V dnešním dílu cyklu článků o diskusi bych se chtěl zaměřit na to, jakým způsobem vyjadřují diskutující svůj vztah k obchodním firmám, zejména ke konkurenci. Je to velmi důležité: dávají tak najevo svou sílu, slabost, své znalosti, svou kompetentnost.
Je nepochybné, že školní jídelny se (stejně jako školy) ocitly v konkurenčním prostředí. Na mnoha místech si žák, učitel nebo i strávník odjinud může vybírat, kam půjde na oběd. Ve velkých městech si konkurují třeba i dvě školní jídelny nedaleko sebe. Ve městech ale i na vesnicích, často zápolí obědy ve školních jídelnách s meníčky v restauracích. Také soukromé jídelny dokáží ty školní obrat o strávníky. A samostatnou kapitolou je konkurence velkých firem, které se poskytováním hromadného stravování zabývají – tady už jde školní jídelně doslova o bytí a nebytí.
Ať tak či onak, v diskusi na portálu Jídelny.cz se o této konkurenci mluví, někdy často a převážně o té poslední skupině poskytovatelů obědů.
Vyjadřujeme se veřejně
Při zápisech do diskuse je dobré si připomenout pravidla, kterými se máme řídit, Zejména bod 5, který říká „Není dovolena nepodložená kritika, nactiutrhání, poškozování dobré pověsti jiných osob a firem.“
Jestliže si mezi sebou v práci řeknete, že firma XY okrádá zákazníky, že její výrobky jsou hnus, je to něco zcela jiného než když to napíšete do diskuse na portálu, kde si to mohou přečíst tisíce lidí. Pro onu firmu je velký rozdíl, jestliže v důsledku vašeho sdělení přestane její výrobky používat vaše kolegyně nebo stovky a tisíce dalších. Firma XY se pochopitelně může bude bránit, sdělení v diskusi může napadnout a ve svých důsledcích je pak zcela jedno, zda původní informace byla či nebyla pravdivá. Tento fakt by si všichni diskutující měli uvědomit.
Kritizovat lze, pokud se začnete zabývat výrobkem firmy XY konkrétně; když napíšete, co se vám na něm líbí nebo nelíbí, v čem je v rozporu s normami apod. Jestliže to ovšem přispějete do diskuse pouze nekonkrétním příp. i urážlivým tvrzením, které je způsobilé uškodit dané společnosti uškodit, tak je to pomluva. A tady přestává legrace.
Nepomlouvat konkurenci
Zkušené firmy nepomlouvají konkurenci. Než ji hanobit, to se spíše snaží vychválit samy sebe. K očerňování jiných přistupují ve výjimečných případech, po důkladném zvážení a s právníkem v zádech. A to se v diskusi portálu Jídelny.cz bohužel neděje. Různých drobných útoků na různé instituce a menší nebo větší firmy je v dost.
V uplynulých letech byly v diskusi portálu Jídelny.cz ve větším rozsahu a nekorektním způsobem napadeny 3 významnější firmy.
- Nezlobte se na mne, ale tato jídla přece do školních jídelen nepatří, takové sr.čky ať si prodávají ve stáncích
Tento zápis lze hodnotit jako pomluvu. Označit takto veřejně a bez bližších informací výrobky velké firmy a schválené pro prodej spotřebitelům, to je naprostá neznalost reality nebo kus odvahy.
- … nastrčí nám profesní sdružení, do kterého jako ovce vlezem? Proč by to jinak taková vydřidušská firma platila?
- … celkem s úspěchem se na těch problémech živí. To je to, co mně vadí. Je to hyenismus.
Nelze veřejně označit firmu za vydřidušskou bez uvedení bližších podrobností. O jejím hyenismu platí totéž. Je to zjevné porušení bodu 5 Pravidel.
Napaden byl i portál Jídelny.cz
- … kdo Vám dal tuto nesmyslnou odpověď na otázku dnes otištěnou v bloku „poradna“? Podle mého názoru byste si měli řádně ověřit informace, které zde předáváte dále, neboť to, co je zde uvedeno jako odpověď, je nehorázný nesmysl….
I další příspěvky autorky k danému tématu se hemžily slovy nesmysly, nehoráznost. Zmíněný text v poradně přitom byl konzultován s předními odborníky v oboru. Kdyby autorka uvedla vlastní výklad nebo protiargument, dalo by se to považovat za diskusi k rozdílným výkladům, ale takto spíše vyznívá jako poškozování dobré pověsti portálu.
Provozovatelé jídelen v diskusi
Samostatnou kapitolou v diskusi je vaše vyjadřování na adresu nadnárodních firem, které provozují hromadné stravování. Typický diskusní příspěvek vypadá takto:
- SLYŠELA SEM KA STOUPÍ TRAVA NEROSTE,METODIČKY VARUJÍ NEBRAT JE
Všimněte si původu informace – „slyšela jsem“, tedy neověřená. Autorka takto předem upozorňuje, že to nemusí být pravda. Všimněte si naprosto chybějících bližších podrobností. Do odborných diskusí by se tímto způsobem nemělo psát.
Mnoho příspěvků je naprosto nekonkrétních a hraničí s poškozováním dobré pověsti firmy.
- Nemluvě o jídelních lístcích (jsou jen fiktivní) stejně se nevaří to co je uvedeno a spotřební koš, to je otázka. Je to rovněž politika hygieny.Všechno jsou polotovary. Je to konec školního stravování – hnus.
Následující tři příspěvky možná popisují osobní zkušenost autorů, ale způsob, jakým to píší a absence jakýchkoli důkazů nahrává jejich právnímu postihu nebo portálu Jídelny.cz. Proč jejich autoři nedali podnět kontrolním orgánům?
- To co jsem zažila tam, tak jsem nezažila ani u soukromníků. Takové okrádání strávníků, nahrazování masa různými saumaty, ovoce a zelenina II jakosti, ….
Ve školním stravování nemají co dělat. Koukají jen jak co nejvíce nahrabat. - Zaměstnanci dostávají ,,šokově chlazené jídla,,a ty jsou šokem pro zaměstnance.Je to hnus
- …dovedete si představit co se dělá s neprodaným jídlem? Hm, saláty v omáčkách, špagety v polévkách, jeden den vše načerveno, druhý den ve všem ty ostatní zbytky…. no potěš naše děti
Na závěr příspěvek, který už hraničí s šířením poplašné zprávy
- Nemluvím už o tom , že vše se dováželo vařené-vejce, brambory atd.Tak je nám všem jasné jaké jedy tyto potraviny obsahovaly aby byly uchované ke konzumaci.
Poučit se
Jestliže se uvedené firmy dokázaly na trhu školního stravování zabydlet a dlouhodobě na něho dodávat své produkty, jistě nemohou poskytovat jen špatné služby. Určitě mají i dobré nápady a používají kvalitní postupy, z kterých si ostatní mohou vzít příklad. Nestálo by za to tyto nápady převzít a využít ve vaší jídelně?
Z diskuse na portálu, ale i z jeho dalšího obsahu, lze např. zjistit, že mnoho školních jídelen nabízí velmi atraktivní, vyvážené, pestré a výživovým normám odpovídající jídelní lístky, že jídla připravují za velmi nízkou cenu. Pro jejich soukromé konkurenty je to jistě důvod k zamyšlení.
Soukromé školní jídelny často nabízejí větší výběr jídel, bez nutnosti objednávek, nabízejí strávníkům doplňkový sortiment a umějí od nich získat více peněz. A to je zase důvod k zamyšlení pro klasické školní jídelny.
Konkurence vás sleduje
Diskusní fórum portálu Jídelny.cz je výkladní skříní školního stravování. Jestli ho konkurence sleduje, snadno si dokáže udělat věrný obrázek o všech přednostech i záporech školních jídelen. Uvědomujete si to? Podle zpráv, které portál má, zástupci některých firem sledují portál velmi pečlivě a pravidelně…
Profesionální a obsahově bohatá diskuse, která návštěvníka přesvědčuje o kvalitách školního stravování, může případného konkurenta odradit. Vidí-li váš konkurent, že v jídelnách pracují nekompetentní lidé, o to větší zájem může o vaše zákazníky mít.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: Laco
Napadení portálu
Autor v článku uvádí nějaké napadení portálu, které ani vlastně napadením není. Diskutující se ptá, kdo dal pracovníkům portálu odpověď (zřejmě na nějaký dotaz), která se mu zdá nesmyslná a pak formuluje svoje doporučení.
U tohoto odstavce by měl být odkaz na inkriminovanou odpověď, aby se mohlo posoudit, jde-li skutečně o nesmysl či ne.
Ono by uvedení zdrojů mělo být vůbec standardní součástí všech převzatých informací.
Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz
Re: Napadení portálu
Možná ano, ale to bych musel podobný kontext přidat ke každé z uvedených citací… Tolik místa na portálu nemáme.
Podstatné je, že autorka tehdy portál ostře napadala, aniž by uvedla jediný důkaz nebo protiargument.
Autor: Laco
Re: Napadení portálu
Teď jste tomu, pane Ludvíku, nasadil korunu. Jako důvod, proč nelze seriosně publikovat, uvádíte nedostatek místa. Příště snad příliš velké šero, jindy zase vlhko.
Podstatné je, že ten kdo by si nezískal další externí informace (a mě právě chybí odkazy na tyto informace) nemůže z vašeho článku problém pochopit a z dálky to v mlhavém oparu všechno působí též jako pomluva.
Autor: EMMO
TAK SE PTÁM, JAK SE BRÁNIT
Dobrý den pane Ludvíku,
ne, že by mi nebyl jasný Váš úmysl chránit dikutující a Vaše stránky před případným právním problémem, ale Váš článek vyznívá jako óda na soukromé firmy.
Také s Vámi nemohu souhlasit v odstavci:“Zkušené firmy nepomlouvají konkurenci. Než ji hanobit, to se spíše snaží vychválit samy sebe. K očerňování jiných přistupují ve výjimečných případech, po důkladném zvážení a s právníkem v zádech.“
Vy už jste zapomněl na článek pana Šoleho o školních jídlnách, který vyšel před rokem? Myslíte, že ty pomluvy byly po důkladném zvážení? Nebo si byl pan Šole jistý, že s tím stejně nic neuděláme, protože jsme spolek vystrašených zajíců? Vzhledem k tomu, jak celá situace dopadla, měl pravdu v tom, že se o nás může beztresně otřít každý, kdo umí vzít pero do ruky a opravdu se mu nic nestane.
Nic nezískáme pomluvami druhých, ale ustrašené postoje nás také nezachrání před likvidací, a možná právě ze strany nějaké soukromé firmy, která má ostré lokty a právníky, které jí ze vysekají.
Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz
Re: TAK SE PTÁM, JAK SE BRÁNIT
V prostředí soukromých firem se pohybuji 19 let a myslím si, že to tak skutečně je.
Na případ Šole jsem nezapomněl a jsem přesvědčen, tak to tehdy důkladně zvažoval. A pokud skutečně neměl právníka v zádech, jako zkušený harcovník velmi dobře věděl, co říká a jak to říká.
Ustrašené postoje, stejně jako jedovaté sliny v diskusi, nás nezachrání. Zachrání nás profesionalita (v práci, řízení i vyjadřování) a schopnost se jednotně a ostře ozvat – tak jak právě před rokem.
Autor: paja
diskusní fórum
nemám za zády právníka, přesto si dovolím připomínku.Z textu jsem také vyrozumněla, že pan Ludvík straní soukromým jídelnám. Házíte všechny nebo téměř všechny do jednoho pytle a to není potřeba. Většina příspěvků je slušná