Přeskočit na obsah

Salima 2004 – Jaké to bylo?

Navštívili jsme největší potravinářský veletrh ve střední a východní Evropě. Jaký byl? Stálo za to se na něj vydat? Přinesl něco nového a podnětného i pro školní jídelny? To vše a ještě mnohem více se dozvíte z naší reportáže.

Autor: Monika Pečková


Salima Velká

I přes avizovanou rozlohu výstavní plochy 30 000 m2 a přestože předpokládáte asi 1 000 vystavovatelů, první dojem ze vstupu na Brněnské výstaviště je ohromující. Takový mumraj a humbuk jen tak neuvidíte. Všude kolem vás se něco děje, pobíhají desítky lidí, tlačíte se, do uší vám zní rytmická hudba, barmani okolo míchají mistrovské ochutnávkové drinky, cítíte směsici nejrůznějších vůní a do toho všeho se snažíte udržet si přehled o výstavních stáncích okolo.
Inu není divu, Salima byla letos opravdu úspěšná – navštívilo ji za pouhé 4 dny přes 50 000 návštěvníků. Mnohé z nich si člověk nadlouho zapamatuje jako „pána, co mi vrazil loket přímo do obličeje“ nebo „slečnu, co má ale opravdu ostré podpatky“.
Salima zabrala 10  pavilonů brněnského Výstaviště, z nichž byl každý jinak tématicky zaměřen. Takže součástí expozice byla nejen Salima – 24. mezinárodní potravinářský veletrh, ale i MBK- 2. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství, Vinex – 11. mezinárodní vinařský veletrh, ProBiz- fórum dodavatelů rychloobrátkového zboží a INTECO – 21. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování. A každý z těchto veletrhů byl něčím přitažlivý.
Kromě toho probíhala také soutěž o krále výčepních České republiky a předávalo se ocenění KlasA a Zlatá Salima. Návštěvníci se mohli zúčastnit i Semináře o jakosti potravin a potravinových surovin, o ochranné stravě, o informačním systému pro kontrolu potravin v praxi a mnoha dalších akcí.
Vyznat se v pavilonech nebylo složité, navíc se daly jednoduše odlišit podle vůně uvnitř.

Salima Obchodní

Salima byla velkou výzvou a skvěle načasovanou příležitostí pro české firmy těsně před vstupem do EU. Dostaly šanci poznat konkurenci, zorientovat se v evropských trendech oboru, pochlubit se svými výrobky a to nejdůležitější – navázat obchodní kontakty. O tom vlastně celý veletrh byl. A jaksepatří.
Vyměňovaly se vizitky, vedla se hektická jednání, rozdávaly propagační materiály, krásné hostesky měly plné ruce práce s ochutnávkami a vařením kávy pro potenciální obchodní partnery… A do toho se mísil koktejl několika jazyků, protože asi 40 procent vystavovatelů bylo ze zahraničí, přibližně ze 40 zemí světa. 
Oficiální reprezentační účast zde měla Kanada, Valonsko, Belgie, Malajsie a Sicílie. Právě jejich stánky byly vítaným odpočinkem plným exotických produktů.
Salima se tak dostala mezi prestižní evropské potravinářské veletrhy.

Salima plná dobrot

Veletrh byl ideální šancí pro vystavovatele, aby návštěvníkům představili své novinky. Třeba jen v kategorii mléčných výrobků mohli návštěvníci ohodnotit zbrusu nový dezert Kavalír na tvarohové bázi od Olmy Olomouc, nejrozmanitější druhy školních mlék od Tatramléka Hlinsko, Zámecký sýr – balíček 150 g od Mlékárny Jaroměřice a nová balení sýrů od firmy Moravia Lacto po 2,5 kg bločcích, nejrůznější termixy, jogurty apod.
Odborné hodnocení všech výrobků měla pak na starosti profesionální porota, jež vybírala z 83 výrobků 15 nositelů ocenění Zlatá Salima 2004. Překvapivě dosáhly z mléčných výrobků na Zlatou Salimu jen Bánovecké korbáčiky, zatímco z masných uspělo hned několik produktů. Tři Zlaté Salimy získal Masný průmysl Krásno, s.r.o. za „valašskou klobásu“, úspěšná byla také Vysočina a.s., Hodice a ZŘUD – Masokombinát a.s.
Stojí za zmínku, že skoro všechny ty dobroty bylo možné ochutnat a udělat si vlastní názor. Tedy že všechny ty věci jsou moc dobré.

Co všechno bylo na Salimě

Zkrátka všechno, na co si jen vzpomenete. Od všech možných potravinářských výrobků (mléčných, masných, asi sta druhů pečiva – mimochodem nádherně voňavého a křupavého, instantní přísady, vína, piva, nápoje pro děti s nejrozmanitějším ovocem atd.atd.) přes oblečení pro kuchařky, nejnovější trouby a grily, až po čistící prostředky, dávkovače zmrzliny, či zařízení pro školní jídelny na objednávání obědů pomocí čipových karet.

Salima a služby pro jídelny

Pokud byste se vypravili na Salimu zmapovat trh, dozvědět se kdo, co a za kolik, byl by to šťastný nápad.
Je pravda, že takto na jednom místě, se skvělou příležitostí ke srovnávání, s ochotnými obchodními zástupci a nějakou tou prezentační ochutnávkou v ruce se ten správný dodavatel pro vaši jídelnu vybírá velmi příjemně.
Asi nejlepší je však poslechnout si postupně nabídky, vzít všechny materiály, které uvidíte, vyměnit vizitky a celou tu hromadu věcí si projít v klidu své kanceláře.
Pokusili jsme se provést malou anketu a vyzvědět na výrobcích, zda by v případě zájmu byli ochotni dodávat do školních jídelen i v případě e-mailové objednávky. Dostalo se nám skoro ve všech případech kladné odpovědi, což ovšem ukazuje na veletržní atmosféru. Každý vám slíbí, co vám na očích uvidí, prostě jedno z pravidel veletržního seznamování.
Ptali jsme se také na hygienické normy. Většina dodavatelů splňuje HACCP a normu ISO. Není divu, Evropská unie klepe na dveře. Ovšem s poradenským servisem pro jídelny ohledně HACCP to bylo poněkud horší.  Jen málo firem bylo ochotno se tímto problémem při dodávkách do jídelen zabývat. Z tohoto hlediska byl veletrh trochu zklamáním.

Celkový dojem ze Salimy

Je velmi těžké shrnout tu velkou spoustu vjemů, které se na návštěvníka Salimy hrnou.
Určitě je cennou radou, abyste si udělali na veletrh dostatek času.  Pak pro vás bude skutečným přínosem.
Potravinářský veletrh je skutečně zážitek a navíc, osobní kontakt s dodavateli je k nezaplacení. A kde jinde se vám podaří potkat tolik dodavatelů na jednom místě?
Mimochodem, další Salima se koná 7.-10.3.2006.

Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Autor: Monika Pečková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se