Přeskočit na obsah

Normy

  • Autor: opportunity

    Normy
    Ahoj všichni. Jsem skoro začátečník. Na školení jsem se dozvěděla, že normy, jaké byly dříve, už neplatí. Je jen normativ průměrné měsíční spotřeby v příloze vyhl. 107/2005. Neplatí tedy, že na jídlo X je nutné mít 100g masa, ale můžu si sama napsat recepr, kde si určím svůj „příděl“ třeba 110g na osobu. Ostatně – je mnoho nových receptů, třeba z cizích kuchyní, a jak bychom je vařili bez vytištěné normy, že?

    • Autor: Alena II.

      Normy již nejsou závazné, ale pouze doporučující. Závazný je jen technologický postup. Můžete si normu sama upravit, ale musíte prokázat, podle jaké normy jste vařila a to, že všechno, co bylo použito, dostaly děti na talíř.

      • Autor: opportunity

        Přesně tohle mě učili na školení. Ale moje kuchařky mají 40 let praxi a jsou na závazné normy zvyklé a nevěří, že nejsou závazné. Navštívila je bývalá hospodářka ještě je v tom utvrdila. Nevíte ČÍM byly zrušené jako závazné? Je to zákonem 107/2005? Tam je seznam toho, co se zrušuje, ale nevím, která z položek byla zrovna o povinných normách.

      • Autor: raduza

        Dorbý den. Používám různé dostupné normy pro školní stravování, které dnes se nazývají receptury, nejsou tam čísla norem, jen se číslují, jak jdou po sobě. Když dávám něco jinak, dělám do výdelky poznámku – úprava normy, co bylo změněno. Pak mám vytvořený sešit vlastních receptur, i do výdelky píšu „vlastní“ a číslo stránky bo u nás ČŠI kontroluje, podle čeho se vaří. Mám tam množství i technologický postup. I na školení říkali, že můžeme vařit i jídla, která nejsou ve schválených recepturách, ale musíme mít vytvořenou normu, ne to na výdejku fláknout od oka, nebo podle toho, co kuchařky daly do hrnce.

    • Autor: kuchtička

      Proč by měly být zrušené normy školního stravování? Podle mě je to blbost. Jen vím, že si můžeme zařadit i jiné receptury, které v recepturách školního stravování dříve nebyly uvedeny. Jen musíme dodržet technologické postupy, spotřební koš…… Doporučuji tedy jako výchozí původní receptury používat a doplňovat nebo upravovat je o Vámi zvolené novinky.
      Prosím, nemáte někdo recept pro školní stravování (rozpis na 10 porcí) na lasagne? Studenti v naší škole po nich touží. Děkuji.Hezký den.

      • Autor: opportunity

        A podle jakého závazného předpisu (vyhlášky) jsou normy platné?

      • Autor: moll

        Napište mi svůj e-mail a já pošlu

        • Autor: mama

          prosim o zaslani norem
          dekuji

          • Autor: bubueva

            Dobrý den,
            jsem nová vedoucí kuchyně a vůbec neznám normy,Kde j je mohu najít? I co se týká normy pro cizí stravníky?
            Děkuji Bubu

    • Autor: maty200

      lasagne na 10 porcí , 395g porce
      1000g masa mletého(špenátu,zeleniny)
      olej
      400g kečupu,může být i s lečem
      110g bešamelové omáčky(tu používám z vitany)
      12plátků lasagní
      300g sýr cihla
      1.vrstva lasagne+kečup+maso
      2.vrstva stejné
      zalijeme bešamelem a posypeme sýrem
      POZOR LASAGNE NESMÍ BÝt SUCHÉ – CELÉ ZALITÉ A POD VRSTVOU SÝRU,jinak jsou suché a tvrdé a nebo když děláme se špenátem končíme vrstvu špenátem a sýrem.
      180 trouba asi 20minut podle velikosti plechu

      • Autor: meloun

        Je mi z tehle diskuze zle uz jste nekdy nekdo videl aby se na lasagne daval kecup a nebo leco?? To je hnus fuj. Toto se snad varilo za komunistu!!!

        • Autor: kiki

          Zdravím Melouna, je Vám asi opravdu hodně zle, když reakce na diskusi je až témeř po dvou letech. (A diskuse se píše se s.) Místo leča bych asi použila drcená rajčata, ale i s lečem bych to nenazvala hnusem.

        • Autor: gastronom

          Zlatá slova ! Jsou-li to lasagne,mají to být lasagne. Jinak se pohybujeme ve světě Jirky Babici. A to si můžeme dovolit doma nebo v „Prostřeno !“. Ale ne ve světě profesionální gastronomie.

    • Autor: Peggyna

      Dobrý den,
      potřebuji zjistit, kde vyčtu normy pro stravování v MŠ.Kde zjistím, např.kolik těstovin má dostat dítě k obědu? Maso,ryby,mléko atd. jsou ve vyhl.107/2005, ale kde jsou ostatní potraviny?
      Promiňte,začínám v novém zaměstnání.

      • Autor: Alena II.

        Peggyno, dost dobře Vám nerozumím. Pokud tím myslíte výpočet spotřebního koše, tak do toho těstoviny nespadají, nevykazují se. Pokud myslíte normování, tak pro výpočet MŠ se používá koeficient 0,5( např. norma pro kat. 15 let a více = 1,0, 11-15 =0,8, 6 – 11 = 0,7, 3 – 6 -=0,5)

      • Autor: aura

        Ahoj jen se chci zeptat .Take začinam v novem zaměstn.ve školce ,a schanim normy,můžu se zeptat kde se seženou? děkuji moc Marta

        • Autor: Radkaa

          Doporučila bych Vám tyto, najdete v nich všechny informace, zvlášť pokud začínáte. https://jidelny.cz/objednejtesi_detail.aspx?id=59

    • Autor: Peggyna

      Aleno, děkuji za radu. Mám program od Visu,
      spotřebnímu koši rozumím, vím, že se tam sledují jen určité potaviny,ale mám problém s normováním stravy.Nerozumím těm koeficientům na normování stravy, asi to je složitější, budu se
      muset proškolit a nejastnosti doplnit. Na ty koef.
      jsou nějaké tabulky?

      • Autor: Peggyna

        Peggyno, nevím, jaké normy používáte, ale pokud jste začátečník, velmi bych Vám doporučovala koupit si nové normy pro školní stravování. Najdete je tady např. na odkazu Objednejte si. Jsou velmi šikovně napsané a máte tam kromě podrobného popisu jak je používat a jak normovat i mnoho potřebného, např. z legislativy určené pro školní stravování , hygienických předpisů a ostatních záležitostí týkajících se školního stravování.

        • Autor: Peggyna

          Kuchařky použivají normy snad ze 70-80 let, staré tištěné listy, které už určitě neplatí. Myslíte ty
          Receptury pokrmů pro školní stravování?
          Děkuji za rady, moc mi to pomohlo.

          • Autor: Alena II.

            Ano, myslím tyto receptury, jistě budou pro vás přínosné, nehledě na to, že jsou tu i nové receptury, které v těch starých nebyly. Ty staré platí také, ale v těch nových se lépe hledá.

          • Autor: Peggyna

            Už jsem to projednala s ředitelkou, objednáme je.
            Ještě jednou děkuji za ochotu a cenné rady.

    • Autor: kastan

      Dobrý den, ráda bych věděla, kde je psáno, že normy jsou pouze doporučující, né závazné,abych věděla, o co se opřít při nějakém nedorozumění.Předem děkuji za odpověď

      • Autor: Alena II.

        Ve vyhlášce č. 107/2005 Sb. již není odkaz na používané receptury a tudíž není právním předpisem. Samozřejmě budete nadále používat normy pro školní stravování, ale můžete si je různě upravovat a  můžete používat i jiné receptury. Důležité je, abyste dodrželi technologické postupy ve smyslu hygienické a technologické praxe a plnili vhodným sestavováním jídelníčku spotřební koš.

    • Autor: slavetka

      Dobrý den,ráda bych se zeptala jestli, někdo nevíte,zdali jsou nějaké normy,které specifikují kolik
      kuchařek je třeba pro vaření 350 obědů ve školní
      jídelně

      • Autor: Alena II.

        Počet pracovnic ve školní jídelně vám určují krajské normativy. Podle nich si zjistíte jak počet pracovnic, tak mzdových prostředků. Je potom na vás, na kolik pracovnic v jakých zařazeních vám budou stačit peníze.

        • Autor: opportunity

          Problém je, že normativy jou na žáky. U nás se stravuje 30% učitelů a 70% žáků, takže jsme placené jenom za 7% své práce, zbytek děláme zadara.

          • Autor: opportunity

            Za 70%, samozřejmě.

          • Autor: Andy

            Normativ je na počet strávníků, nikoliv žáků, do tabulky se zadává počet strávníků ze ZŠ, MŠ či ZŠ, tzn. včetně učitelů. Určitě nikomu nevaříte zadarmo.

          • Autor: iv

            Dovolím si oponovat, Andy se mýlí. Normativ je na počet strávníků, ale pouze žáků. Učitelé se stravují v režimu závodního stravování a náklady na mzdu by měl pokrýt zřizovatel v příspěvku na hlavní činnost. Bohužel toto se již 3 roky neděje a kuchyně opravdu vaří zaměstnancům bez nároku na mzdu. Lehce si to můžete zkontrolovat u ředitele nebo hospodářky. Když se podíváte na normativní rozpis přímých nákladů, který kraj posílá zhruba v březnu, tak uvidíte, že normativ vychází pouze z počtu žáků.
            Zdravím a přeji pěkný zbatek dne.

          • Autor: věrka

            souhlasím s iv, je to několik let neřešený problém, pro vlastní zaměstnance vaříme zadarmo, i když mi účetní řekla, že ona to vykazuje(peníze navíc nikdo nikdy neviděl)

    • Autor: Andy

      Aha, tak to se omlouvám, ale u nás to bude asi ošetřené, protože když zadám do tabulky počet strávníků bez učitelů, tak mi to vychází, že by nás mělo být skoro o jednu méně. Když tam zadám děti + učitele, tak mi to vychází na naše úvazky.

      • Autor: vrspa

        Náhodou jsem narazila na Vaši diskuzi,a musím se zastat Andy, má pravdu,že kuchařky nevaří „zadarmo“ pro zaměstnance. Ověřovala jsem si to na Krajském úřadě, normativy na školní jídelny jsou právě upraveny výše tak, aby se pokryly náklady i na závodní stravování. Jen to prostě není extra „vypíchlé“ ve schváleném rozpočtu. 🙂

        • Autor: Leoška

          Je tedy zvláštní, že když jsem se dotazovala na Magistrátu, tak mi řekli něco jiného.

          A dále je zvláštní, že po nás nikdo nechce počty těchto obědů.

          Je snad rozdíl, jestli se stravuje 10 zaměstnanců nebo 100 zaměstnanců. 🙁

          • Autor: trumbera

            V říjnu odevzdáváme výkaz Z 17-01 kde uvádíme počty strávníků, obědů, …

    • Autor: trotl

      dobrý den,učím se na kuchaře a bojuju s normama.Může mi prosím někdo poradit jak třeba navýšit porci z 62g masa na 100g?Děkuji

      • Autor: haris

        Nevím jestli dobře chápu dotaz ,ale přidáš 38g na pc.

      • Autor: eva2

        nemůžeš ale jen navyšovat porci masa…musíš si pronásobit celou kalkulaci použitých surovin pro jídlo…. ale nehledj v tom žádnou vědu- to je matematika 🙂

    • Autor: haris

      Jasně ,to jsem nenapsala,vše musíš navýšit v receptuře.

    • Autor: awelina

      Prosím,kdo máte zkušenost s výdejem do várnic.
      Můžete mi poradit? Je pravdou,že 10g pokrmu je „na páru?“ ,to zn.dát navíc do transportní nádoby?A jak je to s masem? je také možný úbytek přepravou?-myšlena je velikost porce.
      Děkuji za každou odpověď.

      • Autor: Petr k

        Dobrý den, při vydávání do várnic, vám něco zůstane v nádobě. To je pravda, ale při např. třiceti
        porcích omáčky je to zanedbatelné. Horší mnohdy bývá , že nemáte potuchy o tom, kdo a jak ty pokrmy vydává. Zda si chce ulít svíčkovou, či bramborový salát domů a šidí strávníky ve výdejně. Pokud dáte maso na plátky po 60 g, nemyslím, že by se přepravou mělo nějak scvrknout. Pěkný den.

    • Autor: elenka

      Prosím, poraďte, děláte někdo žádanku k výdejce? Kdysi to psávala kuchařka, kterási vynormovala jídlo, napsala žádanku vedoucí, ta vydala suroviny ze skladu, pak udělala výdejku. Stále to tak má být? Zdá se mi to zbytečné. Děkuji za odpověď, teprve se zaučuji, tak nevím.

      • Autor: Zuzkapřezdívka

        U nás si hlavní kuchařka nanormuje, napíše si výdejku, dle které si nafasuje zboží ze skladu. Vedoucí to zkontroluje a dá do PC.

      • Autor: xxxxxxxxxxx

        Žádanku ved. kuchařce tisknu, ona jí zkoukne, domluvíme se na úpravách, podle ní přebere zboží a pak mě podepíše výdejku.

    • Autor: beruju

      Dobrý den, ráda bych se zeptala, o kolik %můžeme navýšit denní normovací dávku pro dítě v MŠ (kromě masa) – omáčka, brambory, rýže, přílohy?

      • Autor: andy1

        O tolik na kolik máte peníze. Normy už nejsou závazné, tak pokud se finančně vejdete do toho, že budete dávat v MŠ svíčkovou se šesti, tak klidně dejte.

    • Autor: ivan

      dobry den potrebuji poradit hledam normovaci program do nemocnice a pro zaměstnance jedeme rucně na papíry a uz nas to nebaví děkuji za radu jsou tu i diety

      • Autor: Vladimír Bureš

        Můžete se obrátit na firmu VIS – http://web.visplzen.cz/

      • Autor: lenek

        Program Astris by Vám vyhovoval. Odkaz
        EFG CZ – identifikační, slaboproudé a bezpečnosti systémy

    • Autor: andy1

      Dobrý den. Dnes mi přišlo do e-mailu od Visu, že finanční norma musí být také násobena koeficientem jako norma jídla. Vysvětleno je to zde: http://web.visplzen.cz/object/financni-norma-a-koeficient-normy-jsou-na-sobe-nezavisle-neni-treba-sledovat-jejich-vztah-14615/page_3c.htm . Nějak tomu nerozumím, když mám fin. normu pro 15+ 20,– Kč, tak by děti do šesti let měli mít fin. normu 10,– Kč, ale to poruším vyhlášku. Pokud bych tedy měla fin. normu pro 3-6 20,– Kč, tak by 15+ měla být 40,– Kč to zase poruším vyhlášku. Pochopila jsem to špatně já nebo to tak chápete všichni.

      • Autor: Sartuna

        Dobrý den, chápete to dobře. Jen u strávníků do 6 let je min.14kč, tedy k tomu dospělá porce za 28kč a tím nic neporušujete. Podle článku by jste měla mít vyšší cenu pro dospělé a nebo zvýšit normu u dětí MŠ např na 0,6 a pak při ceně 20kč, vyjde cena pro 15+ na 33kč.

      • Autor: Radkaa

        Finanční normu počítáte pouze na oběd, což je např. 14,– a pak Vám vyjde pro nejvyšší kategorii 28,– Kč. Nebo počítáte 20 na oběd a k tomu přesnídávku a odpol. svačinu?

        • Autor: Andy1

          Myslím pouze oběd. Přijde mi divné, aby děti MŠ platily 20,– Kč a děti 15+ 40,– Kč to se přeci nevejdu do vyhlášky. Koukala jsem na různé stránky škol, kde mají ceníky a nikde to tak přepočteno není.

          • Autor: Vladimír Bureš

            Sartuna to vysvětlila správně. Prvotní je finanční norma, tu si můžete zvolit v rozpětí dle vyhlášky tak, aby to nebylo „divné“, aby Vám to vyhovovalo. Pak ale musíte splnit ještě to, že co strávník zaplatí, to také dostane na talíř. A z toho přímo plyne, že pokud dospělý strávník platí 20 Kč a dítě v MŠ platí 14 Kč, pak musí dítě dostat na talíř 0,7 dospělé porce, tj. nemůžete použít koeficient 0,5.

          • Autor: Vladimír Bureš

            Je tu ještě jedna možnost, kterou některé jídelny v praxi používají. Necháte koeficient 0.5, tj. děti v MŠ budou mít na talíři poloviční porci oproti dospělému (tedy potraviny za 10 Kč), a za 4 Kč jim budete k jídlu něco přidávat (např. ovoce, jogurt, atd.). Prostě tak, aby dítě dostalo potraviny za 14 Kč.

          • Autor: Andy1

            No, my jim právě ovoce, tvarohy, jogurty, zeleninové saláty, nápoje, mléko apod. nedělíme. Dáváme stejnou porci jako dospělým strávníkům, proto mě zarazilo, že by měli mít cenu obědu opravdu poloviční.

          • Autor: Radkaa

            Děti MŠ dostávají tvaroh nebo jogurt na oběd? A tříleté dítě MŠ, případně 10-ti leté dítě ZŠ dostane stejnou porci zeleninového salátu jako dospělý? A sní to?

          • Autor: Andy1

            Dobrý den, ano dostávají šlehaný tvaroh s čerstvým ovocem, jogurt do mističky, stejnou porci jako žáci ZŠ a děti to milují, takže to opravdu sní. Někdy se dětem v MŠ tvaroh i přidává. Co je na tom divného, že mají po obědě tvaroh nebo jogurt místo desertu? Každý den dáváme něco k obědu, jednou ovoce, jednou zeleninový salát, jednou tvaroh. Ano, stejnou porci zeleninového salátu dostanou a budete se divit, spíš to sní tříleté dítě v MŠ než desetileté dítě v ZŠ.

          • Autor: Sartuna

            Mohu se zeptat, jaké máte ceny pro MŠ a jaké pro ZŠ (že vám zbývají peníze na dezerty v MŠ). díky

          • Autor: Písnička

            Jestli tomu dobře rozumím, tak Vy při normování salátů, jogurtů pro MŠ použijete koeficient shodný s 9.tř. a ostatní suroviny v MŠ normujete 0,5?
            Pokud vše máte ve výdejce MŠ normováno 0,5 ,
            tak dětičky baští na úkor dětí ZŠ, které mají zaplacenou větší normu – porci.

          • Autor: Andy1

            Pokud dobře čtete, tak se jedná o to, že děti 15+ platí 28,– Kč, tzn., že děti v MŠ by měly platit 14,– Kč, což u nás neplatí. U nás platí 20,– Kč s tím, že na 0,5 normujeme pouze oběd, ostatní, jako ovoce, zeleninu, buchty apod. normujeme 1,0 jako u ostatních strávníků. Takže nikdo na úkor nikoho nebaští. Za 14,– Kč do MŠ oběd neuvařím.

          • Autor: ved.Ju

            No jo Rady, Andy zase perlí , stejné porce pro děti jako pro dospěláky, tam to musí vypadat, turecké hospodářství. Jen se divím, že to tam u nich ze zaměstnanců nikdo neřeší. Pracuji jako vedoucí přes dvacet let a pořád mám přad očima na nástěnce opravdu ty staré normy, kde i mouka do plévky byla pro děti jiná než pro zaměstnance, ovoce a zelenina i ty zmiňované zeleninové saláty. Vím, že dnes je vše orientační, ale aby dostávali stejně?

          • Autor: Andy1

            Vážená paní, nevím proč bych perlila. Nejsme jediná jídelna, která dává dětem něco navíc. Mám dětem do MŠ snad půlit jablko, banán a ještě ho vážit, aby nedostaly o gram méně? Nepřijde vám to brutální?
            A že dostanou stejně velkou misku jogurtu či tvarohu? No a? Když to snědí, tak proč by to nemohly dostat. Že dostanou celý muffin? No a? Mám jim ho půlit? PROBOHA PROČ??? . A co by jako měli říkat zaměstnanci??? Ukažte mi, kde jsem psala, že máme stejné porce. Jídlo mají samozřejmě děti v MŠ poloviční, ale každý den dáváme něco k jídlu (moučník, ovoce, salát… atd. a to dáváme stejně velké). Co na tom proboha nechápete? Jaké turecké hospodářství? Normy už dávno nejsou závazné. Cena oběda: MŠ 3-6 20,– Kč, ZŠ 7-11 22,– Kč, ZŠ 11-14 24,– Kč, ZŠ 15+ 28,– Kč

          • Autor: rohlik

            Dobrý den,nepřijde mi nic brutálního na tom,že někdo dá pouze půlku banánu nebo nakrájí po obědě jablko pro děti ve školce. Mám 50 dětí ve školce,když dorazí do jídelny tak jim klidně ten banán napůlím,kdo má chuť vezme si. Dávala jsem také celý,ale paní učitelky jim ho dávali do šatny a děti banány odnášely domů,takže jsem přestala. Dávala jsem i celý jogurt,ale opět vše domů. Pak přišla hygiena,paní hygienička mi řekla,že dítě by mělo dostat raději jogurt, tvaroh k svačině,aby ho snědlo. Samozřejmě,že ovoce nevážím,aby dostal každý stejně,to už jste dohnala do extrému. Saláty, buchty atd. dáváme také menší, myslím, že jim to stačí. Přeji hezký den Zdena

          • Autor: Andy1

            Dobrý den,

            tak mi dáváme ovoce celé, děti ho snědí. Tak proč jim ho nedat. Jogurt i tvaroh ke svačině dáváme také, ale když dáváme jogurt či tvaroh po obědě místo moučníku v ZŠ, musí ho děti v MŠ dostat taky. Nedáváme jogurty ani tvarohy v kelímkách, vše si děláme, šlehaný tvaroh, bílý jogurt s ovocem apod. , takže po obědě dostanou do mističky. Už jsem psala, že to děti sní, dokonce si chodí přidávat, zejména právě děti ve školce. Navíc, vedoucí učitelka ze školky se dokonce chodí dívat do jídelny, jestli jsme náhodou dětem do školy nedaly něco jiného nebo nemají něco navíc. Za minulé vedoucí se totiž dělalo to, že to co měly děti ze školy po obědě, dostaly děti ve školce ke svačině, což se nelíbilo jak vedení, tak rodičům.

          • Autor: rohlik

            Ve školce mám děti většinou opravdu malé.takže jsem ráda pokud snědí oběd.Přes polovinu tvoří děti kolem 3 let a nevěřím,že snědí ještě v jídelně např. celý banán po obědě. Mám je každý den na očích,když od nich beru špinavé nádobí. Pokud máte jinou zkušenost,tak Vám takové jedlíky závidím. A pokud se paní vedoucí učitelka chodí dívat do jídelny,co dostávají děti ve škole,tak si myslím,že děti ve škole si platí o trošku víc,takže o to málo mají dostat víc. Přeji hezký den a vyjadřuji jen svůj názor Zdena

          • Autor: ved.Ju

            Uplný souhlas s rohlík, není k tomu co dodat. Děti ZŠ platí víc tak tam je norma prostě větší i byť je to dezert, a po obědě nedáváme taky nic tak těžkého jako jogurt tvaroh a td. jako dobrá vedoucí si vše dobře nakalkuluji, dáváme ke svačinám co mají školáci a nikdo o nic nepříjde. Taky by nám to děti prostě v MŠ nesnědli, no třeba tam mají malé porce oběda a jsou nedojezení jinak to nevidím. Prostě u Andy je vše zamotané.Viz jiné příspěvky jinak pěkný den.

    • Autor: fedora7

      Já tedy využívám program VIS a tam je přepočet strávníků – takže když mám třeba 10 dětí norma 0,7 tak jejich počet vynásobím koeficientem a dostanu v přepočtu 7 takže pokud rozdělím spotřebované potraviny dle počtu strávníků počítám s přepočtenými počty. Fakt je že tím pádem někdy bojuji s ušetřenými penězi v kategorii dětí ale mám možnost to využít na mimořádné doplňky, zajímavé ovoce, kozí sýr, apod. – jen je třeba výslovně upozornit dospělé strávníky, že tento doplněk je jen pro děti. Nebo ho prostě dospělí nedostanou na tác. Někteří se netají se závistí. Ale po vysvětlení, že by jinak platili ještě vyšší stravné v poměru k dětem je většinou klid.

      • Autor: libuška

        Dobrý den, mám prosbu, nemám zkušenosti v oblasti normování, máme program VIS a chtěla jsem Vás poprosit o radu, co máme nastaveno špatně, když máme větší spotřebu u dětí MŠ na úkor těch školáků.

        • Autor: Sartuna

          Nemusí být něco nastaveného špatně v programu. Třeba jen dáváte dražší svačinky. Zkuste se podívat a spočítat si na kolik vás vyjde dopolední a odpolední svačinka a kolik za ně vybíráte od strávníků. Nebo je dobré si spočítat ve výdejce oběd u MŠ a oběd u ZŠ, jestli odpovídá ceně za oběd.

    • Autor: evita

      Dobrý den. Nesouhlasím s Andy,má to opravdu trochu popletené.Děti v MŠ pokud mají svou porci oběda z 90% nejsou schopni sníst celou porci jogurtu,banánu,nebo misku tvarohové pěny.Není nic divného na tom,že děti v ZŠ mají po obědě misku tvarohu s jahodami a děti z MŠ mají tento tvaroh na odpolení svačinku – máte přeci 2 výdejky a každý jí ze svých peněz.Vedoucí učitelka má jistě dost práce ve školce při hlídání dětí a není žádný důvod kontrolovat,co mají děti ze ZŠ – vůbec nemusí mít stejnou skladbu jídelního lístku jako děti MŠ.Děti v ZŠ můžou mít po obědě banán,děti MŠ jenom oběd a naopak na svačinu banán,nebo klidně hroznové víno.Hezký den.

      • Autor: Andy1

        Tak se to pokusím vysvětlit polopatě: děti 15+ s normu na jídlo 1,0 mají cenu 28,– Kč, tzn. děti MŠ do 6 let s normou na jídlo 0,5 by měly platit 14,– Kč. U nás platí 20,– Kč, tzn., za 14,– Kč dostanou poloviční porci toho, co dostanou děti 15+ a za 6,– Kč co platí navíc si můžeme dovolit jim dát celou porci ovoce, zeleniny apod. Navíc, pokud máte někdo starší normy s přesným rozdělením nápojů, ovoce a polévek, tak např. polévka pro děti do šesti let není s koeficientem 0,5 ale 0,8 (15+ mají 3dcl polévky, děti MŠ do šesti let 2,4dcl polévky) to stejné u nápojů (15+ 2,5dcl nápoje k obědu, děti MŠ do 6 let 2dcl nápoje). Naopak u ovoce je norma 150g pro všechny kategorie strávníků.

        • Autor: rohlik

          Děkujeme za vysvětlení, teoreticky jste nám popsala,jak se to má dělat a podle Vašeho názoru,všichni to děláme špatně. Podle mne stejně nás budete přesvědčovat,že Vy máte pravdu a nejste ochotna poslouchat jiné. Již několik vedoucích se vyjádřilo,že dítě ve školce nesní stejně dezertu jako 15 leté dítě,ale Vy budete stále psát,že u Vás ano. Tuto diskusi jsem považovala za uzavřenou,ale nemůžu odolat vám nenapsat. Za 14 korun do školky neuvaříte a zároveň nám popisujete,že za těch dalších 6 kč dostane ovoce,tak už jsem z toho jelen. Přeji hezký den Zdena

          • Autor: Andy1

            Dělejte si to jak chcete, já si to také bude dělat po svém. Finanční bilance mi vychází, jak u školky, tak u školy, spotřební koš také plníme, děti jsou spokojené, rodiče také, tak nevím, v čem pořád vidíte problém. Za 14,– Kč by ty chudinky malé opravdu nedostaly téměř nic. Za těch šest korun navíc to není jen o ovoci a dalším, ale také o nápojích, větší porci polévky apod. Poloviční porci u nich máme jen u masa a příloh. Lžičku tvarohu na zašpinění místičky, kousek jablíčka, deci nápoje, trošku polévky. Nezlobte se na mě, ale to by jim opravdu nestačilo. Dneska jsme měli ledový salát, děti v MŠ si opět chodily přidávat, tak jsem asi blázen, nebo si chodí přidávat jen tak, aby to pak zase vrátily? Neříkám, že to někdo dělá špatně, já se řídím podle našich dětí a podle toho, jak mi vychází finanční bilance i spotřební koš. Tímto končím debatu, protože to opravdu nemá smysl.

    • Autor: zdenda

      Dobrý den,tak mám pocit,že už jsme jak ti politici.Hezlý prosluněný prodloužený den

    • Autor: Ivinka

      Dobrý den,
      vyhledávám na netu nějaké info. mám prvňáčka a doslechla jsem se,že v jídelně vaří z práškovaných věcí a bujonu s glukamátem a nezdravýma „éčkama“ …myslíte,že to je možné, že je to v souladu s normami? dost by mě štvalo,pokud takovýhle hlavní jídlo denní by dávali dětem v růstu (v domově důchodců se tak děje to vím určitě) nevím,jak to zjistit, ozvat se jakožto rodič dítěte-„vymejšlivka zkoumavka“ a dělat humbuch se mi moc nechce.aby se nemstili na dítěti..dík za typy a rady.

      • Autor: Radkaa

        Ivinko, pro rodiče dětí stravujících se ve školách byl začátkem ledna spuštěn nový web, zde najdete odpovědi na svoje otázky:http://www.rodiceaskolnijidelny.cz/pruvodce-rodice/prava-rodicu-a-stravniku-v-systemu-skolniho-stravovani

      • Autor: Vava

        Ivinko, „doslechla“ jsem se…to ještě nemusí být přece pravda. Předpokládejme, že dnes každá školní jídelna se snaží vařit tak, aby dětem nekazila žaludky hned od začátku:-)
        Možná, že takové jídelny ještě existují, ale věřím, že vážně převažují jídelny, které se snaží vařit „zdravě“. Co se zkusit na to zeptat konkrétně v jídelně? Soudím tak dle sebe/nás/naší jídelny:-)

      • Autor: tutifruti

        Milá Ivinko,toto se normálně děje ve spoustě školních jídelen,alespoň v té naší.Umělotiny ve formě Éček se mají dle hygieniků používat jen v nouzovém případě (např.nemoc kuchařek),ale bohužel nejsou zákonem zakázané,tudíž se smí používat.Jde jen o lenost vedoucí kuchyně,která není schopná zařídit ,aby kuchařka vařila z čerstvých surovin. V jídelně jsou obrovské kbelíky s různými „polévkami“,které se jen rozředí vodou,hodí se pytel mražené zeleniny a HOTOVO.O zdravé stravě se nedá hovořit.Již několikrát jsme se snažili ,aby vařili z čerstvých surovin,ale bylo nám vždy řečeno,že se to nedá stihnout v takové sestavě kuchařek.A ať si to jdeme zkusit. Chudáci dětičky.Tady je dle mého názoru základ pro alergie.

        • Autor: tristanka

          Milá tutifruti,nevím jak ve Vaší jídelně,ale v té „mé“ se jako jediný polotovar používá těsto na bramborové knedlíky,neboť to opravdu nevím,jak by kuchařky stihly udělat:o). Hodně záleží na zřizovateli,běžte i za ním a s ním to řešte,z čeho se ve Vaší jídelně vaří,kolikrát je vedoucí jídelny ta poslední,kdo to může ovlivnit.

      • Autor: ivka 11

        Dobrý den, nevím kde jste přišla na to, že se v jídelnách vaří převážně z hotových surovin. Ale i kdyby to ve Vaši jídelně dělali, tak tvrdit, že jsou nějaká nezdravá éčka ve školním stravování, je přinejmenším zavádějící. Veškeré potraviny, které se ve školním stravování používají, musí splňovat státní potravinářské normy, to za prvé a za druhé, chtěla bych vidět jídelnu, které dokáže z peněz na suroviny, které platí rodiče za jídlo, pokrýt náklady na tento typ potravin. Umím si představit, že použijí na dochucení nějaký vývar, tak jako doma běžně použijete podravku, ale vařit ve větším množství z hotových směsí, není možno finančně zvládnout. Jako vedoucí , která dělá tuto práci 15 let , doporučuji osobní rozhovor s vedoucí stravování, která bude určitě profesionál, a ráda Vám vysvětlí způsoby přípravy jídla. Je rozhodně lepší být šťoura, než se cokoliv domýšlet a žít v nejistotě, zda je mé dítě správně stravováno. Pěkný víkend Ivka

    • Autor: rohlik

      Milá tutifruti, zřejmě nejste ta líná vedoucí školní jídelny, která neumí objednat čerstvé zboží a někde ve vašem okolí jste viděla kbelíky plné polévek. Napadla jste všechny vedoucí, které se snaží vařit, co nejlépe a pošpinila jste ty, co se o to snaží. V naší jídelně polévku v kbelíku neznáme, žádná hrozná éčka nepoužíváme, ale to bych mohla psát do nekonečna. Takže Vám přeji, abyste měla někdy to štěstí a dostala se na podobnou jídelnu, jako je ta naše a nemusela jíst jídla,která popisujete. Přeji hezký konec týdne Zdena

    • Autor: bety4

      Jaká je prosím norma polévky a omáčky pro děti v MŠ

    • Autor: raduza

      Dobrý den, k příspěvku o kbelících mám jednu zkušenost z naší školní jídelny. Vařily jsme Francouzskou (drůbeží) polévku (z „červených“ receptur, str. 261). U okýnka nastalo velké ale opravdu velké zklamání, že to není ta Francouzská polévka ze sáčku :-).

    • Autor: Pepi

      Dobrý den
      Prosím o radu nebo zkušenosti s úpravou příloh u hlavního jídla. V naší MŠ děti nezvládají sníst svou porci přílohy a velká část končí v odpadu. Je možné snížit hmotnost porce tak, aby byla pro dítě přijatelná a nebo nemůžu pod normu?
      Děkuji za názor

      • Autor: mumina

        Přílohy normujeme dá se říci ze dne na den a zapisujeme si do sešitu, jak nám na ten určitý oběd vyšli. Třeba brambory u nás vaříme na normu 0,68 pro všechny a když je málo dětí, dokonce je počítáme na kusy. Máme Zš a Mš a také každý rok je to jiné, jeden rok jsou jedlíci a druhý naopak. Nemá cenu vařit tak, abychom přílohy vyhazovali. Ve spot. koši vycházíme dobřa a když na přílohách ušetřím, mohu dětem dopřát jinde, třeba jim koupit dražší ovoce.

    • Autor: terča

      Dobrý den,
      můžete mi prosím poradit? Pokud vím,že mi nechodí určitý počet strávníků tak jsem se dočetla,že lze o to méně normovat maso,ale nevím jak toto správně vykázat na výdejce ? např.mám normu 13 kg masa,ale vydám pouze 11 kg.
      Děkuji

      • Autor: Andy1

        Dobrý den,

        normy nejsou závazné jako kdysi. Jde jen o to, aby vám pak vyšel spotřební koš.

      • Autor: Monik

        Normu neřešte (pokud vydáváte méně) a napište pouze gramáž vydaného masa. Pokud vydáte 11 kg, tak napište 11 kg. Za takto ušetřené peníze pak nakoupíte třeba ovoce. Děláme to běžně. Děti nejsou „cvičky od Bati“, aby dlabaly to, co je přesně v „normě“.

        • Autor: xy

          Normy nejsou závazné jen orientační a já si každý den počítám kolik masa na děti můžu vydat i když normu na všechny mám 10 kg, tak pokud jich půlka nechodí tak tam nebudu těch 10 kilo snad dávat dám jen 5kg. To vám snad ten spotřebák nemůže vycházet pokud ano tak nic neřešte.

          • Autor: zzz

            Tak samozřejmě, že je nutné dělat propočty surovin podle aktuálního stavu strávníků, ale v minulých příspěvcích šlo o to, že neporušujeme normy, pokud např. místo 5 kg vydáme třeba 4,50 nebo 5,50. Normy závazné nejsou, finanční limity a SK ano.

          • Autor: xy

            Možná jsem to špatně pochopila, měla jsem za to, ža paní vedoucí má strach když ty děti tam nejsou přítomny fizicky a má normu 13 jí ponížit podle stavu na 11 tak jsem to chápala já, takže omluva.

    • Autor: SFTR

      Děvčata, potřebuji pomoc! Jsem maminka od 3-letého dítěte, můžete mi někdo říci, kde bych sehnala aspon orientačně, koli čeho-množství, mají mít ve školce? Jedná se mi o toto: je správné, když děti které chodí po obědě domů (musíme to nahlašovat) dostanou svačinku domů- např.celý rohlík, ale pokud dítě nechám ve školce spinkat, tak odpoledne dostane na svačinku jen půl rohlíku. Já tomu nerozumím, říkala mi kamarádka, že si berou stravu od nás z jídelny , ona to vydává a je ji fakt ouzko: má tam 13 dětí, 5 z nich šlo po obědě domů-dostala na všechny 8 rohlíků, 5 rohlíků dala celé těm co šli domů a zbytekty 3 musela podělit mezi zbytek, k zeleninové příloze dostala 2 cherry rajčátka pro všechny. Chápu, že je to nějak rozpočítané, aby se vše vlezlo do měsíce, někdy je jídlo dražší, někdy levnější, ale nezdá se mi to, nebo na svačinku bylo napsáno, že mají mít plátek tvrdého sýru a dostali čtvťku toho sýra 4,2X4,8 cm! Děje se to tak? Moc Vám děkuji za odpověd.

      • Autor: Eva2

        Dobrý den, zajděte za ředitelkou školky a obraťte se svým problémeme na ni. Rozebírat tady toto téma je podle mne zbytečné,protože každá školka má odpolední svačiny řešeny jinak. Já jednoduše neúčtuji odhlášeného strávníka,pokud se mi odhlásí ráno, zaplatí pouze ranní svačinu a oběd, děláme to už léta a spokojenost je na obou stranách. Co se týče stravy a jejího množství, musíte opravdu za vedením školy.Hezký den Eva

      • Autor: Andy1

        Dobrý den,

        děti mají v MŠ nárok opravdu jen na půlku rohlíku, to že se dává domů celý je asi běžné. Co se plátkového sýra týče je to těžké, tam se zase musíte do finanční normy. Pro představu, máte 15 svačin za 7,– Kč, to je 70,– Kč – počítejte se mnou: 10 rohlíků x 1,5,- = 15,– Kč, plátkový sýr (5 plátků) = 20,– Kč, 1x cherry rajčátka á 250g = 30,– Kč, máslo cca 5,– Kč a pitný režim pro děti, které spí a už jste přes normu. A u nás to je tedy tak, že dáváme na svačinu půlku rohlíku pro děti, které spí + se jim dává na přidání.

        • Autor: Andy1

          Pardon, mělo tam být 10 svačin á 7,– Kč

          • Autor: Bianka

            Paní Andy, hezky jste to mamince-tazatelce propočítala. Přečtěte si ještě jednou, co ve svém dotazu píše. Pro 13 dětí 8 rohlíků. Pokud by všechny svačily ve školce, odpovídalo by to normě půlku rohlíku na dítě a ještě by zůstalo na přidání. Jenže 5 dětí šlo po obědě domů, každé s celým rohlíkem a pro 8 dětí, svačících ve školce, zůstaly pouze 3 rohlíky. Toto už normě neodpovídá, ať počítáte jak chcete. Nevím, jestli je běžné dávat odcházejícím dětem celý rohlík, ale rozhodně by to nemělo být na úkor dětí, které svačí ve školce.

    • Autor: karel vomáčka, polička, svitavská 8

      Rád bych se zeptal na následující!
      Kdo už konečně zatrhne řádění ředitelky Šumpíkové v MŠ Borové u Poličky .
      Tato paní svým konáním a nelidským jednáním sužuje a usurpuje své podřízené, hlavně zaměstnance školní kuchyně. Nutí je vykonávat práci , která jim nepřísluší a za kterou nejsou ani náležitě odměněni. Také jsou nuceni porušovat hygienické předpisy pod pohrůžkou vyhazovu. Navíc se zde již několik let kryjí černé duše žáků MŠ, takže na ně neoprávněně pobírá od státu finance o kterých nikdo neví kam jdou. Ke svým podřízeným se chová neurvale,několik pracovníků kvůki ní raději odešlo, jedna dokonce do předčasného inv. důchodu z důvodu nervového zhroucení. Je nadmíru podivné, že jí všechno prochází.ZZaměstnanci se totiž bojí ozvat aby nepřišli o místo. Ona je toho schopna. Stálo by určitě za to . aby si tuto paní pořádně podala ČŠI. Její zvláštní hospodaření se státními penězi by mohlo zajímat i policii. Navíc na funkci ředitelky nemá patřičné vzdělání, pouze odpracované roky.

      • Autor: Ziss

        Mezilidské vztahy na pracovišti, mohou být peklem na zemi. Pokud máte pocit, že paní ředitelka ve své manažerské funkci selhává, obraťte se na její nadřízené, na zřizovatele MŠ nebo na odbor školství na krajském úřadě. Na tomto portálu vám pomoci nemůžeme.

      • Autor: Rosalie

        Dobry den pane Vomacko, reaguji na vas sileny prispevek ohledne MS Borove. Jsem zamestnankyne skolky a v zadnem pripade s vami nesouhlasim!!!!
        Co vas vede k tomu, abyste tohle napsal??? pomsta??? proc???
        Uvadite adresu Svitavska 8 … takova ulice v Policce neexistuje!!! Proc kdyz mate tak zarucene informace se nedokazete identifikovat spravne??
        Rada bych vas do skolky pozvala a muzete se presvedcit , ze vse funguje spravne Na adresu pani reditelky _ ochotna, hodna, obetava, kdykoliv pristupna diskuzi.
        Nevim co vas k tomu vedlo takovy svinstvo napsat??? Koho chcete zachranovat, proc si ten dotycny vec sam nevyresi??? Kontrola muze kdykoliv prijit a verim, ze nas za vedeni pochvali. Smejkalova Blanka

      • Autor: Rosalie

        doplnujici reakce _ clanek p.Vomacky.
        p. Vomacka uvadi _ ze jedna zamestnankyne odesla dokonce do předčasného inv. důchodu z důvodu nervového zhroucení……
        Skutecnost je takova, ze zamestnankyne uz i pred nastupen do MS byla pod dohledem psychiatrickeho lekare …. a vzledem k dlohodobe nemoci si sama zazadala o predcasny invalidni duchod. Toto na vysvetleni, protoze nezasveceny clovek si pomysli, co se v te skolce deje…..
        Pro vsechny, kdo tyto prispevky ctou a budou cist prosim o zamysleni a verte mi, ze „skutecnosti“, ktere uvadi pan karel vomacka… jsou nepravdive a velmi poskodily cele jmeno skolky. Dekuji
        Smejkalova Blanka

      • Autor: Mlynářová

        Musím reagovat na nehoráznou pomluvu od údajného „pana Vomáčky“ i když podobné diskuse nemám ráda. Jsem zaměstnankyní v MŠ Borová, jsem ráda, že mohu pracovat pod vedením paní ředitelky a nemám jedinou výtku a námitku na její vedení MŠ a vůbec nechápu, o čem pan Vomáčka píše. Je velice svědomitá a její práce je naprosto profesionální. Neznám moc lidí, kteří by obětovali své práci tolik, co paní ředitelka. Pro školku dýchá a ke každému přistupuje naprosto upřímně a férově. Plně souhlasím s příspěvkem paní B. Smejkalové a velice mě mrzí, že jediný, naprosto lživý příspěvek pošpiní celou naší MŠ. Pane Vomáčko, pokud se Vám něco nelíbí, proč nezajdete za paní ředitelkou a nevyříkáte si to z očí do očí. Pane Vomáčko (nebo paní?), Vaše jednání je ubohé a je mi Vás velice líto. Mlynářová

      • Autor: Pavel Ludvík

        Podle dostupných informací od zřizovatele této školky a školní inspekce je příspěvek p. Vomáčky NEPRAVDIVÝ. Zpráva ČSI konstatuje VELMI DOBROU ÚROVEŇ školky a ředitelku označuje za KVALIFIKOVANOU.
        Žádám autora, aby se pro příště podobných příspěvků zdržel, jinak budou z důvodu porušení pravidel diskuse odstraňovány.

      • Autor: Helena Pospíšilová

        Plně souhlasím s názorem paní Mlynářové. I já jsem zaměstnankyní MŠ Borová a neznám zodpovědnějšího člověka, který celý svůj čas věnuje práci pro školku. Paní ředitelka je ochotná přijmout jakýkoliv názor a diskutovat o něm. Je to člověk na svém místě (kéž by bylo více takových) a všichni pedagogičtí pracovníci školky za ní stojí. Velice mne mrzí, že někdo dovede pošpinit pár větami práci její i celého kolektivu. Pospíšilová

    • Autor: skolkaborova

      Nedá se nereagovat na tuto nehoráznou pomluvu od údajného „pana Vomáčky“, který píše o někom, koho vůbec nezná. MŠ Borová je velice oblíbená školka a Vy jste ji tímto způsobem pošpinil a pokazil její dobrou pověst, kterou má především díky paní ředitelce Šumpíkové! Nejen, že školce obětovává svůj veškerý volný čas, díky jejím pedagogickým a manažerským schopnostem má školka velice dobrou úroveň. Před odchodem na mateřskou dovolenou jsem se právě loučila se slovy a poděkováním paní ředitelce a kolegyním za takový přátelský pracovní kolektiv a vedení. Pokud „pane Vomáčko“ zastupujete někoho, kdo řeší konflikt tímto podlým způsobem, nestojí ani za to Váš článek číst. Lucie Faimanová

    • Autor: Ivana pěčová

      Dobrý den začínam ve školce pracovat jako kuchařka a nemá zkušenost s normováním a koeficientem.Prosím o postup jak se to počíta. Prosím polopaticky fak nemám zkušenost..Děkuji moc Iva

    • Autor: rohlik

      Nejlépe vzít kafe, dojít za kuchařkou v okolí a nechat si vše vysvětlit. Pokud neumíte nanormovat, určitě budete potřebovat i další rady. Přeji hezký den

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se