Nárůst obezity je patrný nejen v naší zemi, ale prakticky ve všech státech Evropské unie. Evropská komise proto pověřila své výzkumné středisko (JRC), aby sestavilo a zveřejnilo souhrnnou zprávu o hlavních principech, jimiž se řídí školní stravování v 28 členských zemích EU, Norsku a Švýcarsku.
Zpráva je jen východiskem
Zpráva by měla být východiskem pro další celoevropské aktivity zamezující nárůstu obezity. Komisařka pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnová upřesňuje: „Tato zpráva představuje solidní základ, na němž mohou evropští politici, vychovatelé a vědci zkoumat možné souvislosti mezi politikami školního stravování a veřejným zdravím a hodnotit účinnost propagace zdravých stravovacích návyků.“
Tonio Borg, komisař odpovědný za oblast zdraví, k tomu uvedl: „Téměř každé třetí dítě v Evropě má nadváhu nebo je obézní, a je tak v nebezpečí rozvinutí řady onemocnění, jimž lze předcházet, včetně cukrovky 2. typu. Školy jsou naším důležitým partnerem v úsilí o to, abychom dětem pomohli vytvořit si zdravé stravovací návyky, aby vyrůstaly zdravé, měly dobré výsledky ve škole a rozvinuly celý svůj potenciál. Toto první hodnocení politik školního stravování proto významným způsobem přispívá k našemu boji proti obezitě.“
Velké rozdíly mezi členskými zeměmi
Ze zprávy vyplývá, že evropské země přikládají velkou váhu vlivu, jenž má školní stravování na zdraví dětí, jejich vývoj a studijní výsledky. Ve všech zkoumaných zemích (28 členských států EU, Norsko a Švýcarsko) existují pokyny pro stravování ve školách. Významně se však liší. Někdy to jsou dobrovolně dodržované pokyny, týkající se například nabízených jídel nebo velikosti porcí, jindy úplné zákazy, pokud jde třeba o prodej některých potravin, prodejní automaty a nápoje slazené cukrem.
Návaznost na evropské programy a dokumenty
Zpráva zmiňuje některé všeobecné evropské programy a dokumenty na podporu zdraví, jako např. Akční plán EU pro boj s dětskou obezitou 2011-2020 nebo Strategii EU týkající se výživy, nadváhy a obezity pro rok 2007.
Patří sem i dokument Dvanáct bodů pro zdravé stravování dětí a dospívajících. Významné místo v tomto přehledu má každodenní spotřeba ovoce a zeleniny. Doporučují se mléka a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, z mas drůbež, ryby nebo libové maso. Všechny další produkty by měly mít nízký obsah cukru a soli. Děti by měly být poučeny o zásadách manipulace s potravinami a přípravy jídel.
Některé informace uvedené ve zprávě
- Hlavním cílem školního stravování, který sdílí většina zemí, je zlepšit výživu dětí, naučit je zdravému stravování a životosprávě a snížit výskyt dětské obezity nebo jí předcházet.
- Přes 90 % zemí má stravovací normy, které mají zajistit vyvážené jídelníčky. Následují pokyny pro velikost porcí (76 %) a normy týkající se nutričních hodnot pro obědy (65 %).
- Nejběžnějšími parametry zahrnutými v normách pro obědy jsou příjem energie a tuku.
- Řada zemí má kromě stravovacích norem, které tvoří základ politiky školního stravování, také doporučení týkající provozů školního stravování, uzpůsobení místností, v nichž se jídla podávají, nebo školení personálu ŠJ.
- Přibližně 2/3 zemí specifikují požadavky na školení personálu jídelen. (Mezi nimi není Česká republika).
- Velmi běžná jsou omezení nebo doporučení související s dostupností nápojů (65–82 %), přičemž většina zemí podporuje volný přístup k čerstvé pitné vodě a omezuje nebo zakazuje zejména limonády (slazené cukrem).
- Většina zemí omezuje sladkosti a ochucené snacky, přičemž některé je příležitostně povolují a jiné zcela zakazují.
- Pouze 26% zemí má ve svých normách zahrnuty zásady pro stravování obézních strávníků.
- Přibližně v polovině hodnocených zemí je omezena nabídka prodejních automatů. Opatření jsou různá, od doporučení zdravější nabídky potravin v prodejních automatech přes zákaz nezdravých potravin, které se v nich nabízejí, až po úplný zákaz instalace prodejních automatů ve školních budovách. (Česká republika mezi těmito zeměmi není.)
- Běžnou praxí je i omezení prodeje nezdravých potravin, mnoho zemí také omezuje reklamu potravin ve školách.
Zpráva je doplněna řadou tabulek, které podrobně uvádějí, jak jsou jednotlivá doporučení, principy a parametry nastaveny v jednotlivých zkoumaných zemích.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: Melánie
Obezita dětí
Nemyslím si, že jedno jídlo denně ve školní jídelně, má vliv na obezitu dětí! Obezita je především o pohybu, správném stravování v rodině atd……
Po zaměstnancích školních kuchyní, se za chvíli budou chtít zázraky, které ovšem nedokážeme.
Autor: stavja
podpora
Je pravda, že rodina je bez debat nejdůležitějším hybatelem výživového stavu dětí. Rodiče rozhodují, zda dítě snídá, co má ke svačině, zda si něco může koupit v automatu apod. Když se zamyslíme nad tím, kolik času děti ve škole stráví, je to dlouhá doba na utváření stravovacích zvyklostí. Kromě neustálého obviňování školních obědů jako příčina nadváhy/obezity by měla být pozornost více věnována výuce o výživě od 1. až do 9.třídy, komunikace o sortimentu v bufetech/automatech a taky osvětě rodičů nejen o výživě, ale i o významu pohybu. Jakožto nutriční terapeut a lektor správného životního stylu si práce školních jídelen nesmírně vážím. Vy, zaměstnanci školních jídelen, neberte jakékoliv dokumenty či strategie na podporu zdraví dětí jako útočné proti vám, ale spíše jako podporu vaší práce s náměty na výchovné působení na děti. Podle mého názoru nemá nikdo právo vás v jídelně obvinit z obezity dětí. Snažte se ale při své práci co nejvíce ovlivnit děti tím správným směrem.
Autor: majka1
paní Stávková, moc děkujeme za podporu. Opravdu osvěta školní jídelny je jako boj s větrnými mlýny, ale důležité je to nevzdávat a spoléhat hlavně na sebe. Malý citátek pro inspiraci:,,Často je cíl blíž, než se slabému zdá a silný, dřív než ho dosáhne, to vzdá.A úspěch je vlastně jen prohra naruby.Stříbrný záblesk mezi mraky pochybností.Možná je blízko,i když se daleko zdá.A nikdy nemůžeš říct, kdy se objeví.
Jen jedno je jisté,když se věci zdají být nejhorší
nesmíš to vzdát!“ Tak to prosím nevzdávejme a snažme se. Přeji hodně sil!!!
Autor: janah
školní stravování
Vše se krásně říká a vím,že se určitě vedoucí a kuchařky snaží snižovat cukry ,tuky a soli ,ale co naděláme nechybí také školení pro učeitele jak jít příkladem?Když solničku a pepřenku mají na stole jen oni ,ale vesele jí půjčují dětem a když je upozorním,že je jen pro ně,že je pokrm dost slaný tak mi odpoví „když jim to chutná slané tak ať si přisolí “ když vidím to kvantum soli co si nandává tak je mi špatně atd….
Autor: Milan
Školní stravování
V našem městě navštěvuji jako cizí strávník 2 školní jídelny. Když vidím kam spěje školní stravování, tak to za chvíli děti nebudou jíst vůbec (lépe řečeno) a raději si koupí cestou domů hamburgera, gyros, kebab, durum, hranolky atd. Záleží na vedoucím jídelny, jakou udělá skladbu jídel když má možnost 2 výběrů, tzn. 1 jídlo diabetické (zeleninové) a 1 jídlo normální (masové). Stačí se jen podívat na pás vrácených jídel. Na toto téma by se dalo diskutovat a argumentovat do nekonečna.
Doporučení: Kupujte čerstvé české potraviny a vařte hezky česky.