Přeskočit na obsah

Dobré zprávy o ŠJ v denním tisku

Ve čtvrtek 29.11. a v pátek 30.11.2007 se přední český deník obsáhle věnuje školnímu stravování. Můžete se dozvědět o velmi pozitivním hodnocení obědů! Průběžně vám přinášíme stručné výtahy z článků a názorů. Nejnověji také odkazy na úplná znění článků.
Aktualizace 30.11.2007 16:45

Autor: Ing. Pavel Ludvík

V MF Dnes se můžete dozvědět o velmi pozitivním hodnocení školního stravování. Sedmičlenná komise společně s odborníky ze Státního veterinárního ústavu hodnotila odebrané vzorky obědů ze školních jídelen po celé republice a jídelny z něho vyšly velmi dobře.

Kromě hlavního článku komentujícího průběh testů se dočtete i o tom, jak obědy hodnotily děti. Zveřejněny jsou i popisy hodnocených jídel a hodnocení samotná.

Aktualizace 29.11.2007 15:00

Školní jídelny vaří lépe než dřív
Jak se vaří ve školních jídelnách? Rozvařená kolínka, nerozžvýkatelný kus hovězího, univerzální hnědá omáčka? Nikoli. Pro dospělé postižené traumatem socialistického školního stravování, to může být překvapení – školní jídelny vaří dětem chutně, pestře a zdravě.

Tak takto se píše ve čtvrtek  29.11.2007 v MF Dnes o školních jídelnách hned na úvodní straně! Úvodní článek velkého testu obědů ve školních jídelnách dále poměrně velmi kladně hodnotí úroveň našeho školního stravování.

Organizátoři testu vybrali jednu jídelnu v každém kraji a 1. listopadu v nich odebrali oběd. Ten nechali odborně zhodnotit ve Státním veterinárním ústavu, smyslové posouzení provedla komise, složená ze zástupců  MŠMT, MZd, odborníků na výživu, pediatra a 13 leté školačky.

Degustátoři hodnotili jídla známkami jako ve škole. Převažovaly jedničky a dvojky, jen 4x padla trojka. Průměrné hodnocení jídel se pohybovalo od 1,2 do 2,3. Do průměru 1,6 se vešlo 10 ze 13 obědů. Součástí byly i popisy odebraných jídel, jejich slovní hodnocení a hodnocení aktuálního týdenního jídelníčku. Zejména u nejlepších jídelen s hodnocením 1,2 se opakovaně objevovala ocenění chuti a  vzhledu.

Jeden z článků obecně seznamuje s principy českého školního stravování. Hlavní hygienik ČR Michael Vít se v něm o školních jídelnách vyjadřuje jen v dobrém. V článku je uvedeno, že v ČR je 10000 školních jídelen, ale z hlediska kvality a bezpečnosti jídla registrují  Krajské hygienické stanice v letošním roce jen 25 stížností. Z toho jen 9 oprávněných – autorka upřesňuje jakých.

Články jsou doprovázeny reakcemi dětí – strávníků. Jsou poměrně různorodé – od nechutná mi zde až po „Jsem dobrý strávník – sním téměř všechno“.

Deník slibuje zveřejnění i dalších podrobnějších výsledků testu.

Aktualizace 30.11.2007 10:20

V pátek 30.11.2007 deník MF Dnes obsáhle rozebírá výsledky test na celých 4 novinových stranách.
V hlavním článku nazvaném „Školní jídlo: lepší, než má pověst“ se k výsledkům testů vyjadřují různí odborníci. Určité výhrady měli např. k dezertům. Např. místo kompotů radí spíše čerstvé ovoce a nedávat energeticky vydatné musli tyčinky. Článek se věnuje i problematice podávání masa. Test neprokázal, že by děti dostávaly zbytečně mnoho bílkovin. Názor, že zvýšený příjem bílkovin se podílí na vzrůstající obezitě zazněl před časem z řad vegetariánů. Potěšují byly výsledky mikrobiologických rozborů: všech 13 vzorků bylo v pořádku.

Článek Zdravé jídlo děti odmítají se věnuje podávání „zdravých jídel“ a vedoucí několika jídelen k tomu sdělují své zkušenosti.  Opakuje se názor, že děti přicházejí do školy s doma vytvořenými stravovacími návyky, které nerady mění. V článku zaznívají i výhrady k automatům a školním bufetům.

Příspěvek Plíčky školáky nestraší pojednává o druhové skladbě odebraných obědů. Uvádí mj. že maso bylo obsaženo v 62% obědů, ryby v 9%, bezmasá jídla tvořila 29%. Autorka označuje dezerty za „méně nápadité“, vybírá pokrmy, které by si v restauraci nedala a naopak ty, které jí už názvem připadaly zajímavé.

Velmi zajímavá je jedna strana, která komplexně hodnotí a porovnává 2 pokrmy: jeden klasický (drožďová polévka, přírodní kuřecí řízek na žampionech, s rýží, salát z červeného zelí s křenem a bílá káva) s druhým netradičním (hrstková polévka, ryba zapečená se sýrem, brambory, jogurtový dresink, zeleninová obloha a ovocný čaj). Obědy jsou zde vyfoceny a každá receptura je doplněna cenou a energií v joulech. Tento text je doplněn doporučeními, čím zdravě doplnit školní oběd.

Celá příloha je doplněna množstvím subjektivních vyjádření dětí, rodičů a odborníků.
Z názorů odborníků:
Naďa Holická, MŠMT: „Jsem překvapená, naprostá většina jídel byla taková, jaká bych si uvařila doma, pokud bych to zvládla.“
Jaromír Hrubý, MZd: „ …řekl bych že takových 80% obědů bylo výborných“.
Jan Rezek, Vysoká škola hotelová, Praha: „Zdá se, že úroveň školního stravování se v poslední době zvedá.“
Petr Tláskal, SPV: „Školní stravování určitě k obezitě nevede.“
Alena Strosserová: „.. opravdu tu nebylo špatně zvolené nebo špatně uvařené jídlo.“
Lydie Ryšavá, ZÚ Ostrava: „ Potvrdilo se mi, že si školní stravování vede dobře“.

Aktualizace 30.11.2007 16:45

Některé z článků popsaných výše můžete najít na internetu:

Vaří dobře, ale chce to víc nápadů

Dětem chutnalo jídlo, které jsme testovali

Deset tisíc jídelen, ale jen 25 stížností za rok

Školní jídlo: lepší než má pověst

Anketa

Porota

Zdravé jídlo děti odmítají

Plíčky školáky už nestraší

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Evča 1

    chválím
    Velmi mě potěšila rychlá reakce na článek. Díky za informace i pro druhé. 🙂

    • Autor: ++++++

      Re: chválím
      No tak hurá sláva…. pravda vyšla konečně na povrch!

  • Autor: Evča

    Dobré zprávy o ŠJ v tisku
    No ještě že tak-bylo už opravdu načase,aby se začalo také chválit!!! Strašně nás uráží když slyšíme (mám pocit,že poměrně často) ironické,zlé a naprosto myslím nepodložené poznámky na adresu vaření ve školních jídelnách,ať už v tisku nebo ještě hůř v televizi!

  • Autor: GraCia

    fobie ze školních jídelen
    Konečně někdo si všiml, že ve školních jídelnách se používá nezčetné množství různých receptúr (i vlastních) samozřejmně v souladu s výživovými normami. Také musí být písemně zpracována raceptúra.UHO u nás už není ani v paměti.
    Mrzí mně, že i  KLUCI V AKCI (což nevypadaji na pamětníky ŠJ ) trpí fobií ze školní jídelny.Ať ukážou, co umí ve školní jidelně.