Součástí podzimních Krajských konferencí budou i dva body programu, které se budou zabývat stanovením platů ve školní jídelně. Přednášející bude Mgr. Alena Strosserová, metodička školních jídelen z Prahy 3.
Její první přednáška se bude týkat přijímání nových pracovníků školní jídelny: jaké náležitosti má mít pracovní smlouva, jak správně zařadit pracovníky do platové třídy a podle čeho určit platový stupeň, jakou roli přitom hraje kvalifikace a praxe. V odpoledním školení pak podrobně rozebere, jak může vedoucí jídelny vytvořit funkční personální obsazení kuchyně a jaké má při tom finanční a jiné možnosti.
V následujícím rozhovoru Alena Strosserová popisuje, k čemu jsou tyto znalosti pro vedoucí jídelny užitečné.
Přijímání nových pracovníků a stanovování platů
Dělají se při přijímání pracovníků formální nebo administrativní chyby?
Přijímání pracovníků v dnešní době je složitá věc. Nejvíce chyb se dělá při špatném odhadu počtu pracovníků na konkrétní pozice v kuchyni i v jejich zařazení. K zařazení musíme znát požadavky na profesi, a podle toho vyhledávat pracovníky.
Součástí přednášky o přijímání nových pracovníků bude i základní orientace ve stanovení platů. Jsou takové znalosti pro vedoucí jídelny důležité?
Stanovit plat pro nového pracovníka je základ při jeho přijímání. Výše platu je jeden z hlavních bodů, na který se každý zájemce bude ptát. Nových pracovníků na pozice ve školní jídelně není mnoho a platy nejsou nijak závratné. Je proto dobré znát možnosti a kombinace, kde by se mohl vymyslet plat alespoň o málo atraktivnější. Situace při hledání a přijímání nových pracovníků bude stále složitější, proto se každá nová dovednost v této oblasti může hodit.
Jenže pak přijde ředitel, požadavky vedoucí shodí pod stůl a plat určí sám. K čemu pak je, že vedoucí ví, jak se správně stanovuje plat?
Je vždy velkou výhodou, když pracovník, žádající o vyšší plat, má argumenty, o které se může opřít. Pokud vedoucí jídelny sebere odvahu a půjde si k řediteli říci o zvýšení platu, pravděpodobně uslyší otázky typu – a proč, proč právě teď, co se změnilo, že ti na tom základě mám přidat? V tu chvíli je dobré být připraven – dělám tuhle práci, a ta je podle katalogu zařazena ve vyšší třídě, než mám já, moje praxe z jiného pracoviště byla na stejném základě, tak by mi měla být započítána do odpracovaných let a měl by se mi změnit platový stupeň. Nebo: pane řediteli, jestli chcete, abychom sehnali kvalitní pomocnou sílu, musíme ji zařadit do správné platové třídy i stupně. Kdyby se nám takové postupy v průběhu obou mých vystoupení povedlo najít, budu velmi ráda.
Jak vypočítat platové nároky z krajských normativů
Na odpoledním školení bude téma platů rozebráno velmi podrobně. V jedné části se účastnice naučí, jak z krajských normativů vypočítat platové nároky. O takových věcech se ví dost málo.
Vedoucí školní jídelny ale je střední manažer a vede větší či menší kolektiv. Proto by měla znát všechny možnosti, jak svůj tým personálně zabezpečit. K tomu určitě patří umět si spočítat z krajského normativu, kolik pracovníků má na kuchyni mít. Zjistit si, kolik zhruba peněz podle normativu na kuchyň bude přiděleno. Pak se lépe určuje, kolik fyzických osob má být v kuchyni, jak velké mají mít úvazky. Jak profesím přidělit platové třídy podle toho, jakou práci vykonávají. Také jaký platový stupeň jim přísluší podle délky praxe nebo jestli po tomto rozdělení zůstanou v přiděleném balíku ještě peníze na osobní ohodnocení a odměny. Pokud se nepotkají finance a správné zařazení pracovníků, musí vedoucí hledat argumenty, kterými přesvědčí ředitele školy, a ten pak dále zřizovatele, že je příděl peněz špatně nastavený vzhledem k funkcím a pracovnímu zařazení osob v kuchyni. Jen s pomocí pádných argumentů má vedoucí šanci něco změnit. A toto bych chtěla na školení předvést.
Nejčastější chyby při stanovování platů
Školení bude platy rozebírat opravdu do hloubky: kvalifikace, praxe, platové stupně, třídy… V čem se v této oblasti v praxi nejvíce dělají chyby?
Nejvíce chyb se asi dělá v práci s katalogem prací, že vedoucí nebo ředitel neumí najít tu činnost, kterou pracovník vykonává, a podle toho mu správně přidělit platovou třídu. Také se často práce podceňují a pracovníci se tak zbytečně zařazují do nižších tříd, než odpovídá skutečnosti. To má za následek nižší platy a s tím jde ruku v ruce i nižší zájem lidí o práci v kuchyni. Podobné chyby bych na školení ráda rozebrala a ukázala řešení, která by vedoucím pomohla.
Závěr školení slibuje diskusi, v níž budou prezentovány různé konkrétní pracovní funkce v ŠJ a jejich platové zařazení v souladu s normativem. Když tam účastnice donesou vlastní příklady a dotazy, nebude to vadit?
Myslím, že v průběhu tohoto školení bude dostatečný prostor pro praktické ukázky personálního složení kuchyně. A je vždycky mnohem zajímavější ukázka z praxe, než pouhá teorie. Na konkrétním příkladu se dá nejlépe demonstrovat, jestli je situace v pořádku, nebo se najde řešení, kde by se dalo zařazení vylepšit. Otázky z praxe určitě uvítám, protože skutečné příběhy oživí suchý výklad.
Považujete za důležité znát pravidla pro správné stanovení platů? Zaujaly vás tyto informace a chtěli byste se uvedených vystoupení zúčastnit. Přihlaste se prosím na nejbližší Krajskou konferenci.
Podrobnosti o Krajské konferenci hromadného stravování.
Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze