Přeskočit na obsah

Ekologické výrobky a jejich značky (2)

V druhé a závěrečné části článku se poohlédneme po zahraničních ekoznačkách, které se na výrobcích dostávají i do naší země, a o napodobeninách těchto značek.

Autor: Monika Pečková

Zahraniční ekovýrobky
Pro případ, že byste nakupovali v zahraničí nebo dovezené výrobky, vyplatí se znát i cizími státy garantované ekoznačky.

Severská labuť:


  

Kanada:


 

Slovensko:

Modrý anděl – nejstarší ekoznačka, používá se v Německu:


 
USA:


Napodobeniny
Ekoznačka je důležitým marketingovým tahem. Výrobci, kteří takto mohou označit své výrobky, získávají oproti ostatním konkurenční výhodu. Navíc mají zajištěnou přízeň určité skupiny zákazníků, kteří záměrně sahají po ekologických výrobcích. A i když to neplatí vždy, ekovýrobky se většinou prodají, ačkoli jsou zpravidla dražší než výrobky srovnatelné kategorie. Do budoucna se tedy předpokládá zvýšený nárůst zájmu o zmíněné značky, protože na zasyceném trhu je jakékoli zviditelnění nebo přiblížení výrobku zákazníkovi velice důležité.

V prvních dvou bodech jsem se snažila poukázat na existující typy označení, garantované státem nebo jinak spolehlivé. Informace by však nebyla úplná bez poukázání na tzv. falešné ekoznačky, tedy označení, které značkám dodávají organizace státem nekontrolované nebo jednoduše zavádějící značky. Zdůrazňuji, že hodnota takových „ekoznaček“ je nulová, protože si ji udělují výrobci zpravidla sami. Poukázala bych hlavně na značky typické pro různé supermarkety (proslulý je v tomto ohledu především Lidl). Jestliže chcete opravdu kvalitní ekovýrobek, musí být označen jen 3 zmíněnými značkami. Pozor tedy na různá označení typu Natur, Bio, Zelená vlna apod.

Nejznámější napodobeniny:

Zelený bod

Značka Zelený bod je jen ochrannou známkou, ne ekoznačkou, znamená, že byl uhrazen finanční příspěvek organizaci zajišťující sběr, třídění a využití obalů. Takto označovat se musí výrobky v Německu, aby bylo zřejmé, že jejich obaly budou ekologicky zlikvidovány, pro ČR tato značka nemá žádný význam.

RESY


 
Funguje podobným způsobem jako Zelený bod. Používá se pro různé krabice a přepravky z vlnité lepenky. U nás tato značka opět nemá žádný praktický význam. RESY není ekoznačka.

„Odhazující panáček“


 
Není ekoznačka. Na obalech se objevuje, protože zákon o odpadech ukládá výrobci za povinnost uvádět na obalu doporučený způsob zneškodnění. Neznamená tedy nic víc, než že výrobce doporučuje zákazníkovi, aby použitý obal odhodil do koše, nikoliv v lese, v parku či na náměstí.

Symbol tří šipek


 
Nejsou to ekoznačky. Podle normy ČSN 6120 se takto značí recyklovatelné obaly z plastů. Tedy znova jen označení ekologického obalu nikoli výrobku.

Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Autor: Monika Pečková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se