Přeskočit na obsah

Učíme děti jíst ryby a zeleninu

Velmi zajímavý projekt na podporu spotřeby ryb a zeleniny ve školních jídelnách, zdůrazňující rovněž kvalitní pitný režim, realizovali na podzim 2014 v Prešovském kraji na Slovensku. Českému stravování může sloužit jako následováníhodný příklad. V čem?

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Scéna slovenského školního stravování je v porovnání s tou českou méně pestrá, chudší na různé akce pořádané jídelnami a celkově méně zajímavější. Celý systém je svázán přísnými pravidly, která omezují aktivitu jídelen, a oproti českému velmi málo komunikuje s veřejností, která se tak o dění ve školním stravování dozvídá velmi málo. Přece se ale ve slovenském školním stravování v poslední době objevilo něco zajímavého. Velmi aktivní školský odbor Okresního úřadu v Prešově připravil projekt Ryby, zelenina a pitný režim, kterým chtěl podpořit spotřebu těchto skupin potravin.

Příprava projektu Ryby, zelenina a pitný režim

Vše začalo na jaře 2014, kdy školský odbor uspořádal pro vedoucí jídelen porady, na kterých osvětloval význam těchto potravin ve výživě dětí. Součástí porad byly i stánky firem, které ryby do jídelen dodávají, a ochutnávky rybích pokrmů. Vedoucí jídelen se mohly přímo u dodavatelů informovat na nabízený sortiment ryb, podmínky jejich dodávek, poradit se, jakou gastronomickou úpravu při přípravě ryb zvolit, a rybí jídla ochutnat. Závěry z těchto porad byly písemně zpracovány a rozeslány do všech jídelen Prešovského kraje.

Součástí projektu byla i osvětová činnost

K praktické realizaci projektu, která byla stanovena na říjen 2014 a která měla podpořit oslavy Světového dne výživy, se přihlásilo několik desítek jídelen. Měly nejen zařadit zvýrazněné potraviny do jídelníčku ve větším rozsahu, ale také osvětově a výchovně působit na strávníky. V přednáškách, ve školním rozhlase, na nástěnkách měly seznámit strávníky s tím, jaký význam mají ryby v jídelním lístku. Prezentace ryb a jejich významu pro výživu se někdy ujali i učitelé, jako např. v Základní škole Bajkalská v Prešově, kde připravili velké tematické nástěnky nebo v Čirči, kde se ryby dostaly do hodiny kreslení

Mnohé jídelny (například v Jarovnicích) uspořádaly i výstavky a ochutnávky jídel z ryb. Rodiče byli vyzýváni k přípravě rybích jídel a dostávali i potřebné receptury.

Podpora jídel z ryb

Spotřeba ryb je na Slovensku velmi nízká, upozorňují na to i oficiální státní dokumenty, některé vedoucí školních jídelen považují stav spotřeby ryb dětmi za alarmující. V průzkumech a anketách týkajících se obliby rybích jídel mezi dětmi se často objevují názory jako: „Nemám rád ryby, takže ani rybí filé s bramborovou kaší mně nechutná,“ nebo „Nejím kapra ani na Vánoce, ryby mně nechutnají a ve škole je nejím“. Tomu odpovídá i frekvence rybích jídel v jídelníčcích, školní jídelny je prostě nabízejí méně často než v ČR.

Jídelny, zapojené do projektu Prešovského kraje, měly rybí jídla zařadit na jídelníček tak, jak jim přikazuje oficiální dokument ministerstva školství „Zásady pro sestavování jídelních lístků,“ tedy každý týden. Projekt tak poskytl kuchařkám i příležitost k tomu, aby vyzkoušely nové a dosud nepoužité receptury z oficiálního souboru schválených receptur.

Co jídelny nabídly strávníkům

Jídelní lístek v Jarovnicích nabídl v říjnu slovenským strávníkům tato obědová menu:

• Polévka z rybího filé, vepřové plátky na hořčici, brambory, salát z čínského zelí s mexickou zeleninou, jablko a voda se sirupem
• Zeleninová polévka s brambory, paprikáš z rybího masa, turbánky, mandarinka, nápoj Tykvík
• Polévka z fazolových lusků, rizoto s krabím masem, zeleninou a sýrem, salát ze sterilované červené řepy, ovocná šťáva

Žáci v Humenném mohli ochutnat následující jídla:

• Rybí maso v rajčatovém obalu, bramborová kaše
• Guláš z rybího masa, brambory
• Paela s rybím masem
• Hoki v těstíčku, bramborová kaše

Pozoruhodný přístup v Čirči

V Čirči rozdělili říjen do tematických týdnů: V prvním týdnu žáci kreslili obrázky s rybami a seznamovali se s vlivem ryb na lidský organismus. V dalším týdnu děti připravovaly výstavky z  podzimních plodů, zeleniny a ovoce a vyslechly si přednášku vedoucí ŠJ. Tématem třetího týdne byl pitný režim, kuchařky připravily pro děti na chodbě ZŠ a v jídelně MŠ ochutnávku nápojů: ovocné a bylinkové čaje, ovocné šťávy a pitnou vodu. Děti se také zúčastnily přednášky o nápojích, vodě a jejích účincích na lidský organismus. Poslední týden nazvali Kuchař v akci. Pozvali kuchaře Michala Šenitko z košického klubu kuchařů, který připravil oběd z ryb a který strávníky také obsloužil. V tělocvičně školy byla kuchařkami připravena ochutnávka pomazánek, ovoce a nápojů.

Pijme zdravě

Kvalitní pitný režim se prolínal všemi týdny realizace projektu v mnoha jídelnách. Děti byly poučeny o vlivu vody na lidský organismus, do jídelníčků byly zařazovány nejen obvyklé vody se sirupem, ale také jiné typy nápojů, zejména ty bez konzervačních látek a bez cukru. Často to byly ovocné šťávy, které jídelny dostávají v rámci programu Ovoce do škol, rovněž různé typy čajů, zelené, ovocné a také minerální vody.

Na prešovském projektu je pro české školní jídelny více zajímavých věcí. Předně aktivita centra – odboru školství, jeho pokus usnadnit kontakt mezi jídelnami a dodavateli ryb. Dále informační podpora jídelen – zajištění informací a materiálů ke spotřebě ryb. Zřejmě pod tlakem školského odboru se do projektu zapojily i celé školy, nejen jídelny. Důležitá byla samozřejmě obětavost jídelen, za zmínku určitě stojí i přednášková činnost vedoucích.

Protože v mnoha jídelnách po skončení projektu ryby z jídelních lístků zmizely, bude zajímavé sledovat, zda projekt alespoň trochu pohnul se stravovacími návyky dětí.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: jana H

    rybí inspirace
    úžasně inspirativní ,velmi se mi líbí to zapojení dětí do projektu výtvarnými pracemi i pozváním kuchaře.Nechám se určitě inspirovat.Děkuji