Obec nebo kraj chce provozování jídelny svěřit soukromé firmě, významně snižuje dotace na provoz, chce zrušit kuchyni a z jídelny udělat výdejnu nebo chce sloučit více malých subjektů (např. MŠ) pod jeden právní subjekt. Vedení považuje provoz školní jídelny za druhořadou záležitost. Vedoucí má zodpovědnost za provoz školní jídelny, ale nezískala pravomoce k jejímu efektivnímu řízení (především rozhodování o mzdě a odměnách, samostatné rozhodování o režijních nákladech, spolurozhodování o investicích). Rozpočtované mzdové prostředky nezůstávají školní jídelně. Účetní nechce povolit doplňkovou činnost a nebo ji omezuje, aby se škola nestala plátcem DPH, atd. Jsou to i Vaše starosti? Může Vás něco podobného potkat?
Všechny tyto situace v praxi nastávají a velmi často lze jejich výsledek ovlivnit. Ve dnech 16. a 17. září 2008 proběhne v Poděbradech kongres ASPOS, jehož významná část bude věnována hledání odpovědí především na tyto otázky:
- jak hodnotit, zda je chystaná změna pozitivní nebo negativní jev?
- jak se o plánovaných změnách vedoucí nebo ředitelka školní jídelny včas dozví?
- jak se stát účastníkem přípravných jednání?
- jakými postupy lze jednání nejsnáze ovlivnit?
- jaké argumenty musí být předem připraveny?
- jaké schopnosti je třeba předem natrénovat?
- jaké konkrétní kroky je dobré podniknout?
- co lze z takové změny pozitivního získat?
- kde lze získat konkrétní zkušenosti?
Pomozte s přípravou i Vy!
Na kongres ASPOS jezdí zpravidla ty nejaktivnější vedoucí a ředitelky školních jídelen, častými účastníky jsou i metodičtí pracovníci, zástupci ministerstev a kontrolních orgánů. Proto chceme na kongresu vyvolat řízenou diskusi, kdy pro hledání odpovědí využijeme konkrétní zkušenosti účastníků z celé ČR. Nikdo nemá zkušenosti se vším, ale téměř každý se již setkal s některou z uvedených situací, nějak ji řešil, někdy dosáhl úspěchu. Z úspěšných i neúspěšných řešení se lze poučit. Máte-li s kteroukoliv situací z úvodu nějakou osobní zkušenost – napište nám svůj příběh (stačí stručně situaci uvést a napsat své zkušenosti – jak jste postupovali, jaký byl výsledek). Vaše vybrané příběhy ze života použijeme jako úvod k diskusi, jak obtížné situace včas rozpoznat a jak je aktivně řešit. Výkonný výbor ASPOSu samozřejmě přinese i své konkrétní náměty, jak lze v praxi úspěšně postupovat.
Hledáme především tyto situace a zkušenosti:
- došlo u Vás k centralizaci výroby jídel a jejich rozvozu na vzdálené výdejny? Jaké jsou zkušenosti, výsledky?
- provozuje u Vás jídelnu soukromá společnost? Jaké jsou klady a zápory?
- provozujete malé stravovací zařízení do 50-100 strávníků? Jaké dosahujete mzdové a věcné náklady na 1 oběd?
- jak jste dosáhli efektivní spolupráce s ředitelem školy?
- dosahujete v nějaké oblasti mimořádných výsledků? (procento stravovaných žáků, doplňková činnost, ekonomika, interiér jídelny, počet jídel na výběr, příkladná spolupráce s ředitelem …)
Kongres bude mít pro Vás největší přínos právě tehdy, pokud se i Vy do jeho přípravy zapojíte a poskytnete i Vaše konkrétní zkušenosti. Proto neváhejte a napište nám co nejdříve do diskuse k tomuto článku a nebo na info@aspos.cz. A hlavně si do svého kalendáře napište termín 16.-17.9.2008. Kdo chce být včas informován a připraven na nenadálé situace, neměl by na kongresu chybět. O dalších podrobnostech a jak se přihlásit Vás budeme informovat na stránkách www.jidelny.cz a www.aspos.cz. Těšíme se na setkání s Vámi v krásném historickém a lázeňském městě Poděbrady.
Výkonný výbor ASPOS
Diskuze