Přeskočit na obsah

Krásně sladěné chutě a barevnost pokrmů

Pondělí

Polévka: fazolová
Oběd 1: ryba tilápie po mlynářsku, bramborová kaše, mrkvový salát s ananasem, ovocný nápoj, mléko
Oběd 2: halušky se zelím a slaninou, čaj bylinkový

Úterý

Polévka: krupicová s vejcem a pórkem
Oběd 1: kuřecí nudličky na smetaně (hrášek, cuketa, kečup), rýže, čaj, mléko, ovoce
Oběd 2: květákové placičky, brambory, rajče, čaj, mléko, ovoce

Středa

Polévka: hovězí se šunkovým svítkem
Oběd 1: vepřová kýta na kořenové zelenině, bramborové knedlíky, salát z hlávkového zelí, citrónová voda, ovoce
Oběd 2: tarhoňa se zeleninou a čočkou, mléko, ovoce

Čtvrtek

Polévka: kapustová s kroupami
Oběd 1: špagety s krůtím masem a zeleninou sypané sýrem, okurkový salát, ovocný mošt
Oběd 2: dobrá roštěnka (hovězí maso), brambory, okurkový salát, ovocný mošt, mléko

Pátek

Polévka: krémová z pečeného celeru se zeleninou
Oběd 1: pečené králičí stehno na rozmarýnu, brambory, kompot dýňový, ovocný nápoj, mléko
Oběd 2: těstoviny po uhlířsku (s vejci), salát listový, ovocný nápoj, mléko

Vedoucí školní jídelny

Jídelníček základní školy, kde mají strávníci dvě jídla na výběr, je hezky sestavený. Paní vedoucí v tomto týdnu zařadila maso hovězí, vepřové, drůbeží, ryby a na dvojky i bezmasé slané pokrmy. Přílohy se v jednotlivých dnech střídají a dobře doplňují masité pokrmy. Polévky jsou zase dobře kombinované s hlavními jídly. Připomínku bych měla jen k pondělní dvojce, kde fazolová polévka a halušky se zelím je poněkud nadýmavá kombinace. Ale určitě je v tomto jídelníčku zajímavá polévka krémová z pečeného celeru. Nejsem si jistá se zařazením salátu z hlávkového zelí k bramborovým knedlíkům a okurkového salátu ke špagetám. Možná je to v této školní jídelně zvykem a strávníci s tímto nemají problém. Z nápojů jsou zde zastoupeny všechny druhy – mléko i ochucené mléko, ovocné nápoje, čaj, mošty i citronová voda.

Nutriční terapeutka

Jídelníček je velmi pestrý s krásně sladěnými chutěmi a barevností pokrmů. Výběr ze dvou druhů jídel má svoje klady i zápory. V rámci komfortu a přilákání strávníka se výběr zdá velice žádoucí, avšak pod tlakem okolností (děti, rodiče, zaměstnanci škol apod.) došlo během let k jisté odchylce od původního záměru. Myšlenkou zavádění této možnosti školákům bylo, že budou mít na výběr ze dvou obdobných jídel v různých variantách, z nichž si vyberou tu přijatelnější (např. špenát nebo kapustu, rybu pečenou nebo na leču, králíka nebo kuře, sladký nebo bezmasý slaný pokrm, čočku nebo hrachovou kaši apod.). V dnešním pojetí, aplikovaném i v této jídelně, se však stává to, že školák tzv. kličkuje a např. luštěniny nebo ryby neochutná vůbec. Pak nemůže být zajištěno plnohodnotné stravování dle doporučené pestrosti.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Fafa

    poznámka k nt
    Malá poznámka k stanovisku nutriční terapeutky k výběru. To co píše, je velice pěkné ale původní záměr nepočítal s tím, že děti prostě nebudou chodit na obědy a že rodiče je v tom ještě budou podporovat. Kdybych dala na vyber čočku a hrachovou kaši,nepřijde na oběd nikdo, všechny ušlechtilé záměry budou k ničemu. Nevím jaké na to máte ostatní vedoucí nazor