Pojem informační systém školní jídelny není pro mnohé z vás neznámý. Školních jídelen, které využívají systém automatického objednávání a výdeje stravy, neustále přibývá. Pojďme se ale pomyslně „vzdálit“ z jídelny a podívat se na možnosti využití informačních systémů napříč celou školou. A začneme pěkně po pořádku, v 7.45 ráno před školní budovou…
Jak to chodí před školou
Představme si běžnou a téměř denně se opakující situaci. Vzorný a pořád ještě ze školního života tak trochu „vyjukaný“ prvňáček Adam vstupuje do budovy základní školy. Poté, co se u dveří budovy „prokáže“ bezkontaktním identifikačním médiem, „zarachotí“ počítač kdesi v útrobách školy a zaznamená přesné údaje o jeho vstupu do školní budovy. Rodiče mohou být klidní, o prvňáčka Adama je ve škole dobře postaráno. Teď postavme před školní dveře trochu méně vzorného deváťáka Jirku. Také on ráno vyrazil do školy, jako obvykle o něco později, než by bylo vhodné. Většinou určitě do školy v pořádku dorazí i on. Ale buďme realisté a připusťme, že žák devítky už má většinou jasnou představu o atraktivním dopoledním programu. A ne vždy ho musí představovat školní výuka.
Popsaná situace se pravděpodobně po ránu skutečně tu a tam před školní budovou odehraje. Rodičům deváťáka Jirky ani trochu nezávidím – kdyby věděli… . Ale ani oni nemusejí nutně zůstat tak úplně bez informací – v jejich případě totiž počítač kdesi v kanceláři školy zaznamená fakt, že kamarádi z devítky se u vchodu do školy neidentifikovali. Podle předem zadaných instrukcí počítač bez váhání posílá upozornění formou SMS nebo e-mailové zprávy do telefonů či mailové pošty rodičů.
Informovaní rodiče
Pro mnoho českých škol představuje tenhle příběh tak trochu science fiction. Faktem ale je, že se nejedná o nic nemožného. Dokonce ani když naši „hru“ v podobném duchu rozehrajeme ještě dál…
Onu bezkontaktní identifikační kartu nebo čip, který vzorně visí na krku prvňáčkovi Adamovi a ledabyle se pohupuje na klíčích v kapse deváťákových džín, mohou oba žáci použít také ke vstupu do třídní šatny. V poledne v době oběda se pomocí stále stejného čipu či karty oba žáci identifikují ve školní jídelně. V okamžiku, kdy si vyzvednou objednanou stravu, počítač tento fakt zaznamená a zahrne do zprávy, kterou čas od času obdrží rodiče obou školáků. Mohou být detailně informováni o tom, jak kvalitně a jak pravidelně se jejich ratolesti stravují, jaká je skladba stravy, kterou děti dostávají, jak je plněn spotřební koš, jaká jsou pro dané dítě další výživová doporučení. A nejen to, rodiče se mohou kdykoli odkudkoli podívat na strávníkův účet v jídelně, mohou zjistit aktuální stav jeho konta a hradit stravné všemi na trhu financí dostupnými způsoby. Rodiče mohou dostávat pravidelné měsíční vyúčtování nejen obědů, ale také útraty v bufetu, za školní mléko, nebo třeba za kopírování na školní kopírce. Podobným způsobem, tedy prostřednictvím identifikačního média, totiž žáci mohou ovládat a platit i tyto služby.
Za katedrou
A nyní se pojďme na školu 21. století podívat z jiné strany, od katedry. Představme si učitele, jak si po příchodu do učebny otevírá ve svém počítači internetovou „třídní knihu“. On-line zaznamenává přítomnost a nepřítomnost dětí, vidí přitom, kdo se identifikoval při vstupu do budovy, tedy který žák do školy přišel, ale někde cestou se „zapomněl“. Při zkoušení učitel zapisuje do elektronické třídnice známky a hodnocení žáka. Žáci i jejich rodiče se přitom mohou kdykoli na internet podívat na známky, aktuální rozvrh, ale také na zprávy od jednotlivých učitelů. Ředitel školy má díky elektronicky vedeným agendám trvale k dispozici všechny potřebné informace, výkazy, školní matriku.
Zdá se Vám obrázek, který jsme v tomto krátkém článku popsali, nereálný? Projekty, díky kterým se tento obrázek může ve školách stát běžnou realitou, již existují. Nejmodernější technologie a technické novinky se nevyhýbají ani oborům jako je školství a školní stravování. Škoda jen, že ne každá škola si může v rámci svého rozpočtu takový systém dovolit. Sny ovšem často sníme proto, abychom je naplnili. Ten, kdo jde za svým snem, dříve či později finanční prostředky zpravidla získá. V některých případech může pomoci i dotace z EU. Poraďte se s Vaším ředitelem – pro smělé plány se občas peníze najdou. Držíme Vám palce, aby se Vaše sny brzy mohly stát skutečností.
Zdeňka Ovsjanniková
Diskuze
Autor: LUDMILA
POHÁDKA
TO JE POHÁDKA.
Autor: 99999
Adam
To tedy je – Adam totiž čip zapomněl doma na stole a do školy ho vůbec nedonesl a Jirka ho ztratil. A co teď.
Musíme vydržet do doby, než bude levnější identifikace palcem nebo tak podobně.
Autor: Jára
Tudy ne!
Myslím si, že cesta čipů, pokud nebudou implantovány dětem pod kůži, je slepá. Čtenáři tu přesně podpsaly důvody proč. Ztráty ,podvody a cena. Samozřejmě, že paní Ovsjannikové (VIS Plzeň) by se líbilo dodávat předražené čipy nebo karty, které jsou ještě výnosnějším byznysem i jinou cestou než jen přes jídelny, ale nechme chvilku peníze stranou a Burešovu partu odpočívat. Celý svět se rozbíhá cestou biometrie a tak se objevují otisky prstů na různých dokladech od pasů až po legitimace do knihovny, zlepšují se hlasové identifikátory a snímače všeho druhu. Přeci jen hlavu nebo ruku doma dítě nenechá. Jenže ptám se, je správné, abychom takto přicházeli o anonymitu? Vždyť i anonymita je dílem svoboda. Četl jsem, že někde rodiče kupují dětem hodinky či mobily s GPS navigací a mají tak možnost celý den přes počítač sledovat, kde se jejich dítko právě nachází čí kudy celý den chodilo. Stejná zařízení jsou již dnes běžně montována do aut a umožňují šéfům sledovat třeba černé jízdy služební vozů. Brrr, jsem celkem rád, že moji rodiče mi dali klíč na kalounu kolem krku a první rozsvícená pouliční lampa byl varovný signál k návratu domů. Přežil jsem. Přežil jsem i lístečky na obědy, které jsme si lepili na jazyk a které od nás kuchařky vybíraly do talíře. Přežily i jídelny a to jsme kolikrát jen zamíchali lístečky v tom talíři a lístek schovali v dlani pro kámoše, co si ho zapomněl doma. Nevím, ale zdá se mi, že se přemírou techniky vytrácí lidem lidskost a vůbec by se mi do popisované školy s pípadly na každém rohu chodit nechtělo.
Autor: Jára
Re: Tudy ne!
PS: Za ty čtenáře, co popsal(y), se omlouvám. Původně tam byly čtenářky, to jsem opravil a o řídící pohlaví rozšířil – přísudek už ne.