Přeskočit na obsah

Pokrmy podobného složení na výběr 1 i 2

Pondělí

Polévka: brokolicová
Oběd 1: dukátové buchtičky s vanilkovým krémem, džus
Oběd 2: zeleninové lečo s vejci, brambory vařené, džus

Úterý

Polévka: athénská čočková
Oběd 1: rybí filet pečený, bramborová kaše, mošt
Oběd 2: těstovinový salát s kuřecím masem, zeleninou a jablky, mošt

Středa

Polévka: frankfurtská zeleninová
Oběd 1: vepřový guláš, těstoviny, džus / bílá káva
Oběd 2: játra dušená na cibulce, brambory pečené, džus / bílá káva

Čtvrtek

Polévka: drožďová
Oběd 1: kuřecí maso podle zahradníka, brambory vařené, mošt
Oběd 2: kuřecí masová na zelenině, kuskus, mošt
Doplněk: jogurt

Pátek

Polévka: kachní s krupicovými haluškami
Oběd 1: fazole chilli con carne s hovězím masem, chléb, čaj
Oběd 2: hovězí maso na cibuli, brambory vařené, čaj ovocný

Pondělí

Polévka: kmínová s vejcem
Oběd 1: kuřecí stehno pečené, brambory vařené, mošt
Oběd 2: bulgur s drůbežím masem, zeleninou a sýrem, mošt
Doplněk: ovocná přesnídávka

Úterý

Polévka: dýňová se smetanou
Oběd 1: kuřecí kari s těstovinami penne a peperonátou, džus / mléko ochucené
Oběd 2: vepřové na houbách, dušená rýže, džus / mléko ochucené

Středa

Polévka: slepičí nudlová
Oběd 1: vepřové výpečky, luštěninová kaše, zeleninová obloha, džus
Oběd 2: rybí filet pečený, brambory vařené, zeleninová obloha, džus

Čtvrtek

Polévka: rajčatová s těstovinami
Oběd 1: hovězí pečeně na česneku, bramborový knedlík, špenát dušený, džus
Oběd 2: kuřecí maso s brokolicí v rýži, džus

Pátek

Polévka: zeleninová se sýrovým kapání
Oběd 1: kapustové karbanátky, bramborová kaše, čaj ovocný
Oběd 2: fazolový salát s vejci, čerstvou zeleninou a sýrem, pečivo, čaj ovocný

Vedoucí školního stravování

Jídelní lístek pochází ze základní školy, která vaří dvě jídla na výběr. Pro lepší srovnání jsou to opět rovnou dva týdny. Na první pohled mě zaujalo složení pokrmů v jednotlivých dnech. Paní vedoucí této školní jídelny si vybrala složitější a těžší způsob sestavování jídelníčků. Výběr pokrmů se snaží kombinovat tak, aby byly přibližně podobného složení, a tím učí děti stravovat se zdravěji. Tady všechny vedoucí i kuchařky doufají, že děti si takový oběd objednají a neskončí v nejbližší prodejně potravin u regálu se sladkostmi.

V prvním týdnu v pondělí jsou obě jídla bezmasá, i když je jedno sladké a druhé slané. Ve čtvrtek je to kuřecí maso se zeleninou v různých úpravách, v pátek zase hovězí maso buď s fazolemi nebo na cibuli. V druhém týdnu je opět v pondělí na výběr pouze drůbeží maso v různé úpravě. Ve středu si strávníci vyberou buď luštěninovou kaši nebo pečenou rybu. V pátek jsou to bezmasé slané pokrmy – kapustové karbanátky nebo fazolový salát s vejci. Jednotlivá meníčka jsou složená dobře, jenom zde chybí zařazení zeleninových salátů, čerstvé zeleniny nebo ovoce. Zeleninová obloha je pouze jednou, a také místo ovocné přesnídávky by bylo určitě vhodnější čerstvé ovoce.

Nutriční terapeutka

Obědy podobného složení (konkrétně druhem masa a zařazením dvou bezmasých pokrmů) podávané ve variantách 1 a 2 se ve školních jídelnách vidí zřídka. Za to rozhodně školní jídelně patří velký plusový bod. Snaha o zařazení podobných pokrmů znemožní dětem kličkovat mezi oblíbenými a méně oblíbenými pokrmy. K obědům by bylo vhodné zařadit více zeleniny ve formě oblohy nebo salátu – určitě by se zelenina hodila k játrům dušeným na cibulce s bramborami, stejně tak jako k pečenému kuřecímu stehnu s bramborami nebo vepřovému masu na houbách s rýží. Zelenina by rozhodně dodala pokrmu ještě větší chuť a z pohledu nutričního by pak pokrm byl mnohem hodnotnější (obohacen o vitamin C, vlákninu). Rybí maso je v obou týdnech nabízeno stejným způsobem, a to jako rybí filet pečený. Bylo by vhodnější a pro děti snad i lákavější připravit rybu na jiný způsob. K pití je nejčastěji nabízen džus nebo mošt. V obou případech se jedná o sladké nápoje, proto je rozhodně vhodné je dostatečně naředit. Snad to tak také ve školní jídelně dělají. Vždy by měly mít děti také na výběr neslazený nápoj, třeba vodu nebo neslazený čaj.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se