Přeskočit na obsah

Snaha se cení, přesto je v jídelníčku mnoho věcí k zamyšlení

Pondělí

Přesní­dáv­ka: tva­ro­ho­vá po­ma­zán­ka se sý­rem, chléb, ze­le­ni­na, čaj, mlé­ko
Po­lév­ka: fa­zo­lo­vá bí­lá, ZŠ jo­gurt ovoc­ný
Oběd: ku­ře­cí prsa po ital­sku, těs­to­vi­ny, čaj
Sva­či­na: ku­ku­řič­no-rý­žo­vá ka­še, roh­lík, piš­ko­ty, ovo­ce, čaj

Úterý

Přesní­dáv­ka: va­ječ­ná po­ma­zán­ka, chléb, ze­le­ni­na, čaj, mlé­ko
Po­lév­ka: drůb­ko­vá se ze­le­ni­nou a žam­pióny
Oběd: rybí karbanátky, bramborová kaše, rajčatový salát, čaj
Sva­či­na: sme­ta­no­vý jo­gurt Bo­bík, roh­lík, ovo­ce, čaj, si­rup

Středa

Přesní­dáv­ka: lip­tov­ská po­ma­zán­ka s pa­žit­kou a sme­ta­nou, roh­lík, ze­le­ni­na, čaj, mlé­ko
Po­lév­ka: ze­le­ni­no­vá s ka­pá­ním, ZŠ ovo­ce
Oběd: mys­li­vec­ká ho­vě­zí pe­če­ně, hous­ko­vý kned­lík, čaj
Sva­či­na: müs­li ty­čin­ka bru­sin­ko­vá, roh­lík, ovo­ce, čaj, džus

Čtvrtek

Přesní­dáv­ka: chléb s más­lem a raj­ča­ty, ovo­ce, čaj, ka­kao
Po­lév­ka: kré­mo­vá bro­ko­li­co­vá
Oběd: pe­če­ná ku­ře­cí čtvrt­ka, zmra­ze­ný špe­nát, bram­bo­ry, čaj
Sva­či­na: po­ma­zán­ka z drož­dí, roh­lík, ze­le­ni­na, čaj, si­rup

Pátek

Přesní­dáv­ka: chléb s más­lem a šun­ka, ze­le­ni­na, čaj, mlé­ko
Po­lév­ka: bram­bo­ro­vá
Oběd: žemlovka s jablky a tvarohem, bílá káva, mléko, čaj
Sva­či­na: po­ma­zán­ka z va­ře­né­ho ma­sa, roh­lík, ovo­ce, čaj, džus

Ná­po­je po­dá­vá­ny ke kaž­dé­mu jídlu i k pit­né­mu re­ži­mu – ovoc­né ča­je, mlé­ko, ochu­ce­ná vo­da s ci­tru­sy a by­lin­ka­mi.

Vedoucí školního stravování

Paní vedoucí se při sestavování tohoto jídelního lístku určitě snažila. Děti MŠ dostanou na svačinku kukuřično-rýžovou kaši, všem budou určitě chutnat rybí karbanátky. Děti ZŠ mají jako doplněk ovocný jogurt i ovoce. Dobře sestavené je v tomto týdnu úterní meníčko. Určitě není vhodně zvolené pečivo na odpolední svačinky, kde je denně zařazen rohlík. Ve středu je i na přesnídávku a ještě v houskovém knedlíku na oběd. Také pondělní odpolední svačinka kukuřično-rýžová kaše s rohlíkem a piškoty nebo středeční brusinková müsli tyčinka a rohlík jsou poněkud zvláštní. Dále dvě tvarohové pomazánky (tvarohová se sýrem a liptovská) v jednom týdnu jsou zbytečné. Paní vedoucí pak nemá prostor na zařazení např. zeleninové nebo luštěninové pomazánky. Polévky jsou pestré, zeleninové, luštěninové, jenom zde chybí nějaká obilninová zavářka, např. kapání v zeleninové polévce bych nahradila ovesnými nebo pohankovými vločkami, případně kuskusem.

Nutriční terapeutka

V jídelníčku se odráží snaha paní vedoucí o naplnění zásad pro správné stravování dětí. Při bližším pohledu je však několik věcí hodných k zamyšlení. K pondělnímu obědu by se jistě hodil zeleninový salát jako zdroj vitaminu C a jako doplněk, který k obědu patří, pokud to pokrm chuťově dovoluje. Pondělní svačině chybí zdroj bílkovin, stačilo by zařadit mléko nebo zakysaný mléčný nápoj. Smetanový krém Bobík mají děti velmi rády, nicméně je zdrojem vysokého množství tuku (až 16 %), neměl by být zařazován moc často. Lepší volbou by mohl být smetanový jogurt o tučnosti do 10 % nebo ještě lépe jogurt polotučný – školní jídelna je prostředí, které působí na rozvoj správných zvyklostí při výběru potravin. Müsli tyčinka rozhodně není kvalitní svačina a opět na tuto svačinu chybí bílkoviny. Čtvrteční obědová kombinace barev není také šťastně zvolená – polévka i špenát jsou zelené barvy. V pátek je přesnídávka i svačina masová – v jedno denní jídlo bych dala raději prostor sýru v jakékoliv podobě (např. sýrová pomazánka, plátek sýra na pečivo) nebo luštěninové pomazánce. Nabídku pečiva by bylo vhodné zpestřit vícezrnným nebo celozrnným pečivem, ať děti nejí jen chléb a rohlík. Díky tvarohu představuje žemlovka s jablky plnohodnotný pokrm, je to velmi dobře zvolená kombinace. Vo­da s ci­tru­sy a by­lin­ka­mi je výborný nápad pro pitný režim.

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: zdenouš

    rohlík
    Tedy řešit to, zda mají děti rohlík v knedlíku a ještě jako přesnídávku, to už mi opravdu přijde trochu přehnané,to se nezlobte.