Přeskočit na obsah

Bez luštěnin to prostě nejde!

Pondělí

Polévka: špenátová
Oběd 1: námořnické maso, dušená rýže s hráškem jídla
Oběd 2: treska na citronovém pepři, bramborová kaše, kompot

Úterý

Polévka: s masovými knedlíčky
Oběd 1: smažený vepřový řízek, bramborový salát
Oběd 2: kuřecí jarní roláda, vařené brambory, zelenina

Středa

Polévka: gulášová
Oběd 1: kynuté knedlíky s povidly sypané mákem
Oběd 2: tatranská kotleta,vařené brambory, rajče

Čtvrtek

Polévka: bramborová s houbami
Oběd 1: moravský vrabec, dušený špenát, bramborové špalíčky
Oběd 2: sázené vejce, dušený špenát, vařené brambory

Pátek

Polévka: vývar s kroupami a bramborem
Oběd 1: uzené maso vařené, křenová omáčka, houskový knedlík
Oběd 2: biftečky s hermelínem, vařené brambory, zelenina

Pondělí

Polévka: pórková
Oběd 1: kuřecí asijská směs, bramborové hranolky
Oběd 2: loupežnický fazolový guláš, celozrnné pečivo

Úterý

Polévka: ruský boršč
Oběd 1: dukátové buchtičky s krémem
Oběd 2: husitská směs, bulgur

Středa

Polévka: zalitá s koprem
Oběd 1: rybí porce se sýrem, vař.brambory, salát z čín. zelí s pomerančem
Oběd 2: rybí prsty, vařené brambory, salát z čín. zelí s pomerančem

Čtvrtek

Polévka: vločková se zeleninou
Oběd 1: svíčková na smetaně, houskový knedlík
Oběd 2: kuskus s masem a zeleninou, okurka

Pátek

Polévka: květáková
Oběd 1: vepřová kotleta po venkovsku, vařené brambory
Oběd 2: ďábelské masové koule, vařené brambory, dresink

Vedoucí školního stravování
Pro objektivnější hodnocení jsem dnes vybrala dva jídelníčky základní školy, která vaří dvě jídla na výběr. Polévky jsou v prvním týdnu dvě masové a ještě vývar s kroupami a bramborem zřejmě z uzeného masa, které je následně podáváno jako součást hlavního jídla. Pak následuje jenom jedna zeleninová polévka. Naopak v druhém týdnu jsou zařazeny zeleninové polévky hned čtyři, možná i ta „zalitá s koprem“ obsahuje určitý podíl zeleniny. Na úkor těchto polévek chybí jakákoliv luštěninová. Také obilninová zavářka se objevuje pouze ve dvou polévkách. V hlavních jídlech jsou luštěniny zastoupeny jenom jednou v loupežnickém fazolovém guláši. Školní jídelna nemůže v této komoditě plnit spotřební koš. Jinak je to u ryb. Líbí se mně, že paní vedoucí ve druhém týdnu zařadila ve čtvrtek obě jídla z ryb, kdy si děti mohou vybrat rybí porce se sýrem nebo rybí prsty (tady by bylo vhodné upřesnit název ryby a jenom věřím, že rybí prsty byly kvalitní). Podobným způsobem je v prvním týdnu zařazen špenát. Strávníci si ho mohou vybrat buď s masem, nebo se sázeným vejcem, což určitě ocení. U příloh bych zmínila často zařazované brambory. V jídelníčcích téměř chybí těstoviny (pouze jedenkrát kuskus) a rýže se ve dvou týdnech objevuje také jenom jednou.

Nutriční terapeutka
V zařazení některých surovin do jídelníčku má školní jídelna rozhodně mezery, jak je uvedeno v hodnocení výše. V druhém týdnu v pátek mohla být zařazena čerstvá zelenina, tam by se to nutričně i chuťově hodilo. Jinak je nabídka zeleniny uspokojivá. Pokud se to k pokrmu hodí, tak je nabízena čerstvá forma, ale také nechybí tepelně upravená zelenina jako součást pokrmu. Některé názvy pokrmů (námořnické maso, husitská směs) mohou být pro mnoho strávníků neznámé. Děti si tak nemusí správně představit, co si objednávají a neznalost obsahu pokrmu je může od objednávky zbytečně odradit. V jídelníčku by bylo vhodné pokrm blíže popsat, stačí do závorky uvést, co je jeho hlavní součást. Součástí jídelníčku není nabídka pitného režimu, což by bylo také vhodné doplnit.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se