V rámci celoškolního projektu proběhly na naší základní škole v Šenově ve dnech 9.-10.5.2011 Dny řemesel. Cílem projektu bylo, aby se děti různého věku, které se potkávají ve škole, seznámily, naučily se vzájemně respektovat a dokázaly si v případě nutnosti pomáhat, ale také společně vyvíjet tvořivou činnost. Do skupin se děti rozdělily podle vylosování, takže každá skupina obsahovala žáky všech ročníků základní školy.
Tentokrát byla akce zaměřena na to, aby děti poznaly různé profese, se kterými se mohou ve svém okolí setkat, a dozvěděly se, co které povolání obnáší, případně jaké je k němu zapotřebí vzdělání. Jelikož jsme byly osloveny k zapojení do projektu, rády jsme pozvání využily k propagaci své práce. V jedné skupině si děti povídaly s kuchařkami a přitom z jídelny sledovaly dění v kuchyni a ve druhé skupině jsme besedovali o práci vedoucí školní jídelny. Děti byly velmi zvídavé, měly připravenu spoustu dotazů, takže jsme si postupně vysvětlili, co všechno je třeba v kuchyni dodržovat, jak se sestavuje jídelníček, proč musí nosit stravovací karty a co všechno si z této maličké pomůcky paní kuchařka dokáže přečíst… Pak jsme plnili praktické úkoly: děti 1.-4. třídy mi pomohly složit týdenní jídelníček tak, aby se k sobě hodila polévka a hlavní chod a byla zachována pestrost stravy.
Pondělí | Uzená s kroupami |
Úterý | Bramborová |
Středa | Zeleninová |
Čtvrtek | Boršč |
Pátek | Čočková |
5.-6. třída dostala malý test z toho, co jsme si řekli o správném chování pracovníků kuchyně potřebném k tomu, aby na talíři dostali stravu nejen chutnou, ale také zdravotně nezávadnou. Jelikož paní učitelka je matematička, největší děti počítaly – společně jsme normovali jednoduchý pokrm pro děti různých věkových kategorií.

Slovní úkol pro 7.-9. ročník
Dne 9.5. přijde na oběd 143 žáků ve věku 6-10 let, 188 žáků ve věku 11-14 let a 80 žáků nad 15 let. Budeme vařit slepičí polévku s rýží a nudle s mákem. Kolik potravin si kuchařka musí nachystat pro výrobu tohoto počtu obědů?
Nápověda: pro výpočet celých porcí použijeme u první skupiny dětí koeficient 0,7, u druhé skupiny 0,8 a u poslední skupiny 1.
Také pro druhou skupinu si paní kuchařky připravily po besedě poutavý program – soutěž v přelévání vody naběračkou z jedné gastronádoby do druhé, v loupání mandarinek, zkoušeli jsme také vážení předmětů a potravin. Také tady si děti složily jídelníček a už se těší, až se podle něj bude skutečně vařit! Strávili jsme spolu příjemné a zábavné dopoledne.
Nakonec děti z celé akce vyrobily plakáty, prezentující společnou práci celé skupiny a vystavily si je ve spojovací chodbě školy.

Byla to pro všechny určitě spousta práce navíc, ale myslím si, že určitě nebyla zbytečná. Je dobré, když děti poznají klady i zápory různých oblastí lidské činnosti a hlavně získají představu o tom, že každá práce má smysl a pokud je dělána s láskou, dokáže přinášet člověku nejen finanční zajištění, ale také dobrý pocit z toho, že je prospěšný druhým.
Díky všem zúčastněným za podporu dobrého nápadu.
Marie Kučerová, školní jídelna Šenov
Diskuze
Autor: Evča 1
Dny řemesel
Také pěkný nápad :-))))
Autor: marta
Re: Dny řemesel
To je super, šikulky.