Přeskočit na obsah

Přečetli jsme za vás 2006/1

V novém cyklu článků nazvaném „Přečetli jsme za vás“ vás budeme seznamovat s myšlenkami a názory, které nás zaujaly v jiných médiích a o které bychom se s vámi rádi podělili.

Autor: Redakce

Vzdělávání zaměstnanců ve stravování
V časopisu FOOD SERVICE 10/2005 nás zaujal článek s názvem Znovuobjevování arabské tradice – Hotelnictví v Dubaji. Výkonný šéfkuchař zde upozorňuje na nutnost trvalého vzdělávání a školení zaměstnanců restaurací. Říká: „Nicméně trvalé školení je nezbytné. Nejméně osm hodin měsíčně je povinných pro všechny zaměstnance – s patřičnými tresty pro ty, kdo se těchto akcí nezúčastní.“

Myslete i na provoz
Dále jsme přečetli ve stejném časopisu článek týkající se myček a mycích strojů s názvem Inteligentní mytí. Ředitel pro prodej a marketing zde glosuje a zdůrazňuje nutnost kalkulovat nejen cenu stroje, ale zejména náklady na provoz: „ Mnohem větší roli při porovnávání rozdílů v cenách strojů mezi jednotlivými výrobci by měla hrát kalkulace budoucích úspor, např. cena a spotřeba mycích a oplachových prostředků, nutná zařízení na úpravu vody. V případě, že chcete šetřit své finance , musíte na budoucí spotřebu brát ohled.“

Další, který myslí na vzdělávání
V časopisu Gastronomický obzor 3/2005 se nám líbil článek Jsme plni elánu a odhodlání, kde generální ředitel OREA HOTELS Zdeněk Šafařík vypráví o soutěži gastronomů, o řetězci hotelů OREA, o certifikátu ISO ČSN, který nedávno získali, o gastronomii, hotelnictví a úrovně řízení hotelu říká: „Kvalita práce, gastronomie a vůbec všechny služby, které poskytujeme, jsou základním a existenčním problémem. Tomu odpovídá i pozornost, kterou mu věnujeme. Od standardizace kvality, přes kontrolní činnost až po systematizovaný program tréninků a vzdělávání zaměstnanců všech pracovních pozic.“

Depardieu kuchařem
V tomtéž časopisu byl zajímavý i rozhovor s francouzským hercem Gérardem Depardieu, který v karlovarském Grandhotelu Pupp natáčel film, ve němž hraje šéfkuchaře. O své roli říká: „Úlohu kuchaře hraju rád. Vždyť kvůli jídlu bych udělal snad všechno na světě, ale herectví bych své všežravosti neobětoval.“ Mimochodem Gérard Depardieu je majitelem nejlepších vinných sklípků a vinice ve Francii. Víno dodává do vlastních restaurací.

Zdravý rozum a hygiena
Z časopisu FOOD SERVICE 11/2005 jsme vybrali rozhovor s Ing. Hanou Svobodovou, hygieničkou nemocničního provozu Motol v Praze a poradkyní v problematice hygieny v gastronomii a HACCP. V rozhovoru odpovídala na otázky týkající se hygieny provozů, kritických bodů, udržování teploty pokrmů, aj. Na otázku zda „Mohou podle Vašeho názoru výrobci více ovlivnit splňování hygienických norem v praxi?“ odpověděla „Na tuto otázku je jednoznačná odpověď, všechno jde, když se chce. Myslím si, že nejde tak o to splnit vše na 100 %, důležité je chtít a mít dobrou vůli respektovat určitá pravidla a při uplatňování pravidel v praxi používat zdravý rozum.“
Další určitě zajímavá otázka se týkala používání určitých materiálů v kuchyni. Její odpověď: „Požadavky na materiály, které přicházejí do přímého styku s potravinami a pokrmy, určuje vyhláška MZ č. 38/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Zde je použití dřeva jako materiálu k výrobě výrobků určených pro styk s potravinami a pokrmy povoleno. Co je důležité respektovat – dřevěné výrobky (např. prkénka a vály) nesmí být poškozeny, např. popraskané atd. Stejná odpověď je na použití výrobků z litiny.
Co se týká dřeva, to má v kuchyni svůj význam, těsto daleko lépe připravíte na dřevěné ploše než na ploše z nerezu. Ještě dodám, že ani hliníkové nádobí či příbory nejsou naprosté tabu, mají však určité vymezené kritéria, kdy se mohou používat.“

Chuť nestála za řeč
Velmi hezký byl i další článek z téhož časopisu s názvem Pár postřehů z Moskvy, ve kterém autoři popisují své postřehy z návštěvy Moskvy, kde navštívili honosně vypadající exkluzivní restauraci. Večeři – typické gruzínské jídlo (na malé kousky nakrájené vařené skopové maso zamíchané s vejci, trochu osolené a opepřené) a pití (nejlepší víno, jaké v restauraci měli) zhodnotili: „Chuť za řeč nestála! Jídlo bylo bez chuti a víno kalné a kyselé až hrůza!“
Navštívili i stánek na tržišti, o kterém se vyjádřili: „Skvělý chuťový zážitek nám připravili na tržišti Gorbuški dva mládenci z Dušanbe, kteří v restauraci „na stojáka“ dělali výborné vepřové šašliky. Není nám známo, jak docílili nevídané jemnosti a křehkosti masa. Šašliky podávali s rajskou pastou a koprem – rozhodně dobrý nápad.“
Svá zjištění nakonec okomentovali slovy: „My se tam přesvědčili, jak ošidné je dát na vnější exkluzivitu restaurace.“

Demonstrační kuchyně
V dalším článku bychom Vám chtěli představit novou demonstrační kuchyni. Rostoucí nároky zákazníků přiměly společnost KOVOSLUŽBA OTS, a. s. vybudovat novou demonstrační kuchyni, ve které si zákazníci mohou sami vyzkoušet nové moderní technologie. Pokud máte zájem, můžete si do této firmy zavolat i vy a objednat si předvedení moderních zařízení, při kterých si sami vyzkoušíte použití a získáte cenné rady od odborníků v moderní gastronomii.

Autor: Redakce

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se