Přeskočit na obsah

Co může státní zdravotní dozor také kontrolovat (1)

Od roku 2000 došlo k několika právním úpravám a vydáním nových předpisů souvisejících s provozováním škol. V současné hektické době může dojít k opomenutí, proto uvádíme částečný výčet povinnosti, na které se může státní zdravotní dozor zaměřit.

Autor: Ivana Lukašíková
KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Od roku 2000 došlo k několika právním úpravám a vydáním nových předpisů souvisejících nejen s provozováním škol a školských zařízeních. S touto skutečností souvisí i nové povinností v oblasti ochrany veřejného zdraví.
V této hektické době může dojít k opomenutím, proto následuje částečný výčet povinnosti, na které může být státní zdravotní dozor zaměřen.

Zaměstnavatel a kategorizace prací.

Dle § 37 a § 43 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, má zaměstnavatel i osoba, která  podniká podle zvláštního právního předpisu a není zaměstnavatelem, povinnost předložit orgánu ochrany veřejného zdraví návrh na zařazení jednotlivých prací podle jejich rizikovosti pro zdraví do čtyř kategorií. Kategorie třetí a čtvrtá se označuje práci rizikovou.

Kritéria, faktory a limity pro zařazení prací do kategorií stanoví vyhláška MZ č.432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií (účinnost od 1.1.2004). Do kategorie se nezařazují práce prováděné na pracovištích staveb prozatímně užívaných ke zkušebnímu provozu, který nepřekročí jeden rok.

O zařazení prací do třetí nebo čtvrté kategorie (tedy rizika) rozhoduje příslušný orgán ochrany veřejného zdraví na návrh zaměstnavatele. Do druhé kategorie zařazuje zaměstnavatel. Ostatní práce na pracovištích zaměstnavatele, které nebyly takto zařazeny, se považují za práce kategorie první.

Zaměstnavatel v návrhu na zařazení prací do kategorie uvede:
a) označení práce,
b) název a umístění pracoviště, kde je daná práce vykonávána,
c) jednotlivé dílčí úkony, které jsou v rámci práce prováděny,
d) délku pracovní směny, u vícesměnného provozu režim střídaní směn,
e) postup stanovení celkové expozice rozhodujícím faktorům v charakteristické směně, a její výsledné hodnoty a zařazení jednotlivých faktorů do kategorie,
f) návrh kategorie, do které má být práce zařazena,
g) počet zaměstnanců vykonávajících danou práci, z toho žen,
h) opatření přijatá k ochraně zdraví zaměstnanců vykonávajících danou práci.

Zaměstnavatel je povinen v případě změny podmínek výkonu práce, která má vliv na její zařazení do kategorie třetí a čtvrté, bezodkladně předložit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví návrh s výše uvedenými náležitostmi.

Doporučení:
Změna právních subjektů přinesla  změny nejen organizační. Na internetových stránkách Krajských hygienických stanic se často nachází vzor tabulky a výčet podkladů k návrhu.

Oznámení o provozování stravovací služby.

Podle § 23 odst.4 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je s účinnosti od 1. 10. 2003 osoba , která hodlá provozovat stravovací službu povinna nejpozději v den jejího  zahájení písemně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví den zahájení činnosti, její předmět a rozsah a umístění provozoven, jakož i den ukončení provozu stravovací služby.

Právnická osoba v oznámení uvede obchodní firmu, sídlo a právní formu.

Fyzická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních právních předpisů uvede obchodní firmu a bydliště.

Tato povinnost se nevztahuje na osoby, které hodlají provozovat stravovací službu v jiných zařízeních stravovacích služeb s výjimkou stálých a sezónních stánků.

Stravovací službou se rozumí výroba, příprava nebo rozvoz pokrmů za účelem jejich podávání v rámci provozované hostinské činnosti, ve školní jídelně, menze, při stravování osob vykonávajících vojenskou činnou službu, fyzických osob ve vazbě a výkonu trestu, v rámci zdravotních a sociálních služeb včetně lázeňské péče, při stravování zaměstnanců, podávání občerstvení a při podávání pokrmů jako součástí ubytovacích služeb a služeb cestovního ruchu.

Doporučení
Na zaslání tohoto oznámení zapomněla část výdejen, školních bufetů, rekreačních středisek i zařízení, kde činnost skončila. Povinnost se vztahovala také na provozy, které zahájily činnost přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 274/2003 Sb., kterým se mění zákony na úseku ochrany veřejného zdraví, kterým byl novelizován zákon č. 258/2000 Sb.,ve znění pozdějších předpisů a to do 1. 4. 2004 (čl. II, bod 6) zákona 274/2003 Sb., kterým se mění zákony na úseku ochrany veřejného zdraví).

 

Ivana Lukašíková, KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Autor: Ivana Lukašíková
KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: RENATA

    Diskuse
    Paní Lukašíková článek jsem si pozorně přečetla. Děkuji. Jochová