Přeskočit na obsah

Fond kulturních a sociálních potřeb v roce 2024

Od 1.1.2024 došlo v rámci konsolidace státního rozpočtu k ukončení platnosti vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP) a nově byla legislativa o fondu kulturních a sociálních potřeb implementována do zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech v platném znění, konkrétně do § 33 tohoto zákona.

Autor: Halka Žaludová
Fond kulturních a sociálních potřeb v roce 2024

K jakým změnám konkrétně došlo

Významnou změnou, ke které došlo, je tvorba tohoto fondu, a to ve výši 1% z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci. Jen pro připomenutí do konce roku 2023 to byla 2 %, která na tvorbu FKSP připadala.

Změny jsou také v možnostech čerpání. Nejdůležitější změnou je, že nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.

Tato část nesmí být využita na jiné účely, jednalo by se o porušení rozpočtové kázně, a to i přesto, že žádný ze zaměstnanců nebude mít zájem o žádný druh příspěvku na produkty na stáří. Druhá polovina je v kompetenci organizace (není vázáno vyhláškou) a její použití musí být stanoveno ve vnitřním předpise, příp. v kolektivní smlouvě, pokud v organizaci působí odbory. Nevyčerpanou část z předchozích let lze čerpat v souladu s pravidly stanovenými ve vnitřním předpisu nebo v kolektivní smlouvě bez omezení.

Spoření na stáří

Produkty spoření na stáří jsou vymezeny v zákoně o daních z příjmů 586/1992 Sb. v § 15a a 15b.

Produktem spoření na stáří se pro účely daní z příjmů rozumí:

a) penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem,

b) doplňkové penzijní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření,

c) penzijní pojištění u instituce penzijního pojištění,

d) soukromé životní pojištění,

e) dlouhodobý investiční produkt.

V § 15b zákona o dani z příjmů je potom uvedeno za jakých podmínek je produkt spoření na stáří daňově osvobozený.

Organizace nesmí diskriminovat zaměstnance a určit pouze některý z těchto uvedených produktů, na který bude přispívat.

A jak v praxi stanovit výši příspěvku pro jednotlivého zaměstnance?

Organizace si stanoví na základě předpokládané výše přídělu na začátku kalendářního roku celkový objem tvorby fondu. Dále si určí, zda bude využívat FKSP i na jiné účely než na zabezpečení zaměstnanců ve stáří. Oddělí nejméně 50 % této předpokládané částky, a tu vydělí počtem zaměstnanců, kteří mají zájem o příspěvek na výše uvedené produkty na stáří. Je nutné počítat také s dodatečným zájmem ostatních zaměstnanců, a proto doporučuji počítat se všemi, přestože nebudou na začátku mít o tento příspěvek zájem.

Zaměstnanec požádá svého poskytovatele produktu na stáří o uvedení zaměstnavatele jako další osoby, která bude přispívat na jeho produkt. Toto potvrzení přinese zaměstnavateli a ten může v pravidelných intervalech posílat příspěvek vybranému produktu. Jak často bude příspěvek posílat je na rozhodnutí zaměstnavatele. Měl by zvážit např. to, aby nebyl diskriminován některý ze zaměstnanců v případě, že dojde k ukončení pracovního poměru v průběhu roku apod.

Ostatní čerpání

Pokud zaměstnavatel ve svém vnitřním předpisu (příp. kolektivní smlouvě) určí, že bude zbytek prostředků z tohoto fondu používán i na jiné účely, není v současné době žádné omezení v účelu čerpání. Jediným kritériem je zdanění tohoto příspěvku pro zaměstnance.

Osvobozená plnění jsou uvedena v § 6 odst. 9 písm. d) zákona o dani z příjmů. Jedná se o následující nepeněžní plnění:

  1. pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení, pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis, použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení nebo poskytnutí rekreace nebo zájezdu,
  2. použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, knihovny zaměstnavatele, tělovýchovných a sportovních zařízení,
  3. příspěvku na kulturní nebo sportovní akce,
  4. příspěvku na tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy.

Osvobození se vztahuje na tato plnění v úhrnu do výše poloviny průměrné mzdy stanovené pro daný kalendářní rok (rok 2024: 43 967,- Kč, polovina tedy 21 983,50 Kč)

Osvobozené již nejsou nepeněžní dary poskytované k životnímu nebo pracovnímu výročí.

Přispívání na stravování zaměstnanců

Stravování zaměstnanců doznalo od 1.1.2024 také několika změn.

1. stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele a

2. peněžitý příspěvek na stravování

Podstatnou změnou je, že podmínky stravování zaměstnanců byly v zákoně o daních z příjmů upraveny, a to tak, že osvobození se nyní vztahuje na poskytnuté stravování zaměstnavatelem za jednu směnu, pokud zaměstnanec během této směny vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během této směny nárok na stravné v rámci cestovních náhrad. Hodnota tohoto stravování je v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného připadajícího na pracovní cestu trvající 5-12 hodin (nyní 116,20 Kč). Dále pokud směna s povinnou přestávkou na oddech je delší než 11 hodin, lze zaměstnanci poskytnout příspěvek na stravování ve dvojnásobné výši, max. tedy 232,40 Kč.

Pro příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky jsou bližší podmínky stravování uvedeny v ustanovení §33b) zákona č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech v platném znění a vyhlášky č. 84/2005 Sb., o nákladech na stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky ve znění pozdějších předpisů.

Pro organizační složky státu a státní příspěvkové organizace definuje podmínky stravování §69 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech v platném znění a vyhláška 296/2022 Sb., o nákladech stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a státních příspěvkových organizacích.

Organizace poskytuje svým zaměstnancům stravování buď prostřednictvím vlastního stravovacího zařízení nebo v případě, že nemá, zabezpečuje stravování smluvně prostřednictvím jiného subjektu, který má oprávnění poskytovat stravovací služby. Kombinace není možná, pouze v případě, kdy je vlastní zařízení mimo provoz. Ve vlastním zařízení platí organizace veškeré náklady na provoz. Hodnotu spotřebovaných potravin hradí strávník, a lze mu poskytnout příspěvek z fondu kulturních a sociálních potřeb, výše příspěvku není u příspěvkových organizací zřízených územně samosprávnými celky limitována, u stravování pro organizační složky státu a státní příspěvkové organizace také není limitována.

Příspěvek z fondu je vázán pouze na poskytování stravování zaměstnavatelem, nikoliv na použití příspěvku na stravování.

Poskytování stravování pro důchodce, kteří z organizace odešli do starobního nebo invalidního důchodu 3.stupně

Na základě předchozí legislativy nebyl problém poskytovat výše zmíněné kategorii zvýhodněné stravování za cenu potravin, příp. s příspěvkem FKSP.

Vzhledem k úpravě zákona o daních z příjmů je v současné době osvobození stravování podmíněno vykonáváním práce alespoň 3 hodiny. Z tohoto důvodu vzniká důchodcům zdanitelný příjem.

Zdaňování důchodců pro Vás sledujeme a vzhledem k očekávaným legislativním změnám Vás budeme včas informovat.

Autor: Halka Žaludová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se