Příkaz
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
č. 13/2003
k vyřizování stížností, oznámení a podnětů,
k příjímání petic
a vyřizování žádostí o poskytnutí informací
doručených Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy
I. náměstkovi ministryně
náměstkům ministryně
vrchním ředitelům
ředitelům odborů
vedoucím samostatných oddělení
vedoucím oddělení
vedoucím úseků
ústřední školní inspektorce
K zabezpečování jednotného postupu při vyřizování stížností, oznámení a podnětů podle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú. l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících, přijímání petic podle zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, a poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) stanovím:
Čl. 1
Přijímání stížností
(1) Podatelna přijímá stížnosti, oznámení a podněty (dále jen „stížnosti“), doručené ministerstvu poštou. Stížnost doručenou osobně přijme kterýkoliv organizační útvar ministerstva (dále jen „příjemce“), a to zpravidla v písemné podobě. O ústní stížnosti, kterou nelze vyřídit ihned při podání, příjemce sepíše záznam, předloží jej stěžovateli k podpisu a zabezpečí bez zbytečného odkladu její řádnou evidenci a označení. Toto ustanovení se přiměřeně použije i u stížností podaných přenosem dat a u stížností neidentifikovaného stěžovatele.
Podatelna nebo příjemce předá řádně zaevidovanou stížnost k dalšímu postupu úseku vyřizování stížností (dále jen „ÚVS“), v případě stížností na činnost ÚVS pak útvaru pověřenému I. náměstkem. Pokud je stížnost doručena kabinetu ministryně a dále ji přímo vyřizuje ve své kompetenci náměstek ministryně, před vyřízením ji postoupí k evidenci ÚVS. Vedoucí ÚVS o zvlášť závažných případech neprodleně informuje I. náměstka ministryně.
Příjem stížností, které nebyly podány ústně nebo doručeny osobně a které nelze vyřídit do 10 dnů ode dne, kdy došly od stěžovatelů, musí být stěžovatelům potvrzen písemně do 5 dnů ode dne doručení. Zároveň ÚVS stěžovateli sdělí, které body stížnosti prošetří. Pokud není v kompetenci ministerstva stížnost, popřípadě část stížnosti, šetřit, jej současně informuje, komu stížnost, popřípadě zbývající část stížnosti, postupuje k prošetření a vyřízení.
Stížnost nebo část stížnosti, jejíž prošetření a vyřízení náleží do působnosti jiného správního úřadu nebo právnické osoby než je ministerstvo, postoupí ÚVS těmto úřadům a právnickým osobám a vyrozumí o tom stěžovatele.
Čl. 2
Evidence stížností
(1) Ústřední evidenci stížností doručených ministerstvu vede ÚSV v knize stížností a v elektronické podobě.
Ústřední evidence stížností obsahuje:
datum podání, věc a přidělené číslo jednací,
jméno, příjmení a adresu stěžovatele, pokud jsou tyto údaje známy,
označení organizace nebo osoby, proti které stížnost směřuje,
předmět stížnosti,
datum vyrozumění stěžovatele o přijetí stížnosti,
kdy a komu byla stížnost, popřípadě její část, předána k prošetření a k vyřízení,
v součinnosti s kterým útvarem ministerstva byla stížnost šetřena,
výsledek šetření a opatření provedená ke zjednání nápravy,
datum vyřízení stížnosti, případně prodloužení termínu lhůty pro vyřízení stížnosti.
(3) Údaje o stížnosti jsou ochraňovány podle zvláštních předpisů.
Čl. 3
Vyřizování stížností
Ministerstvo je oprávněno prošetřovat a vyřizovat stížnosti směřující vůči školám a školským zařízením, jejichž je zřizovatelem, vůči organizacím přímo řízeným ministerstvem a vůči ministerstvu. V těchto případech stížnosti doručené ministerstvu prošetřuje a vyřizuje ÚVS. Ve svém postupu vychází z kompetencí vyplývajících z organizačního řádu ministerstva a přímo řízených organizací. Je oprávněn vyžádat si součinnost ostatních útvarů ministerstva, České školní inspekce (dále jen „ČŠI“) a přímo řízených organizací, které jsou povinny mu vyhovět v době co možná nejkratší. V ojedinělých a odůvodněných případech může ÚVS sám předat stížnost k prošetření a přímému vyřízení jinému útvaru ministerstva. Nedojde-li k dohodě o míře součinnosti nebo důvodnosti předání, rozhodne I. náměstek ministryně.
Ministerstvo šetří stížnosti na konkurzní řízení na ředitele škol zřizovaných kraji a škol zřizovaných ministerstvem, stížnosti na udělení či neudělení souhlasu se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol zřizovaných kraji a dále šetří odvolání proti rozhodnutí krajských úřadů v případech stížností na konkurzní řízení na ředitele škol zřizovaných obcemi a stížností na udělení či neudělení souhlasu se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol zřizovaných obcemi.
Stížnosti na pracovníky odborů školství, mládeže a tělovýchovy krajských úřadů a magistrátů se postupují vedoucím (ředitelům) odborů školství, mládeže a tělovýchovy těchto orgánů. Stížnosti na vedoucího (ředitele) odborů školství, mládeže a tělovýchovy krajských úřadů a magistrátů se postupují řediteli krajského úřadu nebo řediteli magistrátu. Stížnosti na hejtmany krajů se postupují ministerstvu vnitra.
Stížnosti na školy, střediska praktického vyučování, pracoviště praktického vyučování, předškolní zařízení a školská zařízení (dále jen „školy“), respektive na ředitele škol, které svým obsahem patří do působnosti ČŠI dle § 18, 19 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, postoupí ministerstvo ČŠI jako podnět k provedení školní inspekce dle ustanovení § 3 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 109/2003 Sb.,
o organizaci, výkonu a úkolech školní inspekce. Po provedení školní inspekce (po uzavření výstupů ze školní inspekce) ČŠI písemně informuje stěžovatele a ministerstvo o výsledcích školní inspekce a v případě zjištěných nedostatků uvede, komu přísluší povinnost zajistit jejich odstranění. Pokud byly školní inspekcí ve škole shledány nedostatky, ČŠI písemně požádá ředitele, event. zřizovatele školy o zaslání zprávy o přijetí opatření potřebných k odstranění zjištěných závad a po obdržení zprávy o přijatých opatřeních informuje ministerstvo. Ve zvlášť závažných případech ÚVS podá odboru správy sítě škol podnět k zahájení řízení o vyřazení školy nebo školského zařízení ze sítě škol.
Stížnosti na zaměstnance ČŠI postoupí ministerstvo k prošetření a přímému vyřízení ústřední školní inspektorce, stížnosti na ústřední školní inspektorku šetří 1. náměstek ministryně.
Stížnosti na práci vysokých škol prošetřuje a vyřizuje ministerstvo pouze v rozsahu výkonu svých pravomocí vůči vysokým školám vyplývajícím ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
Při prošetřování a vyřizování stížností podle čl. 3 odstavce 1 jsou pověření zaměstnanci ministerstva povinni:
prošetřit a vyřídit stížnost bez průtahů, hospodárně a v určených lhůtách,
prošetřit stížnost objektivně a úplně a dokladovat zjištění,
zhodnotit výsledky šetření a rozhodnout, zda je stížnost oprávněná, částečně oprávněná nebo neoprávněná,
u oprávněných a částečně oprávněných stížností poskytnout výsledky šetření věcně příslušným útvarům k přijetí opatření k odstranění zjištěných závad,
vyrozumět stěžovatele o výsledcích šetření a u oprávněných a částečně oprávněných stížností o opatřeních učiněných k odstranění zjištěných závad,
kontrolovat, zda opatření uložená ke zjednání nápravy jsou řádně plněna, a vyvozovat, popřípadě navrhnout vyvození důsledků proti osobám, které jsou odpovědné za jejich neplnění,
uzavřít spis v dané věci a údaje o výsledcích šetření a přijatých opatřeních předat k evidenci podle čl. 2.
(8) Při poskytování součinnosti podle čl. 3 odstavce 1 je povinnost se ke všem otázkám a bodům stížnosti objektivně vyjádřit, svá stanoviska průkazně dokladovat a u oprávněných a částečně oprávněných stížností navrhnout opatření k odstranění zjištěných závad a nedostatků.
(9) Stížnosti, jejichž vyřízení je v pravomoci ministerstva a které nelze vyřídit do 10 dnů ode dne přijetí, musí být vyřízeny do 30 dnů. Tuto lhůtu lze prodloužit jen ve výjimečných případech se souhlasem vrchního ředitele kabinetu ministryně. O důvodech prodloužení musí být stěžovatel vyrozuměn.
(10) Je nepřípustné postupovat stížnosti k prošetření nebo vyřízení útvarům a zaměstnancům, proti nimž stížnost směřuje. Stížnosti na vedoucí zaměstnance se postupují k prošetření příslušnému přímému nadřízenému zaměstnanci.
(11) Stížnosti na neuspokojivé, neprůkazné, neúplné nebo opožděné vyřízení stížnosti ÚVS prošetřuje a vyřizuje I. náměstek ministryně, u ostatních pověřených osob ÚVS.
Čl. 4
Přijímání a vyřizování petic
(1) Petice musí být podána v písemné formě s uvedením jména, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává; podává-li petici petiční výbor, musí petice obsahovat jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat (dále jen „podatel“).
Petice přijímá podatelna. Příjem petice ÚVS podateli potvrdí písemně. Pokud bude petice doručena na jiný odbor ministerstva, bude předána ÚVS.
(3) Povaha podání, byť podatelem označeného jako petice, se posuzuje podle jeho obsahu a podle toho, zda splňuje náležitosti stanovené zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním. ÚVS obsah podání posoudí a do 30 dnů písemně odpoví podateli. V odpovědi uvede stanovisko ministerstva k obsahu petice a způsob jejího vyřízení.
(4) Nepatří-li petice svým obsahem do působnosti ministerstva, ÚVS petici do 5 dnů postoupí příslušnému orgánu státní správy nebo orgánu samosprávy a uvědomí o tom podatele.
Evidenci petic doručených ministerstvu vede ÚVS v knize evidence petic nebo na prostředcích výpočetní techniky.
Evidence přijatých petic obsahuje:
– datum petice a datum jejího doručení ministerstvu,
– jméno, příjmení a adresu podatele,
– stručný obsah petice,
– datum přidělení petice k vyřízení,
– komu byla petice předána k vyřízení,
– datum a způsob vyřízení petice.
Čl. 5
Přijímání žádostí o poskytnutí informací
(1) Žádost o poskytnutí informace (dále jen „žádost“) doručenou poštou přijímá podatelna. Žádost doručenou osobně, elektronickou poštou, faxem nebo na jiných nosičích, přijímá každý organizační útvar nebo pracovník ministerstva. Žádost neprodleně předá ÚVS k evidenci a vyřízení.
Ústní žádost lze vyřídit ústně jen s výslovným souhlasem žadatele. Pokud žadatel trvá na písemném vyřízení, podá svou žádost v písemné formě. Ústní žádost přijímá každý organizační útvar nebo pracovník ministerstva, pokud není kompetentní k vyřízení, odkáže žadatele na kompetentního pracovníka ministerstva.
Ministerstvo poskytuje informace bezplatně, je však oprávněno žádat úhradu nákladů spojených s vyhledáváním informace, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informace žadateli. Sazebník úhrad za poskytnuté informace je v příloze.
Čl. 6
Evidence žádostí o poskytnutí informací
Evidenci žádostí vede ÚVS.
Evidence žádostí obsahuje:
datum doručení žádosti a věc,
jméno a příjmení žadatele (název a sídlo), spojení na žadatele,
způsob, jakým bylo ve věci postupováno a jak byla žádost vyřízena,
datum vyřízení žádosti.
(3) Údaje v evidenci žádostí jsou chráněny ve smyslu ochrany osobních údajů.
Čl. 7
Vyřizování žádostí o poskytnutí informací
Žádosti podané písemně vyřizuje ÚVS.
Pokud ze žádosti není zřejmé, že směřuje vůči ministerstvu, nebo kdo žádost podal, ÚVS ji bez dalšího odloží.
Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí informace již zveřejněné může ÚVS místo požadované informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání veřejné informace. Za zveřejněnou informaci se považuje informace uvedená na veřejnost prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků nebo prostřednictvím elektronických veřejně přístupných informačních služeb.
Pokud je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, vyzve ÚVS žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne doručení žádosti, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne ÚVS o odmítnutí žádosti.
Pokud se požadovaná informace nevztahuje k působnosti ministerstva, ÚVS žádost odloží a důvod odložení sdělí žadateli.
ÚVS poskytne žadateli informaci nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti. O formě poskytnutí informace rozhoduje ÚVS.
Lhůtu uvedenou v odstavci 6 může ÚVS ze závažných důvodů prodloužit nejdéle o 10 dní a to zejména pro:
vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných organizačních útvarech ministerstva,
vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
konzultace s jiným orgánem státní správy,
konzultace mezi dvěma nebo více organizačními útvary ministerstva.
ÚVS je povinen prokazatelným způsobem informovat žadatele o prodloužení lhůty a o důvodech prodloužení, a to ještě před uplynutím lhůty podle odstavce 6.
Při vyřizování žádostí jsou všechny organizační útvary a pracovníci ministerstva povinni poskytnout ÚVS na jeho žádost v požadované lhůtě potřebnou součinnost. V případě sporu o míru součinnosti rozhodne 1. náměstek ministryně.
Čl. 8
Omezení práva na informace
ÚVS neposkytne informaci, pokud se vztahuje výlučně k interním pokynům a předpisům vydaných ministerstvem pro vlastní vnitřní potřebu.
ÚVS neposkytne informaci, pokud se jedná o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí ministerstva. To platí do doby, kdy se příprava zakončí pravomocným rozhodnutím.
ÚVS nesmí poskytnout informaci:
jejíž poskytnutí je v rozporu se zákonem č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností,
jejíž poskytnutí je v rozporu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů,
která vypovídá o osobnosti a soukromí fyzické osoby,
která je označena za obchodní tajemství,
která byla poskytnuta osobou, které takovouto povinnost zákon neukládá,
která se týká probíhajícího trestního řízení nebo rozhodovací činnosti soudů,
jejíž poskytnutí by bylo porušením ochrany duševního vlastnictví.
Všechna omezení práva na informace uvedená v čl. 8 provede ÚVS tak, že poskytne požadované informace po vyloučení informací uvedených v čl. 8. Odepřít poskytnutí informace lze pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření.
Pokud ÚVS zcela nebo zčásti odmítne poskytnout žadateli informaci, vydá o tom ve lhůtě do 15 dnů ode dne doručení žádosti, případně v řádně prodloužené lhůtě podle čl. 7 odstavce 7 rozhodnutí. Rozhodnutí se nevydává v případě odložení žádosti podle čl. 7 odstavců 2 až 4. Rozhodnutí ÚVS je rozhodnutím správním.
ÚVS rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnout informace vydaném ČŠI následovně:
rozhodne o odvolání do 15 dnů ode dne předložení odvolání ČŠI,
proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
Proti rozhodnutí o odmítnutí informace lze podat písemně rozklad do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí žadateli. O rozkladu rozhodne ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
Čl. 9
Společná ustanovení
(1) Vyžádá-li si postup podle tohoto příkazu vnitřní korespondenční styk na ministerstvu, děje se tak oběhem spisů podle zvláštního předpisu (Řád spisové služby ministerstva v platném znění).
Dohled nad správností postupu při vyřizování stížností, přijímání petic a poskytování informací ve smyslu tohoto příkazu provádí vedoucí ÚVS.
Zprávu o došlých, vyřízených a nevyřízených stížnostech předkládá vedoucí ÚSV dvakrát ročně ministryni.
(5) Zveřejnění výroční zprávy o činnosti v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, je staveno tímto zákonem.
Čl. 10
Závěrečná ustanovení
Tento příkaz nabývá účinnosti dnem podpisu.
(2) Zároveň se zrušuje Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 4/2003 č.j. 11789/2003-12 k vyřizování stížností, oznámení a podnětů, k přijímání petic a vyřizování žádostí o poskytování informací doručených Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
M i n i s t r y n ě
Příloha
Sazebník úhrad nákladů vynaložených v souvislosti s poskytováním informací podle zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím
A.
1. Za každou půl hodinu výkonu, tj. jednání, vyhledávání informace,
zpracování, kopírování v rozmnožovně: 105,- Kč
2. Za pořízení:
– jedné strany kopie A 4: 1,- Kč
– oboustranné kopie A 4: 1,50 Kč
3. Za odeslání informace na adresu udanou žadatelem:
– při hmotnosti zásilky do 20 g: 5,40 Kč
– při hmotnosti zásilky do 50 g: 9,- Kč
– při hmotnosti zásilky do 500 g: 16,- Kč
– při hmotnosti zásilky do 1000 g: 35,- Kč
4. Přirážka za doporučenou zásilku ke všem sazbám: 9,- Kč
5. Přirážka za zaslání informace na dobírku: 10,- Kč
B.
Žadatel při podání žádosti a jejím zaevidování v odboru resortní kontroly a vyřizování stížností uhradí zálohu ve výši maximálně 75% na úhradu předpokládaných nákladů podle bodu A.1. a 2. Záloha je splatná při podání ústní žádosti o informaci v pokladně úřadu v pokladních hodinách 10.00 – 12.00 hod. a 13.30 – 15.00 hod. v hotovosti a mimo pokladní hodiny složenkou. U písemně podané žádosti je záloha splatná do 3 dnů po obdržení výzvy k zaplacení, zaslané úřadem žadateli buď v hotovosti v pokladně úřadu nebo zaslanou složenkou nebo převodem na bankovní účet s vedením variabilního symbolu uvedeného na složence. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede vyúčtování zálohy v závislosti na skutečně vynaložených nákladech spojených s vyhledáním informací a sdělí výslednou částku žadateli nejpozději ve lhůtě pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 3 písm. c), s přihlédnutím k ustanovení § 20 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. Žadatel uhradí vyúčtovanou částku buď v hotovosti při převzetí informace nebo převzetím informace zaslané na dobírku.
Záloha se při odmítnutí dobírky nevrací, je použita na úhradu vzniklých nákladů při vyhledávání a kopírování vyžádané informace.