Úterý
1. 2. 2011
Polévka: Gulášová
Hlavní chod:
1. Žemlovka s tvarohem a ovocem
2. Hovězí tokáň, rýže, červená řepa
Doplněk: Kakao, ovocný čaj s citronem
Středa
2. 2. 2011
Polévka: Pórková
Hlavní chod:
1. Pangasius zapečený se zeleninou a sýrem, šťouchané brambory s pažitkou, míchaný salát
2. Vepřová pečeně, křenová omáčka, houskový knedlík
Doplněk: Ledový čaj, ochucené mléko
Čtvrtek
3. 2. 2011
Polévka: Rychlá s vejci
Hlavní chod: Kuřecí plátek v hrašce, bramborová kaše, zelný salát s mrkví
Doplněk: Ovocná šťáva s obsahem jódu, mléko
Pátek
4. 2. 2011
Pololetní prázdniny
Pondělí
7. 2. 2011
Polévka: Celerová
Hlavní chod:
1. Těstovinové rizoto s drůbežím masem, zeleninou a sýrem, salát z čínského zelí s kukuřicí
2. Bramborové šišky s povidlovou omáčkou, sypané perníkem
Doplněk: Bylinkový čaj, ochucené mléko
Úterý
8. 2. 2011
Polévka: Zeleninová s bulgurem
Hlavní chod:
1. Fazole po uhersku, chléb
2. Vařená brokolice, brambory, sýrová omáčka
Doplněk: Mléčná tyčinka, ovocný čaj s citronem, mléko
Středa
9. 2. 2011
Polévka: Rybí s opraženou houskou
Hlavní chod:
1. Sekaná pečeně se sojovým masem, brambory, mrkvový salát s ananasem
2. Pražská hovězí pečeně, rýže
Doplněk: Ovocná šťáva s příchutí pomeranče, mléko
Čtvrtek
10. 2. 2011
Polévka: Hrstková
Hlavní chod:
1. Bratislavské vepřové plecko, houskový knedlík
2. Telecí ragů, bramborové těstoviny
Doplněk: Hruška, ovocný čaj s citronem, mléko
Pátek
11. 2. 2011
Polévka: Bramborová se sýrem
Hlavní chod: Hovězí maso na houbách, rýže
Doplněk: Jablečné pyré, černý čaj s medem, vanilkové mléko
Pondělí
14. 2. 2011
Polévka: Rumfurtská
Hlavní chod:
1. Smažený květák, brambory, kompot
2. Hovězí maso na česneku, rýže tří barev, ledový salát
Doplněk: Ovocný čaj s citronem, mléko
Úterý
15. 2. 2011
Polévka: Zeleninová s kapáním
Hlavní chod:
1. Řecký guláš z krůtího masa, bramborový knedlík
2. Zeleninový talíř, celozrnné pečivo
Doplněk: Jogurtovo – tvarohový dezert Matylda, ovocná šťáva malinová, banánové mléko
Středa
16. 2. 2011
Polévka: Drožďová
Hlavní chod:
1. Hovězí maso na slanině, rýže, hlávkový salát
2. Vařené vejce, koprová omáčka, brambory
Doplněk: Banán, černý čaj s medem, mléko
Čtvrtek
17. 2. 2011
Polévka: Z cizrny
Hlavní chod:
1. Aljašská treska pečená s bylinkami, bramborová kaše
2. Zapečené těstoviny s vepřovým masem a hráškem
Doplněk: Okurkový salát, instantní čaj, mléko
Pátek
18. 2. 2011
Polévka: Brokolicový krém
Hlavní chod: Pečené kuře, rýže, ovocný salát se sekanými vlašskými ořechy
Doplněk: Šípkový čaj s citronem, kokosové mléko
Pondělí
21. 2. 2011
Polévka: Mléčná s koprem
Hlavní chod:
1. Plovdivské maso, semolinové těstoviny
2. Zapečený květák, vařené brambory sypané zelenou petrželkou, rajčatový salát
Doplněk: Ovocná šťáva s příchutí černého rybízu, mléko
Úterý
22. 2. 2011
Polévka: Česneková
Hlavní chod:
1. Vepřová kýta na smetaně, houskový knedlík
2. Kuskus s tuňákem a olivami, zeleninová obloha
Doplněk: Pomeranč, ovocná šťáva s citronem, meruňkové mléko
Středa
23. 2. 2011
Polévka: Zeleninová s luštěninovou vložkou
Hlavní chod:
1. Pizza se šunkou, zeleninou a sýrem
2. Králík pečený na zelenině, brambory, hlávkový salát
Doplněk: Mátový čaj s citronem, mléko
Čtvrtek
24. 2. 2011
Polévka: Slepičí s masem a nudlemi
Hlavní chod:
1. Vařené vejce, čočka na kyselo, okurek, chléb
2. Vepřové kostky, dušená mrkev, brambory
Doplněk: Tvarohová tyčinka, šťáva coca-cola, ochucené mléko
Pátek
25. 2. 2011
Polévka: Z ovesných vloček
Hlavní chod: Kuřecí prsa s broskví a sýrem, bramborová kaše
Doplněk: Ovocný čaj s citronem, mléko
Pondělí
28. 2. 2011
Polévka: Zeleninová s pohankou
Hlavní chod:
1. Vepřové kostky, špenát, houskový knedlík
2. Zeleninové medailonky, brambory, bulharský salát
Doplněk: Multivitamínový džus, mléko
Tento jídelní lístek je určen pro strávníky základní školy a 4x v týdnu nabízí výběr ze dvou pokrmů. V mnoha ohledech je velice povedený a nápaditý. Vedle zcela tradičních jídel dětem nenásilnou formou umožňuje poznat a ochutnat i pokrmy, které jsou vytvořeny z méně často využívaných potravin nebo jsou jimi obohaceny. Tímto se velmi zvyšuje pestrost dětského stravování, neboť obohacuje jídelníček dětí o potraviny, které třeba z domova vůbec neznají. Na druhou stranu má jídelní lístek drobné nedostatky, které však rozhodně nejsou nijak klíčové.
Polévky
Nabídka polévek v jídelním lístku je moc pěkná a splňuje současná doporučení. Bohatě jsou zastoupeny polévky zeleninové, chválím zařazení polévky rybí, která je pro děti zatraktivněna opraženou houskou, a pak zařazení nutričně hodnotných polévek – drožďové a mléčné s koprem. Rovněž správně nechybí polévky s luštěninou, které nemusí být jenom čistě luštěninové – zde polévka z cizrny. V případě luštěnin je důležité hlavně jejich zařazení, byť je to jen přídavek do polévky jako v tomto jídelním lístku v polévce hrstkové či rumfurtské, a nebo ve formě luštěninové polévkové vložky. Když už zmiňuji polévkové vložky, využití bulguru, pohanky a ovesných vloček je nejen velice vhodné a pro děti zdravé, ale navíc také navyšuje výživovou hodnotu polévky a celkově zvyšuje pestrost.
Hlavní pokrmy
Hlavní pokrmy jsou podávány nejčastěji masové. Vedle klasicky zastoupených druhů masa jako je vepřové, hovězí, kuřecí a rybí maso, je nabídka zpestřena masem krůtím, králičím a telecím, což je z hlediska výživového zcela správné. Pokud jde o výskyt jednotlivých druhů mas, mírně bych snížila nabídku masa vepřového, a to konkrétně v týdnu od 21. února, kdy si strávník může vybrat vepřové třikrát za týden. Je zde také zcela neobvykle vysoká frekvence podávání hovězího masa, z hlediska výživového je hovězí maso pro děti významným zdrojem železa a plnohodnotných bílkovin a ve školním stravování by rozhodně nemělo chybět. V případě tohoto druhu masa bych trochu poupravila jeho zastoupení v jednotlivých týdnech, kdy v druhém týdnu je možné vybrat si hovězí maso 2x a 1x telecí, a naopak ve třetím týdnu nabídka hovězího úplně chybí.
Rybí maso je zastoupeno třikrát v měsíci, a to ve velmi zajímavých úpravách (pangasius zapečený se zeleninou a sýrem, aljašská treska s bylinkami, kuskus s tuňákem a olivami), spolu s rybí polévkou by jeho nabídka v jednovýběrovém jídelníčku byla zcela dostačující. U vícevýběrového jídelního lístku je rizikem, že děti si rybí pokrm v kombinaci s jiným pokrmem nevyberou a elegantně se mu vyhnou, což je velká škoda.
Další potravinovou skupinou, které je důležité ve školním stravování věnovat pozornost, jsou luštěniny. Tento jídelní lístek na ně také nezapomíná. Luštěniny by se v hlavním pokrmu měly objevit alespoň 2x za měsíc, což je splněno – fazole po uhersku, čočka na kyselo. Přídavek luštěnin navíc zpestřuje další pokrmy – kuřecí maso v hrašce a sekaná se sojovým masem. Jedinou nevýhodou vícevýběrového jídelníčku v případě luštěnin je shodně jako u ryb možnost, že si děti luštěninový pokrm nevyberou, proto je právě i třeba jen malý přídavek luštěnin či luštěninové mouky k pokrmu velice významný.
Z hlediska podávání příloh k hlavním pokrmům velice vítám a zároveň bych chtěla pochválit zařazení alternativ klasických příloh – semolinové těstoviny, těstoviny bramborové, kuskus, dále rýže tří barev a celozrnné pečivo. Připomínku bych měla jen k podávání houskových knedlíků, jejich nabídka by, dle mého názoru, nemusela být tak častá, i při dvou výběrech stačí jejich zařazení 2x až 3x za měsíc.
Frekvence pokrmů a potravin, jejichž časté zařazování do jídelníčku školních dětí z hlediska zásad správné výživy není doporučováno, tedy pokrmů smažených, sladkých, dále uzenin a uzeného masa, je zcela v pořádku a nepřevyšuje i při dvou výběrech doporučení.
Zelenina a ovoce
Zařazení zeleniny je opravdu bohaté, což má svůj velký význam, neboť tím dáváte dětem najevo, že zelenina k obědu prostě patří. Zelenina je nejen součástí polévek a hlavních pokrmů, ale častá a pestrá je i nabídka zeleninových salátů k doplnění hlavního pokrmu a jednou i jako pokrm hlavní. Trochu je škoda, že někdy je jeden ze dvou výběrů o salát ochuzen. Pochvalu si zaslouží i ozdobení hlavního pokrmu zelenými natěmi – v tomto jídelním lístku šťouchané brambory s pažitkou a brambory sypané zelenou petrželkou, jde sice o drobnost, přesto nebývá samozřejmostí.
Výskyt ovoce je trošku nižší, než by bylo zcela ideální, přesto na ovoce zapomínáno není. Vedle ovoce kusového a ve formě kompotu, je ovoce využito i jako součást hlavního pokrmu – pečené kuře s broskví a dále v zeleninovém salátu – mrkvový salát s ananasem. Chválím zařazení ovocného salátu se sekanými vlašskými ořechy, který má určitě u dětí velkou oblibu a nehrozí, že bude zdobit ulice v okolí školní jídelny.
Mléko a mléčné výrobky
Myslím si, že tato školní jídelna nemá problémy s plněním spotřebního koše těchto komodit, neboť zařazení mléka a mléčných výrobků je poměrně časté. Rozhodně nelze opomenout každodenní nabídku mléka jako nápoje, dále zařazení mléčné polévky, koprové, křenové a sýrové omáčky, také využití sýra k obohacení bramborové polévky i mnoha hlavních pokrmů. Nechybí tvaroh v žemlovce s jablky a významná je i nabídka mléčných doplňků k hlavnímu pokrmu.
Pitný režim
Nabídka nápojů pro plnění pitného režimu dětských strávníků je skutečně pestrá. Velice chválím, že děti mají denně k dispozici navíc neslazený čaj, chvályhodné je i časté zastoupení mléka a mléčných nápojů, které jistě napomáhá plnění spotřebního koše této komodity.
Klady jídelního lístku
- Pestrost jídelního lístku
- Využití výživově hodnotných potravinových surovin – pohanka, kuskus, ovesné vločky, bulgur, hrachová mouka, sojové maso, semolinové těstoviny, rýže tří barev
- Hojné zastoupení zeleniny
- Časté zařazení mléka a mléčných výrobků
Doporučované změny
- Mírně snížit nabídku vepřového masa
- Mírně snížit nabídku houskových knedlíků
Hodnocený jídelníček, dle mého názoru, splňuje požadavky pro školní stravování bez nějakých zásadních připomínek. Velice se mi líbí, že klasické potravinové suroviny a pokrmy jsou doplněny i o ty méně tradiční, jejichž využití ve školních jídelnách ještě není zcela rozšířené a běžné, i když v poslední době se tato situace rapidně zlepšuje.
Hodnocení provedla:
Mgr. Jana Petrová
Ústav preventivního lékařství
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
V Brně dne 25. 3. 2011