Polévka
Setkal jsem se s názorem, že polévka nemusí být nutně součástí oběda v rámci školního stravování.
Autoři tohoto názoru odkazují na znění vyhlášky 107/2005 Sb. § 4 odst.(4), kde je právo žáka na oběr 1 oběda resp. na odst.1 § 4 kde se uvádí,že hlavním jídlem je oběd aniž by se specifikovalo co se obědem rozumí.Obdobně v příloze č.1 k vyhlášce č.107/2005 Sb. je uváděno v bodě 4, že součástí jídel je vždy nápoj , ale o polévce jako povinné součásti oběda se tam nehovoří.
Otázka tedy zní : Musí být součástí oběda při školním stravování polévka ?
Děkuji Karel
Re: Polévka
Dobrý den…
I já si myslím,že polévka v současné době je jen pozůstatek starých časů a železný zvyk.Myslím si,že například vhodně zvolený salát obohatí oběd mnohem více.Variací na obohacení a spestření oběda je určitě více jen se nebát a zamyslet se.
Možná budete překvapeni reakcí strávníků.
Re: Polévka
Ahojte Libore, říkáte železný zvyk. Myslím, že ta česká tradice polévek má ve školním stravování důležitý význam. Každý rok si dělám statistiku dětí s nadváhou u nás ve škole, kažký rok jich přibívá. Je lepší, když dítě sní dva talíře polévky než dva talíře segedínu. Saláty by samozžejmě neměli chybět u žádného oběda. Nejsem Vás oponent, jde jen o poznatek z praxe ve školní jídelně a znalosti jak dnešní maminy vaří a neumažou ani talíř. Zdenča
Re: Polévka
Také si myslím že,polévky jsou přežitek a že salát by byl určitě vhodnější.V létě určitě.
U přátel na jihu se polévka spíš večeří,k obědu saláty,maso a hrozně málo přílohy,spíš zelenina.
Určitě je to zdravější,dražší a proto nereálné….tak zpět k české klasice.
hezké léto!
Re: Polévka
Nevím, jestli můj dotaz patří přímo sem, ale o polévku se koneckonců jedná. Na ročovském setkání jsme se v naší MŠ dovzvěděli, že polévky se připravují z různých sušených vývarů, protože prý klasický vývar z kostí a masa, jak ho znám já, se ve školkách vařit nesmí. A jelikož moje dítě od září do této MŠ nastupuje, tak mě to docela zajímá. Zdá se mi to totiž jako hloupost a že si kuchařka s tím asi nechce dělat práci, tak to dělá z prášků a kdoví z čeho ještě. Prosím Vás, jak je to tedy? Děkuji.
Re: Polévka
v naší mš polévky vaříme a vařit budeme-preferuji zeleninové vývary do kterých zavařujeme jáhly,pohanku,hrachové vločky,špaldu, oves, kuskus, kroupy / nutričně hodnotné bílkoviny/., dále připravujeme luštěninové polévky. Masové a vývaryz kostí zcela vyjímečně.Polévka z prášků – to je přímo strašák. tyto výrobky obsahují mnoho škodlivých látek ,solí a zvýrazňovačů chutí,které jsou pro dětský organismus škodlivé a zatěžují jej / některé podporují i hyperaktivitu dětí/
polévky lze dochutit čerstvými bylinkami -pažitka,libeček,řapíkatý celer a jsou výborné i bez glutamátů.
polévky bych nezavrhovala už z principu pravidelného rozvržení jídla u dětí
Re: Polévka
platí pravidelnost v jídle – po třech hodinách 5x denně
z toho by mělo v % činit:
snídaně 18%, přesnídávka15%,oběd 35%, svačina 10% a večeře 22%
z výše uvedeného je zřejmé,že jídelna mš se podílí na výživě dětí ze 60% a je proto potřeba věnovat kvalitě stravy velikou pozornost – tohle téma je ovšem na velikou debatu… záleží na každém vedoucím šj jak se k tomuto postaví a na rodičích, zda jim není jedno, jak se jejich děti ve školním zařízení stravují. věřím, že každý z nás svou práci vykonává s nejlepším vědomím a svědomím…. přeji vám krásné prázdniny
Polévka
Autor: KarelK
Polévka
Setkal jsem se s názorem, že polévka nemusí být nutně součástí oběda v rámci školního stravování.
Autoři tohoto názoru odkazují na znění vyhlášky 107/2005 Sb. § 4 odst.(4), kde je právo žáka na oběr 1 oběda resp. na odst.1 § 4 kde se uvádí,že hlavním jídlem je oběd aniž by se specifikovalo co se obědem rozumí.Obdobně v příloze č.1 k vyhlášce č.107/2005 Sb. je uváděno v bodě 4, že součástí jídel je vždy nápoj , ale o polévce jako povinné součásti oběda se tam nehovoří.
Otázka tedy zní : Musí být součástí oběda při školním stravování polévka ?
Děkuji Karel
Autor: Libor Číž
Re: Polévka
Dobrý den…
I já si myslím,že polévka v současné době je jen pozůstatek starých časů a železný zvyk.Myslím si,že například vhodně zvolený salát obohatí oběd mnohem více.Variací na obohacení a spestření oběda je určitě více jen se nebát a zamyslet se.
Možná budete překvapeni reakcí strávníků.
Libor Číž
šéfkuchař universita T.Bati
Autor: Zdenča
Re: Polévka
Ahojte Libore, říkáte železný zvyk. Myslím, že ta česká tradice polévek má ve školním stravování důležitý význam. Každý rok si dělám statistiku dětí s nadváhou u nás ve škole, kažký rok jich přibívá. Je lepší, když dítě sní dva talíře polévky než dva talíře segedínu. Saláty by samozžejmě neměli chybět u žádného oběda. Nejsem Vás oponent, jde jen o poznatek z praxe ve školní jídelně a znalosti jak dnešní maminy vaří a neumažou ani talíř. Zdenča
Autor: AjaK
Re: Polévka
Také si myslím že,polévky jsou přežitek a že salát by byl určitě vhodnější.V létě určitě.
U přátel na jihu se polévka spíš večeří,k obědu saláty,maso a hrozně málo přílohy,spíš zelenina.
Určitě je to zdravější,dražší a proto nereálné….tak zpět k české klasice.
hezké léto!
Autor: milena.pp
Re: Polévka
Souhlas, polévka je přežitek
Autor: Pavlína
Re: Polévka
Jedna z možností je lehká tvarohová pomazánka,přiložit křehký chléb,rajče,okurku docela to funguje, do 3 Kč porce, bezproblému
Autor: rodič
Re: Polévka
Nevím, jestli můj dotaz patří přímo sem, ale o polévku se koneckonců jedná. Na ročovském setkání jsme se v naší MŠ dovzvěděli, že polévky se připravují z různých sušených vývarů, protože prý klasický vývar z kostí a masa, jak ho znám já, se ve školkách vařit nesmí. A jelikož moje dítě od září do této MŠ nastupuje, tak mě to docela zajímá. Zdá se mi to totiž jako hloupost a že si kuchařka s tím asi nechce dělat práci, tak to dělá z prášků a kdoví z čeho ještě. Prosím Vás, jak je to tedy? Děkuji.
Autor: eva 2
Re: Polévka
v naší mš polévky vaříme a vařit budeme-preferuji zeleninové vývary do kterých zavařujeme jáhly,pohanku,hrachové vločky,špaldu, oves, kuskus, kroupy / nutričně hodnotné bílkoviny/., dále připravujeme luštěninové polévky. Masové a vývaryz kostí zcela vyjímečně.Polévka z prášků – to je přímo strašák. tyto výrobky obsahují mnoho škodlivých látek ,solí a zvýrazňovačů chutí,které jsou pro dětský organismus škodlivé a zatěžují jej / některé podporují i hyperaktivitu dětí/
polévky lze dochutit čerstvými bylinkami -pažitka,libeček,řapíkatý celer a jsou výborné i bez glutamátů.
polévky bych nezavrhovala už z principu pravidelného rozvržení jídla u dětí
Autor: eva 2
Re: Polévka
platí pravidelnost v jídle – po třech hodinách 5x denně
z toho by mělo v % činit:
snídaně 18%, přesnídávka15%,oběd 35%, svačina 10% a večeře 22%
z výše uvedeného je zřejmé,že jídelna mš se podílí na výživě dětí ze 60% a je proto potřeba věnovat kvalitě stravy velikou pozornost – tohle téma je ovšem na velikou debatu… záleží na každém vedoucím šj jak se k tomuto postaví a na rodičích, zda jim není jedno, jak se jejich děti ve školním zařízení stravují. věřím, že každý z nás svou práci vykonává s nejlepším vědomím a svědomím…. přeji vám krásné prázdniny
Autor: Andere
Re: Polévka
My sušené vývary používáme taky, nevidíme na tom nic špatzného.