Pondělí
Polévka: pórková
Oběd 1: archangelská vepřová játra, rýže dušená, čaj
Oběd 2: tatarské maso (vepřové maso, okurky, česnek, hořčice, kečup, kapie), brambory, tatarská omáčka s křenem, čaj
Úterý
Polévka: risi-bisi
Oběd 1: masové koule v rajčatové omáčce, houskový knedlík, čaj, džus
Oběd 2: hovězí maso vařené, omáčka rajčatová, houskový knedlík, čaj, džus
Středa
Polévka: hovězí s masem a rýží
Oběd 1: salát těstovinový s kuřecím masem, pečivo, čaj
Oběd 2: palačinky se zavařeninou a se šlehačkou, čaj
Čtvrtek
Polévka: čočková
Oběd 1: platýs pečený na másle, bramborová kaše, okurkový salát, čaj, mléko
Pátek
Polévka: blesková
Oběd 1: knedlíky kynuté s jahodovou omáčkou, čaj
Oběd 2: kuře pečené, rýže dušená, kompot, čaj
Pondělí
Polévka: drožďová
Oběd 1: rizoto z vepřového masa, zelný salát s koprem, čaj, džus
Oběd 2: český řízek (vepřové maso, hořčice, paprika, cibule, angl. slanina), brambory, zelný salát s koprem, čaj, džus
Úterý
Polévka: uzená s kroupami
Oběd 1: karbanátek s rybím filé, bramborová kaše, kompot, čaj, mléko
Středa
Polévka: horačka
Oběd 1: dukátové buchtičky s krémem, čaj
Oběd 2: bělehradský vepřový řízek, brambory s lečem, čaj
Čtvrtek
Polévka: minestrone
Oběd 1: čočka na kyselo, vejce vařené, okurka, chléb, čaj, džus
Pátek
Polévka: hovězí s masem a těstovinou
Oběd 1: bramborové knedlíky plněné uzeným masem, zelí kysané, čaj, mošt
Oběd 2: bramborové šišky s perníkem, kompot, čaj, mošt
Vedoucí školního stravování
Paní vedoucí této školní jídelny sestavuje jídelníčky méně obvyklým způsobem. Strávníci mají na výběr ze dvou jídel, ovšem pokud jsou na oběd zařazeny ryby nebo luštěniny, vaří pouze jedničku. V prvním týdnu je to platýs na másle, ve druhém pak karbanátek s rybím filé a čočka nakyselo s vejcem. Jaké jsou asi zkušenosti? Přijde na oběd stejný počet strávníků, jako chodí v jiných dnech? V dalších dnech jsou zařazeny pokrmy odlišné, hlavně se sladkými jídly. Objednají si děti spíše palačinky nebo těstovinový salát s kuřecím masem? Budou oblíbenější kynuté knedlíky s jahodovou omáčkou nebo pečené kuře s rýží? Rajčatová omáčka je oblíbená vždy a všude. Ať je s masovými koulemi nebo hovězím masem vařeným. V druhém týdnu mají strávníci zase na výběr u bramborového těsta – bramborové knedlíky plněné uzeným masem se zelím nebo bramborové špalíčky sypané perníkem. Školní jídelna vaří pro žáky základní školy, takže občas uzené maso zařadit mohou. Ještě bych se zastavila u polévek. Tady chybí určitě větší zastoupení zeleninových. Z klasických jednodruhových je to ve dvou týdnech jenom pórková. V dalších je zelenina použita částečně – risi-bisi (rýže s hráškem), minestrone nebo drožďová. Některé školní jídelny přidávají zeleninu i do polévky čočkové. Chybějící zeleninové polévky by mohly nahradit například jednu ze dvou hovězích vývarů s masem a určitě polévku uzenou s kroupami.
Nutriční terapeutka
Školní jídelna poskytuje obědy pro žáky a zaměstnance základní školy. Většinou nabízejí výběr ze dvou pokrmů, je-li však k obědu ryba nebo luštěniny, vaří se pouze jedno jídlo. Tento způsob tvoření jídelního menu se mi docela líbí, určitě to zvýší konzumaci ryb i luštěnin. Otázkou zůstává, jestli si žáci ve větším počtu obědy neodhlašují, protože ryby jíst nechtějí. Ale věřím, že tomu tak nebude.
Jídelní lístek je poměrně pestrý. Připomínku bych měla pouze ke sladkým pokrmům. Dvakrát do týdne mají žáci možnost zvolit sladký oběd, tuto možnost bych raději omezila na jedno sladké jídlo v týdnu. Druhý sladký pokrm by bylo vhodnější nahradit slaným bezmasým jídlem. V dnešní době, kdy přibývá dětí s nadváhou nebo dokonce obezitou by se i školní jídelna měla snažit omezovat sladké pokrmy nabízené dětem. U sladkých jídel se ještě zastavím. V palačinkách se zavařeninou a šlehačkou by bylo vhodnější nahradit zavařeninu čerstvým ovocem, zvláště v červnu, kdy bývají dostupné např. jahody. K dukátovým buchtičkám bych jako doplněk zvolila čerstvé ovoce, které v jídelníčku úplně chybí. Také kompot by se dal alespoň v jednom případě vyměnit za čerstvé ovoce nebo zeleninu, které obsahuje více vitaminů a méně cukru. V jídelníčku také není zařazen žádný mléčný doplněk ve formě jogurtu, šlehaného tvarohu, kysaného mléčného nápoje apod. Hodil by se třeba k bramborovým šiškám sypaným perníkem, jelikož právě tento pokrm není zdrojem plnohodnotných bílkovin.
K vepřovým játrům s rýží a tatarskému masu s bramborem by se hodila čerstvá zelenina nebo salát.
Co se týká polévek, během dvou týdnů je nabízeno velké množství polévek s masem (2x hovězí vývar, uzená s kroupami a horácká). Uzenou polévku bych do dětského jídelníčku zařazovala opravdu jen zřídka a jeden z hovězích vývarů bych také nahradila raději nějakou zeleninovou polévkou, kterých je zde poměrně málo. Ještě zmíním, že pro zvýšení pestrosti polévek by neměly být dva dny po sobě polévky s rýží (hovězí s masem a rýží a risi-bisi).