Přeskočit na obsah

Ukázky provozních řádů (1)

Často se nás ptáte na vzory a ukázky různých provozních, úklidových, sanitačních plánů. Z jedné ŠJ jsme získali ukázky těchto provozních dokumentů. Přinášíme vám je ve 3 dílech: dnes to bude úklidový plán a pravidla pro výdej stravy do jídlonosičů.

Autor: Redakce

Často se nás ptáte na vzory a ukázky různých provozních, úklidových, sanitačních plánů apod. Závazné ukázky vám bohužel  nemůžeme poskytnout, protože žádné takové neexistují. Díky laskavosti jedné paní vedoucí (která však nechce být jmenována) jsme získali tyto provozní dokumenty z její školní jídelny. Takové v jejich jídelně používají, berte je, prosím, takové, jaké jsou. Svůj souhlas či výhrady můžete vyjádřit v diskusi pod článkem.

Úklidový plán

Běžný úklid – denně i několikrát

– podlahy – rošty – desinfekce, rohože – vyklepat – opatřit vlhkým hadrem s desinfekcí!!!
– umyvadla, obklady, výlevky, kliky
– odpadky – průběžně likvidace – vždy po směně, desinfekce nádob na TDKO a BIO
– stroje a strojní zařízení, váhy, přepravní vozíky
– pracovní plochy a pracovní náčiní, prkénka – desinfekce (stoly) 2 % roztok soda
– výměna OOPP – dle potřeby – vždy před výdejem stravy!!!
– desinfekce WC – výměna vody v sanitační nádobě
– doplnit – zásobníky, tekutého mýdla, toaletního papíru, zásobníky ručníků

úklid dle sanitačních řádů!!! – kontrola pracoviště – odpovídá hlavní kuchařka

chodba, sklady, WC, denní místnost, šatna, sprcha, přípravna masa, chladírna
přípravna zeleniny, přípravna vajec, varna

SANITAČNÍ DNY – ST a ČT

1x týdně
– zásuvky
– chladicí skříně – desinfekce CP včetně (osobní lednice, šatna + konvice)
– regály – police – dřevěné rošty – desinfekce
– výtahy na pavilónech – desinfekce
– dveře, kliky, vypínače, nábytek, obklady, topná tělesa – desinfekce
– zrcadla – vyleštit
– pomůcky na čištění ( hadry, kartáče) desinfikovat ponořením na 1 hod. do 5 % roztoku chloraminu

1x za 14 dní
– mrazící skříně – desinfekce CP

1x za čtvrtletí
– osvětlení – mytí s následnou desinfekcí
– okna, sítě – mytí s následnou desinfekcí
– digestoř, filtry – mytí s následnou desinfekcí
– hasící přístroje
– úklid před hospodářským pavilónem, kolem kontejnerů

Malování – 1x za 2 roky, nátěry – dle potřeby

4x za měsíc
Velký úklid – dle sanitačních plánů pro jednotlivé místnosti, kontrola pracoviště je určena pro každou místnost, dle osoby, která za ni zodpovídá.

4x za rok
Generální úklid – 4x ročně – v březnu, červnu, září, prosinci, dle sanitačního plánu pro jednotlivé místnosti
Před uzavřením školky – prázdniny – před nástupem na dovolenou-první týden v prosinci.

Doplnění a vyřazení rozbitého a poškozeného nádobí do 30.10., podle potřeby doplnění v průběhu roku.

Pravidla pro výdej stravy do jídlonosičů

1. Strávník si donese mezi 6.30 -8.00 hod. čistý a podepsaný jídlonosič do vyhrazeného prostoru hospodářského pavilónu školní jídelny, nebo si osobně přijde v době pro odběr do jídlonosičů . Odběr do jídlonosičů od 12.00-12.30 hod.

2. V igelitové tašce bude mít krabičku na salát a nádobku s popiskou na nápoj, popřípadě jiný doplněk oběda. Pokud nebude mít připravené nádobí, chápeme to tak, že o přídavek nemá zájem.

3. Do skleněných nebo znečištěných nádob stravu nedáváme, dle § 26 zákona nedoporučujeme také používat hliníkové nosiče č. 258/2000 o ochraně veřejného zdraví je osoba povinna zajistit, aby předměty běžného užívání za obvyklých nebo běžně nepředvídatelných podmínek nezpůsobily poškození zdraví fyzických osob nebo nepříznivě ovlivnilo potraviny nebo pokrm.

4. Vstup do jídelny pouze u vchodu hospodářského pavilónu – zvonek. Jídlonosič je plněn 12.00-12.15 ve školní jídelně. Po ukončení výdeje ve 12.30 hod již škola za ponechané jídlonosiče nezodpovídá.

5. Škola zodpovídá za hygienickou nezávadnost stravy nejdéle do 15 minut od jejího vydání do jídlonosiče.

6. Dle vyhlášky MZ č. 137/2004 § 25 odst. 2 má být oběd spotřebován do 4 hodin po naplnění. Poučení strávníků:
– Pokrmy uchovejte při teplotě teplých a studných pokrmů.
– Spotřebujte do 13.30 hod.

7. Neodhlášený a neodebraný oběd je účtován a není za něj náhrada.

Autor: Redakce

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: 3w

    Mytí oken
    Kdo prosím u výše uvedené jídelny myje 1 x za čtvrtletí okna a sítě? Zaměstnanci jídelny nebo firma a kdo to platí ? Díky

  • Autor: maja

    Mytí oken
    to by mě také zajímalo, pokud vím, tak zaměstnanci mýt okna nemají.

    • Autor: Anonymní

      Re: Mytí oken
      Žádný předpis neurčuje, kdo má nebo nemá umývat okna. Záleží na řediteli organizace, co dá do pracovní náplně zaměstnance a tím pádem co je nebo není zaměstnanec v pracovním poměru ochoten za ty a ty peníze dělat či nikoliv. Buď práci přijme nebo nepřijme. V případě mytí oken je to to samé, buď na to mám peníze, abych o lidem zaplatila ve mzdě nebo na to nemám jak peníze tak nervy-okna jsou vysoko, je to nebezpečné, riziko úrazu i pádu (poškození zdraví, smrt) – a ty nervy za to vážně nestojí. Já volím tu variantu, kdy mi firma okna myje 3x ročně. Faktura je hrazena z provozního příspěvku od obce.

  • Autor: Zdena

    řády
    Pochopte, tohle je jenom VZOR, každý se musí řídit heslem „jaký si to uděláš, takový to máš“ … když na to máš!

    • Autor: 3w

      Re: řády
      Chápu – jen mě fascinuje mytí oken 4 x ročně, když u nás se myjí 1 x za 2 roky. Na víc nedostaneme peníze. Okna máme u stropu a sami si je mýt nemůžeme.

  • Autor: www

    úklid
    Vaříme 120 obědů jsme v kuchyni dvě hlavní kuchařka na plný úvazek ve kterém má uklid jídelny a druhá pouze na úvazek 0,69 to je 5,5 hodiny.Kdybychom měli dělat vše podle tohoto provozního řádu tak nevím kdo by uvařil.