď mají víc našetřeno jak děti. A proč si myslím, že by se výdejka měla pro dospělé dělat zvlášť.Dospělí by se neměli počítat do spotřebního koše.
Autor: Alena II.
Re: Normování dětí a dospělých
My denně vedeme 3 výdejky: děti a studenti,
závodní stravování a cizí strávníci. Nevidím v tom vůbec žádný problém. Norma pro dospělého strávníka je o 2,- Kč vyšší než u žáka, protože dospělí si většinou vybírají dražší oběd, nebo oběd s masem a často si bezmasé odhlašují.
Autor: Darja
Re: Normování dětí a dospělých
Kdo jí na úkor druhého neovlivní ani deset nanormováných výdejek, jde pouze o papírové vyjádření. Pokud mají stejnou normu dospělí i žáci výšší kategorie , pak samozřejmě záleží kolik komu dám na talíř. Mám studenty, kteří sní daleko více, než někteří dospělí a máme strávníky, kteří polovinu porce vrátí. Maso je přesně nanormováno a přílohy podáváme podle přání jednotlivých strávníků a nemáme s tím problém. Tam, kde jsou dobré vztahy mezi jídelnou a školou, tento problém nevzniká, protože všem jde o stejnu věc .aby jídlo chutnalo a byli všichni spokojeni. A podle zbytků na jídelnách si myslím, že naše dětí dosud nepoznaly co je hlad a jídla si moc neváží a důvod není ten,že by jídlo nebylo chutné.
Autor: paja
Re: Normování dětí a dospělých
přiznávám se, že mě počet výdejek, které udáváte, překvapuje. Já normuji pro mateřinky, děti do 11 let do 15 let nad 15 let a dospělé-pouze zaměstnance- nemáme doplňkovou činnost a vedu výdejku jen jednu. Mezi kategoriemi mám rozdíl 4,–koruny tj 12, 16, 20, a 24 Kč. Na poradě vedoucích nám řekli, že pokud není doplňková činnost, není třeba víc výdejek.
Autor: hospodářka
Re: Normování dětí a dospělých
děláte tedy chybu, zaměstnance musíte vést odděleně od dětí
Autor: Darja
Re: Normování dětí a dospělých
Citujte mi ,prosím Vás vyhlášku vedení samostatných výdejek potravin pro dospělé , pokud mají stejnou finační normu na nákup potravin. Nejedná se o cizí strávníky, ti jsou vedení odděleně, protože se jedná o doplňkovou činnost.
Děkuji
Autor: danny
Re: Normování dětí a dospělých
A už jste měla inspekci z ČŠI na kuchyň ? Vysloveně normovat zvlášť dospělé a děti se musí, neomlouvá Vás ani malé zařízení, ani to, že nemáte dopl.činnost. Nařizuje to nějaký zákon o účetnictví , kdysi jsme nemuseli, ale už pět let se to určitě dělat musí.
Vždyť to opravdu není problém, počítač to hravě dokáže. Samozřejmě, že vaříte v jednom hrnci, je to jen papírová věc, ale někdy byste koukala, pak to již i sama odhadnete, co se dospělým do ceny vejde a co ne, nebo zvednete cenu u dospělých.
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Souhlasím,už jsem to psala,že se musí normovat každou kategorii i když se vaří ve stejném hrnci.A kontrolu jsem měla taky,přesně, vyžadovali výdejky pro kategorie zvlášť!
Autor: Písnička
Re: Normování dětí a dospělých
Vždy když přišla na školu ekonom kontrola z kraje, vždy je zajímalo závodní stravování a doplňková činnost (cizí strávníci). Kdybych vše normovala na jednu výdejku, nic by nevyčetli a byl by průšvih. Vždyť povinnost normovat zvlášť pro zaměstnance nastala, když bylo zavedeno „závodní stravování“. Doplňková činnost – cizí strávníci – vyplývá z živnostenského listu. Jsem sice už dva roky na mateřské, ale co vím, žádná změna nenastala.
Autor: Zdeňka
Re: Normování dětí a dospělých
Kde to v zákonu o účetnictví konkrétně je?V sekci právo na tomto portálu jsem se dívala,ale nic konkrétního vyloženě o účtování ve školních jídelnách nenašla.Děkuji.
Autor: Darja
Re: Normování dětí a dospělých
Pokud máte inspekci, tak Vám musí uvést, který zákon v účetnictví jste porušila a neaargumentovat tady, že to uvádí nějaký zákon v účetnictví.
Autor: Mareš
Re: Normování dětí a dospělých
Je mi smutno, když čtu tyto dohady. Je psáno, že musí být prokazatelné (závodní, cizí). Jedná se pouze o matematiku. Pokud normujete pro dospělé, stejně jako pro děti určité věkové kategorie, nemusíte psát dvě výdejky, ale musíte normovat jasně a prokazatelně. Už to tu bylo několikrát napsané, že když normujete jasným klíčem a podle tohoto klíče máte určenou i cenu obědů, není třeba psát více výdejek. Podle klíče, podle kterého normujete, rozpočítáte i poměr spotřeby. Kontrola nic nenamítala, když píšete dvě výdejky, ale nic neměla proti, když píšete jednu výdejku a víte jak a proč. Nemohla nic namítat, protože v obou případech je to měřitelné a prokazatelné. Ale tady jde o zbytečnou práci vedoucí kuchařky či vaší. Když normujete prostřednictvím PC programu, tak by jste měli mít i podle stejného klíče (jak je tvořen program) stanovenou cenu za stravné a podle normovacího klíče můžete rozpočítat i spotřebu podle jednotlivých kategorií. Některé z vás stále nechtějí vědět o čem je řeč.
Autor: Ingridka5
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu.
Normuji děti a dospělý zvlášť na výdejky, což je papírově dobře. Ale jak zde píšete ve finále ti dospělí jedí na úkor dětí. Ale co mám dělat, když jim dáme porci jakou mají mít, ale v tom jídlonosiči to vypadá jako nic. Mohu si sama upravit normu a zvednout třeba jen o pár gramů? Finančně jsou ti moji dospělý více v plusu než děti. Tak bych chtěla vědět jestli mohu prostě odepsat o nějaké to deko více. Děkuji moc.
Autor: Marie B.
Re: Normování dětí a dospělých
Samozřejmě, že si můžete u dospělých strávníků upravit normu přímo v receprůrách. Můžete si stanovit i finanční limit.Pokud některý den přidáte maso, např. u řízků, musíte to poznačit do výdejky ( udělat poz. navýšeno maso a podepsat kuchařkou a vedoucí). Toto je informace pčímo od inspektorky z ČŠI.
Autor: Ingridka5
Re: Normování dětí a dospělých
Děkuji moc za info. Maso, tak dělám, tak jsem jen nevěděla jestli můžu a okolik vlastně třeba těstoviny. Díky.
Autor: zuza
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, jsme ZŠ a od září máme vařit také pro 2 MŠ. Chtěla jsem se zepatat, zda existují nějaké gramážové normy pro tyto malé děti (jedná se mi o svačinky – kolik g pečiva, pomazánky, mléka, přílohy) – spotřební koš udává pouze zprůměrované hodnoty. Poraďte prosím, jak to děláte u vás. Děkuji.
Autor: hospodářka
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den,dopředu se to nanormovat nedá,protože nevíte kolik vám přijde ráno dětí. Dělám to tak,že odhadnu spotřebu pečiva /5 chlebů,70 rohlíků – máme 100 dětí/ a pomazánek / ty si dělá ráno kuchařka/.Pečivo se namaže a rozkrájí na kousky / chléb na čtvrtky,rohlík půlíme/ a na odd.dáme podle počtu dětí přibližně porce tak,aby bylo na přidání.Úplně přesně to netrefíte nikdy,ale děti hlady nebudou.Zbylé pečivo se snažíme zužitkovat/ rohlíky do knedlíků,chléb opražit do polévek/, nebo je zlikvidujeme.Ještě se mi nestalo,že bych měla málo.Svačinku doplním ovocem nebo zeleninou a děti si porce doplní vitamíny a nápoji.Odpolední svačiny již uděláme na přesné porce a obědy de facto také. Nemějte z toho žádné obavy,jde o zvyk a pružnost. V létě více nápojů a ovoce, v zimě děláme sváči „hutnější“…
Autor: zuza
Re: Normování dětí a dospělých
Děkuji mnohokrát za rychlou odpověď.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Pomazánky připravujeme průměrně 2 dkg na dítě, držíme se starých norem. Např. z olejovek: 80 másla, 110 olejovek, 10 cibule. Nebo tvarohová: 130 tvarohu, 40 másla, 30 cibule 10 mléka, vaječná se šunkou: 80 másla, 75 vejce, 50 šunka. Na odpolení svačinky: máslo 1 dkg na dítě + džem, povidla, 1 dkg strouhaného sýru.
Autor: Evča1
Re: Normování dětí a dospělých
A co vám říká hygiena na to, že si pečivo co vám zůstane krájíte dopředu do knedlíků, chléb do polévky? U nás je to zakázané.
Autor: hospodářka
Re: Normování dětí a dospělých
Asi z mojí odpovědi není jasná spotřeba pečiva – upřesňuji tedy… když máme k snídani pečivo a k obědu houskový knedlík, dáme nepoužité rohlíky do knedlíků / jsou dobré i jako přídavek do bramborových a třeba přidat ještě sekanou petrželku, na talíři to vypadá dobře a chutná to náramně/, chleba se nasucho opraží a dětem se přidá do luštěninových / ale i jiných/ polévek. No a co se nám nepodaří takto zužitkovat / tedy v ten den kdy je pečivo čerstvé/, zlikvidujeme podle předpisů.Nikde se nám patičky suchých rohlíků nepovalují 8-)… I když nutno přiznat,že když děláme topinky, objednám chléb předem a zabalený do plátna jej necháme do druhého dne „okorat“,aby nenasákl přismažení olej… jinak se u nás nenajde ani drobeček
Autor: Evča1
Re: Normování dětí a dospělých
Tak takto ano, ale vypadalo to, že si to děláte do zásoby. :-))
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Já objednávám rohlíky do knedlíků den předem, aby jim šly lépe krájet. Doufám , že nic neporušuji.
Autor: jarca
Re: Normování dětí a dospělých
pisi pet vydejek na ms zs cizi zamestnanci svacinky pro zs narizeni hygieny chleb svacinky je 5dg 2dg pomazanky rohliky na pocet chleb naobed je7dg podle norem starych
Autor: Illa
Re: Normování dětí a dospělých
Možná budu setřená za neznalost, ale o ničem takovém nevím, u nás zbylé pečivo usušíme a používáme do knedlíků nebo do polévek.Můžete mi napsat, podle jakého paragrafu porušuji vyhlášku?
P.S.: Vím, že neznalost zákola neomlouvá, děkuji, Illa.
Autor: mates
Re: Normování dětí a dospělých
Soudím, dle textu v závorce, že se ptáte na to, zda můžete mít všechny strávníky na jedné výdejce. Já to dělám tak, že cizí strávníky – vedlejší hospodářskou nebo doplňkovou činnost vedu úplně zvlášť jako jedno středisko, děti a zaměstnance jako druhé středisko. Pak není problém zvednout finanční normu pouze tomu středisku, které je v mínusu. A s tím masem, když ho máte méně – to snad nemyslíte vážně – komu z těch strávníků dáte míň?! Podle čeho? Vy nenormujete nebo co? To byste asi u kontroly opravdu neobhájila.
Autor: marci
Re: Normování dětí a dospělých
Vy jste to špatně pochopil, ano měla jsem 2 střediska,1. děti a zaměstnanci 2. cizí.Vedení nechtělo, ať zaměstnanci nejsou v mínusu a pokud máte 1 výdejku na děti a zaměstnance ,tak víte přece, že dospělým nelze nedát třeba ovoce, které se vám vždy rozpočítá. Ve finanční bilanci je možné rozpočítat středisko i na jednotlivé kategorie např. 6-10 let, 11-14, 15 -18 a také zaměstnance, které bych musela vyjmout na samostatné výdejce a nedat jim to ovoce.Jedná se mi o to, zda někoho zajímá, že zaměstnanci jsou v mínusu a děti v plusu, když jsou v jednom středisku
Autor: mates
Re: Normování dětí a dospělých
Tak se omlouvám za nepochopení, ale mě z krajského úřadu upozorňovala paní, co má na starosti školní stravování abych si dávala pozor právě na provařování u zaměstnanců. Že se nemohou stravovat na úkor dětí. Takže 3 výdejky po mě nechtěla, stačí prý 2, ale při propočtu každé kategorie zvlášť musí být průkazné, že si zaměstnanci své obědy zaplatí. Když to nestačí, musíte jim zdražit obědy.
Autor: magdalena
Re: Normování dětí a dospělých
Můžou být zaměstnanci na výdejce s cizími strávníky? To by bylo řešení aby se nestravovali na úkor dětí.
Autor: mates
Re: Normování dětí a dospělých
Myslím si, že ne. U cizích strávníků se mě počítají do uzávěrky i věcné a mzdové náklady, které zase nehradí zaměstnanci školy. Myslím to tak, že po propočtu (ušetřeno/provařeno) v kategorii nad 15 let,když zjistíte, že provařujete – musíte zvýšit cenu stravného pro celou kategorii 15 a více let. Porce normujete stejné dětem v této kategorii i zaměstnancům, tak kyž to zdražíte, musí vám to pak už vycházet.
Autor: xxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Můžou. Důležité je, že pro obě katagorie normujete stejně. Že to v měsíční uzávěrce rozdělíte, kolik kdo má zaplatit s režií a bez režie, tak jak to provedete je na vás. Ale obě skupiny mají hodnotu potravin (svařovací norma) stejnou. Jsem proti přidělávání práce sama sobě.
Autor: evina
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den prosím o odpověď zda má někdo stejný problém jako my: Vaříme snídani, přesnídávku,180 obědů dva druhy a jsme dvě. Já jako vedoucí stravování a jedna kuchařka. Náplň práce mám takovou že místo papírů vařím, vydávám a ještě myji i nádobí.I hygiena se divila, ale realita je bohužel taková. Také děláme večeře, které potom vydává poloviční síla.Děkuji za odpověď. A ještě bych se zeptala jaké máte zásoby skladu. Děkuji
Autor: Eva 2
Re: Normování dětí a dospělých
tak tohle dělám jen v době nemoci kuchařek
jsme mš cca 100 dětí – svačinka dopolední, obědy a odpolední svačina
skladové zásoby cca 45 000.- kč
Autor: xxxx
Re: Normování dětí a dospělých
Tak to jste bud´takové údernice nebo blázni to nemůžete ve dvou stihnout a nebo vaříte převážně z polotovarů.
Autor: ilona
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den,normuji 2 výdejky, jednu pro děti a druhou pro zaměstnancelé a cizí strávníky .Bohužel z tété diskuze mi není jesné co je správně.Co jídelna to jiný názor.Může mi někdo dát prosím jasnou odpověď?Děkuji
Autor: leonora
Re: Normování dětí a dospělých
Děláte to správně. Samozřejmě nikde to není jasně napsané. Já dělám rovněž 2 výdejky jako Vy, v té pro děti MŠ a žáky ZŠ si ještě můžu vyfiltrovat spotřebu potravin za ranní a odpolední svačinku pro děti MŠ. Tak aspoň vidím, jestli jsem provařila při obědě nebo svačinkách. Druhá výdejka je pro cizí a zaměstnance školy. Pokud mám na 2. výdejce provařeno, nedávám ovoce nebo jogurt. Ale protože vaříme „v jednom hrnci“, mám koef. = cizí, dosp. a 9.tř. 1, 5-8 0,8, 1-4 0,7, MŠ 0,5. Podle toho mám i cenu za potraviny. 1 = 24,- , 0,5 = 12,- atd. Myslím, že nikdo tak nejí na úkor druhého.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Jaký program Vám vyfiltruje ranní a odpol.svačinky? Děkuji za odpověď.
Autor: leonora
Re: Normování dětí a dospělých
Mám program od VIS Plzeň, Msklad.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Měla bych zájem se o tomto dozvědět víc informací. Mohla byste se mně ozvat na mail, napíšu víc. Děkuji.
Autor: dawča
Re: Normování dětí a dospělých
Existují jasné normativy pro přesné určení pracovníků ve školní jídelně. Není možné abyste tohle měly zvládat ve dvou. Napište, koik máte přihlášených strávníků a podle toho se pak dá spočítat,kolik by vás mělo být. Ve výkazech, které posíláte ohledně stravování se tato čísla přesně určují a podle toho se vše odvíjí.
Autor: Evik
Re: Normování dětí a dospělých
Dobrý den, nemohl by se prosím někdo „fundovaný“ vyjádřit k danému tématu – zda vytvářet zvlášť výdejku pro děti a zvlášť pro vlastní dospělé strávníky (zaměstance příslušné školy), u cizích strávníků je to samozřejmost. děkuji
Autor: paja
Re: Normování dětí a dospělých
co jídelna, to jiný názor, co kraj, to také jiný názor. Já si myslím, že na hlavní činnost stačí jedna výdejka, mám mezi kategoriemi rozdíl 4,– Kč a ten by měl sám o sobě stačit, aby nějakou kategori neznevýhodnil,děti nad 15 let platí 24,– kč, dospělí mají ještě o 3,– kč víc tzn. 27,– kč, protože mají vyšší normu masa. Kontrolní orgány pouze doporučují, nikde jsem nečetla o nějakém nařízení
Autor: maru
Re: Normování dětí a dospělých
Výdejky zpracovávám 3,zvlášť pro žáky, zaměstnance a cizí strávníky. Jen tak zjistím, jestli se dospělí „vejdou“ do finanční normy na potraviny a nejedí na úkor dětí. Pokud mají provařeno, nedostanou k obědu jogurt nebo ovoce.Hlídám konec školního roku i kalendářního roku, aby se dostali na + – 0 zůstatek.
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Od ledna mám také rozděleno jako Maru, bylo mě doporučeno metodičkou.
Autor: halina
Re: Normování dětí a dospělých
My teď máme 14 dní po inspekci – bez závad. A vyjíždíme tří výdejky – školní stravování, závodní stravování a cizí strávníci.
Autor: magdalena
Re: Normování dětí a dospělých
Souhlasím, ale myslím, že závodní a cizí strávníci by mohli být na jedné výdejce-mají stejný finanční limit.
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Zaměstnance mám v hlavní a cizí ve vedlejší čin. , proto mě bylo doporučeno rozdělit .
Autor: Čtenář
Re: Normování dětí a dospělých
Cizí strávníci musí být odděleně vždy, protože musí být vedeni ve vedlejší (doplňkové) činnosti a povinnost vést hlavní a doplňkovou činnost odděleně vychází ze zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (jsou zde vymezena pravidla i pro hospodaření příspěvkových organizací zřizovaných obcemi, krajem – samosprávnými úz. celky).
Školní stravování jsou pouze děti a žáci, platí pro ně předpisy o školním stravování včetně např. výpočtu spotřebního koše potravin a ten lze seriózně provést jen u oddělené výdejky bez zaměstnanců aj. dospělých.
Zaměstnanci jsou závodní stravování a vést jejich potravinovou normu odděleně určitě není na škodu.
Autor: maty
Re: Normování dětí a dospělých
Mám stejný limit na oběd pro žáky,cizí a zaměstnance,vaříme z „jednoho hrnce“,ale výdejka mi rozpočítává každou kategorii zvlášť.Mám dva výběry snídaně,dva obědy a veřeři + večře II.
Pokud mám akci dělám sólo výdejku.Takhle už to dělám třetí rok po kontrole – měla jsem to jako nedostatek.
Autor: jojojo
Tak to má být ! Nevím, proč se tady zase řeší věci, které jsou nařízené. Dělám to co je nařízené a o víc se nestarám. ČŠI je spokojená a o co víc jde? Ty tři výdejky mi stejně rozdělí a vyjede počítač, žádná práce navíc to není!
Autor: paja
Re: Normování dětí a dospělých
nechápu.Když se má striktně rozlišit závodní a školní stravování, aby náhodou některá kategorie neubírala té druhé, proč se potom nemusí normovat každá kategorie zvlášť.To bych pak musela mít 7 výdejek. Mám celodenní stravování, MŠ, a žáky docházející ze ZŠ a dospělé, kteří jsou zaměstnanci naší ZŠ
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Měla jsem děti a zaměstnance na jedné výdejce a po kontrole jsem musela rozdělit na dvě výdejky. Nyní mám rozděleno na cizí, závodní a školní děti.
Autor: Radka
Re: Normování dětí a dospělých
Olino, který jste kraj?
Autor: Olina
Re: Normování dětí a dospělých
Plzeňský kraj a dělám tři výdejky.
Autor: ved.-
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda děláte výdejky odděleně pro děti z MŠ a druhou pro děti ZŠ tedy každou zvlášť a vyjíždíte tak 2 výdejky. U dospělých ano je to závodní stravování.Děkuji
Autor: tristanka
Ano, děláme dvě výdejky, s dospělými tři, doporučila nám to hygiena..můžou být rozdíly ve spotřebním koši, Zš to má jinak než Mš..taktéž provařenost, u školáků je většinou větší úspora, tedy aspoň u nás, o to dostávají více doplňků.
Autor: kuchařinka
Milé kolegyně, já píši jednu výdejku pro MŠ, ZŠ a vlastní zaměstnance (6 osob)¨. Nevím tedy, jak bych měla rozdělit toto na 2 či 3 výdejky, podotýkám, že píši ručně, program nemám, jsme malé zařízení s počtem strávníků 55. Při kontrole ČŠI bylo vše v pohodě, ovšem hygiena je jiného názoru – zkresluje se tím sp.koš?! prosím někoho, kdo má podobný problém, o radu! Děkuji.
Autor: Josefka
Dělám to jako vy!
Autor: ved.-,
Děvčata děkuji za reakce, nechám zatím také pohromadě, až příjde nějaká kontrola a bude mít námitky, přejdu na rozdělení.
Autor: rohlik
Dělala jsem stejně, ale opravdu na popud hygieny jsem musela začít psát 3 výdejky ZŠ, MŠ a cizí strávníky. Opravdu máte zkreslený spotřební koš, protože teď vydíte, že např škola má málo ovoce. Když máte jen 1 spotřební koš dáte všem. Dnes dám pouze do školy. Pokud si pamatuji tak na tomto portálu byl článek ke spotřebnímu koši a tam bylo upozorněno na zvlášť závažnou chybu ohledně spojování výdejek. Dnes již dělám na počítači výdejky, takže žádný problém. Vím, že píšete, že jste malá jídelna, ale počítač by Vám určitě pomohl řešit tento problém. Přeji hezký den
Autor: maty200
Rozepisování výdejek už je opravdu dlouho,i když mám 1 zaměstnance,musí mít zvlášť výdejku.
Normuji v ruce vše dohromady – vaříme taky dohromady.Zaměstnanci nebo ostaní strávnici se nepočítají do spotřebního koše.Mám přehled u každé kategorie o financích a to jsou rozdíly!Hodně záleží na počtu strávníku a nemůžete třeba zaměstance dotovat od dětí.
Jinak to nejde i když vaříte v jednom hrnci,finance nemůžete dávat dohromady – je to opravdu už několik let.
Autor: stará vedoucí
Nějak to nechápu,jestliže pro děti 15 plus, dospělé a „cizí“ mám jednu normu,proč pro ně psát další výdejku?Ve finální finanční bilanci se mi provařenost nebo úspora ukáže. Chápu opodstatnění výdejky na svačinky ve školce, oddělené od obědů. Potom tedy 2 výdejky-obědy a svačinky.34 let praxe a žádný problém. A ještě prosím, ve slově vidím vždycky! měkké „i“.
Autor: rohlik
Hygiena po nás nechce více výdejek kvůli finanční stránce, ale ohledně spotřebního koše. Pokud udělám 2 výdejky, zvlášť se mi vypočítá spotřební koš školky a školy. Pro cizí strávníky mám výdejku třetí. Finance jsou také důležité, ale z pohledu hygieny mi bylo řečeno, že je tento požadavek. Pokud mohu vyhovím, nevidím problém. Přeji hezký den
Autor: "stará vedoucí"
Možná uvažuji špatně, ale když v SK figurují počtem i cizí, byť v jedné výdejce, tak to dělení počtem „hlav“ odpovídá zase poměru strávníků, takže to v konečném výsledku SK nezkreslí. Jestli se mýlím,opravte mě. Nejsem ironická,každý může dělat chyby. Zdravím.
Autor: starší
proč to dělat jednoduše, že?
Autor: stará vedoucí
No protože jsem už moc velká holka na to,abych si zbytečně komplikovala život i práci. Není to lenost, ale neochota dělat zbytečnosti. Čas se dá využít smysluplněji a užitečnější prací. Nebo jsem špatně pochopila Vaši reakci?
Autor: rohlik
Pokud já ve školce budu dětem dávat mnohem více ovoce a zeleniny na svačinu, zkreslím dětem ve škole spotřební koš, pokud budu mít 1 výdejku. To samé bude i s mlékem atd.Já jsem s tímto docela spokojená a nemám s tím problém. Tady na jídelnách jsem před časem četla článek, že to tak má být a hygiena na školeních na tom taky trvala.Myslím, že v tom článku bylo řečeno, že to je hrubá chyba. Možná, že to dohledáte. U Vás asi máte jinou situaci, protože Vám tam nejde MŠ a jejich svačiny. Přeji hezký den
Autor: "stará vedoucí"
Promiňte,ale já jsem psala,že dělám výdejku na svačinky a na obědy zvlášť. Obědy všech – děti Mš,ZŠ,zaměstnanci a cizí jedna výdejka, svačinky druhá.Připadá mi to fér vůči spotřebnímu koši. A FB mi to v programu krásně ohlídá.Hezký den i Vám a jestli se mýlím,ráda budu diskutovat.
Autor: Sartuna
Dobré ráno, takto by to šlo udělat (svačiny MŠ 1 výdejka, obědy všech 2.výdejka) pokud se vaří pouze jeden oběd a všichni strávníci dostávají k obědu to samé. Pokud máte výběr jídel, neuhlídáte (nebo spíš nehlídáte), že cizí strávníci si vybírají dražší masová jídla, děcka zůstavají na sladkých levnějších variantách. A tam už se zkresluje SK i FB.
Autor: rohlik
Pokud Vám to program hlídá tímto způsobem, máte asi pravdu. Já mám nastaven program na 3 výdejky MŠ, ZŠ a cizí strávníci a myslím, že je to v pohodě. Nevidím důvod, proč to měnit. Přeji hezký den
Autor: Iva K.
Zeptám se asi moc laicky. Ale co to je „mám sklad nastaven na tři výdejky“? Vaříte v „jednom hrnci“. V žádance normujete kuchařce všechny suroviny dohromady. Výdejku vytváříte ze žádanky. Jak? Jednotlivé položky vydáváte v jednom množství? Nebo si vydané množství opět ručně přepočítáte do tří skupin a poté vydáváte v jednotlivých výdejkách? Děkuji za odpověď a omlouvám se, pokud svým dotazem rozlítím nějakou svou kolegyni. Hezké předvánoční dny. Iva
Autor: rohlik
Beru Váš dotaz. Vím, že mám vše v jednom hrnci, vydávám také vše najednou a opravdu rozpočítám podle koeficientů na 3 výdejky. Dříve jsem měla pouze výdejky 2 na MŠ a ZŠ a na druhé cizí strávníky. Pak jsem si tady na stránkách jídelen přečetla článek, že toto se při kontrole inspekce bere jako hrubá chyba a v zápětí mne navštívila hygienička, která mi doporučila totéž, důvod je oddělený spotřební koš. Přeji hezký den
Autor: maty200
„stará vedoucí“mám stejnou kategorii,ale v počítači rozdělěné.Výdejka si v PC rozpočítá obědy pro žáky a zaměstnance zvlášť,večeře zaměst.musím zadat do PC – rozdělit žáky,zaměstnanci i když vařím jedno jídlo.Pokud vám PC děla fin. bilanci na kategorie,tak není problém. Cizí- akce dělám úplně zvlášť. Výdejka z PC mi vyjede rozpočítaná.
Autor: fifule
souhlasím, výdejka se píše jedna, počítač vyjede podle nastavení výdejky i tři – hlavní činnost, vedlejší,závodní stravování,…; do SK si počítač započítává jen děti z hlavní činnosti, nevidím v tom problém
Autor: evelýna
Cizí strávníky v každém případě na zvláštní výdejku. Ať je jasně vidět, že jim nevaříme na úkor dětí.
Neustále opakované téma na školeních.
Autor: zdendule
Paní Evelíno, máte asi pravdu, ale jak chcete l0 až12 cizim nanormovat opravdu správně,když se vše vaří v jednom hrnci. Normu masa chápu, ale to ostatní? 20 dkg mouky /třeba na zahuštění, půl kečupu , 10dkg cukru 1,20kg mandarinek, co olej,koření atd. Není to zbytečně složité?Pokud bych to měla oddělit, tak opravdu všeho trochu a nemohu psát celý sáček .Spotřební koš vedu jen na žáky, do toho zaměstnance ani cizí nepočítám. Pokud neprovařuji a vycházím s finanční normou, tak je snad jedno, že cizí za 60 Kč dostanou i ovoce, tvaroh, moučník. nebo to tak není?
Autor: evelýna
Můžete si být 100% jistá, že na 20 cizích provaříte, pokud neplatíte nějakou velkou sumu na stravném. Mám na cizích na jednoho strávníka 27,–kč, teď už jich mám trochu víc než 20, ale při dvaceti se do toho ani jeden den nevejdu. No a pak je to na úkor dětí, které pokud máte na stejné výdejce vám na ty cizí hezky pošetří. A tady je chyba, kterou myslím ČŠi neodpouští.
Autor: maty200
BOHUŽEL NENÍ,JAK VÍTE,ŽE CIZÍ NEPROVÁŘÍ? NEMÁ HODNOTU SUROVIN 60,-,ALE SUROVINY + REŽIE,SUROVINY MÁ URČITĚ STEJNOU NORMU JAKO OSTANÍ NEBO JINOU,POKUD JINOU TAK UŽ VŮBEC NEMŮŽETE JE VÉST SE ŽÁKY.
Autor: zdendule
Děkuji za info.Mám program VIS Plzeň,programem nenormuji,normuje kuchařka ručně.Potřebuji teda rozhodit na 2 výdejky žáci a zamest s cizími.Mohu tedy požádat VIs o změnu?Nebo jak postupovat.dekuji
Autor: skoula
Odpověď najdete u příspěvků někdy kolem pulky dubna.VIS to ma pochycené.spojte s ním.
Autor: jojojo
Tak . to vás lituji. My jsme normovali ručně tak před 25 léty. Nechápu, že v dnešní době se tímto vůbec někdo zaobírá. na co tedy ty programy máte? Kuchařka má vařit a dobře vařit a ne se zaobírat ručně výdejkou.
Autor: kuchařinka
Reaguji na poslední vstup- píši výdejku a vše ostatní ručně, kuchařka má vařit ?! vařím a současně si dělám vedoucí, mám jen na půl úvazku druhou kuchařku, a s případným programem kdo mě zaškolí, naučí ? Není to jednoduché na malé škole, to nemluvím o onemocnění, návštěvě lékaře neboť téměř všichni ordinují pouze dopoledne…Zdravím a čekám, že se ozve někdo, kdo má podobné zkušenosti
Autor: rohlik
Jsme také malá jídelna, podle normativů 3 síly, jedeme ve dvou. Program na počítači mám a myslím, že zaškolení není takový problém. Během půl hodiny na to přijdete sama a hlavně ta půl hodina se Vám stokrát vrátí, protože nebudete muset v ruce nesmyslně opisovat každý den hrabat v kartách. Dlouho jsem se bránila počítači, ale dnes si ho nemůžu vynachválit. Nehledě k tomu, že uzávěrka je hotová během chvilky. V ruce jsem s tím strávila spoustu času. Přeji hezký den
Autor: JENA
U NÁS TAKÉ NORMUJE KUCHAŘKA A JÁ TO PAK PŘEPIŠI DO PROGRAMU, NEBOŤ ONA SE NEUMÍ NA POČITAČ ANI KOUKNOUT, KDYŽ MARODÍM, NAPÍŠE SI, VYFASUJE A JÁ PAK JAK JEN TO JDE TO PŘEPÍŠI DO POČÍTAČE, DO VÝDEJKY A UŽ VŠE NORMÁLNĚ BĚŽÍ Z PROGRAMU, PŘÍJEM, VÝDEJ, UZÁVĚRKA, STRAVNÉ ATD. TAK ASI BYL MYŠLEN DOTAZ, NE, ŽE SE NĚDĚLÁ NA POČÍTAČI NIC. NEBO JE TO JINAK