
Na začátku roku 2025 se školy a školská zařízení potýkají s nejasnostmi v rozpočtech na mzdové prostředky pro nepedagogické zaměstnance. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR přidělilo prostředky na platy pedagogických pracovníků na celý rok, zatímco pro nepedagogické zaměstnance pouze na osm měsíců. Tento krok vyvolává otázky ohledně financování a plánování výdajů ve školních jídelnách i dalších součástech škol.
V tomto článku se podrobně podíváme na to, jakým způsobem byl rozpočet rozepsán. Za příspěvěk děkujeme Mgr. Pavlu Zemanovi a Ing. Radce Šlegrové, kteří se zabývají poradenskou činností v oblasti školského managementu.
Jak se vyznat v rozpočtu na rok 2025
Na začátku roku 2025 je pro školy a školská zařízení obtížné se orientovat v informacích o přiděleném rozpočtu na financování mzdových prostředků. Bohužel MŠMT ČR, ne zcela v souladu s platnou legislativou, rozepsalo rozpočet pro pedagogické pracovníky na celý rok 2025, ale pro nepedagogické zaměstnance jen na 8 měsíců – viz bod 2.2.3.
materiálu č.j. MSMT-635/2025-2.
2.2.3. Stanovení normativů pro nepedagogické zaměstnance ve školách
Do normativů pro nepedagogickou práci ve školách je promítnuto zvýšení průměrného platu o 5 %. Normativy pro nepedagogické zaměstnance jsou stanoveny tak, aby zohledňovaly navrhovaný převod odpovědnosti za financování nepedagogické práce ve školách a školských zařízeních zřizovaných krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na jejich zřizovatele, tj. na kraje a obce, od 1. září 2025. (pozn. red.: Přechod pod zřizovatele se posunul na leden 2026)
Přesto lze z dostupných informací OŠ KÚ o rozepsaném rozpočtu na r.2025 určit objem maximální měsíční částky na mzdové prostředky (včetně případných odměn).
OŠ KÚ rozepíše právnímu subjektu rozpočet v členění jednotlivých součástí ZŠ, MŠ, ŠD, jídelna, případně vývařovna nebo výdejna, pokud takové součásti ŠJ má. Součástí rozpisu rozpočtu jsou i údaje o normativním a skutečném počtu zaměstnanců. Tyto údaje jsou pouze orientační, protože podle směrnice čj.MSMT-12077/2024 pro rok 2025 není počet zaměstnanců závazným ukazatelem. Je pouze na zaměstnavateli, jaký počet zaměstnanců bude v roce 2025 mít.
Pokud je ŠJ samostatný právní subjekt, je situace jednodušší. Údaje o přiděleném objemu rozpočtu na platy zaměstnanců jsou určeny na 8 měsíců.
Příklad: OŠ KÚ přidělil ŠJ celkem na platy 1 276 000 Kč, měsíčně na platy včetně odměn (/8) 159 600 Kč, nárokové měsíční platy podle mzdové rozvahy 148 400 Kč po zohlednění zaručeného platu (včetně stávajících osobních příplatků), rezerva 0,3% – 500 Kč, na odměny měsíčně 10 700 Kč (na 8 měsíců předpoklad 85 600 Kč). Doporučujeme s ohledem na velmi specifickou úpravu zaručeného platu poskytovat případné odměny pro větší počet zaměstnanců ve výplatě za červenec.
Upřesnění na celý rok se provede až po přidělení rozpočtu mzdových prostředků na celý rok 2025.
Pokud je ŠJ součástí právního subjektu s více druhy škol a školských zařízení, musí se nejprve z rozpisu rozpočtu OŠ KÚ na platy v r.2025 určit objem prostředků na platy zvlášť pro pedagogické a zvlášť pro nepedagogické zaměstnance.
Např. OŠ KÚ Středočeského kraje takovou úpravu rozpisu rozpočtu na r.2025 provedl:

Objem prostředků na platy pedagogických pracovníků je určen na 12 měsíců, objem prostředků na platy nepedagogických zaměstnanců je určen na 8 měsíců.
OŠ KÚ: platy ped: 14 331 836 Kč, max. měsíčně (/12) 1 194 320 Kč,
platy ost.: 1 948 344 Kč, max. měsíčně (/8) 243 543 Kč
celkem max. měsíčně na platy 1 437 863 Kč
Celkem nárokové měsíční platy podle mzdové rozvahy 1 305 355 Kč po zohlednění zaručeného platu (včetně stávajících osobních příplatků), rezerva 0,3 % – 4 314 Kč, na odměny měsíčně 128 194 Kč (na 8 měsíců předpoklad 1 025 552 Kč).
Upřesnění na celý rok se provede až po přidělení rozpočtu mzdových prostředků na celý rok 2025. O rozdělení rozpočtu pro jednotlivé druhy škol a školských zařízení rozhoduje ředitel právního subjektu. Obecně je vhodné ze strany ředitele právního subjektu stanovit vedoucím zaměstnancům jednotlivých součástí (např. ZŠ, MŠ, ŠD, ŠJ, …) částky, ze kterých budou tito vedoucí zaměstnanci navrhovat řediteli odměny pro zaměstnance součásti, kterou řídí.
Foto v úvodu: www.freepik.com
Diskuze
Autor: Zdeňka Rohlíkoví
Dobrý den, tento výklad bych pochopila, ale bude opravdu doposlán zbytek peněz na mzdy? Podle výkladu, který byl poslán na školy se peníze opět vzaly jako celek i s pedagogy a nikdo neví zda zbytek bude doposlán. Pokud je jídelna samostatný právní subjekt, tak má vyhráno, ale mám dojem, že zbytek škol, které mají jídelnu pod sebou nebudou nikoho zajímat. Přeji hezký den
Autor: Radka Šlegrová
Dobrý den,
níže zasíláme informace z webových stránek MŠMT.
Příloha k č.j. MSMT-2260/2025-1
Financování regionálního školství územních samosprávných celků v roce 2025 – informace pro školy a školská zařízení
Kapitola 3. Financování nepedagogické práce a ONIV od září 2025
3.4. Co se stane, když pozměňovací návrh nebude schválen
I na tuto možnost je v rozpisu rozpočtu pro RgŠ ÚSC pamatováno.
Pokud nebude včas ukončen legislativní proces a navržená změna nebude účinná od 1. září 2025 MŠMT je
připraveno zvýšit rezervu přímých výdajů krajským úřadům, které následně tyto prostředky přidělí školám
a školským zařízením na financování nepedagogické práce. Předpokladem tohoto kroku je odpovídající
zvýšení výdajů kapitoly MŠMT.
V současné době je v Poslanecké sněmovně projednávána novela ŠZ obsahující i pozměňovací návrh k převodu financování nepedagogických pracovníků a ONIV na zřizovatele. Proces sledujeme a případně doplníme další informace.
Radka Šlegrová
Autor: Marie Kobourková
Pokud je jídelna pod školou jsou na tom vždycky hůř. U nás to tak bylo, osobní žádné a odměny pár korun, jednou do roka. Ty rozděloval ředitel podle toho, kdo mu byl jak nakloněn, ne podle toho, jak kdo pracoval. Což on ,ani nemohl de fakto vědět, jelikož v kuchyni nebyl. A nic s tím nezmůžete.