Za 15 let existence portálu Jídelny.cz nám od vás došlo množství stížností na chování vašich vedoucích, ředitelů, ekonomů nebo zřizovatelů. Mnoho těchto mailů nebo i zápisů v diskusi portálu mělo společný rys v tom, že jejich autoři se nechtěli nebo neuměli bránit, že hledali někoho, kdo by je bránil, kdo by bojoval za ně.
Je snadné si stěžovat, jak je současná doba „hrozná“. Svět ale nikdy nebyl spravedlivý, vždy byli tací, kteří utlačovali ostatní, a v tomto se nedá čekat změna. Mnoho vedoucích pracovníků prostě jen zkouší, kam až mohou zajít, co zaměstnanci vydrží. A jestliže zaměstnanec se proti nízkému nebo nesprávně stanovenému platu neohradí, může ho brát celý život. Jestliže se neozve proti jednostranně změněné pracovní smlouvě, může za nevýhodných podmínek pracovat také velmi dlouho.
Stížnosti na platy
Podstatná část vašich stížností se pochopitelně týká platů. Mezi řediteli je mnoho těch, kteří odměňují spravedlivě a dělají, co mohou, aby nízké platy kuchařek zvýšili, ale jsou takoví, kteří platy kuchařek ostrouhávají, jak mohou, protože nepedagogickým zaměstnancům nepřejí. Jiné k tomu nutí svízelná finanční situace školy. Někteří ředitelé dělají při stanovení platů neúmyslné chyby, chyby z neznalosti. Jsou to prostě jen lidé.
Musím chtít se bránit a mít informace
Chcete-li takové nespravedlivé nebo dokonce i nezákonné praktiky vašeho nadřízeného změnit, musíte se především ozvat a sami chtít je změnit. Snaha, aby tak učinil jiný, obvykle nevede k cíli. Ale pouhá snaha nestačí, je potřeba ji opřít o znalost právních předpisů, zákoníku práce, výpočtu mezd apod.
Například nedávno si někdo stěžoval v diskusi, že po posledním zvýšení platů v červenci 2017 nedostal následující měsíc zvýšení v plné výši, ale jen podle odpracovaných dnů. Pisatel ovšem zjevně netuší, že dovolená se vypočítává z průměru za předchozí čtvrtletí. Plné navýšení tedy v létě v době dovolených skutečně nemohl dostat. To se projeví až na podzim.
Vyznat se v problematice správných platů vám v poslední době pomáhá čerstvě aktualizovaný článek Pracovníci ŠJ a stanovení jejich platů. Jsme rádi, že ho oceňujete.
Podívejme se na pozadí dvou stížností na platy – obě jsou z prostředí školních jídelen, jedna stěžovatelka měla snahu své postavení řešit a bránit se, druhá nikoli.
Nesprávné zařazení pracovnice
Mladá žena vařila v maličké vesnické škole. Výdělek měla malý, potřeby rodiny se logicky zvyšovaly, a jen nostalgicky vzpomínala, jak před lety jako servírka měla plat téměř dvojnásobný. Žena si však všimla, že její platové zařazení se za několik let práce ve škole nezměnilo. Zkonzultovala vše s odborníky a ti jí řekli, že za ta léta měla být posunuta v platové tabulce. Vše si ověřila na úřadech, kde jí nesprávně stanovenou výši platu potvrdili, a vyrazila za ředitelem.
Vyjednávání začala větou, že nemá snahu proti němu bojovat, ale že peníze jí v rodinném rozpočtu opravdu chybějí, a že vzhledem k výši platu se tomu nikdo nemůže divit. Předložila mu písemně všechny argumenty, kopie dopisů a mailů. Ředitel se sice zdráhal, ale pak se stížností začal zabývat a po čase přišel s omluvou, že opravdu zapomněl ženu posunout v platové tabulce. Žena dostala vyšší platový stupeň, a protože se v té době také zvyšovaly platy, byla její výplata o poznání vyšší.
A všem, kteří se dostanou do podobné situace, vzkazuje: „Zjišťovat, zjišťovat a hlavně se nenechat odbýt. Jsou to naše peníze a nikdo nám je nedá jen tak!“
Nezákonné požadavky ředitele
Žena vystudovala střední odbornou školu s maturitou. Protože nezískala místo v oboru, nastoupila jako pomocná kuchařka do malé školní jídelny. Pracovala tam rok pod dozorem vyučené kuchařky, naučila se zvládat různé práce, práce se jí líbila a na pracovišti s ní panovala spokojenost. Vedoucí té jídelny šla do důchodu a žena měla zájem nastoupit na její místo. Vedení školy jí ovšem sdělilo, že k tomu by si musela dodělat maturitu na hotelové škole. Žena to odmítla, dostala dokonce výpověď a na její místo nastoupil někdo jiný.
Skutečnost je ovšem taková, že jako kuchařka nemusí mít vzdělání v oboru, a rovněž na pozici vedoucí školní jídelny jí její vzdělání s maturitou stačí. Kdyby žena tyto skutečnosti znala, kdyby je předložila vedení školy a jednala s ním, možná dnes mohla být vedoucí jídelny.
Bránit se – jiné cesty vpřed není
Přehmaty v platech personálu školních jídelen nejsou řídké, protože ředitelé škol se často v zařazení kuchařek dobře nevyznají. Není ale jiné cesty, jak tento stav napravit, než se bránit.
Je nutné znát svá práva, sehnat si informace a vědět, jaká pravidla platí pro platové zařazení pracovníka. Je potřeba jednat s nadřízeným, seznámit ho se skutečností, že mám špatně stanovený plat, a trvat na tom, aby vše bylo podle platných předpisů. Na jednání je nutné jít s dostatkem argumentů a být prostě dobře připraven.
Závěrem slova jedné zkušené vedoucí: „Pokud se budeme bát ředitelů, tak neuspějeme, pokud nebudeme umět argumentovat, tak také ne.“
Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze