Nezdá se vám, že ve školním stravování se až příliš často říká „nejde to“? Nejde nakoupit některé potraviny, uvařit určitá jídla, vydat knihu receptur, získat konvektomat nebo finance na mzdy, nedá se vyjít s ředitelem nebo s podřízenou.
Připomněl jsem si tato slova na začátku parného léta na jednom pohřbu. Stáli jsme nad rakví muže, který se narodil za císaře pána, prošel peklem nacistických koncentráků, komunistických věznic i estébáckého špiclování, a až na sklonku života se dožil svobody, o kterou celý život usiloval. Smuteční řečníci připomínali zejména jeho bytostný životní optimismus, odvahu, s jakou překonával překážky, a to, že neznal slova „nejde to“. Vždy dokázal najít řešení.
A jak jsem byl myšlenkami ještě ponořený v práci, z níž jsem na pohřeb přijel, začal jsem hned přemýšlet o příkladech těch jídelen, které tato slova tak neznají. Nebo je znají, ale chtěly dokázat, že ta slova nejsou pravdivá.
Ovocný talířek
V jedné školce chtěli zvýšit spotřebu ovoce. Inspirovali se myšlenkou ovocného talířku, který je ve třídě, leží na něm nakrájené kousky několika druhů ovoce a děti si mohou vzít, kdykoli mají chuť. Nejde to, řekla kuchařka, ovoce tam nemůže být nakrájené celé dopoledne. Budeš ho krájet průběžně. Nejde to, oponovala kuchařka, nemůžu vařit a současně sledovat, jak je talíř prázdný, a už vůbec ne vykrajovat další jablka. Ovoce jen umyješ a vykrajovat ho bude učitelka. Nejde to, odvětila učitelka, mám svou práci, své úkoly a nemám ani stůl a nádobí na tuto práci. Stůl a nádobí ti dáme, je to jen chvilka a při dobré vůli bys to zvládla. Nejde to, protože nemám nervy na to, abych se dohadovala s hygieniky. Talířek přikryješ přikrytý poklopem a aspoň budeš mít příležitost vysvětlit dětem, jak se mají chovat v blízkosti jídla. Nakonec to šlo, děti si pochutnávají na ovoci a hygienici nic nenamítají.
Dietní stravování
Mezi strávníky jídelny se objevil chlapec vyžadující dietu. Rodiče přišli s prosbou, jestli by mu kuchařka nemohla připravovat speciální jídlo. Nejde to, znělo všude, nemáme potraviny, neumíme tuto dietu připravovat. Kuchařce našli vhodné školení, rodiče navrhli, že by jídlo nosili téměř hotové, a kuchařka by jen dodělala potřebné a vše by ohřála. Nejde to, nemáme tu porci kde ohřát. Spousta překonaných překážek a zůstat stát před cílem? V jídelně se nakonec domluvili, že mikrovlnku pořídí sami rodiče, ti ji při představě, že jejich dítě dostane potřebný oběd, rádi koupili.
Čerstvé pečivo
V mateřské škole ve velmi malé obci, v kopcích, kde není ani obchod a kam dodavatelé neradi jezdí, přišli rodiče za ředitelkou, proč děti musí ráno snídat staré pečivo. Ředitelka jim vysvětlila, že ráno není kde pečivo koupit a pekař do školky zajíždí až v průběhu dne. Rodiče si však stěžovali znovu a znovu a ředitelka, pro niž byl odchod každého žáka velmi citelný, vymyslela následující řešení. Do školky dovážela syna každé ráno maminka z vedlejší obce, která vede malý obchod. Ředitelka se s ní domluvila, že se synem dopraví i pár čerstvých rohlíků. Dovoz se časem rozšířil i na další potraviny, které ve školce potřebovali k přípravě pokrmů. Školka tak měla ráno čerstvé pečivo a maminka získala malou, ale pravidelnou tržbu navíc.
Podobného druhu je i případ z jiné školky, kde pečivo nakupovali v místním obchodě. Když ale potřebovali čerstvé pečivo na ranní svačinu, museli počkat na půlosmou, až obchod otevře. Slovo dalo slovo a po dohodě školky a obchodu mohla kuchařka zajít pro pečivo do obchodu před otevírací dobou a vše nakoupit. Pro malé vesnické prodejny je prostě každý pravidelný (i malý) nákup dobrý.
Mzda kuchaře
Do velké školní kuchyně přišel nový mladý kuchař. Rychle se zapracoval a brzy se stal hlavním kuchařem. Byl zapálený pro svou práci, zkoušel nové postupy a jídla. Jídelna se díky němu stala v městě pověstnou, dokázala realizovat mimořádné akce a město se s ní rádo chlubilo. Bylo ale jasné, že kvůli nízkému platu šéfkuchař v kuchyni dlouho nevydrží. Je možné mu zvýšit plat? Nejde to, jsou přece nějaké tabulky, znělo odevšad. Podařilo se přesvědčit vedení města, že je třeba takového pracovníka udržet, a město samo mu začalo finančně přispívat, aby dostal odpovídající plat.
Přefakturace mléka
V obci byly dvě jídelny. Do obou vozila mlékárna pravidelně malé množství mléka. Bylo velmi nepříjemné, když mlékárna z důvodu malých odběrů dodávky vypověděla. Obě jídelny však našly řešení: mléko začala nakupovat jedna jídelna a část od ní druhá odebrala. Záleželo pouze na dohodě mezi ředitelkami o přefakturování zboží, ale i to se podařilo zvládnout. Ne všude je však takové řešení samozřejmostí.
Příspěvek dodavatele
V kuchyni základní školy potřebovali nějaké drobné vybavení. Nejde to, nejsou peníze, řekl ředitel školy, zkuste to na obci. Nejde to, namítl starosta, škola má vlastní rozpočet, musí to hradit ze svého. Ředitel navrhl poprosit o sponzorské dary rodiče. Nejde, sami nemáme, je tady nezaměstnanost. Vedoucí našla odvahu oslovit zástupce dodavatelských firem. Přestaňte mi vozit ty drobné dárky a všelijaké hlouposti a místo toho nám dejte sponzorský dar, z kterého vybavení nakoupíme. Stalo se a za pár měsíců dostala jídelna nové vybavení.
Na dvě jídla musí být kuchyň vybavená
Rodiče i zřizovatel měli zájem o to, aby školní jídelna vařila dvě jídla na výběr. Vedoucí se marně bránila, že jídelna na to není stavebně a technologicky připravená, musela s přípravou dvou jídel začít. Bylo nutné vyřešit spoustu potíží. Ráno začínali vařit dříve než obvykle, vše muselo být pečlivě naplánováno tak, aby jednotlivé úkony na sebe navazovaly. Co bylo uvařeno v předstihu, uchovávalo se v konvektomatu při správných teplotách, něco se na výdej muselo ohřívat i na sporácích. Vše se však postupně podařilo vyřešit. Tento příběh měl ale na rozdíl od předchozích po čase ještě dohru. Velký údiv vyvolaly faktury za plyn a elektřinu. Spotřeba energií v jídelně narostla tak, že zřizovatel nakonec sám doporučil, aby kuchyň přestala druhé jídlo připravovat.
Uvedené příklady svědčí o vynalézavosti a mimořádné obětavosti personálu některých jídelen. Možná je takových ale mnohem více. Pošlete nám do redakce příklad z vaší jídelny, jak jste se originálně dokázali vypořádat s neobvyklou nebo zapeklitou situací? Budeme rádi, když se nám pochlubíte.
Je určitě mnoho dalších problémů, o jejichž řešení by školní jídelny velmi stály. Jak dosáhnout toho, aby kuchařky dostaly zaplaceno za závodní stravování? Jak dostat pracovní oděvy v rozsahu, na který má pracovník nárok? Jak přesvědčit ředitele, aby spravedlivěji rozdělovali odměny? Jak vyřešit práci kuchařek prázdninách, aby nebyly nuceny vybírat neplacené volno?
Možná jste objevili, jak na to. Napište nám, prosím.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze