Zařazení do SK
Dobrý den, nastoupila jsem nedávno jako ved. ŠK. Můžete mi, prosím, Vy zkušenější poradit, jak správně zařadit pomazánkové máslo? Minulá pí vedoucí ho má v tucích, koef. 0,3. Je to správně? A ještě dotaz týkající se džemů či marmelád. Jaké je správné zařazení. Děkuji moc za odpovědi.
Dobrý den,pomazánkové máslo je zařazené správně,džemy zařaďte do cukrů.Pokud nevíte dejte do vyhledávače zařazení potravin do sptřebního koše a objeví se Vám tam článek.Hezký slunečný den.
Dobrý den Hani, nevím jak dlouho pracujete ve školním stravování, ale v každém případě jste asi neslyšela, že kosti se ve školní jídelně nepoužívají. A dokonce jsem se teď dozvěděla, že se snad nesmí používat ani droby.Tak máte problém vyřešený.
Dobrý den „šmoulo“, paní nemohla slyšet, že se nesmí ve školní jídelně používat kosti a droby, protože to zakázané samozřejmě není. Jednoduché pravidlo přo ŠJ zní: která potravina není zákonem zakázaná, je povolená. Je pouze na zvážení selského rozumu, jaké potraviny používat v různých věkových kategoriích.
Tak jsem se špatně vyjádřila. Nikde není napsané, že jsou zakázané. Ale když přijde kontrola,tak se jim to nebude líbit a není zbytečné se dohadovat? Myslím ,že je spousta jiných polévek a ty kosti určitě nikomu nebudou chybět. Nedávno jsem doma vařila polévku z kuřecích drobů a skončila u psa. I toho mně chudáka bylo líto, tak to páchlo.
Autor: Kritik2
Možná trochu odbočuju od témata, ale nevím, zda existuje nějaká norma pro pečivo v MŠ. Může mi někdo poradit?
Samozřejmě, že existuje. Nevím, jaký používáte program nebo jaké máte knížky, ale normy jsou na pečivo, pomazánky a dokonce i na ovoce, zeleninu či nápoje.
Vím,že jsou normy na všechno, ve starých Recepturách technologickými postupy norma na pečivo je. My používám Receptury pokrmů pro školní stravování, tam jsem to nenašla. Konkrétně mě zajímá norma pečiva pro 3-6 let a pro 7 leté.
Já myslím, že by se měla používat především hlava. Normy jsou sice doporučující, ale nemusí se striktně dodržovat. My například vaříme pro všechny věkové kategorie, včetně MŠ. Děti dostanou k svačince rohlík, nebo jiný kus pečiva a kromě toho mají na tácku nakrájené půlky rohlíků nebo chleba, aby kdo je větší jedlík si mohl přidat. Zrovna tak to děláme s ovocem nebo zeleninou. Děti je mají nakrájené na menší kousky, aby si mohly vzít na přidání.
Máte pravdu Aleno II, stejně tak to děláme i u nás, ovšem všude se vyskytnout „zvídaví rodiče“ se sdělením, že dítě přijde ze školky a má hlad a jestli dostane skutečně to, co má. Naše děti dostanou skutečně to, co mají dostat, ale chtěla jsem znát i přesné normy s rozlišením pro věkové kategorie, pro „tyto“ rodiče.
Asi tak ,spíš použít rozum.Já tu mám 5leté dítě a to sní 2-3 pc dospělého člověka jak nic a 30 letého co nesní 3 knedlíky.Podle „norem“ by jeden umřel hlady mlád a druhý by zašel na tloušťku.
Spíš to, že děti chodí domů ze ŠJ hladové je,že nejí kompletně celé jídlo-polévka a hl.chod.U nás to vidím denně a večer by snědli i kuchařku s hrncem.
Údaje o plnění spotřebního koše školní jídelnou slouží k orientaci vedoucí školní jídelny a jejích nadřízených v tom, jak jídelna plní svůj úkol, tj. zda poskytuje svým strávníkům, žákům jednotlivých typů škol, vhodnou stravu podle doporučení zdravotníků. SK je pomůcka pro školní stravování, zaměstnanci tam nemají co dělat a cití strávníci už vůbec ne.
Dobrý den, ráda bych se zeptala zkušených – pokud máme vypočítat SK jen pro žáky, jak ve výdejce prakticky oddělíte suroviny pro žáky a pro zaměstnance? Dejme tomu u masa nebo brambor by to šlo, ale co třeba tuk na smažení, máslo do jíšky nebo zelenina do polévky, smetana a mléko v omáčce, apod? Slyšela jsem názor dělat dvě výdejky, ale to musí být hrozná práce navíc.
Děkuji za názory. Mám program teprve od ledna a teprve zjišťuji, co všechno umí. Snad se mi to podaři v něm vše nastavit. Ale v sousední jídelně zatím pracují jen s papíry, tužkou a kalkulačkou, proto můj dotaz.
My děláme výdejky 3 – jednu ZŠ v hlavní činnosti, druhou svačinky v doplňkové činnosti a třetí cizí strávníky také v doplňkové činnosti. Ve finančních normativech je to oddělené, každý má to své a nikdo nemůže říci, že se někdo přiživuje na druhých. Pak jen v programu zadám spotřební koš pro hlavní činnost a mám hotovo. Jde ale o to, zda to váš program umí. Nemám pocit, že to moc práce navíc, výdejky mám naťukané do PC za 10 minut, kuchařka je má vynormované do půlhodiny všechny tři, už je v tom zběhlá. Hezké prázdniny a dovolenou všem, užijte si to a hlavně si odpočiňte.
Některé programy si to spočítají samy, stačí zadat jednu výdejku a počty strávníků podle skupin , ani kuchařka nemusí dělat několik výdejek.Práce navíc není žádná.
Dobrý den,
vracím se ještě k otázce použití kostí (kuřecích dílů). Kuchařky je u nás v MŠ používají skoro každý
den jako vývary, do kterých přidávají různé zavářky.
Je to skutečně nevhodné? Měli jste s tím nějaký problém při kontrole? Jestli je tedy používáte, jaký
máte koeficient při zařazení do SK?
Děkuji za rady.
Dobrý den, existuje tabulka vyhodnocení pestrosti jídelního lístku (kolik čeho by mělo být za měsíc zařazeno do jídelního lístku), kde jsou polévky následovně: Zeleninové: preferovat, Luštěninová: 3x , Drožďová: 1x, Vývary: umírněně. Takže podle toho si můžete udělat obrázek, že vývary opravdu jen sporadicky. My je děláme jednou až dvakrát v měsíci, už jsme taky slyšeli od hlavní učitelky MŠ, že by radši vývary než jiné polévky, ale předložila jsem jí tuto tabulku a mám klid. Jinak, když si zadáte do vyhledavače na Seznamu: tabulka k vyhodnocení pestrosti jídelního lístku, tak hned první odkaz je dokument ve Wordu, doporučuji stáhnout a vyvěsit na nástěnku k jídelnímu lístku. Také to tak máme, pak se nemůže nikdo divit, proč děláme kynuté knedlíky jednou za 14 dní.
V reakci na některé výše uvedené příspěvky bych chtěl připomenout: –1) SK byl vždy považován pouze za PŘIBLIŽNOU metodu. Některé ŠJ se ho snaží zbytečně zpřesňovat, např. koeficient kuřecího masa s kostí. Potraviny se do SK zařazují ve stavu „jak nakoupeno“, kuřecí maso tedy i včetně případných kostí. Jinak byste museli dávat koeficient i na vepřové s kostí, loupané brambory apod. –2) SK se počítá pouze pro žáky a studenty, tedy ne pro učitele, cizí, důchodce, různé montéry, bezdomovce, útulky apod. Dobré programy umí ve výpočtu SK i v 1 výdejce žáky a ostatní oddělit.
Přesně tak to děláme, kuřecí stehna i s kostí, okurky i se šlupkou apod. Ve VIS taky dělám jednu výdejku, jdou tam rozdělit svačiny, oběd, přesnídávka a ostatní přepočet na žáky, učitele, cizí si to udělá samo.
Zařazení do SK
Autor: kordik
Zařazení do SK
Dobrý den, nastoupila jsem nedávno jako ved. ŠK. Můžete mi, prosím, Vy zkušenější poradit, jak správně zařadit pomazánkové máslo? Minulá pí vedoucí ho má v tucích, koef. 0,3. Je to správně? A ještě dotaz týkající se džemů či marmelád. Jaké je správné zařazení. Děkuji moc za odpovědi.
Autor: zdenda
Dobrý den,pomazánkové máslo je zařazené správně,džemy zařaďte do cukrů.Pokud nevíte dejte do vyhledávače zařazení potravin do sptřebního koše a objeví se Vám tam článek.Hezký slunečný den.
Autor: majka 1
http://www.jidelny.cz/show.aspx?id=135
Autor: kordik
Děkuji moc.
Autor: majka 1
http://www.jidelny.cz/show.aspx?id=628
Autor: HanaKos
Dobrý den, chtěla bych se optat s jakým koeficientem zařazujete do spotřebního koše kosti a droby do polévky. Děkuji
Autor: šmoula
Dobrý den Hani, nevím jak dlouho pracujete ve školním stravování, ale v každém případě jste asi neslyšela, že kosti se ve školní jídelně nepoužívají. A dokonce jsem se teď dozvěděla, že se snad nesmí používat ani droby.Tak máte problém vyřešený.
Autor: jidelna.zacler
Dobrý den „šmoulo“, paní nemohla slyšet, že se nesmí ve školní jídelně používat kosti a droby, protože to zakázané samozřejmě není. Jednoduché pravidlo přo ŠJ zní: která potravina není zákonem zakázaná, je povolená. Je pouze na zvážení selského rozumu, jaké potraviny používat v různých věkových kategoriích.
Autor: šmoula
Tak jsem se špatně vyjádřila. Nikde není napsané, že jsou zakázané. Ale když přijde kontrola,tak se jim to nebude líbit a není zbytečné se dohadovat? Myslím ,že je spousta jiných polévek a ty kosti určitě nikomu nebudou chybět. Nedávno jsem doma vařila polévku z kuřecích drobů a skončila u psa. I toho mně chudáka bylo líto, tak to páchlo.
Autor: Kritik2
Možná trochu odbočuju od témata, ale nevím, zda existuje nějaká norma pro pečivo v MŠ. Může mi někdo poradit?
Autor: Andy1
Samozřejmě, že existuje. Nevím, jaký používáte program nebo jaké máte knížky, ale normy jsou na pečivo, pomazánky a dokonce i na ovoce, zeleninu či nápoje.
Autor: Kritik2
Vím,že jsou normy na všechno, ve starých Recepturách technologickými postupy norma na pečivo je. My používám Receptury pokrmů pro školní stravování, tam jsem to nenašla. Konkrétně mě zajímá norma pečiva pro 3-6 let a pro 7 leté.
Autor: rodič
Vy používáte normy i na pečivo? Takže, když můj syn bude chtít přidat rohlík ke svačině, tak nedostane?
Autor: Alena II.
Já myslím, že by se měla používat především hlava. Normy jsou sice doporučující, ale nemusí se striktně dodržovat. My například vaříme pro všechny věkové kategorie, včetně MŠ. Děti dostanou k svačince rohlík, nebo jiný kus pečiva a kromě toho mají na tácku nakrájené půlky rohlíků nebo chleba, aby kdo je větší jedlík si mohl přidat. Zrovna tak to děláme s ovocem nebo zeleninou. Děti je mají nakrájené na menší kousky, aby si mohly vzít na přidání.
Autor: Kritik2
Máte pravdu Aleno II, stejně tak to děláme i u nás, ovšem všude se vyskytnout „zvídaví rodiče“ se sdělením, že dítě přijde ze školky a má hlad a jestli dostane skutečně to, co má. Naše děti dostanou skutečně to, co mají dostat, ale chtěla jsem znát i přesné normy s rozlišením pro věkové kategorie, pro „tyto“ rodiče.
Autor: haris
Asi tak ,spíš použít rozum.Já tu mám 5leté dítě a to sní 2-3 pc dospělého člověka jak nic a 30 letého co nesní 3 knedlíky.Podle „norem“ by jeden umřel hlady mlád a druhý by zašel na tloušťku.
Spíš to, že děti chodí domů ze ŠJ hladové je,že nejí kompletně celé jídlo-polévka a hl.chod.U nás to vidím denně a večer by snědli i kuchařku s hrncem.
Autor: Kája
Zdravím. Poradíte mi prosím někdo? Vypočítává se sp.koš i u zaměstnanců školy a cizím str. obce včetně jejich útulku pro malé děti? Děkuji.
Autor: janaj
Údaje o plnění spotřebního koše školní jídelnou slouží k orientaci vedoucí školní jídelny a jejích nadřízených v tom, jak jídelna plní svůj úkol, tj. zda poskytuje svým strávníkům, žákům jednotlivých typů škol, vhodnou stravu podle doporučení zdravotníků. SK je pomůcka pro školní stravování, zaměstnanci tam nemají co dělat a cití strávníci už vůbec ne.
Autor: Kája
Dobré ráno.Děkuji za reakci,jste trochu ostrá,ale máte pravdu.Hezký den.
Autor: KateřinaK
Dobrý den, ráda bych se zeptala zkušených – pokud máme vypočítat SK jen pro žáky, jak ve výdejce prakticky oddělíte suroviny pro žáky a pro zaměstnance? Dejme tomu u masa nebo brambor by to šlo, ale co třeba tuk na smažení, máslo do jíšky nebo zelenina do polévky, smetana a mléko v omáčce, apod? Slyšela jsem názor dělat dvě výdejky, ale to musí být hrozná práce navíc.
Autor: KateřinaK
Děkuji za názory. Mám program teprve od ledna a teprve zjišťuji, co všechno umí. Snad se mi to podaři v něm vše nastavit. Ale v sousední jídelně zatím pracují jen s papíry, tužkou a kalkulačkou, proto můj dotaz.
Autor: Pekařka
My děláme výdejky 3 – jednu ZŠ v hlavní činnosti, druhou svačinky v doplňkové činnosti a třetí cizí strávníky také v doplňkové činnosti. Ve finančních normativech je to oddělené, každý má to své a nikdo nemůže říci, že se někdo přiživuje na druhých. Pak jen v programu zadám spotřební koš pro hlavní činnost a mám hotovo. Jde ale o to, zda to váš program umí. Nemám pocit, že to moc práce navíc, výdejky mám naťukané do PC za 10 minut, kuchařka je má vynormované do půlhodiny všechny tři, už je v tom zběhlá. Hezké prázdniny a dovolenou všem, užijte si to a hlavně si odpočiňte.
Autor: Cindy
Některé programy si to spočítají samy, stačí zadat jednu výdejku a počty strávníků podle skupin , ani kuchařka nemusí dělat několik výdejek.Práce navíc není žádná.
Autor: rohlik
Dobrý den,mám také 2 výdejky,neni s tím skoro žádná práce. Nejdříve spočítám koeficienty a pak všechny suroviny rozpočítám podle nich. Přeji hezký den
Autor: Dáša 75
Dobrý den,
vracím se ještě k otázce použití kostí (kuřecích dílů). Kuchařky je u nás v MŠ používají skoro každý
den jako vývary, do kterých přidávají různé zavářky.
Je to skutečně nevhodné? Měli jste s tím nějaký problém při kontrole? Jestli je tedy používáte, jaký
máte koeficient při zařazení do SK?
Děkuji za rady.
Autor: andy1
Dobrý den, existuje tabulka vyhodnocení pestrosti jídelního lístku (kolik čeho by mělo být za měsíc zařazeno do jídelního lístku), kde jsou polévky následovně: Zeleninové: preferovat, Luštěninová: 3x , Drožďová: 1x, Vývary: umírněně. Takže podle toho si můžete udělat obrázek, že vývary opravdu jen sporadicky. My je děláme jednou až dvakrát v měsíci, už jsme taky slyšeli od hlavní učitelky MŠ, že by radši vývary než jiné polévky, ale předložila jsem jí tuto tabulku a mám klid. Jinak, když si zadáte do vyhledavače na Seznamu: tabulka k vyhodnocení pestrosti jídelního lístku, tak hned první odkaz je dokument ve Wordu, doporučuji stáhnout a vyvěsit na nástěnku k jídelnímu lístku. Také to tak máme, pak se nemůže nikdo divit, proč děláme kynuté knedlíky jednou za 14 dní.
Autor: Pavel Ludvík
V reakci na některé výše uvedené příspěvky bych chtěl připomenout: –1) SK byl vždy považován pouze za PŘIBLIŽNOU metodu. Některé ŠJ se ho snaží zbytečně zpřesňovat, např. koeficient kuřecího masa s kostí. Potraviny se do SK zařazují ve stavu „jak nakoupeno“, kuřecí maso tedy i včetně případných kostí. Jinak byste museli dávat koeficient i na vepřové s kostí, loupané brambory apod. –2) SK se počítá pouze pro žáky a studenty, tedy ne pro učitele, cizí, důchodce, různé montéry, bezdomovce, útulky apod. Dobré programy umí ve výpočtu SK i v 1 výdejce žáky a ostatní oddělit.
Autor: andy1
Přesně tak to děláme, kuřecí stehna i s kostí, okurky i se šlupkou apod. Ve VIS taky dělám jednu výdejku, jdou tam rozdělit svačiny, oběd, přesnídávka a ostatní přepočet na žáky, učitele, cizí si to udělá samo.