Přeskočit na obsah

Vzor kolektivní smlouvy č. j. 21709/2004-14

Zveřejněno: Aktualizováno:

Vzor kolektivní smlouvy

Preambule

Vzor kolektivní smlouvy je vypracován na základě článku I. bodu 6. Dohody o vzájemných vztazích Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Českomoravského odborového svazu pracovníků školství ze dne 19. prosince 2002 a nahrazuje předchozí vzor kolektivní smlouvy publikovaný ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, sešit č. 8/2001.

Vyhotovením tohoto dokumentu vyjadřují Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Českomoravský odborový svaz pracovníků školství svůj zájem na zachování a upevnění sociálního smíru v oblasti regionálního školství.

Připojený vzor kolektivní smlouvy má pouze doporučující charakter. Účastníci kolektivních smluv mají možnost v souladu s právními předpisy sjednat v kolektivních smlouvách i jiné podmínky než jen ty, které jsou uváděny v připojeném vzoru. V otázkách rozpisu mzdových prostředků se však doporučuje postupovat podle vzoru, a to s ohledem na skutečnost, že se jedná o finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu.

JUDr. Petra Buzková, v.r.

Mgr. František Dobšík, v.r.

V Praze dne 7. října 2004

Příloha: Vzor kolektivní smlouvy

V Z O R

KOLEKTIVNÍ SMLOUVA

uzavřená mezi:

………………………………. (název školy nebo školského zařízení), zastoupen… ředitelem………………………………. (dále jen „zaměstnavatel“)

a

základní organizací Českomoravského odborového svazu pracovníků školství při ………………..… (celý název ZOOS), zastoupenou předsedou …………………………….. (dále jen „odbory“).

I. VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ

1. Předmět kolektivní smlouvy

Kolektivní smlouva upravuje individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, které se týkají pracovněprávních, platových a sociálních otázek a které je třeba řešit v zájmu práv, oprávněných potřeb a sociálních jistot zaměstnanců.

2. Vztahy mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací

Zaměstnavatel uzná jako své partnery při plnění této smlouvy řádně zvolené nebo pověřené odborové funkcionáře, a to i ty, kteří nejsou jeho zaměstnanci. Toto uznávání se vztahuje i na uplatňování oprávnění vyplývajících z § 22 ZP.

Zaměstnavateli budou písemně sdělena jména členů příslušného odborového orgánu a jakékoliv změny ve složení tohoto orgánu.

Požádá-li odborový funkcionář zaměstnavatele o uvolnění z pracoviště v souvislosti s výkonem funkce nebo s plněním této smlouvy, bude mu v souladu s ustanovením § 25c, odst. 5 ZP poskytnuto pracovní volno s náhradou mzdy v nezbytně nutném rozsahu.

3. Respektování společných stanovisek

Zaměstnavatel a odbory se zavazují k respektování společných stanovisek ústředních a krajských orgánů veřejné správy a vydaných ve spolupráci s příslušnými orgány ČMOS PŠ.

4. Materiální a organizační zabezpečení činnosti odborů

Zaměstnavatel se zavazuje poskytnout pro nezbytnou provozní potřebu odborů podle svých možností v přiměřeném rozsahu místnost pro pořádání porad a schůzí a zavazuje se hradit náklady spojené s její údržbou a technickým provozem. Zaměstnavatel umožní odborům podle svých možností a v nezbytně nutném rozsahu přístup ke kopírovací, výpočetní a spojovací technice, včetně elektronické pošty.

Ředitel školy nebo školského zařízení umožní pověřenému zástupci příslušného odborového orgánu působícího ve škole nebo školském zařízení přístup k informacím a sdělením adresovaným odborům elektronickou poštou, a to do 48 hodin po jejich obdržení. Totéž platí pro korespondenci určenou odborům a doručenou na adresu školy nebo školského zařízení.

Zaměstnavatel se zavazuje provádět srážkou ze mzdy úhradu členských příspěvků zaměstnanců-členů odborového svazu na základě jejich dohod s příslušným odborovým orgánem a poskytovat pověřeným zástupcům odborů ve smyslu těchto dohod informace nezbytné pro ověření správnosti výše těchto příspěvků za podmínky, že k těmto opatřením bude dán souhlas těchto zaměstnanců.

5. Vzájemná informovanost

Odbory se zavazují zvát zaměstnavatele na své členské schůze, a zaměstnavatel se zavazuje zvát zástupce odborů na porady vedení školy.

Smluvní strany se zavazují umožnit na požádání účast druhé smluvní strany i na dalších jednáních svých orgánů či na poradách, a to k přednesení stanoviska k projednávaným otázkám, pokud se týkají zájmů druhé smluvní strany. Za tím účelem se smluvní strany předem informují o všech jednáních, na kterých by mohla vzhledem k jejich zaměření přicházet taková účast v úvahu.

Smluvní strany se zavazují neprodleně se vzájemně písemně informovat o svých rozhodnutích dotýkajících se zájmů druhé smluvní strany.

II. ZAMĚSTNANOST A PRACOVNÍ PODMÍNKY

6. Zajištění zaměstnanosti

Zaměstnavatel se zavazuje zajišťovat plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu jeho činnosti především svými zaměstnanci, které k tomu účelu zaměstnává přednostně v pracovním poměru podle zákoníku práce.

Zaměstnavatel se zavazuje projednat s odbory alespoň jedenkrát ročně nejpozději do 30. 6. způsob plnění tohoto závazku.

7. Informace o zamýšlených změnách v zaměstnanosti

Zaměstnavatel se zavazuje předem informovat příslušný odborový orgán o zamýšlených strukturálních změnách a organizačních nebo racionalizačních opatřeních, v jejichž důsledku dojde ke změně většího počtu pracovních míst, a to minimálně tři měsíce před uskutečněním těchto změn.

8. Informace o rozvázání pracovního poměru

S jinými případy rozvázání pracovního poměru se zaměstnancem, než jsou uvedeny v §§ 46, 53 a 54 ZP, seznámí zaměstnavatel příslušný odborový orgán dříve, než dojde k ukončení pracovního poměru.

9. Nabídka pracovního místa

Zřídí-li se nové pracovní místo nebo uvolní-li se pracovní místo již zřízené, nabídne je zaměstnavatel přednostně zaměstnancům, se kterými má být rozvázán pracovní poměr z organizačních důvodů (např. je v běhu výpovědní doba nebo byla uzavřena dohoda o skončení pracovního poměru s pozdějším termínem jeho skončení). Podmínkou splnění tohoto závazku je kvalifikační způsobilost zaměstnance pro toto nové pracovní místo.

Je-li toto nově zřízené nebo uvolněné místo pracovním místem na dobu neurčitou, nabídne je zaměstnavatel přednostně zaměstnancům, se kterými má dosud uzavřen pracovní poměr na dobu určitou.

Zaměstnavatel se zavazuje nabídnout plný pracovní úvazek přednostně těm zaměstnancům, kteří dosud pracují snížený pracovní úvazek.

Zaměstnavatel se zavazuje projednat s odbory alespoň jedenkrát ročně nejpozději do 30. 6. způsob plnění tohoto závazku.

10. Vzájemná konzultace v oblasti zaměstnanosti a hospodaření

Kromě případů povinného projednání s odbory podle § 18b, odst. 3 zákoníku práce se zaměstnavatel zavazuje předem projednávat s odbory také ty okolnosti týkající se vývoje zaměstnanosti, které jinak podléhají podle zákoníku práce pouze povinnosti informovat odbory (§ 18b, odst. 2 ZP). Jedná se zejména o tyto případy:

– Změny právního postavení zaměstnavatele z rozhodnutí zřizovatele včetně vnitřního uspořádání zaměstnavatele, a to s rozborem důsledků na zaměstnanost, hospodaření a provoz školy nebo školského zařízení.

– Připravované strukturální změny, racionalizační a organizační opatření, v jejichž důsledku dojde ke změně počtu pracovních míst, popř. k nutnosti úpravy velikosti pracovních úvazků jednotlivých zaměstnanců.

– Otázky pracovních podmínek a jakékoliv jejich změny v těchto oblastech.

– Rozpis rozpočtu školy nebo školského zařízení pro daný rok. K tomuto projednání dojde bezprostředně po provedení rozpisu rozpočtu z příslušného orgánu veřejné správy. Předmětem jednání o rozpisu rozpočtu musí být zejména:

· Závazné ukazatele (limity) stanovené příslušnými orgány veřejné správy.

· Rozpis těchto závazných ukazatelů v oblasti mzdových výdajů, a to zvlášť na jednotlivé složky platu. Předmětem projednání budou celkové objemy nárokových i nenárokových složek platu pro jednotlivé profesní skupiny zaměstnanců.

· Rozpis těch ostatních neinvestičních výdajů (ONIV), které mají vliv na tvorbu pracovních podmínek, bezpečnost práce a péči o zaměstnance (včetně prostředků na další vzdělávání, ochranné pracovní pomůcky, závodní stravování apod.).

· Předmětem projednání podle předchozích bodů bude rovněž jakákoliv změna rozpočtu (závazných ukazatelů) v průběhu rozpočtového roku.


11. Závazky při vzniku pracovního poměru

Zaměstnavatel se zavazuje:

1. Pravidelně písemně předkládat odborům zprávy o sjednaných nových pracovních poměrech, a to vždy k 15. 9. a 15. 2.

2. Neuzavírat pracovní poměry na dobu určitou s pedagogickými pracovníky, s výjimkou případů uvedených v § 30 odst. 3 zákoníku práce.

Pracovní poměry na dobu určitou uzavřené před 1. 3. 2004 neprodlužovat na dobu určitou, ale změnit je na dobu neurčitou, nejde-li o případy uvedené v § 30 odst. 3 zákoníku práce.

3. Při nástupu nového pedagogického nebo nepedagogického pracovníka do zaměstnání stanoví zaměstnavatel písemně jeho pracovní náplň jako podklad pro zařazení do platové třídy a stanoví rozvrh pracovní doby. To platí i u dosavadních pracovníků, kteří dosud nemají písemně pracovní náplň stanovenou.

Zaměstnavatel v rámci pracovní náplně písemně vymezí pedagogickým pracovníkům obsah přímé vyučovací nebo výchovné činnosti, pokud takové vymezení neobsahují pedagogické dokumenty.


12. Práce přesčas a pracovní pohotovost

V kalendářním roce lze zaměstnanci nařídit práci přesčas pouze v rozsahu 150 hodin a dále dohodnout v rozsahu …(např. 200)… hodin.

(Pozn.: V tomto čl. kolektivní smlouvy má smysl uvádět pouze nižší rozsah práce přesčas, k jejímuž výkonu může zaměstnanec dát souhlas ve smyslu § 96, odst. 2 ZP, tj. do výše max. 416 hodin veškeré práce přesčas v kalendářním roce).

Období, ve kterém celková práce přesčas nesmí překročit v průměru osm hodin týdně, se stanovuje na …(např. 6)… po sobě jdoucích měsíců.

Rozsah pracovní pohotovosti na pracovišti dohodnuté se zaměstnancem podle § 95 odst. 2 ZP se stanovuje nejvýše na …(např. 250)… hodin v kalendářním roce. Rozsah pracovní pohotovosti mimo pracoviště se stanovuje nejvýše na …(např. 300)… hodin v kalendářním roce.

(Pozn.: V tomto čl. kolektivní smlouvy má smysl uvádět jen nižší povolený rozsah dohodnuté pracovní pohotovosti na pracovišti, než jaké stanoví ZP – tedy méně než 400 h ročně. Limit pro rozsah pracovní pohotovosti mimo pracoviště ZP nestanovuje vůbec, proto je účelné jej určit právě v kolektivní smlouvě.)

13. Zaměstnávání pracovníků vyslaných na kurzy, exkurze a jiné akce organizované školou pro žáky

Výkon práce jiného druhu, než je sjednán v pracovní smlouvě, kterou vykonává zaměstnanec vyslaný na vícedenní kurz nebo exkurzi, dohodne zaměstnavatel s tímto zaměstnancem formou vedlejší pracovní činnosti.

14. Pracovní doba a osobní očista

Po skončení práce se provozním zaměstnancům, u kterých to vyžaduje charakter vykonávané činnosti, započítává do pracovní doby doba ….(např. 30)….. minut k provedení osobní očisty.

15. Dovolená

Zaměstnavatel se zavazuje nejpozději do ……(např. 15.4.)……… předložit příslušnému odborovému orgánu ke schválení plán dovolených na kalendářní rok.

Zaměstnavatel určuje dovolenou pedagogickým pracovníkům zásadně v době hlavních prázdnin s výjimkou individuálních odůvodněných případů.

16. Překážky v práci na straně zaměstnance

Zaměstnavatel se zavazuje poskytnout zaměstnanci pracovní volno bez náhrady mzdy nad rámec stanovený v příloze k nařízení vlády č. 108/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, takto:

1. Při narození dítěte manželce (družce) zaměstnance se nad rámec stanovený v příloze k nařízení vlády č. 108/1994 Sb., ve  znění pozdějších předpisů, poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy v trvání ………. pracovních dnů.

2. Zaměstnanci pečujícímu o rodinného příslušníka v době, kdy osoba, která jinak o rodinného příslušníka pečuje, je na vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení, nebo v případě, kdy tato osoba doprovází rodinného příslušníka k vyšetření do zdravotnického zařízení a zaměstnanec musí zajistit péči o jiného rodinného příslušníka, se poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy na nezbytně nutnou dobu, maximálně však na ………. den (dny).

3. Při svatbě dítěte se nad rámec stanovený v příloze k nařízení vlády č. 108/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů (tj. jeden den pracovního volna s náhradou mzdy k účasti na svatebním obřadu) poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy v trvání ………. pracovních dnů.

4. Při přestěhování zaměstnance, který má vlastní bytové zařízení, se nad rámec stanovený v příloze k nařízení vlády č. 108/1994 Sb., ve  znění pozdějších předpisů, poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy v trvání 2 pracovních dnů při stěhování v obci a 3 pracovních dnů při stěhování mimo obec.

17. Rozvrh pracovní doby a přestávky v práci

Rozvržení týdenní pracovní doby včetně určení přestávek v  práci jednotlivým profesním skupinám zaměstnanců se stanoví způsobem, který je obsahem přílohy č. 7 této kolektivní smlouvy. Rozvrh hodin přímé vyučovací nebo výchovné činnosti se považuje za rozvržení části týdenní pracovní doby pedagogických pracovníků, a je proto rovněž součástí uvedené přílohy této kolektivní smlouvy.

Zaměstnavatel stanoví každému zaměstnanci začátek a konec pracovní doby a rozvrh pracovních směn tímto způsobem: Stanovenou týdenní pracovní dobu podle ustanovení § 83a zákoníku práce rozvrhne do týdnů (týdenní pracovní doba) a tuto týdenní pracovní dobu rozvrhne do jednotlivých směn stanovených zaměstnavatelem (bez práce přesčas).

Stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti ve směně

Ve směně připadající na jednotlivý den se pedagogickému pracovníkovi stanoví:

počet hodin přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti,

počet hodin prací souvisejících s přímou vyučovací nebo s přímou výchovnou činností.


18. Rozvrh pracovní doby vychovatelů

Počet hodin přímé výchovné činnosti vychovatelů podle nařízení vlády č. 68/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zaměstnavatel stanoví na spodní hranici stanoveného rozpětí přímé výchovné činnosti týdně. Ke stanovení vyššího počtu hodin přímé výchovné činnosti, než činí spodní hranice rozpětí, přistoupí zaměstnavatel pouze v případě skutečné potřeby provozu školy nebo školského zařízení.

19. Dělená směna

Rozdělení směny na dvě části u vychovatelů, příp. dalších zaměstnanců, oznámí zaměstnavatel těmto zaměstnancům předem písemnou formou.

20. Pracovní volno po skončení rodičovské dovolené

Zaměstnavatel se zavazuje poskytnout pracovní volno bez náhrady mzdy zaměstnanci, který po skončení rodičovské dovolené (§ 158 ZP) pobírá rodičovský příspěvek do 4 let věku dítěte, a o toto pracovní volno písemně požádá, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele. Existence těchto provozních důvodů bude projednána s  příslušným odborovým orgánem.

21. Odchod zaměstnanců do důchodu

Se zaměstnanci, kteří splňují podmínky pro přiznání starobního důchodu, projedná ředitel školy nebo školského zařízení s ročním předstihem jejich další působení u zaměstnavatele.

III. PLATOVÉ NÁROKY

22. Splatnost platu a výplata platu

Plat je splatný po vykonání práce, a to nejpozději v  ten den následujícího měsíce, který je určen jako termín výplaty platu.

Jako termín výplaty platu se stanoví ….. den v měsíci.

Připadne-li termín výplaty na den pracovního klidu, vyplatí zaměstnavatel plat v nejbližším předcházejícím pracovním dni.

23. Zjišťování průměrného výdělku

Při zjišťování průměrného výdělku se postupuje podle ustanovení § 17 zákona č. 1/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů s tím, že:

1. Průměrný výdělek se zjišťuje jako hodinový výdělek, tzn., že hrubá mzda zúčtovaná zaměstnanci v rozhodném období se dělí odpracovanými hodinami v tomto období. Do odpracovaných hodin se počítají i hodiny práce přesčas.

2. Při zjišťování průměrného výdělku pro účely náhrady škody při pracovních úrazech a nemocech z povolání je rozhodným obdobím předchozí kalendářní rok za předpokladu, že takto určené rozhodné období bude pro zaměstnance výhodnější.

24. Příplatek za zastupování

Příplatek za zastupování vedoucího zaměstnance na vyšším stupni řízení (§ 6 zák. č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) nebude nižší než příplatek za vedení, který předtím náležel zastupujícímu vedoucímu zaměstnanci.

25. Nenárokové složky platu

Všechny nenárokové složky platu budou přidělovány na základě rámcových kritérií, jež jsou součástí systému hodnocení a odměňování zaměstnanců (viz. čl. 29 této kolektivní smlouvy).

Zaměstnavatel ohodnotí zvýšenou pracovní činnost zaměstnanců školní jídelny a provozních zaměstnanců při zastupování jiného nepřítomného zaměstnance odměnou až do výše 100 % úspory tarifu chybějícího zaměstnance.

Při stanovení nenárokových složek platu bude zaměstnavatel dodržovat takový poměr osobních příplatků a odměn, aby maximální objem vyplacených odměn nepřesáhl …………. procent celkového objemu nenárokových složek platu v daném roce v rámci školy nebo školského zařízení.

Zaměstnavatel se zavazuje prostředky na platy čerpat rovnoměrně v průběhu celého kalendářního roku.

26. Nadtarifní nárokové složky platu

Zaměstnavatel bude přiznávat všechny nadtarifní nárokové složky platu zaměstnancům (stanovené v § 9 nařízení vlády č. 330/2003 Sb.) na základě kritérií, jež jsou součástí systému hodnocení a odměňování zaměstnanců (viz. čl. 29 této kolektivní smlouvy).

Zaměstnavatel ve vnitřním předpise vymezí podmínky, při jejichž splnění má zaměstnanec, který sice není pověřen vedením na jednotlivých stupních řízení, avšak je podle organizačního řádu oprávněn organizovat, řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců, nárok na příplatek za vedení podle § 5 odst. 4 zák. č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

27. Podmínky stanovení platového tarifu v rozpětí

V souladu s ustanovením § 6 odst. 1) nařízení vlády č. 330/2003 Sb. se stanoví platový tarif v rozpětí následujícím skupinám zaměstnanců:

– provozní zaměstnanci zařazení do první až čtvrté platové třídy;

– pedagogičtí zaměstnanci vykonávající umělecko-pedagogické práce;

– pedagogičtí zaměstnanci vykonávající práce trenéra.

Zaměstnanci, kterému je stanoven platový tarif v rozpětí, musí takto přiznaný platový tarif dosahovat minimálně takové výše, která odpovídá platovému stupni, kterého by dosáhl v dané platové třídě, pokud by toto rozpětí nebylo uplatněno.

Rámce tarifního rozpětí pro jednotlivé platové třídy jsou uvedeny v příloze č. 8 této kolektivní smlouvy.

28. Odměny při životních a pracovních výročích

V souladu s § 10 nařízení vlády č. 330/2003 Sb. bude zaměstnavatel poskytovat zaměstnanci odměny při životních a pracovních výročích v následující výši:

– k ocenění pracovních zásluh při dovršení 50 let věku …………. Kč

– k ocenění pracovních zásluh při prvním skončení pracovního poměru po nabytí nároku na invalidní nebo starobní důchod ………… Kč.


29. Systém hodnocení a odměňování zaměstnanců

Zaměstnavatel zpracuje a po předchozím projednání s odbory vydá systém hodnocení a odměňování zaměstnanců, jehož součástí budou mj. podmínky přiznávání částí platu podle čl. 24 – 28 této kolektivní smlouvy. Dojde-li při projednávání tohoto systému ke shodě mezi zaměstnavatelem a odbory ve smyslu § 18b, odst. 4) ZP, stává se tento systém hodnocení a odměňování zaměstnanců součástí této kolektivní smlouvy jako příloha č. 4.

Systém hodnocení a odměňování zaměstnanců vydaný podle tohoto článku kolektivní smlouvy nenahrazuje případný vnitřní platový předpis, vydaný zaměstnavatelem podle § 20 zákona č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

30. Informace o čerpání prostředků na platy

Zaměstnavatel bude informovat odbory o čerpání prostředků na platy za všechny jednotlivé úseky ve své působnosti. Informace bude strukturována stejně, jako při projednání rozpisu rozpočtu podle čl. 10 této kolektivní smlouvy. Informace bude prováděna zvlášť za každé čtvrtletí a souhrnně za uplynulý rozpočtový rok.

31. Náhrada výdajů

Za opotřebení předmětů používaných k práci se souhlasem zaměstnavatele podle § 131 ZP, přísluší náhrada takto:

– vlastní lyžařská výzbroj při LVVZ ……………………….Kč za den,

– vlastní hudební nástroj ………………………………………..Kč za den,

– …………………………………………………………………………..

32. Cestovní náhrady

Zaměstnanci vyslanému na pracovní cestu, která trvá déle než 7 po sobě následujících kalendářních dnů, přísluší náhrada prokázaných jízdních výdajů za cesty k návštěvě rodiny, a to každé tři týdny.

33. Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné, které v rámci daném ustanovením § 5 zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů, a příslušnou prováděcí vyhláškou činí:

a) ……… Kč, trvá-li pracovní cesta 5-12 hodin;

b)………. Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejvýše však 18 hodin;

c) ……… Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

(Pozn.: V tomto čl. kolektivní smlouvy má smysl uvádět jen vyšší částky, než je minimum rozpětí, jak je stanoví právní předpis).

34. Pokud zaměstnavatel zabezpečí zaměstnanci na pracovní cestě plně bezplatné stravování, stravné neposkytuje; zabezpečí-li bezplatné stravování částečně, stravné úměrně krátí, a to o 20 % za bezplatně poskytnutou snídani, o 40 % za bezplatně poskytnutý oběd a o 40 % za bezplatně poskytnutou večeři.

35. Zvýšení odstupného

Odstupné se zvyšuje v případě, že zaměstnanec skončí pracovní poměr před uplynutím výpovědní doby, a to na ….. násobek průměrného výdělku. V dohodě se zaměstnancem bude sjednána konkrétní doba dřívějšího skončení pracovního poměru před uplynutím výpovědní doby a tomu odpovídající výše odstupného; čím dřívější skončení pracovního poměru, tím vyšší náleží odstupné.

Pozn.: Odstupné se zvýší o částku rovnající se platu, který by zaměstnanec obdržel, pokud by jeho pracovní poměr neskončil před uplynutím výpovědní doby, to je plat za období od začátku výpovědní doby do jejího uplynutí. Použije se v případě, že se zaměstnanec dohodne se zaměstnavatelem na rozvázání pracovního poměru dohodou, a to z důvodů, které by jinak vedly k výpovědi podle § 46, odst. 1 písm. a)-c) a ke skončení pracovního poměru tak dojde o několik měsíců dříve, než kdyby zaměstnanec dostal výpověď. Takovýto postup nemá žádný zvýšený dopad do rozpočtu školy.

IV. BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

36. Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků

Po předchozím projednání s odbory zaměstnavatel vydá seznam osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP) na základě zhodnocených rizik a konkrétních podmínek na pracovištích podle nařízení vlády č. 495/2001 Sb.

Zaměstnavatel se zavazuje udržovat OOPP v použitelném stavu praním, čištěním a opravami na vlastní náklady.

37. Vybavení pracovišť hygienickými a zdravotnickými potřebami

Jednotlivá pracoviště zaměstnavatele budou vybavena základními hygienickými a zdravotnickými potřebami minimálně v následujícím rozsahu: tekoucí teplá voda, mýdlo, osoušeč rukou nebo papírové ručníky, toaletní papír, odpadkové koše, lékárnička vybavená v rozsahu dohodnutém s příslušným zařízením poskytujícím závodní preventivní péči.

38. Prověrky BOZP na pracovištích

Na základě dohody s odbory a za jejich účasti zorganizuje zaměstnavatel na všech pracovištích prověrky BOZP, a to nejpozději do ……… Z prověrek bude pořízena zpráva a vypracován plán ozdravných opatření s uvedením termínů a způsobu odstranění zjištěných závad. Zpráva bude s odbory projednána nejpozději do ……. po uskutečnění prověrek. První kontrola odstranění závad se uskuteční nejpozději do ……… po projednání zprávy.

39. Odstraňování nedostatků BOZP

Nedostatky zjištěné svazovými inspektory BOZP při kontrole BOZP na škole nebo školském zařízení bude zaměstnavatel odstraňovat a ihned v případě potřeby vstupovat do jednání se zřizovatelem školy nebo školského zařízení s cílem urychleně odstranit tyto zjištěné nedostatky.

40. Prověřování plnění hygienických norem

Zaměstnavatel zajistí prověření plnění hygienických norem na své náklady na základě konkrétního podnětu příslušného odborového orgánu, a to nejpozději do …….. od doručení žádosti odborového orgánu. Zjištěné výsledky měření projedná zaměstnavatel s odbory nejpozději do ……… po obdržení výsledků měření a zavazuje se přijímat na základě zjištěných výsledků účinná opatření.

41. Zabezpečení práva kontroly stavu BOZP

Pokynem vedoucím zaměstnancům zaměstnavatel organizačně zajistí výkon práva kontroly odborových orgánů (§ 22 a § 136 ZP), zejména oprávnění vstupu SIBP na všechna pracoviště zaměstnavatele a předložení všech požadovaných informací a podkladů z oblasti BOZP.

42. Informace o pracovních úrazech

Zaměstnavatel se zavazuje poskytnout odborům přehled o pracovních úrazech v rámci své působnosti vždy k 15. 1. a 15. 9. kalendářního roku.

43. Vyhledávání a posouzení rizik

Zaměstnavatel provede do ……………. vyhledání a posouzení všech rizik na všech pracovištích zaměstnavatele tak, aby bylo zřejmé, o jaká rizika jde, u kterých prací a na kterých pracovištích se vyskytují, kolika zaměstnanců se týkají a co je jejich příčinou a zdrojem. S těmito riziky a s příslušnými opatřeními k prevenci rizik seznámí zaměstnance do ……….

44. Jednorázové odškodnění v důsledku smrtelného úrazu

Jestliže zaměstnanec následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání zemřel, je zaměstnavatel povinen poskytnout kromě plnění stanovených §§ 197-199 ZP jednorázové odškodnění v následující výši:

– nezaopatřenému dítěti, které má nárok na sirotčí důchod …………………100 000 Kč

– manželu ……………………………………………………………………………..………. 80 000 Kč

– v odůvodněných případech rodičům zemřelého ………………………..…. 80 000 Kč

V. PÉČE O ZAMĚSTNANCE

45. Stravování

Zaměstnavatel umožní v souladu s platnou právní úpravou stravování ve školních jídelnách svým zaměstnancům i v době jejich omluvené nepřítomnosti v práci a zavazuje se poskytnout jim jedno hlavní jídlo denně za sníženou cenu.

Zaměstnavatel umožní v souladu s platnou právní úpravou ve školní jídelně stravování důchodcům, kteří v době odchodu do důchodu pracovali ve škole nebo školském zařízení.

46. Péče o kvalifikaci zaměstnanců

Zaměstnavatel se zavazuje vytvořit organizační předpoklady pro účast učitelů na reaprobačním studiu a na studiu umožňujícím prohloubení kvalifikace.

Zaměstnavatel se zavazuje vytvořit pracovní podmínky také dalším zaměstnancům, kteří si prohlubují kvalifikaci k výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě (§ 141a ZP).

Uzavře-li zaměstnavatel se zaměstnancem dohodu, která umožňuje zaměstnanci zvýšit kvalifikaci podle § 143 ZP, nevznikne v případě nesplnění závazku ze strany zaměstnance povinnost úhrady nákladů spojených se zvýšením kvalifikace v následujících případech:

– jestliže důvodem skončení pracovního poměru v době trvání závazku je přechod na jinou veřejnou školu nebo školské zařízení téhož typu,

– jestliže důvodem skončení pracovního poměru v době trvání závazku je následování manžela (manželky) do místa jeho bydliště.

47. Systém školení a vzdělávání zaměstnanců

Zaměstnavatel zpracuje a po předchozím projednání s odbory vydá systém školení a vzdělávání zaměstnanců, jehož součástí budou mj. podmínky účasti jednotlivých zaměstnanců na školení a vzdělávání (včetně způsobu zabezpečení chodu školy po dobu účasti zaměstnance na školení nebo vzdělávání), způsob výběru účastníků a souvislosti tohoto vzdělávání s okamžitými i budoucími kvalifikačními požadavky na jednotlivé zaměstnance. Dojde-li při projednávání tohoto systému ke shodě mezi zaměstnavatelem a odbory ve smyslu § 18b, odst. 4) ZP, stává se tento systém školení a vzdělávání zaměstnanců součástí této kolektivní smlouvy jako příloha č. 5.

48. Podpora jiných forem vzdělávání

Zaměstnavatel bude morálně a organizačně podporovat i jiné formy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Umožní individuální cesty zaměstnanců do zahraničí a kolektivní cesty exkurzně – rekreačního charakteru (především akce EXOD) v míře, která neohrozí činnost školy nebo školského zařízení.

49. Soubor opatření ke zlepšení pracovního prostředí

Zaměstnavatel zpracuje, a po předchozím projednání s odbory vydá soubor opatření, jehož obsahem a cílem bude mj.:

– zlepšení hygieny práce,

– zlepšení pracovního prostředí,

– organizování sociálních, kulturních a tělovýchovných služeb pro zaměstnance.

Dojde-li při projednávání tohoto systému ke shodě mezi zaměstnavatelem a odbory ve smyslu § 18b, odst. 4) ZP, stává se tento soubor opatření zaměstnanců součástí této kolektivní smlouvy jako příloha č. 6.

VI. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

50. Změny a doplňky kolektivní smlouvy

Změny a doplňky kteréhokoliv závazku vyplývajícího pro smluvní strany z této kolektivní smlouvy lze v průběhu platnosti kolektivní smlouvy sjednat, změní-li se právní předpisy, z nichž příslušné závazky vycházejí. Při změně obecně závazných právních předpisů umožňujících sjednat závazek, který v době uzavírání kolektivní smlouvy nebylo možné sjednat, lze jednat o změně či doplnění kolektivní smlouvy.

51. Kontrola plnění kolektivní smlouvy

Kontrola plnění této kolektivní smlouvy bude provedena v těchto termínech: k 15. 6. a 15. 12. Smluvní strany se zavazují vzájemně se informovat do tří dnů ode dne zjištění o všech případech, které se jeví jako porušování této kolektivní smlouvy. Zákonné prostředky pro řešení kolektivního sporu vzniklého při plnění této kolektivní smlouvy budou použity v případě, že se spor nepodaří vyřešit do 30-ti dnů od jeho písemného oznámení druhé smluvní straně. Obdobně budou smluvní strany napomáhat řešení individuálních sporů vzniklých při plnění této kolektivní smlouvy.

52. Seznámení s kolektivní smlouvou

Odbory seznámí zaměstnance s obsahem kolektivní smlouvy do deseti dnů od jejího uzavření. Zaměstnavatel zajistí na své náklady pro tento účel vyhotovení ……. ks kopií textu kolektivní smlouvy včetně příloh.

53. Platnost a účinnost kolektivní smlouvy

Tato kolektivní smlouva nabývá platnosti dnem jejího podpisu oběma smluvními stranami a je účinná od ………………..

Jednání o uzavření nové kolektivní smlouvy bude zahájeno nejpozději do ………. Nebude-li nová kolektivní smlouva na rok …….. uzavřena do ………., prodlužuje se účinnost této kolektivní smlouvy, s výjimkou závazků podle čl. …….. odst. ………., až do dne předcházejícího dni nabytí účinnosti nové kolektivní smlouvy, nejdéle však do ……….

54. Přílohy kolektivní smlouvy

Nedílnou součástí této kolektivní smlouvy jsou tyto přílohy:

1. Rozpočet FKSP

2. Zásady čerpání prostředků FKSP

3. Rozpis stanoveného objemu prostředků na platy a stanovený limit pracovníků

4. Systém hodnocení a odměňování zaměstnanců

5. Systém školení a vzdělávání zaměstnanců

6. Soubor opatření pro zlepšení pracovního prostředí

7. Rozvrh pracovní doby a přestávek v práci

8. Rámce tarifního rozpětí pro jednotlivé platové třídy (dle § 6 nařízení vlády č. 330/2003 Sb.

V ………………….. dne ……………….

……………………………………………                                    …………………………………….

podpis zástupce zaměstnavatele                                                   podpis zástupce odborů