K napsání této úvahy mě inspiroval rozhovor, který jsem zaslechla v trolejbusu. Dvě ženy, zřejmě z nějakých jídelen, si vzájemně vyměňovaly zkušenosti. Padla také věta: „Já, když je nějaká akce v Carrefouru, tak vždycky pošlu svého muže, aby mi tam nakoupil. Jezdí do práce autem a má to po cestě, tak ani moc neprotestuje. A já alespoň trochu ušetřím. To víš, u nás na vesnici je to zásobováním špatné. Velkoobchody se k nám neženou, v obchodě je dost malý výběr a zboží je dražší“.
Zamyslela jsem se, zda by nebylo pro školní jídelnu zajímavé nakupovat suroviny potřebné k vaření v hypermarketu. Pokusila jsem se porovnat ceny vybraných potravin v jednom místě ve stejném časovém období ve velkoobchodě, v hypermarketu Carrefour a v maloobchodní prodejně. Pro hrubší porovnání nám tento výběr bude stačit.
Ceny potravin v Kč | Velkoobchod | Carrefour | Maloobchod |
Vepřová kýta | 102,90 | 104,00 | 126,00 |
Vepřová plec b.k. | 97,70 | 100,00 | 120,00 |
Hovězí zadní | 130,20 | 134,00 | 144,00 |
Mouka hladká | 7,96 | 8,20 | 7,90 |
Rýže | 21,22 | 17,90 | 16,80 |
Máslo 1 kg | 96,60 | 78,40 | 92,00 |
Mléko polotučné | 10,92 | 11,90 | 13,80 |
Cukr krystal | 22,34 | 17,80 | 19,90 |
Olej 1l | 26,76 | 27,70 | 22,90 |
Rajčata 1 kg | 8,80 | 21,80 | 19,30 |
Mrkev | 5,00 | 11,80 | 8,00 |
Brambory | 3,80 | 3,20 | 6,00 |
Jaké závěry z tohoto srovnání učiníme? Pokud se jedná o jídelnu ve větším městě, tak je určitě nejvýhodnější a nejpohodlnější varianta nákupu u velkododavatelů, kteří objednané zboží dopraví a jejich ceny jsou velmi přijatelné. Hlavně ceny ovoce a zeleniny jsou atraktivní ve srovnání s ostatními typy prodejen.
Ale co malé jídelny na vesnicích? Nebyl by právě pro ně nákup surovin v nejbližším možném hypermarketu řešením? Školy tady většinou mají méně žáků a jídelny vaří menší objem porcí. Jejich zásobování není pro velkoobchodní síť tak zajímavé a možná by bylo daleko jednodušší, pokud se nachází v přijatelné vzdálenosti od nějakého většího obchodního centra, nakupovat právě tam.
Systematicky tam asi nakupovat nelze. Ale občasné nákupy při využití různých sezónních slev by mohly být finančně zajímavé. A vzhledem k tomu, že hypermarkety vždy v nějakém časovém intervalu (obvykle 7 -14 dní) vydávají nové nabídkové katalogy, není problém se o těchto akcích dozvědět a naplánovat případný nákup. Problémem bude v tomto případě samozřejmě doprava. Ideálním případem je skutečně využití rodinných příslušníků a vlastního vozidla. Ale myslím, že i takový sólo nákup, který musí vedoucí udělat sama, může být výhodný. Chce to jen dobře propočítat, promyslet a zorganizovat.
A to nejzajímavější na závěr: Lidové noviny ze dne 13.9.2002 zveřejnily zprávu, že nizozemský potravinářský řetězec Ahold, který je podle tržeb třetím největším na světě, kupuje část jedné americké společnosti, která distribuuje přes 14 000 druhů potravinářského zboží a kuchyňských potřeb velkým odběratelům, k nimž patří restaurace, školy i zdravotnická zařízení. Ahold, který působí i na českém trhu a stal se v roce 2001 největší maloobchodní firmou v ČR, zřejmě vidí jako perspektivní propojení právě maloobchodní sítě s distribucí. Takže se možná časem dočkáme …
Marie Ludvíková je externí redaktorkou portálu Jídelny.cz
Diskuze