Pondělí
Přesnídávka: pomazánka ze sardinek, chléb, cibulka, mléko, čaj, jablko
Polévka: vločková
Oběd: dušený špenát s vejcem, vařené brambory, ovocná šťáva
Svačina: chléb s máslem a strouhaným sýrem, mléko, čaj
Úterý
Přesnídávka: broskvový jogurt, rohlík, mléko, čaj, mandarinka
Polévka: zeleninová
Oběd: kuřecí játra na cibulce, dušená rýže, okurka, ovocná šťáva
Svačina: pomazánka z červené řepy, chléb, mléko, čaj
Středa
Přesnídávka: loupák, granko, čaj, jablko
Polévka: hovězí vývar s nudlemi
Oběd: hovězí maso vařené, rajská omáčka, těstoviny, ovocná šťáva
Svačina: chléb s pomazánkovým máslem, pažitka, mléko, čaj
Čtvrtek
Přesnídávka: pomazánka rozhuda, žitný chléb, paprika, mléko, čaj, jablko
Polévka: pohanková
Oběd: vepřová pečeně, restovaná zelenina, vařené brambory, ovocná šťáva
Svačina: pomazánka ze sójových bobů, chléb, mléko, čaj
Pátek
Přesnídávka: pomazánka z telecího masa, chléb, pórek, mléko, čaj, banán
Polévka: brokolicová
Oběd: fazolový guláš s krůtím masem, chléb, ovocná šťáva
Svačina: makovec, mléko, čaj
Pondělí
Přesnídávka: pomazánka ze žervé, chléb, paprika, mléko, čaj, jablko
Polévka: hráškový krém
Oběd: platýs na másle, bramborová kaše, polníček, ovocná šťáva
Svačina: pomazánka vajíčková, chléb, mléko, čaj
Úterý
Přesnídávka: pomazánka tvarohová, žitný chléb, mrkvička, mléko, čaj, banán
Polévka: drožďová
Oběd: vepřová panenka se žampionovou omáčkou, těstoviny, ovocná šťáva
Svačina: medové máslo, chléb, mléko, čaj
Středa
Přesnídávka: grahamový rohlík s pomazánkovým máslem, pórek, mléko, čaj, jablko
Polévka: čočková
Oběd: dukátové buchtičky s vanilkovým krémem, ovocná šťáva
Svačina: pomazánka z kuřecího masa, chléb, mléko, čaj
Čtvrtek
Přesnídávka: pomazánka z lučiny, žitný chléb, pažitka, mléko, čaj, hruška
Polévka: česneková
Oběd: pečená kachna, dušené červené zelí, bramborový knedlík, ovocná šťáva
Svačina: jablková přesnídávka s piškoty, mléko, čaj
Pátek
Přesnídávka: chléb se škvarkovou pomazánkou, cibulka, mléko, čaj, jablko
Polévka: rajská s ovesnými vločkami
Oběd: kuřecí jáhlové rizoto, okurka, ovocná šťáva
Svačina: bábovka, granko, čaj
Vedoucí školního stravování:
Dnešní dva jídelníčky jsou z mateřské školy. Jednotlivá denní meníčka jsou v obou týdnech téměř v pořádku. Nabídka pomazánek je pestrá, zastoupeny jsou sýrové, tvarohové, masové, rybí i vaječná. Je zde jogurt, ovocná přesnídávka i bábovka. Do mateřské školy určitě nepatří pomazánka škvarková. S nápoji je to horší, opakuje se pouze mléko a čaj, vyjma jednoho granka. Proč není zařazeno kakao, malcao nebo káva? Polévky vhodně doplňují hlavní pokrmy, většinou jsou zeleninové nebo s větším podílem zeleniny (vločková, pohanková, drožďová), luštěninová a hovězí vývar. Také zavářky odpovídají nutričnímu doporučení. Z masa jsou zastoupeny téměř všechny druhy – vepřové, hovězí, drůbeží (kuřecí, krůtí, kachna), ryba i kuřecí játra. V prvním týdnu je zařazen bezmasý slaný pokrm a ve druhém pokrm bezmasý sladký. Přílohy se správně střídají pouze v prvním týdnu – mezi brambory a rýži jsou vloženy těstoviny a chléb. Ve druhém týdnu by bylo vhodné zařadit po sobě těstoviny, bramborovou kaši, dukátové buchtičky, jáhlové rizoto a bramborový knedlík. V obou týdnech naprosto chybí čerstvé zeleninové saláty, pouze jednou je zde polníček, zřejmě spíš jako přízdoba. Čerstvý salát lze zařadit ke kuřecím játrům i jáhlovému rizotu místo sterilovaných okurek. Pokud by žampionová omáčka byla pouze na přelití masa nebo řidší konzistence, hodil by se zde například salát z čínského zelí. Také v nápojích by mohla být pestřejší nabídka. Kromě ovocné šťávy lze zařadit čaj, ředěný džus nebo mošt.
Nutriční terapeutka:
K obědům naprosto chybí čerstvá zelenina (zeleninové saláty, příloha, ozdoba), stejně tak svačinky neobsahují žádnou syrovou zeleninu nebo ovoce. V zimním období, kdy je imunita dětí snížená, a děti jsou více vystavovány nemocem, je příjem vitaminu C velmi důležitý. Navíc, pro dítě, které tráví ve školce celý den, je příjem ovoce a zeleniny v prostředí školky velmi zásadní. V průběhu zbytku dne již dítě nemá téměř šanci příjem vitaminu C doma dohnat. Podávání ovoce nebo zeleniny ke každému jídlu má kromě nutričního významu také význam edukační. Pokud se ovoce a zelenina neustále nabízí, pak si dítě přijímá návyk toho, že tyto potraviny jsou nedílnou součástí naší stravy.
V jídelníčku je spousta pokrmů, kam se bohužel čerstvá zelenina chuťově nehodí – například špenát, dušené zelí, restovaná zelenina, fazolový guláš, rajská omáčka. A tam, kde chuťová možnost pro zařazení zeleniny je, tak je bohužel podáván sterilovaný druh zeleniny nebo není nabízena zelenina vůbec. Jak asi dětem chutná cibulka podávaná k sardinkové pomazánce? Ač je cibule nutričním zázrakem, je otázkou, zda ji děti školkového věku v podobě ozdoby na pomazánce skutečně sní…? Není lepší ji „schovat“ do pomazánky?
Během 14 dnů je zařazeno mnoho sladkých pokrmů. V prvním týdnu je dva dny za sebou, v úterý i ve středu, sladká přesnídávka. V druhém týdnu je sladký pokrm každý den kromě pondělí, to je opravdu moc. Škoda, že v tomto počtu sladkých jídel není alespoň jednou zařazena nějaká kaše (jáhlová, pohanková, ovesná apod., která by byla zdrojem vlákniny) nebo třeba šlehaný tvaroh s ovocem, který by byl zase kvalitním zdrojem bílkovin.
V prvním týdnu v pátek je nevhodně zvolena kombinace polévky a hlavního chodu – brokolice i fazole jsou nadýmavé potraviny a jejich kombinace v tomto případě není úplně vhodná. Někomu se může zdát, že hovězí vývar s nudlemi následován hovězím masem s rajskou omáčkou a těstovinami není pestrá kombinace. Z pohledu surovin to sice pestré není, ale z ekonomického hlediska je tato kombinace v pořádku.
Autor: Páťa
Jídelníček
Jídelníček se mi vůbec nelíbí. K odpoledním svačinám není podané ovoce nebo zelenina, chybí bezmasá slaná jídla, chybí k obědu čerstvá zelenina nebo salát. Opravdu škvarková pomazánka?
Autor: Moňásek
Jídelníček
Jako špatný není. Ale přesně by mne zajímalo jestli by děti jedly škvarkovou pomazánku a játrovou omáčku.
Autor: maty200
jídelníček
Každý den máme ovoce a zeleninu ve školce. Ve škole 3x v týdnu ovoce, mléčný doplňky a salát. Jídelníček je v podstatě „normální“, nevidím na něm nic extra. Škvarková pom. na vyzkoušení, proč né.