Přeskočit na obsah

Ekologické výrobky a jejich značky (1)

Možná také dostáváte do rukou různé ekovýrobky, biovýrobky, výrobky ekologicky šetrné apod. Na obalech mnoha z nich jsou uvedeny různé značky. Podobné symboly dnes už také najdeme na všech obalech. Co znamenají?

Autor: Monika Pečková

Nedávno jsme uveřejnili několik článků zabývajících se ekoprodukty. Podle průzkumů průměrný spotřebitel vnímá ekovýrobek jako:

a) něco zdravého
b) něco, co vyprodukují farmáři
c) něco, co se prodává ve speciálních obchodech
d) něco dražšího než běžné zboží, jakýsi nadstandard

Tyto charakteristiky jsou však příliš obecné, takže se zpravidla při nákupu ekovýrobků opakují chyby z neznalosti. Mnoho spotřebitelů pak platí za výrobek, který ve skutečnosti ekologický není, jen proto že nejsou informování o tom, jak ekovýrobek vypadá.

1. České ekovýrobky

Aby byl výrobek považován za ekologický i někým jiným než svým výrobcem a aby šlo o označení, na které se dá spolehnout, vyvinulo naše Ministerstvo zemědělství dvě ekoznačky. Ekoznačkou rozumíme označení na výrobku (tedy jeho obalu), které je registrované u nějaké společnosti nebo státu jako značka ubezpečující spotřebitele o ekologičnosti výrobku. Hodnotí se přitom zpravidla výrobek od svého vzniku až po likvidaci. Garantem programů ekologického značení u nás je Ministerstvo životního prostředí, výkonným orgánem Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Na řízení národního programu se dále podílí Rada pro ekologicky šetrné výrobky, která se skládá ze zástupců státních organizací, akademické sféry, neziskových organizací atd.
U nás fungují zatím tyto státem garantované programy:

a) Národní program
Český národní program označování ekologicky šetrných výrobků – systém vznikl z iniciativy ministra životního prostředí a ministra hospodářství roku 1994. Používá ochrannou známku tvoří stylizované písmeno „e“ s nápisem „Ekologicky šetrný výrobek“ v horní části a identifikačními čísly v části spodní. Známka smí být používána pouze v jednobarevném – zeleném nebo černém – provedení.

Tato ekoznačka se uděluje takovým výrobkům, které ve významné míře méně poškozují životní prostředí než jiné obdobné výrobky plnící stejnou funkci. Pokud žádost o udělení této ekoznačky ministerstvo odsouhlasí, uzavře agentura s žadatelem licenční smlouvu o poskytnutí práva k užívání ochranné známky „Ekologicky šetrný výrobek“. Informace o výrobcích, jimž bylo propůjčeno právo užívat ochrannou známku, zveřejňuje MŽP ČR průběžně ve Zpravodaji MŽP ČR.

Poplatky a význam propůjčení ekoznačky
Ani ekoznačka však není zadarmo, výrobce, který ji získá, platí 20 000 Kč poplatek. Získání ochranné známky má pro výrobce/dovozce velký význam, neboť tak získávají lepší možnosti při prosazování svých výrobků nejen na domácím, ale hlavně na zahraničním trhu. Propůjčení ochranné známky je navíc i jistým důkazem dodržení jakosti výrobku. To je jeden z dalších důvodů, proč nákupčí ze zahraničí dávají přednost výrobkům označeným ochrannou ekologickou známkou. Propůjčení ochranné známky neznamená, že výrobek je pro životní prostředí naprosto neškodný, avšak musí být zárukou, že životní prostředí výrobek ovlivňuje méně než ostatní výrobky.

Kromě „Ekologicky šetrného výrobku“ je u nás používáno ještě označení Produkt ekologického zemědělství.

Jedná se o ochrannou známku, jejímž správcem je KEZ o.p.s. Kontrola ekologického zemědělství. Aby výrobek mohl dostat tuto ochrannou známku, je nutné splnění požadavků stanovených zákonem č. 242/2000 Sb. o ekologickém zemědělství a prováděcí vyhláškou Ministerstva zemědělství č. 53/2001 Sb. a kriterií zpracovaných v interní dokumentaci KEZ o.p.s. Značka je zpravidla udělována na 1 rok.

b) Evropské ekoznačení – tzv. Kytička (The Flower)
Platí v rámci celé Evropské unie, u nás jej spravuje Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Jde je nadnárodní systém, který byl založen na základě nařízení rady Evropského hospodářského společenství ze dne 23. března 1992 (EEC No. 880/92 on a Community eco-label award scheme). Stejně jako český národní program je program ekoznačení EU dobrovolný. Je zaměřený jak na výrobky, tak i na služby a počet výrobkových kategorií (a služeb) neustále roste.
 

Ekoznačka EU „The Flower“ představuje květinu jejíž střed tvoří zelené písmeno „E“ a okvětní lístky jsou nahrazeny dvanácti modrými hvězdičkami. Logo se smí zobrazovat takto dvoubarevně, nebo v jednobarevném – zeleném nebo černém – provedení.
Přihlášení

O ekoznačku EU může požádat výrobce nebo poskytovatel služeb, jehož výrobek (či služba) musí být k dostání na trhu kdekoliv na území Evropské Unie. Může tak učinit u kteréhokoliv kompetentního orgánu v jakémkoliv členském státě EU; v ČR je to Agentura pro ekologicky šetrné výrobky.
Pokud výrobce žádá o tuto značku, zpravidla se jeho náklady vyšplhají min. na 1 000 eur.
V České republice byla zatím tato ekoznačka udělena pouze firmě Hybler s.r.o. Důvodem může být jak nezájem českých výrobců žádat o udělení značky, tak i finanční zátěž, kterou s sebou udělování značky nese, ačkoli je velmi pravděpodobné, že vynaložené peníze by se výrobcům vrátily.

c) Global Ecolabelling Network

Logo GEN
Nezisková, nevládní organizace GEN – Global Ecolabelling Network – byla založena v roce 1994. V této Světové síti označování ekologicky šetrných výrobků jsou sdruženy jednotlivé národní i nadnárodní programy z celého světa. V současné době ji tvoří 26 členů a další 4 přidružené organizace. České Ministerstvo životního prostředí je členem Genu od roku 2000. Takže i kvalitu této ekoznačky garantuje stát.

Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Autor: Monika Pečková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se