Přeskočit na obsah

Diskusní fórum jako obraz školního stravování (2)

Diskusní fórum na portálu Jídelny.cz spoluvytváří obraz toho, jaké naše školní stravování opravdu je. V dalším článku o diskusi na portálu najdete rady, jak diskusi lépe využívat, jak v ní hledat a najít odpovědi. Současně přináší množství příkladů, jak to v ní vypadá právě teď.

Autor: Pavel Ludvík

Vždy na začátku školního roku se v redakci portálu objeví větší množství dotazů na základní postupy a principy školního stravování. Tyto dotazy můžeme číst i v diskusi portálu Jídelny.cz. Mnohé z nich jsou až neuvěřitelné a svědčí o tom, že autor(ka) toho ví o školním stravování pramálo. Často je píší začínající vedoucí: Co je to spotřební koš?, co je to normování?, který zákon upravuje zaměstnávání pracovníků?, kde je seznam nejdůležitějších předpisů pro školní jídelnu:, jak mám udělat kalkulaci jídla? apod.
Za všechny jeden typický dotaz z podzimu 2008:
prosim vas zacala jsem delat stravovani a v tom spotrebnim kosi se moc nevyznam jake mate tabulky v a kde se daji sehnat
Přimlouval bych se za pochopení a toleranci. Každý jednou začínal a každý se to jednou naučí. „Sjet“ začátečníka hned na začátku a ukázat mu, že nic neumí, není moc vhodné. Je ale otázkou, jestli takové elementární dotazy psát hned do diskuse, když množství informací najdete v jiných částech portálu Jídelny.cz. Jestliže si prostudujete články, získáte mnoho poznatků sami. Když napíšete do diskuse, musí se vám někdo ozvat a věnovat. A vysvětlovat paní vedoucí základní principy školního stravování bude jistě zdlouhavé a zabere jistě spoustu času. Pokuste se proto nejprve se sami seznámit, co vám portál nabízí.
Konkrétně k dotazu z úvodu toho článku: Základní věci ke spotřebnímu koši jsou již asi rok uvedeny přímo v menu portálu pod odkazem Spotřební koš.

Hledání v diskusi pro začátečníky a nejen pro ně
V samotné diskusi je také skryto množství užitečných informací. Na konci roku 2008 tam bylo kolem 16 tis. příspěvků. Jsem si jist, že různé problémy školní kuchyně v nich byly probrány velmi obšírně. Jde jen o to tyto příspěvky najít. Proč klást dotaz znovu a znovu? Mělo by být pravidlem, že než položím dotaz, zkusím diskusi prohledat.

Mohu hledat podle kategorií. Informace ke spotřebnímu koši budou určitě v kategorii Spotřební koš, možná ale i jinde. To však závisí na vás, kteří diskutujete, zda diskusní témata zapisujete do správných kategorií. (A je v tom množství nedostatků. Tady názorně vidíte, jak si pak diskutující sami komplikují hledání informací.) Nezapomeňte také na to, že témata, v kterých se nediskutuje, se automaticky přesouvají do archivu a v přehledu témat dané kategorie pak nejsou vidět. Dostanete se do nich kliknutím na odkaz Archiv témat (Např. na konci roku 2008 bylo v kategorii Spotřební koš živé jediné téma, ale dalších asi 40 bylo v archivu.)

Ukázka aktuálních témat kategorie Spotřební koš


Ukázka archivu témat kategorie Spotřební koš

 

Dále mohu použít hledání pomocí klíčových slov.
Jak?
1. Kliknete v menu portálu na odkaz Diskuse
2. Na pravém okraji stránky pod rámečkem Dnes je podokénko hledání. Do políčka tam napíšete výraz, který v diskusi hledáte
3. Stisknete Enter
4. Objeví se seznam diskusních příspěvků, v nichž byl zadaný výraz nalezen
A nejen to, můžete i překlikávat v záložkách nahoře a uvidíte také výsledky hledání tohoto výrazu např. v článcích.
Když např. zadáte výraz spotřební koš, najdete více než 500 příspěvků. Výraz normování je ve více než 100 zápisech atd. Zadaný výraz může být v příspěvku samozřejmě použit v jiném kontextu, nebo jen okrajově, ale snad v takovém množství příspěvků najdete alespoň něco, co vám bude vyhovovat.


Teprve když uvedené postupy nedávají výsledky, pak teprve položím dotaz v diskusi. Pokud ve školní jídelně začínám, pak bych se měl tohoto pravidla držet obzvláště. Tedy nejdřív hledám a pak se teprve ptám.

Proč je důležité pojmenování a kategorie diskuse
V předchozím textu jsem se dotkl toho, jak důležité je nové diskusní fórum vystižně pojmenovat nebo jak potřebné je diskuse zařadit do vhodné kategorie. To platí i obecně: když diskutujeme, tak je dobré si říci, o čem budeme mluvit.
Kolik diskusních fór je na portálu označeno názvy jako
Prosba
Prosím poraďte
Prosím o radu!
Takový název neříká nic o obsahu diskuse. Lépe by bylo pojmenovat takové diskuse Počet druhů jídel, Měření teplot v lednicích nebo Jak označovat potraviny apod.

Přemýšlejte také více o tom, aby vaše diskuse byla zařazena v odpovídající kategorii. Proč zakladatelé diskusních fór Zařazení zaměstnancůPlaty zaměstnanců je umístili do kategorie Ostatní? Co vedlo zakladatele diskuse Vztahy mezi zaměstnanci, že ho umístil do kategorie Spotřební koš? Také fóra Kalibrace teploměrůSmlouvy s dodavateli by bylo určitě lépe řešit jinde, než v kategorii Hygiena.

Diskutujte k věci
Velmi častým nešvarem je, že se v diskusi nedodržuje téma a mluví se o všem možném. Na vině jsou i obecně volené názvy diskusí. Např. v diskusním fóru Prosím o pomoc chce nějaká studentka radu k  HACCP. Po několika odpovědích se názvu tématu chopila Nela a žádá radu, jak připravit zajímavé jídlo dětem na Mikuláše. Také prosí o pomoc…

Jiným výstražným příkladem je diskuse k článku Dotace na platy nepedagogických pracovníků. Zčista jasna se tam někdo ptá na zkušenosti se stravováním v Eurestu. Proč? Na toto téma přece existuje několik jiných a rozsáhlých diskusí, ve kterých bylo řečeno snad vše. Kdyby si autor jen v pár minutách diskusní fóra prolistoval, určitě by dotaz nemusel psát a odpověď na svou otázku by našel. Takto asi odpověď nedostane.


Věnujte, prosím, radám v tomto článku pozornost, aby si návštěvník portálu nemyslel, že se vaše obědy podobají vaší diskusi na portálu. Dodržování jistých pravidel určitě přispěje k tomu, že v diskusi se bude lépe hledat – vám i vašim začínajícím kolegyním a kolegům. Současně pomůžete vytvářet lepší obraz o školních jídelnách.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Laco

    Typické
    Již řadu dní leží v diskusi článek pana Ludvíka s radami, jak zefektivnit diskusi, výměnu informací a celkovou úroveň webu. Žádná reakce. Pan Ludvík totiž nadádá zejména absolutní laiky, jak si počínat, aby diskuse nebyla zaplevelena nesmysly. Nabádá, aby zejména začínající laici vyvinuli elementární vnitřní i vnější aktivitu při samostatném studiu, aby hledali efektivitu v získávání informací – aby se zkrátka co nejméně vyskytovaly dotazy typu „Pomozte prosím! Kolikátého je dnes?“ Přitom nikoho takového ani nenapadne vzít napřed do ruky kalendář.
    Anebo chcete-li podle Murphyho: „Selžou-li všechny možnosti, je třeba si přečíst návod“.
    Ono zkrátka nabádat k zapojení mozku se neodpouští. V lepším případě ignoruje.
    PS. A teď mě bude nějaká babka s nejvyšší pravděpodobností obviňovat z arogance.