Přeskočit na obsah

Anketa o školním stravování

Chceme vás seznámit s výsledky ankety o školním stravování, kterou zorganizovala KHS Zlín mezi žáky, rodiči, učiteli a personálem jídelen na několika zlínských základních školách. Možná v ní najdete dobré tipy i pro vás, občas se jen pousmějete.

Autor: Ivana Lukašíková
KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Školní stravování vychází desítky let ze základního požadavku připravit dětem zdravý oběd.
Profesně zdatný personál vaří zkušeně, levně a hlavně ve svém 35 % podílu z denní dávky správnou volbou zajistí energeticky i nutričně vhodný pokrm.
Nelze opomenout, že ve školní jídelně dítě získává svou stravovací zkušenost mimo domov. Poměrně ustálenou  nabídku doma připravovaných pokrmů si rozšíří o nové kombinace i nová jídla. Zjistí, že omáčky se dají jíst jinak než s knedlíkem a zeleninový salát může být pokaždé jiný. 
 
Zdá se to být ideální? Personál školní jídelny připravuje denně čerstvé jídlo v čistém prostředí, a proč se tedy objevují stížnosti a nespokojenost?
Jaký je pohled strávníka, podotýkám zkušeného strávníka, navštěvujícího celou škálu restauračních provozů?

Odpovědi na tyto otázky byly cílem ankety, která proběhla na 5-ti zlínských školách.
Soubor, ze kterého byly zpracovány výsledky se skládá z následujících skupin:
– 1018 žáků
– 87 učitelů
– 594 rodičů
– 39 pracovníků školní jídelny, včetně bývalých zaměstnanců
Pro každou skupinu byl připraven samostatný dotazník.

První skupina – učitelé, odpověděli na otázky následovně:

Obědváte ve školní jídelně?
83,5% pravidelně
1,2%   už ne
15,3% nepravidelně

Jak hodnotíte jídlo podávané ve školní jídelně?
74,2% jídlo vyhovuje většině dětí i já jsem spokojen
8,2%   jídlo vyhovuje většině dětí, ale já jsem nespokojen
17,6% jídlo je stereotypní, chybí pestrost a nápaditost, nevyhovuje spíš dětem

Co by bylo podle Vašeho názoru třeba změnit ve školním stravování, i  konkrétně ve Vaší školní jídelně:
41,4% nic
58,6% požaduje změnu, v následujícím pořadí:
1. Zlepšit pestrost.
2. Zavést výběr z více pokrmů.
3. Zlepšit čistotu příborů, sklenic a táců.
4. Úsměv a dobré slovo od pracovníků ŠJ.

Rodičům byly položeny následující otázky:

Kontrolujete dítě, zda si za peníze, které mu dáváte na obědy, zakoupilo stravenky ve školní jídelně?
76,6% ano
3,4%   ne
20%    hradí z účtu

Zajímáte se o to, co jí Vaše dítě ve školní jídelně?
98,7% ano
1,3%   ne

Využil jste práva rodiče navštívit a ochutnat jídlo ve školní jídelně?
9,5%   ano
80,6% ne
9,9%   nevěděl jsem o tom

Jaké nejčastější stížnosti slyšíte od dítěte na školní jídelnu?
42,2% bez stížností
57,8% slyší stížnosti na (dle četnosti):
1. Kvalitu podávaného pokrmu (nedovařené, převařené,studené, nevhodná kombinace) .
2. Neochucené vodové polévky.
3. Nedostatečnou čistotu nádobí a táců.
4. Malé porce.
5. Velké řady.
6. Nedostatek pití a chybějící nápoj k obědu.
7. Nevhodné chování personálu ŠJ.

Shrňte stručně Vaše požadavky na školní stravování, případně uveďte změny, které byste ve školní jídelně uvítal:     
53,4% bez připomínek
46,6% požaduje změny v následujícím pořadí:
1. Zlepšit pestrost – více ovoce, častěji drůbež a  ryby, více zeleninových pokrmů, zařadit nové pokrmy (pizza, palačinky, vegetariánské pokrmy a doplňkový prodej).
2. Výběr alespoň ze dvou pokrmů.
3. Změnit prostředí školní jídelny – ticho, hudba, výdej bez řad.
4. Změnit systém prodeje stravenek, posílat  přehled o stavu peněz na kontě dítěte a více prodejních dnů.
5. Zlepšit chování personálu – úsměv a přání dobré chuti u výdeje a prodeje stravenek.                                 
6. Zajistit dostatek pití a výběr nápojů.

Personál jídelen odpověděl následovně:

Obědy ve Vaší školní jídelně dětem
100% většinou chutnají
 
Které potraviny nebo pokrmy, byste z Vašeho pohledu vyřadila ze školního stravování?
87,2%  nic
7,7%   maso hovězí a vnitřnosti
5,1%   ryby

Které potraviny nebo pokrmy chybí z Vašeho pohledu ve školním stravování?
95% nic nechybí
5% ovoce

Jaké nejčastější provozní problémy řešíte?
33,3% bez problémů
66,7% vidí problém v následujícím pořadí:
1. Poruchy na vybavení a vzduchotechnice.
2. Chování dětí.
3. Hluk ve ŠJ.
4. Poruchy dodávky vody a elektrického proudu.
5. Problémy se stravenkami. Zapomínaní si narazit oběd u dětí i dospělých.
6. Organizační problém spočívající ve zvonění a nárazovém příchodu dětí na oběd.
7. Úbytek stolního nádobí.

Žáci odpověděli na otázky takto:

V pracovní dny obědvám:
13,7% doma a ve ŠJ
86,3% ve ŠJ

Obědy v naší školní jídelně jsou:
13,0% velmi dobré
40,4% většinou mi chutnají
39,9% sním jen to co mám rád/ráda
6,7%   nechutnají mi, ale musím na ně chodit

Jídlo většinou:
26,1% sním
69,4% nedojím
4,5%   vždy nedojím

V naší školní jídelně sním polévku:
12,5% každou, kterou v kuchyni uvaří
75,1% jen tu, která mi chutná
12,4% nejím žádnou

Hitparáda jídel nejen ve ŠJ:
I.   polévka kuřecí s nudlema, kuřecí maso, hranolky
II.  polévka rajská, smažený řízek, brambor
III. polévka česneková, rybí prsty, bramborová kaše
IV. polévka čočková, špagety po italsku
V.  polévka gulášová, „čína“, rýže
VI. polévka kyselice, smažený sýr, hranolky, tatarka nebo kečup
VII.polévka boršč, palačinky

Oblíbenost nápojů:
1. džus
2. minerálka
3. cola
4. šťáva
5. čaj

Oblíbenost salátu a kompotů:
1. míchaný zeleninový
2. okurkový
3. mrkvový
4. hlávkový
5. ananasový kompot

Doplňky, které si přejí ve ŠJ:
· zeleninová obloha
· kečup
· dezerty (i tvarohové)

Dětem byla navozena následující situace:

Představ si, že jsi ředitel školy a připravuješ se na poradu. V bodech napiš, co se ti nelíbí a co bys změnil:
18,2% neměnilo by nic
81,8% si přeje změnu v následujícím pořadí:
1. Jídelnu vybavit lepšími židlemi a stoly.
2. Změnit stravenkový systém za karty.
3. Mít pití ke každému jídlu a nejlépe i mít možnost  vybírat si z nápojů.
4. Zajistit výběr alespoň ze dvou jídel.
5. Na stolech mít solničku.
6. Zlepšit výzdobu jídelny.
7. Změnit prostorové řešení jídelny.
8. Při obědě pouštět hudbu, TV nebo video.
9. Při stolování nezapomínat na ubrousky, párátka a lepší nádobí.
10. Vylepšit organizaci výdeje – urychlit, změnit rozvrh.
11. Zajistit obsluhu.
12. Zpestřit jídelníček.

Nelíbí se zejména:
1. Chování personálu.
2. Špinavé a mokré podnosy.
3. Špinavé příbory.
4. Malé porce.
5. Velké řady.
6. Vlasy v jídle.
7. Špinavé stoly.
8. Křik učitelů.
9. Zvýhodňování učitelů ve větších porcích a jejich výzdobě.
10. Chytání jídla rukama.
11. Studené jídlo.

Skutečnost, že děti jsou kreativní a trefují se do černého, Vám ráda dokážu.
Mezi inovace „zdarma“ patří např.:
– uvádět pravdivé údaje na jídelníčku – kompot není ovocný pohár, jak bylo uvedeno na jídelníčku
– ve školním rozhlase hlásit, co bude na oběd (Je to velmi nenápadná, ale účinná cesta jak znovuobnovit pevný vztah mezi školou a jídelnou. Ráda bych doplnila, že vítanou iniciativou by bylo také zlepšení přístupu pedagogů ke školnímu stravování. Nevhodné komentáře jídelníčků některých učitelů nesvědčí o jejich pozitivním přístupu ke zdraví.)

V anketě se objevily i originální podněty a hesla. U některých váhám o společenské únosnosti, ale v odpovědích se objevily a předpokládám, že jste ve školním stravování zvyklí na vše:
– V 21. století bez razítek!
– Špinavé ubrusy? Shodit je!
– Pokud je jídelna v patře, tak jezdící schody.
– Zavedení rezervace stolů.
– Hezké a vyspělé kuchařky typu Pamela.

Nechtěla bych, aby z mého příspěvku vyznělo, že se ve školním stravování nezměnily podmínky. Dávno jste překonali pomyslný stupínek ke změnám, ale na druhou stranu nové technologie se objevují výjimečně. Ke změnám je zapotřebí financí, nadšení, velkou dávku trpělivosti, dostatek personálu a pochopení přinejmenším vedení školy.
Úpravy se v současné době orientují především na slaadění provozu s platnou legislativou. Zřídka se úpravy dotknout jídelny.  
Výsledky ankety snad přinesou inspiraci nebo minimálně pobavení.

Na závěr, jenom pro připomenutí, bych Vám velice zjednodušeně a v uvolněném duchu chtěla shrnout  to, co si přejí naše čtyři skupiny.
Učitelé – hlavně větší nabídku jídel.


Rodiče – lepší prostředí v jídelně, bohatý výběr a slušné zacházení.

Personál jídelen – bezporuchový nekonfliktní provoz.


Žáci  – školní restauraci, s kečupem, solničkou, párátkama, ubrouskama, televizí nebo hudbou a super babama.

Jako doplněk přidávám přání pracovníků hygienické služby:
– dostatek vzdělaných pracovníků školního stravování a ke zdraví nakloněných pedagogů,
– moderní technologie a vybavení,
– nové receptury,
– novou vyhlášku (ze strany Ministerstva zdravotnictví), která bude řešit pouze školní stravování.

Ivana Lukašíková, KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Autor: Ivana Lukašíková
KHS Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, odbor Hygieny dětí a dorostu

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Brhelová

    Máme rovnaké problémy
    Pozdravujem Vás zo Slovenska. Podobný prieskum názorov stravníkov na kvalitu stravy som uskutočnila v okrese Turčianske Teplcie v II .mesiaci v roku 2005. Na náš prieskum odpovedali rodičia spolu s deťmi a aj učitelia, ktorí sa stravujú . Oslovila som 1624 respondentov z jedenástich základných škôl . Vyplnené dotazníky vrátilo 1120 respondentov. Pri porovnávaní vašich aj mojich výsledkov prieskumu som zistila , že názory stravníkov na kvailtu stravy , ako aj ich predstavy na jej skvalitneniie sú veľmi podobné Váš článok sa mi veľmi páči .Je v príjemnom humorom podfarbenom duchu a dávam mu známku 1.
    Želám Vám , aby ste aj touto cestou získali ďalších stravníkov vo vašich jedálňach
    Pekný deň

    PhDr. V.-Brhelová
    Školský Úrad
    Turčianske Teplice