Přeskočit na obsah

Diskusní fórum jako obraz školního stravování (1)

Diskusní fórum na portálu Jídelny.cz je navštěvováno mnoha lidmi a spoluvytváří obraz toho, jaké naše školní stravování opravdu je. Jsou si toho všichni diskutující vědomi? Několikadílný cyklus článků k tomu bude přinášet zamyšlení. Dnes o zbytečné agresivitě ve vašich příspěvcích.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Nedávno začal nový rok. Jaký bude? Odpověď může být i tato: bude takový, jaký si ho uděláme. Kolik problémů nám například způsobují vztahy na pracovišti nebo různá nepochopení ve vztahu podřízený-nadřízený! Kolik problémů způsobuje třeba diskuse na tomto portálu. A to jak nám v redakci, tak vám diskutujícím. Situace je o to horší, že diskuse a jisté negativní tendence, které se v ní v poslední době projevují, jsou dobře vidět. Zejména náhodní nebo nezasvěcení návštěvníci pak mohou na úroveň školních jídelen usuzovat nejen z podávaných jídel nebo z chování personálu, ale také z diskuse na portálu Jídelny.cz. A upozornění, že diskuse zde začíná ujíždět, že se dostává pod skutečnou úroveň školního stravování, jsme na konci loňského roku zaznamenali několik.
Proto se s úvahami na téma diskuse budeme po několik následujících týdnů setkávat v tomto miniseriálu.

Nevraživost a ironie
Rádi bychom měli na portálu odbornou diskusi, jistě i vy. V mnoha případech se to skutečně daří. Díky všem, kteří v diskusi trpělivě vysvětlují své postupy a předávají ostatním své znalosti. Bohužel ale přibývá diskusních fór, která se začínají podobat chatu, kde se píše o ničem, názory v nich padají bez ladu a skladu, kde vše korunuje množství překlepů i tvrdších výrazů.
Jedním z pozoruhodných a negativních rysů diskuse je vzájemné napadání diskutujících. Protože většina z nich jsou vedoucí ŠJ nebo kuchařky, napadáte se vlastně vzájemně. Vaše postavení v práci je nezáviděníhodné. Mám představu, že se v této obtížné situaci semknete, vzájemně se budete podporovat a pomáhat si. Někdy je to však naopak. Diskutující se vzájemně osočují, znevažují své úsilí a nápady, nešetří ironií. Tím si své obtížné postavení ještě komplikují.

Příklady
Pod článkem popisujícím, jak nová vedoucí jídelny se iniciativně snaží prostředí a chod jídelny změnit, je reakce: Hahaha.
Někdo se paní vedoucí vysmívá? Snahu téže vedoucí komentuje ironicky Paola:
To je ráj! Nač si tedy všichni pracovníci jídelen pořád stěžují? Já, bych ještě ubrala na platech i úvazcích. Pracovat i přesčas, skoro zadarmo s elánem, klobouk dolů. Když si chválíte, je asi vše v pořádku.
V ostrém kontrastu působí jedna z následujících reakcí:
Aj ja sa pripájam k tým ostatným , ktorí vedia oceniť a pochváliť prácu v školských jedálňach…. Právom Vám patrí pochvala …

V článku Spotřební koš byl polidštěn jsme referovali o úsilí paní vedoucí, která se snažila přiblížit spotřební koš strávníkům, a pod článkem jsme našli tento zápis:
A hygiena? Co by řekla? U nás byla velmi přísná kontrola. Nevím, jestli by to prošlo?! Byla zachována všechna  hygienická pravidla přípravy pokrmů? Asi, ne, že?
Nebyl jsem sám, kdo si všiml jisté jedovatosti a ironie tohoto příspěvku. Jak rozdílné jsou další příspěvky k témuž článku:
– Opravdu skvělé!!!! Taktéž já se připojuji ke gratulaci. Dobrá věc se podařila.
– Gratuluji p.vedoucí .Úžasný nápad

Ironií nešetřili svého času ve svých příspěvcích někteří pánové a ostatní, jak se zdá, jim to s radostí vraceli.  Pisatel „Aleš“ v jednom starším diskusním příspěvku sekýruje diskutující vedoucí jídelen takto:
Vzhledem k formulacím vašich otázek, z kontextu příspěvků a gramatické úrovně odvozuji, že by bylo vhodné nechat se při jednáních někým zastoupit.

Z jedné mateřské školy vznesli do diskuse dotaz, jak na stravu pro dítě s atopickým ekzémem. Pisatelka ovšem napsala „atypický ekzém“. Porovnejte, jak rozdílně reagovali dva Alešové:
„Aleš 1“ taktně a s noblesou: Ten ekzém bude patrně atopický. Což je velmi stručně a poněkud zjednodušeně řečeno alergická záležitost. Takže rada je jednoduchá – pokud je řečeno, že nesmí žádná vejce ani výrobky z nich, nezbývá než je z jeho jídelníčku vyloučit. V podstatě to může znamenat v mnoha případech individuální přípravu jídla a to si musí každý dokázat poradit sám podle konkrétních podmínek. Určitě by k tomu měli ovšem říct přesnější údaje rodiče, třeba jestli jsou vejce možná třeba alespoň v pečivu a tak.
Ta to „Aleš 2“ nešetří ironií: Co se všeobecného rozhledu týče, zkusil bych nějakou encyklopedii, trochu se zajímat o svět kolem sebe. Plést si atypický s atopickým je stejné jako záměna fraktury a faktury (a to bychom zde mohli připustit i překlep). Pokud máte problémy s nedoslýchavostí, doporučil bych ušní oddělení nemocnice

V jiném diskusním příspěvku ovšem „Aleš 2“ píše: To je zase výkon! Dana motá atopický-atypický, Helena nezvládá skloňování zájmen. Není Vám trochu stydno takto prezentovat úroveň vedoucích ŠJ?
Co mu na to odpovědět?

V diskusi o vztazích na pracovišti byla jedna diskutující vcelku korektně upozorněna na množství pravopisných chyb v diskusním příspěvku. Všimněte si, jak popuzeně reaguje:
….Prosila jsem o radu – ne o známku z češtiny! Tyhle přechytralé a důležité TRAPKY (co v 9 ráno místo práce slídí na netu) jako,,VY“ mám opravdu nejradši!!!
A reakce na tento zápis to korunuje:
Tos jí to natřela.

Paní kuchařky, co si o vás mají rodiče, sledující tuto vaši diskusi, myslet? A nejen rodiče, naše stránky sledují také různí úředníci, možná i vaši nadřízení, lidé z ministerstev, hygienici, prostě laická i odborná veřejnost. Agresivity si všímá i další diskutující:
…to je neskutečné, jak se na těchto stránkách zbytečně napadáte, nedivím se, že nemůžete vyjit s podřízenými a nemate žádnou autoritu
Podobné diskuse navíc řadu z vás odrazují, máme to v redakci osobně potvrzeno. Znechucení podléhají zejména zkušenější z vás, od kterých by se ostatní mohli v diskusi učit. Není to škoda?
Za všechny to snad vyjádří výňatek z jednoho diskusního příspěvku:
…Mám pocit, že v poslední době je to tu horší než v těch nejhorších bulvárech!Ráda jsem si pročítala diskusní příspěvky, dost často jsme si navzájem dokázali poradit. Ale co se tu dá přečíst teď mě ani trochu neláká!!!! To už opravdu není diskuse profesionálů!

Chovejme se k sobě slušněji
Podívejte sei, jak věcně argumentuje uživatel „Aleš jiný“ na konci diskuse o Eurestu (id. 16309 a 16310) a jak slušně, ale současně i tvrdě polemizuje s naprostou nepravdou v diskusi o darovaných potravinách (id 16282). 

Prosím, projevte v diskusi více tolerance a važte více svá slova. Než budete kritizovat, promyslete si, jak byste to dělali vy. Když už kritizujete, pak věcně a bez ironie. Občas se nezapomeňte pochválit. Mějte se více rády(i) a vzájemným napadáním si nekomplikujte své beztak obtížné postavení. Přál bych si to osobně a přeji to i vám do nového roku.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Dáša

    Hahaha?
    Dobrý den,
    jsem adresát komentáře Hahaha.Podobné příspěvky opravdu odrazují k psaní článků. Všechny fajn lidičky z redakce zdravím a děkuji za jejich práci a lidskost!