Pondělí
Přesnídávka: chléb Šumava, pomazánka cizrnová s tahini, vanilkové mléko, zelenina
Polévka: vločková se zeleninou
Oběd: moravský vrabec, sterilované zelí, bramborový knedlík, džus hruška
Svačina: veka, pomazánka z cukety a česneku, mléko
Úterý
Přesnídávka: houska, kedlubnová pomazánka s křenem, kakao, čerstvá zelenina
Polévka: čočková
Oběd: kuře na způsob bažanta, rýže basmati, šípkový čaj
Svačina: kmínový chléb, pomazánka brokolicová bramborová, mléko
Středa
Přesnídávka: podmáslový chléb, pomazánka z kozího sýra a řeřichy, jahodové mléko, zelenina
Polévka: květáková
Oběd: dušené telecí maso na česneku, brambor, džus kiwi a hrozen
Svačina: luštěninový rohlík, pomazánka s červenou řepou a špaldovými vločkami, mléko
Čtvrtek
Přesnídávka: slunečnicový chléb, pomazánka sardinková s mořskou řasou, bílá káva, zelenina
Polévka: hovězí s nudlemi
Oběd: krupicová kaše s kakaem, cukrem a máslem, čaj černý bez květ citrusy
Svačina: veka, pomazánka z čerstvého špenátu a vajec, mléko
Pátek
Přesnídávka: rohlík, pomazánka ředkvičková s mandlemi, banánové mléko, zelenina
Polévka: krupicová s vejci
Oběd: krůtí guláš, kolínka, lesní jahoda
Svačina: kvasový chléb, pomazánka z pečené dýně a semínek, mléko
Vedoucí školní jídelny
Paní vedoucí ve spolupráci se všemi kuchařkami připravují pro své malé strávníky velmi netradiční přesnídávky a odpolední svačinky. Z pomazánek je to cizrnová s tahini, z kozího sýra a řeřichy, sardinková s mořskou řasou, z čerstvého špenátu nebo z pečené dýně a semínek. Jak chutnají dětem? Posílají z kuchyně do tříd i suché chleby nebo pečivo, jak se pomalu stává zvykem v mnoha mateřských školách? Pomazánky jsou vhodně zařazeny i do jednotlivých denních meníček. Místo ochucených mlék (vanilkové, jahodové, banánové) bych zvolila kakao, malcao nebo caro a na odpolední svačinku připravila banánové mléko z čerstvých banánů. Součástí dopoledních svačinek je i zelenina, ta ovšem chybí v odpoledních svačinkách. Předpokládám, že děti dostanou denně kousek ovoce, i když není napsáno na jídelníčku. Chybí zastoupení mléčných výrobků, například jogurt nebo šlehaný tvaroh. Polévky vhodně doplňují hlavní pokrmy, pouze se opakuje krupice jak jeden den v kaši, tak i druhý den v polévce. Pestrá je nabídka masa – vepřové, drůbeží a telecí. Kuře s rýží a telecí maso s brambory bych doplnila čerstvým zeleninovým salátem.
Nutriční terapeutka
Jídelníček lze vystihnout dvěma pojmy, a to je obrovská pestrost a nevšední výběr surovin. V době koronavirové je tato charakteristika chvályhodná dvojnásob. Během jednoho týdne mají děti možnost ochutnat na přesnídávky a svačiny různé druhy pečiva a spoustu barevných pomazánek. Barevnost v jídelníčku i výběr surovin připomíná barevnost podzimu. Přesnídávky a svačiny jsou připraveny z nutričně hodnotných surovin – např. tahini vyrobené ze sezamových semínek a mořské soli je zdrojem pestré škály vitaminů a minerálních látek, stejně tak mořská řasa, řeřicha nebo křen. Je součástí pomazánek mléčný výrobek (sýr) nebo máslo či margarín? Všechny přesnídávky a svačiny jsou slané chuti, pro změnu by se hodila sladká chuť, kterou by děti jistě ocenily. Zdravou variantou sladké přesnídávky či svačiny může být obilná kaše, pudink, šlehaný tvaroh, jogurt nebo třeba domácí moučník, vždy doplněné ovocem. V úterý se v jídelníčku vyskytuje příliš nadýmavých potravin – kedlubna, čočka, brokolice. Citlivým strávníkům může tato kombinace působit zažívací potíže. Telecí maso také není typickým druhem masa podávaného ve školní jídelně. Děti jistě ocení jeho jemnou chuť a dobrou stravitelnost. Navíc obsahuje malé množství tuků a dobře využitelné železo.