Znám jednu paní vedoucí velké školní kuchyně. Je vždy čisté oblečená, usměvavá, věci řešíme v klidu v její účelně uspořádané kanceláři. Znám ale i jinou: většinou zamračená, neupravená, pořádek v kanceláři o poznání menší. Obě mají zhruba stejně velkou jídelnu, stejně (hodně) práce, stejně (malou) výplatu. A přece v nich je rozdíl. Podobné rozdíly jsou i ve vašich diskusních příspěvcích na tomto portálu. Z některých dýchá důstojnost, pečlivost, rozvaha, jiné jsou ošuntělé, nedbalé a zamračené.
Úroveň vaší školní jídelny mohou strávníci posuzovat nejen podle toho, jak dobře vaříte. Mohou hodnotit i jiné věci: např. jak se k nim vaše kuchařky chovají, jak jim jídlo servírujete na talíř, v jakém stavu je vývěska ve vaší jídelně, jak máte zpracovaný jídelní lístek, jak k nim dokážete promluvit ve školním rozhlasu, jak dokážete jednat s rodiči a argumentovat jim.
Podobně je tomu zde na portálu Jídelny.cz. Úroveň českého školního stravování mohou posuzovat návštěvníci i podle toho, jak kvalifikovaně v diskusi hovoříte, jaké odborné názory tam prezentujete a jakým způsobem se v diskusi vyjadřujete. Už tím, jak zde píšete, přispíváte k úrovni českého školního stravování. Prosím, myslete na to!
Píšeme do diskuse
Naše redakce spolupracuje s mnoha vedoucími školních jídelen. Některé autorky dodávají články ve vzorné jazykové i stylistické kvalitě, v příspěvcích jiných musíme (přes veškerou snahu autorek) musíme provést jisté korektury. Odborných znalostí těchto paní vedoucích a ochoty spolupracovat si velmi vážíme a tak chyby tolerujeme a napravujeme.
Složitější je to v diskusi, kam píše mnohem víc z vás. Různých drobných i větších chyb je tam opravdu mnoho. Vím, že na zápisy do diskuse nemáte často moc času. Mám ale pocit, že před odklepnutím tlačítka Vložit příspěvek! by neškodilo váš příspěvek znovu přečíst a alespoň zjevné překlepy opravit. Nepíšete soukromý vzkaz na lísteček pro kolegyni na stůl, píšete vzkaz strávníkům, rodičům a celému internetu…
I já jsem si při psaní občasných příspěvků do diskuse uvědomil, že okénko, kam příspěvek píšeme, je malé a překlepy se v něm nehledají moc pohodlně. Proto jsme nedávno okénko zvětšili a zvětšili i velikost písma. Máte nyní větší přehled a můžete tak váš zápis kontrolovat.
Ach, ta čeština
Před pár měsíci napsala jedna z vás tento diskusní příspěvek:
SLYŠELA SEM KA STOUPÍ TRAVA NEROSTE,METODIČKY VARUJÍ NEBRAT JE
Citát jsem zde schválně umístil celý a bez korektury. Má 10 slov a je v něm 7 chyb, chybek a překlepů. To není tím, že autorka nemá buňky na češtinu, to je nedbalost, nepečlivost. Co si o práci takové paní kuchařky má myslet rodič, který tuto diskusi navštíví? Nebude náhodou podobně nedbale i vařit?
Jiná diskuse z léta 2008 začíná slovy:
Je mi 36let a asi rok jsem hlavní kuchařka ve šj,mam 5 podřízených se kterými jsem minulí školní rok tak nějak vycházela….
Tento citát opět neprošel korekturou naší redakce. Celý desetiřádkový zápis obsahuje asi 20 chyb a chybek, z toho některé z nich hrubé. Znovu musím opakovat otázku: Co si tom mají čtenáři myslet?
Diskutující si toho samozřejmě všimli a na jejich korektní upozornění paní kuchařka reaguje takto: … jsem jen obyčejná kuchta.Prosila jsem o radu – ne o známku z češtiny
Paní kuchařko, píšete, že jste jen vyučená kuchta. Nezlobte se, ale chyby, kterých jste se zde dopustila, se objevují v diktátech na základní škole. Uvádíte, že máte 5 podřízených. To již nejste v bezvýznamném postavení, máte zodpovědnost a mnoho let profesní dráhy před sebou. Vyjadřování s tolika chybami vám to bude jen komplikovat.
Nevadí vám to!
Chyb v diskusních zápisech si všímá řada z vás. Některým to nevadí a na výtky reagujete takto:
– Vždyť život není o pravopise a slohu.
– Myslím si, že tento portál je o něčem jiném, než o tom, jesli někde někdo udělal pravopisnou chybu.
– A nezabývejme se malichernostmi,máme důležitější starosti,ne?
Můžeme podobné názory připustit, ale určité je jedno: ve světě náročných rodičů, odborníků, ve světě usilujícím o dokonalost, bezchybnost, krásu, sterilnost a naprostou korektnost pak nemůže školní stravování s takovým vyjadřováním uspět.
Vadí vám to!
Mnohem větší části z vás nízká úroveň vyjadřování v diskusi vadí. Poukazujete mj. i na to, že takové zápisy degradují celé školní stravování:
Např. Evina o jisté autorce píše: ... A navíc fakt mě dost štve, že dělá šílenou ostudu nám všem vedoucím, tou svou alarmující jazykovou neznalostí. …Jistě, že sem nahlížejí nejen pracovníci jídelen, ale i pedagogové a když vidí úroveň některých „z hotelových škol“, tak si udělají okamžitě svůj úsudek.
Nebo pisatel(ka) skrývající se pod značkou AAA: Vážená kolegyně, nahlédněte občas do pravidel českého pravopisu. Když to potom čte někdo nezúčastněný, nedivte se, že si o nás v kuchyni myslí, že jsme hloupé slepice.
Hana: Což takhle zopakovat si pravopis ? Trocha kulturnější vyjadřovací schopnosti by také neškodila!
Fialka je tolerantní: Co se týče pravopisu- někdy se chybička vloudí, ani to člověk nepostřehne, a proto bych neházela všechny do jednoho koše.
Autor(ka) XY má však pochopení méně: Ale zopakujte si pravopis!!!
Alena: Já být vaším ředitelem, tak vám dát doma nastudovat i pravidla pravopisu. Kolegyně se píše s tvrdým „y“
Inka: Hej, umíte Vy český pravopis?
Někteří reagujete se zjevnou snahou pomoci: Proč se nepodívá na internet, např. je tu slovník cizích slov, nebo pravopisná pravidla. Nikam nemusí od pc odcházet a když ta slova nezná, neví jestli tvrdé nebo měkké i, tak ať se podívá, když si to už ze školy nepamatuje. Tohle vážně nechápu.
Proč se zlepšit
Řada z vás si stěžuje, že školní stravování nemá v resortu školství dobrou pozici, že ředitelství škol se ke školním jídelnám chovají přezíravě apod. Dobrá vedoucí ŠJ by měla být jakousi náměstkyní ředitele pro oblast stravování. Měla by poskytovat kvalitní a ucelené písemné poklady k tomu, aby se management školy nebo obce mohl dobře rozhodovat. Případným nedbalým vyjadřováním mu dává další důvod k tomu, aby pokračoval ve svém přezíravém přístupu.
Žijeme v době projektů, z nichž se dají získat slušné peníze na vybavení škol i jídelen. Každý projekt ovšem vyžaduje, aby autor rozsáhle písemně objasnil zamýšlený záměr. Připravují se také nové učební osnovy pro výchovu žáků ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Kdo jiný než vedoucí jídelny se k tomu bude muset vyjádřit?
Mnoho jídelen sní o konvektomatu. Starosta bude od vás ovšem chtít náležitě zdůvodnit, proč by měl finance uvolnit. Pokuste se v podobných situacích upozornit na kvalitu školního stravování nejen odborně fundovanými informacemi a názory, ale i tím, že vše bude pečlivě sestaveno a na dobré jazykové a stylistické úrovni. Trénink na to můžete začít už teď v diskusi na portálu Jídelny.cz.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: hospodářka
poděkování
děkuji tímto autorovi článku za všechny ctitele spisovného českého jazyka
Autor: Lukáš
Re: poděkování
Mezi které asi nepatříte, když nepíšete velké písmeno na začátku věty a tečku na jejím konci. 🙂
Autor: Magda 2
Re: poděkování
Milý Lukáši, hospodářčino poděkování není větou, pouze slovním složením. Zde se nemusí používat velké písmeno na začátku a ani slovní složení ukončovat znakem, či znaménkem.
Možná by bylo více vhodné ocenit obsah článku,nežli reakce těch, kteří na něj reagují.
Proč začínat žabomyší války, máme přece poslání zcela jiné – musíme hladové krky nasytit. Tak co dneska vaříte?
o:)
Autor: Pekařka
Je to tak.
Naprosto souhlasím s textem článku, někdy je to fakt síla! Můj názor je ten, že vedoucí jídelny má středoškolské vzdělání, a tudíž by měla znát pravopis, někdy z toho bolí u srdce, jaké výtvory musejí hlavně ti nezúčastnění číst. Jak pak máme hájit naše požadavky, když úroveň komunikace je spíše ostudná než mizivá. Také mi vadí, když se dobře míněná diskuse změní v hašteření. Kolegyně a kolegové, myslete na to při psaní, protože když už si dám ten čas něco napsat, pak to musí mít formu. Děkuji.
Autor: Renata
Poděkování
Je to úplná pravda.
Autor: Leoš
Naprostý souhlas
I když mám někdy k autorovi článku výhrady, tentokrát s ním naprosto a jednoznačně souhlasím. Úroveň písemného vyjadřování nejenom středoškoláka je odrazem jeho vzdělání a potažmu i inteligence. Přitom si vůbec nemyslím, že se člověk musí písemně vyjadřovat excelentně a zcela bezchybně. Úplně stačí přijatelně, bez deklasujících chyb a neznalostí.
Přidal bych ovšem ještě jeden nedostatek, který si snad zalouží samostatný článek. Je to někdy naprosté právní nevědomí, úporná snaha zatratit studium zákonů, směrnic a předpisů a nahradit normované postupy a závazná řešení vlastními laickými úvahami a konstrukcemi a odkazy na typu „delají to tak všichni“, nebo „vždycky se to dělalo tak a tak“.
Protože je to obecně matoucí, je to snad horší, než gramatické chyby, svědčící jen o negramotnosti pisatele.
Fuj, to jsem si zase zavařil!