zrušení spotřebního koše
Dobrý den všem, my všechny můžeme psát stále o všem a pořád toho není dost. Co takhle zabojovat o zrušení spotřebního koše. Zastávám názor, že jídelny, kde se připravují pouze obědy (nehovořím tedy o zařízeních s celodenním stravováním), by se neměly trápit spotřebním košem a raději strávníků uvařit jídla, po kterých touží, která by s chutí snědli a byli spokojení. K čemu je vytváření „zdravé výživy“ , když, jako u nás, si odhlásí „zdravé“ obědy a jdou přímo v jídelně do cizí kantýny a tam si dají párek v rohlíku, čínskou polévku, bagetu, brambůrky… Co vy na to, kolegyňky? A co kdyby se nad tím konečně zamyslel někdo kompetentní a něco s tím rozumně začal dělat? Přeji hezký den všem.
I když mě netěší řešit každý měsíc spotřební koš, přesto za jeho zrušení nejsem. Možná za nějaké úpravy, ale mám strach, že jinak by školní stravování sklouzlo někam kam nechceme. Tak má aspoň jedno jídlo správné výživové hodnoty.
Školní stravování je dotováno příspěvkem od státu (mzdy)+zřizovatele(prozní nákl.), proto i ten spotřební koš, aby se vařilo vyváženě a zdravě.
V případě jeho zrušení, by si celé náklady na stravování měl hradit žák.
Nevztahujte to na peníze, příspěvky jsou a budou. My se zabýváme co zdravě vařit, zejména z luštěnin a ryb, strávníci se potom stejně odhlásí a stravují se jinak. Tak proč těm, kteří chodí jen na obědy nevařit jídla, která preferují. Zde je rozmanitost obrovská a nemohu říct, že nezdravá. Jen by to nebylo to nutné dodržování spotřebního koše.
Konečně rozumná řeč. Jsem pro zrušení spotřebního koše i HACCP. Je to jenom byrokracie!!!
Autor: Terča
Taky souhlasím se zrušením. Ovoce a jogurty se všude povalují.S ovocem děti hrají děti fotbal apod.Pokud jim udělám ovocný salát nebo tvaroh do misky tak už to děti nesní,protože mají polévku,hlavní chod a na dezert už nemají chuť a ani to nesní. Podle mne je to plýtvání státními dotacemi.
Nesouhlasím. Nechci, aby děti ve škole jedly hranolky a uzené. Nechci, aby se neučily jíst zeleninu a ovoce. Jídelna má děti také vzdělávat, co jíst, učit nová jídla.
Kde se naučí jíst ryby? Luštěniny? Doma moc ne a nám se to v jídelně docela daří.
Nepřipadá mi rozumné rušit něco, co funguje.
Z mé zkušenosti by bylo dobré zavést ve ŠJ,hodinu a to stačí 2x za rok“ Besedu s vedoucí ŠJ o sestavování jídelníčků a spotřebním koši.“Již léta toto uplatňiji na naší škole ,ale i v MŠ s velmi kladnou odezvou od školáků i dětí MŠ neznáme odhlašování z ryb nebo luštěnin,ví,že je to pro jejich zdraví.V červnu dávám celý měsíc na sestavení deváťákům na rozloučenou s ŠJ ať napíší co si přejí a vždy jsou tam luštěniny a ryby nestalo se hranolky. atd.
Omlouvám se, ale i když asi rozumím, kam tím míříte, připadá mi ten návrh jako poslední krok, který je ještě třeba udělat, aby spotřební koš a stanovené suroviny už nebyly přítěží pro firmy, které o převzetí školního stravování bez jakýchkoliv limitů mají zájem. Proč by vlastně měl estiovat institut školní jídelny, když už nebude prioritou třeba zdravé stravování, výchova ke zdravému stravování a děti si k obědu budou moci každý den vybrat mezi pizzou, špagetami s kečupem a hambáčem? Asi pak padne i aspekt finanční, protože se těžko zdůvodní spolufinancování takové stravy. Vlastně je možné, že byste tak přišly o to zásadní, co školní jídelny odlišuje od ostatních stravoven. Chápu Vaše rozčarování, ale myslím, že pro takový návrh existují pro i proti.
Ani náhodou by mě nenapadlo zrušit spotřební koš. Nevadí mi přemýšlet nad jídelníčky, abychom spotřební koš splnili, sama mám dvě děti v jiných školách a školkách a ráda bych, aby jedly vyváženou stravu. Nesmíme povolit, musíme vydržet a vychovat si strávníky od malička. Děti ve školkách baští cizrnu, ve škole nikoliv, protože na to nebyly zvyklé. Spíš musíme přemýšlet, jak jim zdravá jídla ozvláštnit a uvařit tak, aby pro ně byla přijatelná než je vyřadit.
Dobrý den všem a děkuji za vyjádření. Některé z vás můj příspěvek pochopily trochu špatně, ale navadí. Ani já nejsem zastánkyně hranolků, hamburgerů, pizz….Ale když by si někdo rád dal 2x v týdnu např. knedlík, tak bych mu ho asi dopřála. I luštěniny a ryby bych zařadila, ale nemusela bych koukat na splněný spotřební koš a zpovídat se z případného nesplnění. My třeba vaříme rodinně, nepoužíváme téměř žádné polotovary, hotové omáčky, polévky …. A perlička na závěr – když jsme zařadily třeba klokaní steak, sojové maso, šišky z tvarohového těsta…prostě něco nového, jiného, tak se okamžitě ozve p. řed. „co to zase máme, co jim to dáváme, ať raději vaříme, co vždycky … ach jo.
Přesně tak! Každá vedoucí přece ví, jak seskládat jídelníček, nechápu,proč by měla být stíhaná za to, že nesplnila mléko nebo mléčné výrobky na 100%, podle mě je to pěkná blbost…..stejně mléko děcka nechcou a není ani zas tak zdravé…Akdar-Děkuji!! Jsme ta tom tak asi stejně 😀
NESOUHLASÍM ABSOLUTNĚ. Děláte z komára velblouda! Vedoucí není trestaná za to, že neplní na 100%. To je nesmysl. Vyhláška umožňuje plnění spotřebního koše od 75% výše. A ještě větší nesmysl je, že dítě nepotřebuje mléko. Je mi nepříjemné číst takové neodborné názory! Kam to školní stravování spěje s takovým přístupem vedoucích ŠJ! Spotřební koš není problém naplnit pro vedoucí, která je odbornice na svém místě. Na Vašem místě bych se zamyslela.
Dobrý večer, plně souhlasím s kolegyní Ivou. Spotřební koš se dá plnit pokud nabídneme hlavně dětem něco zajímavého. U nás milují kefíry a jogurtové nápoje a je o ně vždy rvačka, sice je to dražší, ale je to mléko do spotřebního koše. To samé luštěniny, přidáváme cizrnovou mouku do každé polévky a omáčky. A například konvektomat umožňuje dělat pokrmy, které se za normálních okolností smaží. Třeba bavorské vdolky do trouby. Kdo chce určitě na spotřební koš nenaříká
Autor: akdar
jen namátkou – http://www.revolucni-vyziva.cz/mleko-zdrave-nebo-jed/
http://www.zdravi-az.cz/Potraviny_jako_jedy_i_leky_05.php
http://www.rahunta.cz/news/pravda-o-mlece-jak-ji-potvrzuje-veda-vytah-z-knihy-jarmily-pruchove-a-kol-/ ……
samozřejmě se najdou i pozitiva, ale je opravdu tak zdravé, když mnozí brojí proti němu???
Autor: já
Souhlasím s kolegyněmi, že ten kdo chce zrušit spotřební koš a dávat dětem 2x týdně knedlíky, když je chtějí, tak asi nepochopil celý systém škol.strav. a nám, kterým záleží na tom, co děti jedí zadělává takovýmito návrhy a názory na pěkný průšvih!!!! Kolegyně Iva má pravdu, změňte zaměstnání, evidentně nepatříte do školní jídelny. Přeji Vám všem hezký den a hodně sil v boji se spotř.košem.
Prosím Vás, já se nestačím divit. Nevím, kde vaří paní Iva K., ale spotřební koš, který neumí jmenovitě zařadit spotřebované a i hlídané potraviny, které patří do spotřebního koše přiřadit ke strávníkovi si myslím není k použití. My vaříme tří chody a já opravdu nevím, jestli Mařenka jí pouze maso a Jeníček se stravuje zdravě a objednává si ryby a luštěniny. V tomto případě nevidím smysl spotřebního koše. Co se týče mléka – jsou u nás studenti od 12 do 20 let. I když se snažím mléko dávat jak čisté tak různě ochucené (kakao – různé příchutě), tak nejsem schopna koš mlékem naplnit.
Byla bych pro, kde se vaří jedno jídlo, ať se spotřební koš sleduje, taky si myslím, že je to celkem důležité v MŠ, ale střední školy, kde je více dospělých studentů bych vynechala. Mám pocit, že na menze se taky spotřební koš nesleduje, protože jsou tam dospělí strávníci.
Paní Han, já zase nevidím smysl ve vaření jídel na výběr ve školním stravování v hlavní činnosti. Není důvod. Vařte jedno jídlo a třeba ten smysl najdete.
Plně souhlasím s paní Ivou, plnění spotřebního koše má smysl pouze tehdy, když se vaří pouze 1hlavní jídlo. Také nevidím důvod , vařit jídla na výběr. Děti si nevyberou přednostně hrách, fazole a podobně.
Ano, výběr dvou jídel může být, ale musí být nabízena dvě podobná jídla. Např. čočka na kyselo s vejcem, na dvojce fazolový guláš. Nebo lečo s bramborem, na dvojce kapustový karbanátek s bramborem apod. Je logické, když se na jedno jídlo napíšou vdolky a druhé hrachová kaše, co si děti vyberou. Spotřební koš rozhodně smysl má a komu se to nelíbí, ať si najde místo v jiném oboru.
Jsme tu pro to, abychom učili všechny naše strávníky , pochopit, že zdravé stravování je základ dobrého zdraví. Měli bychom se určitě sami kdo v oboru pracujeme stále vzdělávat.
Velmi mě mrzí, že kuchařka která je 35 let v oboru nechce experimentovat a inovovat a stále si trvá na tom, že klasika je klasika.Například, že není nad pšeničnou mouku, když je dnes tolik zdravých alternativ, já osobně nakupuji na jíšky hlavně do polévek i omáček a do všech luštěnin, pouze mouky kukukuřičné, rýžové, hrachové, cizrnové,čočkové, a jiné. Jenom je potřeba znát tyto alternativy. Škoda, že jsme tak zabedněný národ co se týká zdraví a že i mezi námi profesionáli je tolik nevzdělanců. Konečně se začal obor zdraví životní styl učit na ped.fakultě, vidím jako obrovský problém hlavně v učiteli, který o tom nic neví, a jen nám děti kazí a není nápomocný ve výchově.
Rozhodně se přikláním k dodržování spotřebního koše. To by se potom vařilo hlavně pro učitelé co jim chutná.
Nedá mě reagovat na vaše názory, i když je neodsuzuji. Dělám v oboru 30let a netvrdím, že jsem dokonalá. Člověk se musí učit celý život. Jen nevím, proč by se mělo vařit pouze jedno jídlo. Jsme střední škola a studenti mají vyučování někdy i do půl páté. Ten den bude na jídelníčku oběd, který nemusí, tudíž si ho nenarazí a jak už bylo v příspěvku AKDAR z 12. 11. napsáno, stejně půjdou do bufetu a koupí si něco nezdravého. Tak nevím, jestli nám jde o zdravou výživu u dětí anebo o práci.
Vařit více chodů = více práce. V dnešní době, kdy je vše dostupné si každá vedoucí může nastudovat, co obnáší zdravá výživa a podle toho se řídit a opravdu se dá vařit zdravě i bez spotřebního koše. Bohužel, i když nesouhlasím s tím, že je někdo vegetarián a nejí maso, ale respektuji to, proto vařím jedno jídlo s masem a druhé jídlo bez masa (tudíž luštěniny, jáhly, ryby, cizrnu a tak bych mohla jmenovat další a další zdravá jídla).
Dělám to jen nerada, ale musím reagovat na příspěvek ANDY z 18. 11. Tento portál je, aby se zde sdělovaly názory, ale taky i upřímně poradilo a nemusíme být na sebe jedovatí. I tak nemáme lehkou práci, tak proč si jí ještě kazit hloupými názory (komu se nelíbí, ať si najde práci v jiném oboru), jen proto, že má jiný názor jak ostatní. Pokud lidi diskutují tak je to dobře, protože se nad problémem zamyslí a někdy i přehodnotí svůj názor.
Pracuji ve škole i v mateřské školce-největší problém vidím v dodržování spotřebního koše ve školce co se týče mléka.Děti dostávají mléko k dopolední i odpolední svačině a přesto spotřební koš nenaplníme.Sice znám školky,kde odepisují mléka dostatek,ale vylévají ho nebo si ho nosí domů.To dělat odmítám,nehledě na to,že je to náročné hlavně finančně.Byla bych pro snížení množství mléka ve školce nebo pro sloučení kategorie mléko a mléčné výrobky.A sluštěninami a rybami mám také dost špatné zkušenosti-ve škole se strávníci odhlašují a ve školce se většina jídla vyhodí.Argument že se děti mají naučit stravovat zdravě a že se my je tato jídla naučíme jíst je k ničemu pokud děti nejsou zvyklé tato jídla jíst i doma.Opravdu se snažíme o různé způsoby úpravy a stále to nepřináší výsledky.
Souhlasím s paní Janou, kdo nejí ryby, tak je prostě nejí, my je to nenaučíme. To neznamená ale, že bych souhlasila se zrušením spotřebního kaše i když s ovocem hrají děti fotbal, jak už tu bylo řečeno. A dělat pořád pudink, krupičnou kaši, dukátové buchtičky? Pořád dokola? A co cukry? Je to těžké, po těch letech, co dělám tuto práci jsem ztratila veškeré iluze.
Milá paní achjoachjo,radíte mi dělat pudink,dukátové buchtičky a krupicovou kaši-to samozřejmě dětem děláme,ale vzhledem k tomu,že se jedná o sladká jídla,která mají být na jídelníčku maximálně 2x do měsíce ,tak nám to spotřební koš moc neovlivní.a to,že mléko vylévají znám z vlastní zkušenosti.
Tak se s tím trochu pomazlete. Jste-li ve školce, tak bych třeba dětem dala brčka – pít brčkem mléko je přece zábava.
Já jsem ze ZŠ a děti si mléko u nás nalévají sami. Nabízíme ho ale třeba „čerstvé“ z lahve. Zkuste třeba OLMU čerstvé – to je výborné, když je vychlazené. Dělejte kakao, bílou kávu, dětská kapučína, pudink v různých barvách s ovocem, bramborou kaši, omáčky s mlékem atp.
Možná bych ještě poradila, když mléko vylévají, tak jim dejte možnost ať si ho mohou nalít sami – pokud to je v mš realizovatelné – a jen tolik, kolik vypijí.
Víte, taky jsem se jako malé dítě nechtěla učit jazyky nebo matiku a jak jsem teď ráda, že se někdo dospělý snažil, to do mě „dostal“. Tak to nevzdávejme.
Autor: jana k
Nedá mi ještě zareagovat ve školce jsou mnohem vyšší normy na mléko než v základní škole 300 ml na dítě na den ,zkoušely jsme leccos,krabičkové mléko s brčkem využívají děti jako stříkací pistolky a tak malé dítě neodhadne kolik vypije.Mám na starosti i základní školu a tam problém s plněním mléka ve spotřebním koši nemáme.\\zajímal by mne názor ostatních hospodářek ze školek.
Autor: Andy1
Dobrý den,
ve školce s mlékem také problém nemáme. Nabízíme ho každý den k dopolední svačině. Střídáme čisté mléko, ochucené, horkou čokoládu, bílou kávu. Také jim k dopolední svačině děláme ovesnou/jáhlovou/krupičnou kaši s ovocem. Dále se mléko přidává do většiny pokrmů i do polévek. Mléčné výrobky se nám také daří plnit, to jim dáváme jogurty, jogurtová mléka, šlehané tvarohy apod.
Autor: mihulka
dobrý den, mléko v MŠ opravdu není až tak velký problém -i když je sladké jen 2x v měsíci, vždy dáváme mléko po hlavním jídl,dále.každý den na svačinku.Při průběžném sledování spotř. koše upravím jídelníček ke konci měsíce a s povolenou tolerancí se vždy vejdu….a souhlasím s názory, že většina dětí se jídlo(i ryby,luštěniny do pomazánek i salátů na svačinky) naučí jíst, pokud se jim bude vhodnou formou nabízet…chce to jen čas a trpělivost u dětí.Na druhé straně je pravdou, že se kuchařkám mnohdy za tak “ výborné platy ochotně“ pracuje….ale to je jiné téma….
dobrý den, mléko v MŠ opravdu není až tak velký problém -i když je sladké jen 2x v měsíci, vždy dáváme mléko po hlavním jídl,dále.každý den na svačinku.Při průběžném sledování spotř. koše upravím jídelníček ke konci měsíce a s povolenou tolerancí se vždy vejdu….a souhlasím s názory, že většina dětí se jídlo(i ryby,luštěniny do pomazánek i salátů na svačinky) naučí jíst, pokud se jim bude vhodnou formou nabízet…chce to jen čas a trpělivost u dětí.Na druhé straně je pravdou, že se kuchařkám mnohdy za tak “ výborné platy ochotně“ pracuje….ale to je jiné téma….
Pokud se jedná o Mgr. Slimákovou, Phd., tak nás na školení metodička varovala, že má poněkud zkreslené představy o školním stravování. Příjemný zbytek dne
zrušení spotřebního koše
Autor: akdar
zrušení spotřebního koše
Dobrý den všem, my všechny můžeme psát stále o všem a pořád toho není dost. Co takhle zabojovat o zrušení spotřebního koše. Zastávám názor, že jídelny, kde se připravují pouze obědy (nehovořím tedy o zařízeních s celodenním stravováním), by se neměly trápit spotřebním košem a raději strávníků uvařit jídla, po kterých touží, která by s chutí snědli a byli spokojení. K čemu je vytváření „zdravé výživy“ , když, jako u nás, si odhlásí „zdravé“ obědy a jdou přímo v jídelně do cizí kantýny a tam si dají párek v rohlíku, čínskou polévku, bagetu, brambůrky… Co vy na to, kolegyňky? A co kdyby se nad tím konečně zamyslel někdo kompetentní a něco s tím rozumně začal dělat? Přeji hezký den všem.
Autor: lulu
I když mě netěší řešit každý měsíc spotřební koš, přesto za jeho zrušení nejsem. Možná za nějaké úpravy, ale mám strach, že jinak by školní stravování sklouzlo někam kam nechceme. Tak má aspoň jedno jídlo správné výživové hodnoty.
Autor: janač
Školní stravování je dotováno příspěvkem od státu (mzdy)+zřizovatele(prozní nákl.), proto i ten spotřební koš, aby se vařilo vyváženě a zdravě.
V případě jeho zrušení, by si celé náklady na stravování měl hradit žák.
Autor: akdar
Nevztahujte to na peníze, příspěvky jsou a budou. My se zabýváme co zdravě vařit, zejména z luštěnin a ryb, strávníci se potom stejně odhlásí a stravují se jinak. Tak proč těm, kteří chodí jen na obědy nevařit jídla, která preferují. Zde je rozmanitost obrovská a nemohu říct, že nezdravá. Jen by to nebylo to nutné dodržování spotřebního koše.
Autor: Lípa
Souhlasím.
Autor: ahoj
Konečně rozumná řeč. Jsem pro zrušení spotřebního koše i HACCP. Je to jenom byrokracie!!!
Autor: Terča
Taky souhlasím se zrušením. Ovoce a jogurty se všude povalují.S ovocem děti hrají děti fotbal apod.Pokud jim udělám ovocný salát nebo tvaroh do misky tak už to děti nesní,protože mají polévku,hlavní chod a na dezert už nemají chuť a ani to nesní. Podle mne je to plýtvání státními dotacemi.
Autor: Monik
Nesouhlasím. Nechci, aby děti ve škole jedly hranolky a uzené. Nechci, aby se neučily jíst zeleninu a ovoce. Jídelna má děti také vzdělávat, co jíst, učit nová jídla.
Kde se naučí jíst ryby? Luštěniny? Doma moc ne a nám se to v jídelně docela daří.
Nepřipadá mi rozumné rušit něco, co funguje.
Autor: JanaHartová
Z mé zkušenosti by bylo dobré zavést ve ŠJ,hodinu a to stačí 2x za rok“ Besedu s vedoucí ŠJ o sestavování jídelníčků a spotřebním koši.“Již léta toto uplatňiji na naší škole ,ale i v MŠ s velmi kladnou odezvou od školáků i dětí MŠ neznáme odhlašování z ryb nebo luštěnin,ví,že je to pro jejich zdraví.V červnu dávám celý měsíc na sestavení deváťákům na rozloučenou s ŠJ ať napíší co si přejí a vždy jsou tam luštěniny a ryby nestalo se hranolky. atd.
Autor: Co kdyby
Omlouvám se, ale i když asi rozumím, kam tím míříte, připadá mi ten návrh jako poslední krok, který je ještě třeba udělat, aby spotřební koš a stanovené suroviny už nebyly přítěží pro firmy, které o převzetí školního stravování bez jakýchkoliv limitů mají zájem. Proč by vlastně měl estiovat institut školní jídelny, když už nebude prioritou třeba zdravé stravování, výchova ke zdravému stravování a děti si k obědu budou moci každý den vybrat mezi pizzou, špagetami s kečupem a hambáčem? Asi pak padne i aspekt finanční, protože se těžko zdůvodní spolufinancování takové stravy. Vlastně je možné, že byste tak přišly o to zásadní, co školní jídelny odlišuje od ostatních stravoven. Chápu Vaše rozčarování, ale myslím, že pro takový návrh existují pro i proti.
Autor: Andy1
Ani náhodou by mě nenapadlo zrušit spotřební koš. Nevadí mi přemýšlet nad jídelníčky, abychom spotřební koš splnili, sama mám dvě děti v jiných školách a školkách a ráda bych, aby jedly vyváženou stravu. Nesmíme povolit, musíme vydržet a vychovat si strávníky od malička. Děti ve školkách baští cizrnu, ve škole nikoliv, protože na to nebyly zvyklé. Spíš musíme přemýšlet, jak jim zdravá jídla ozvláštnit a uvařit tak, aby pro ně byla přijatelná než je vyřadit.
Autor: akdar
Dobrý den všem a děkuji za vyjádření. Některé z vás můj příspěvek pochopily trochu špatně, ale navadí. Ani já nejsem zastánkyně hranolků, hamburgerů, pizz….Ale když by si někdo rád dal 2x v týdnu např. knedlík, tak bych mu ho asi dopřála. I luštěniny a ryby bych zařadila, ale nemusela bych koukat na splněný spotřební koš a zpovídat se z případného nesplnění. My třeba vaříme rodinně, nepoužíváme téměř žádné polotovary, hotové omáčky, polévky …. A perlička na závěr – když jsme zařadily třeba klokaní steak, sojové maso, šišky z tvarohového těsta…prostě něco nového, jiného, tak se okamžitě ozve p. řed. „co to zase máme, co jim to dáváme, ať raději vaříme, co vždycky … ach jo.
Autor: ahoj
Přesně tak! Každá vedoucí přece ví, jak seskládat jídelníček, nechápu,proč by měla být stíhaná za to, že nesplnila mléko nebo mléčné výrobky na 100%, podle mě je to pěkná blbost…..stejně mléko děcka nechcou a není ani zas tak zdravé…Akdar-Děkuji!! Jsme ta tom tak asi stejně 😀
Autor: Iva K.
NESOUHLASÍM ABSOLUTNĚ. Děláte z komára velblouda! Vedoucí není trestaná za to, že neplní na 100%. To je nesmysl. Vyhláška umožňuje plnění spotřebního koše od 75% výše. A ještě větší nesmysl je, že dítě nepotřebuje mléko. Je mi nepříjemné číst takové neodborné názory! Kam to školní stravování spěje s takovým přístupem vedoucích ŠJ! Spotřební koš není problém naplnit pro vedoucí, která je odbornice na svém místě. Na Vašem místě bych se zamyslela.
Autor: mumina
Dobrý večer, plně souhlasím s kolegyní Ivou. Spotřební koš se dá plnit pokud nabídneme hlavně dětem něco zajímavého. U nás milují kefíry a jogurtové nápoje a je o ně vždy rvačka, sice je to dražší, ale je to mléko do spotřebního koše. To samé luštěniny, přidáváme cizrnovou mouku do každé polévky a omáčky. A například konvektomat umožňuje dělat pokrmy, které se za normálních okolností smaží. Třeba bavorské vdolky do trouby. Kdo chce určitě na spotřební koš nenaříká
Autor: akdar
jen namátkou – http://www.revolucni-vyziva.cz/mleko-zdrave-nebo-jed/
http://www.zdravi-az.cz/Potraviny_jako_jedy_i_leky_05.php
http://www.rahunta.cz/news/pravda-o-mlece-jak-ji-potvrzuje-veda-vytah-z-knihy-jarmily-pruchove-a-kol-/ ……
samozřejmě se najdou i pozitiva, ale je opravdu tak zdravé, když mnozí brojí proti němu???
Autor: já
Souhlasím s kolegyněmi, že ten kdo chce zrušit spotřební koš a dávat dětem 2x týdně knedlíky, když je chtějí, tak asi nepochopil celý systém škol.strav. a nám, kterým záleží na tom, co děti jedí zadělává takovýmito návrhy a názory na pěkný průšvih!!!! Kolegyně Iva má pravdu, změňte zaměstnání, evidentně nepatříte do školní jídelny. Přeji Vám všem hezký den a hodně sil v boji se spotř.košem.
Autor: Han
Prosím Vás, já se nestačím divit. Nevím, kde vaří paní Iva K., ale spotřební koš, který neumí jmenovitě zařadit spotřebované a i hlídané potraviny, které patří do spotřebního koše přiřadit ke strávníkovi si myslím není k použití. My vaříme tří chody a já opravdu nevím, jestli Mařenka jí pouze maso a Jeníček se stravuje zdravě a objednává si ryby a luštěniny. V tomto případě nevidím smysl spotřebního koše. Co se týče mléka – jsou u nás studenti od 12 do 20 let. I když se snažím mléko dávat jak čisté tak různě ochucené (kakao – různé příchutě), tak nejsem schopna koš mlékem naplnit.
Byla bych pro, kde se vaří jedno jídlo, ať se spotřební koš sleduje, taky si myslím, že je to celkem důležité v MŠ, ale střední školy, kde je více dospělých studentů bych vynechala. Mám pocit, že na menze se taky spotřební koš nesleduje, protože jsou tam dospělí strávníci.
Autor: Iva K.
Paní Han, já zase nevidím smysl ve vaření jídel na výběr ve školním stravování v hlavní činnosti. Není důvod. Vařte jedno jídlo a třeba ten smysl najdete.
Autor: kuchařinka
Plně souhlasím s paní Ivou, plnění spotřebního koše má smysl pouze tehdy, když se vaří pouze 1hlavní jídlo. Také nevidím důvod , vařit jídla na výběr. Děti si nevyberou přednostně hrách, fazole a podobně.
Autor: andy1
Ano, výběr dvou jídel může být, ale musí být nabízena dvě podobná jídla. Např. čočka na kyselo s vejcem, na dvojce fazolový guláš. Nebo lečo s bramborem, na dvojce kapustový karbanátek s bramborem apod. Je logické, když se na jedno jídlo napíšou vdolky a druhé hrachová kaše, co si děti vyberou. Spotřební koš rozhodně smysl má a komu se to nelíbí, ať si najde místo v jiném oboru.
Autor: Iva K.
… a nebo jak píše paní Andy. 🙂
Autor: lita
Jsme tu pro to, abychom učili všechny naše strávníky , pochopit, že zdravé stravování je základ dobrého zdraví. Měli bychom se určitě sami kdo v oboru pracujeme stále vzdělávat.
Velmi mě mrzí, že kuchařka která je 35 let v oboru nechce experimentovat a inovovat a stále si trvá na tom, že klasika je klasika.Například, že není nad pšeničnou mouku, když je dnes tolik zdravých alternativ, já osobně nakupuji na jíšky hlavně do polévek i omáček a do všech luštěnin, pouze mouky kukukuřičné, rýžové, hrachové, cizrnové,čočkové, a jiné. Jenom je potřeba znát tyto alternativy. Škoda, že jsme tak zabedněný národ co se týká zdraví a že i mezi námi profesionáli je tolik nevzdělanců. Konečně se začal obor zdraví životní styl učit na ped.fakultě, vidím jako obrovský problém hlavně v učiteli, který o tom nic neví, a jen nám děti kazí a není nápomocný ve výchově.
Rozhodně se přikláním k dodržování spotřebního koše. To by se potom vařilo hlavně pro učitelé co jim chutná.
Autor: Han
Nedá mě reagovat na vaše názory, i když je neodsuzuji. Dělám v oboru 30let a netvrdím, že jsem dokonalá. Člověk se musí učit celý život. Jen nevím, proč by se mělo vařit pouze jedno jídlo. Jsme střední škola a studenti mají vyučování někdy i do půl páté. Ten den bude na jídelníčku oběd, který nemusí, tudíž si ho nenarazí a jak už bylo v příspěvku AKDAR z 12. 11. napsáno, stejně půjdou do bufetu a koupí si něco nezdravého. Tak nevím, jestli nám jde o zdravou výživu u dětí anebo o práci.
Vařit více chodů = více práce. V dnešní době, kdy je vše dostupné si každá vedoucí může nastudovat, co obnáší zdravá výživa a podle toho se řídit a opravdu se dá vařit zdravě i bez spotřebního koše. Bohužel, i když nesouhlasím s tím, že je někdo vegetarián a nejí maso, ale respektuji to, proto vařím jedno jídlo s masem a druhé jídlo bez masa (tudíž luštěniny, jáhly, ryby, cizrnu a tak bych mohla jmenovat další a další zdravá jídla).
Autor: Han
Dělám to jen nerada, ale musím reagovat na příspěvek ANDY z 18. 11. Tento portál je, aby se zde sdělovaly názory, ale taky i upřímně poradilo a nemusíme být na sebe jedovatí. I tak nemáme lehkou práci, tak proč si jí ještě kazit hloupými názory (komu se nelíbí, ať si najde práci v jiném oboru), jen proto, že má jiný názor jak ostatní. Pokud lidi diskutují tak je to dobře, protože se nad problémem zamyslí a někdy i přehodnotí svůj názor.
Autor: Ester
Prosím paní Lita z 19. 11 aby si po sobě zkontrolovla pravopis 🙂
Autor: jana k
Pracuji ve škole i v mateřské školce-největší problém vidím v dodržování spotřebního koše ve školce co se týče mléka.Děti dostávají mléko k dopolední i odpolední svačině a přesto spotřební koš nenaplníme.Sice znám školky,kde odepisují mléka dostatek,ale vylévají ho nebo si ho nosí domů.To dělat odmítám,nehledě na to,že je to náročné hlavně finančně.Byla bych pro snížení množství mléka ve školce nebo pro sloučení kategorie mléko a mléčné výrobky.A sluštěninami a rybami mám také dost špatné zkušenosti-ve škole se strávníci odhlašují a ve školce se většina jídla vyhodí.Argument že se děti mají naučit stravovat zdravě a že se my je tato jídla naučíme jíst je k ničemu pokud děti nejsou zvyklé tato jídla jíst i doma.Opravdu se snažíme o různé způsoby úpravy a stále to nepřináší výsledky.
Autor: achjoachjo
Milá paní Jano K, s mlékem není problém. Udělejte dětem puding, dukátové buchtičky, krupicovou kaši. A nepište sem takové … že někde mléko vylévají.
Autor: Kritik2
Souhlasím s paní Janou, kdo nejí ryby, tak je prostě nejí, my je to nenaučíme. To neznamená ale, že bych souhlasila se zrušením spotřebního kaše i když s ovocem hrají děti fotbal, jak už tu bylo řečeno. A dělat pořád pudink, krupičnou kaši, dukátové buchtičky? Pořád dokola? A co cukry? Je to těžké, po těch letech, co dělám tuto práci jsem ztratila veškeré iluze.
Autor: Jana K
Milá paní achjoachjo,radíte mi dělat pudink,dukátové buchtičky a krupicovou kaši-to samozřejmě dětem děláme,ale vzhledem k tomu,že se jedná o sladká jídla,která mají být na jídelníčku maximálně 2x do měsíce ,tak nám to spotřební koš moc neovlivní.a to,že mléko vylévají znám z vlastní zkušenosti.
Autor: achjoachjo
Tak se s tím trochu pomazlete. Jste-li ve školce, tak bych třeba dětem dala brčka – pít brčkem mléko je přece zábava.
Já jsem ze ZŠ a děti si mléko u nás nalévají sami. Nabízíme ho ale třeba „čerstvé“ z lahve. Zkuste třeba OLMU čerstvé – to je výborné, když je vychlazené. Dělejte kakao, bílou kávu, dětská kapučína, pudink v různých barvách s ovocem, bramborou kaši, omáčky s mlékem atp.
Možná bych ještě poradila, když mléko vylévají, tak jim dejte možnost ať si ho mohou nalít sami – pokud to je v mš realizovatelné – a jen tolik, kolik vypijí.
Víte, taky jsem se jako malé dítě nechtěla učit jazyky nebo matiku a jak jsem teď ráda, že se někdo dospělý snažil, to do mě „dostal“. Tak to nevzdávejme.
Autor: jana k
Nedá mi ještě zareagovat ve školce jsou mnohem vyšší normy na mléko než v základní škole 300 ml na dítě na den ,zkoušely jsme leccos,krabičkové mléko s brčkem využívají děti jako stříkací pistolky a tak malé dítě neodhadne kolik vypije.Mám na starosti i základní školu a tam problém s plněním mléka ve spotřebním koši nemáme.\\zajímal by mne názor ostatních hospodářek ze školek.
Autor: Andy1
Dobrý den,
ve školce s mlékem také problém nemáme. Nabízíme ho každý den k dopolední svačině. Střídáme čisté mléko, ochucené, horkou čokoládu, bílou kávu. Také jim k dopolední svačině děláme ovesnou/jáhlovou/krupičnou kaši s ovocem. Dále se mléko přidává do většiny pokrmů i do polévek. Mléčné výrobky se nám také daří plnit, to jim dáváme jogurty, jogurtová mléka, šlehané tvarohy apod.
Autor: mihulka
dobrý den, mléko v MŠ opravdu není až tak velký problém -i když je sladké jen 2x v měsíci, vždy dáváme mléko po hlavním jídl,dále.každý den na svačinku.Při průběžném sledování spotř. koše upravím jídelníček ke konci měsíce a s povolenou tolerancí se vždy vejdu….a souhlasím s názory, že většina dětí se jídlo(i ryby,luštěniny do pomazánek i salátů na svačinky) naučí jíst, pokud se jim bude vhodnou formou nabízet…chce to jen čas a trpělivost u dětí.Na druhé straně je pravdou, že se kuchařkám mnohdy za tak “ výborné platy ochotně“ pracuje….ale to je jiné téma….
Autor: mihulka
dobrý den, mléko v MŠ opravdu není až tak velký problém -i když je sladké jen 2x v měsíci, vždy dáváme mléko po hlavním jídl,dále.každý den na svačinku.Při průběžném sledování spotř. koše upravím jídelníček ke konci měsíce a s povolenou tolerancí se vždy vejdu….a souhlasím s názory, že většina dětí se jídlo(i ryby,luštěniny do pomazánek i salátů na svačinky) naučí jíst, pokud se jim bude vhodnou formou nabízet…chce to jen čas a trpělivost u dětí.Na druhé straně je pravdou, že se kuchařkám mnohdy za tak “ výborné platy ochotně“ pracuje….ale to je jiné téma….
Autor: kiki
Nechápu, co má společného plat kuchařinek a svačinářek s plněním spotřebního koše.
Autor: Zuza
Dobrý den, máte někdo povědomí o MUDr. Slimákové? Chtěla bych prosím znát váš názor na tuto dámu. Děkuji.
Autor: Ola 11
Pokud se jedná o Mgr. Slimákovou, Phd., tak nás na školení metodička varovala, že má poněkud zkreslené představy o školním stravování. Příjemný zbytek dne