Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno
Vítěze letošní soutěže O nejlepší školní oběd známe. Variace drůbežího masa byly tradiční i netradiční, přílohy klasické i pestřejší, polévky krémové i vývary, dezerty ovocné i mléčné. Nutno ocenit, že pokrmy odpovídají zásadám správné výživy a každý z nich je navíc v něčem ojedinělý. Věřme tomu, že všechny sestavy pokrmů jsou mezi strávníky opravdu oblíbené. S hodnocením finálových menu očima nutričního specialisty se seznámíte v dnešním článku.
Tým č. 1 – MŠ Klánovice
Polévka: Mrkvová polévka
Hlavní jídlo: Pošírované kuřecí kuličky se zázvorem na rajčatové omáčce se zeleninou, těstoviny
Dezert: Tvarohový dezert s jablkovým pyré a jahodami
Červená i oranžová – pro oko je lichotivá!
Na první pohled působí menu jednotvárně, co se týká barvy, ale chutěmi je různorodé a pro děti mateřské školy lákavé. Nasládlou chuť zeleninové polévky střídá chuť slaná, poté opět sladká. To, co činí menu zajímavým a chvályhodným, je technologická úprava kuřecího masa. Víte, co v kuchařském slovníku znamená pošírovat? Jedná se o způsob přípravy pokrmů, kdy se suroviny na krátkou dobu ponechají v horké, avšak ne vroucí tekutině. Metoda zachovává hodnotné látky a původní chuť. Těstoviny s rajčatovou omáčkou se zeleninou jsou výborným barevným i chuťovým doplňkem variace kuřecího masa. Všimněme si, že v každém chodu je zastoupena surovina ze skupiny ovoce nebo zeleniny. Je správné učit děti konzumovat tyto potraviny již od útlého dětství. V mateřské škole v Klánovicích jsou k tomu děti vedeny. Dezert připravený z ovoce a mléčné složky je vhodnou variantou sladké tečky na závěr. Konzistencí je celé menu pro děti mateřské školy naprosto vyhovující.
Tým č. 2 – ZŠ Mánesova, Otrokovice
Polévka: Polévka z hlívy ústřičné a la dršťková
Hlavní jídlo: Krůtí kuličky s růžičkovou kapustou obalené v pohankových vločkách, šťouchané brambory s cibulkou a petrželkou
Dezert: Kuskusový dezert se švestkami
Kuličku když rozkrojíme – zdravou kapustu v ní objevíme!
Hlíva ústřičná nachází v našich jídelníčcích stále větší uplatnění. Důkazem toho je zařazení hlívové polévky, jakožto oblíbeného pokrmu školáků, do soutěže. Polévka je výrazně syté barvy, barevnost je zachována i na dalších talířích. Variace drůbežího masa je zajímavá, pro oko přitažlivá, malinko tajemná. Překvapení ukryté v kuličce dodá tělu plno vitaminů. Kapusta v mase je zajímavým způsobem, jak k obědu nabídnout zeleninu. Maso obalené v netradičním kabátku z pohankových vloček je další jedinečnou záležitostí v soutěži. Pohanka je velmi cenná pro svoji nutriční hodnotu a je bezesporu pestřejší variantou ve srovnání s obyčejnou strouhankou. Šťouchané brambory jako příloha jsou správnou volbou, svou technologickou úpravou vhodně doplňují úpravu masa (chybná by byla kombinace kuliček a smažených brambor). Na talíři nechybí ani syrová zelenina. Kuskus na sladko doplněný ovocem završuje barevně i chuťově celé menu. Nutno ocenit také styl servírování – vše podáváno jako ve vyhlášené restauraci.
Tým č. 3 – SOŠ Polička
Polévka: Dršťková z hlívy ústřičné
Hlavní jídlo: Karbenátek z krůtího masa, šťouchané brambory s jarní cibulkou, obloha
Dezert: Jahody se zakysanou smetanou
Hlíva, krůtí karbenátek – nemusí být zrovna svátek!
Podobná polévka a příloha jako menu týmu č.2, avšak na talíři vypadá každá jinak. Talíř s hlavním chodem se pyšní všemi barvami a společně s talířem polévkovým i dezertním tvoří dokonalou souhru barev. Všimněme si rozvržení talíře hlavního chodu. Představuje názornou ukázku správného a vyváženého zastoupení jednotlivých živin. Jedna třetina patří zelenině (v tomto případě navíc syrové zelenině), druhá třetina příloze (zdroj sacharidů) a poslední třetinu zaujímá maso (zdroj bílkovin). Menu ukazuje, že z obyčejného karbenátku lze vykouzlit velmi zajímavou porci masa. Karbenátek, netradiční svou barevnou mozaikou, jen tak někdo z nás nepřipravuje ani doma, natož ne v rámci hromadného stravování. Souhlasíte? V jídelně v Poličce zkrátka ví, jak strávníkům oběd zpetřit. Mléčný dezert s ovocem je lehkým zakončením celého menu. Oproti jiným soutěžním dezertům je sice jednoduchý na přípravu (v jednoduchosti je však krása), ale svou osvěžující chutí se na závěr hodí.
Tým č. 4 – MŠ Libocká, Praha 6
Polévka: ,,KFC“ (Kreativní Francouzská Cibulačka) s krutonkyHlavní jídlo: Libocká krůta, šťouchané brambory s cibulkou
Dezert: Šlehaný tvaroh s vanilkovým pudingem a broskví, voda s pomeranči
K pití voda s pomeranči – na talíři krůta tančí!
Proč nezpestřit jídelní lístek nevšedním a pro mladou generaci přitažlivým názvem „KFC“? Pro někoho by se mohla zdát polévka z cibule obyčejnou, ale možná díky tomuto názvu je mezi školáky oblíbená. Krutonky v polévce skvěle doplňují cibulovou chuť. Krůtí kousky na zelenině doplněné šťouchanými bramborami představují barevně i konzistencí pestrý a nutričně vyvážený hlavní chod. Tvarohovo-pudinková pochoutka je k celému menu vhodným typem dezertu. Správně nechybí kousek ovoce. Základem pitného režimu školáků má být voda a toto pravidlo by měla dodržovat i školní jídelna. Pro zahnání žízně je voda ochucená pomeranči zajímavou a zdravou variantou.
Tým č. 5 – ZŠ Felberova, Svitavy (2. místo)
Polévka: Rybí polévka s opečenými rohlíčky
Hlavní jídlo: Zapečené krůtí medailónky s brokolicí a sýrem, barevný kopečkový kuskus
Dezert: Celozrnný řez s oříšky, s tvarohovým krémem a s ovocem
Menu plné barviček, zeleniny, rybiček!
Pro oko velmi lákavá sestava pokrmů a zajímavých variací. Vše je dokonale zkombinováno (výběrem surovin, konzistencí pokrmů, technologickými úpravami), chuťově i barevně vyváženo. Zařazení rybího masa a brokolice do pokrmů je důkazem toho, že i tyto suroviny se dětem dají nabídnout v lákavé a chutné podobě. Zelenina dodává kopečkům kuskusu barevnost a současně zvyšuje nutriční hodnotu přílohy. Krůtí medailonek se sýrem a brokolicí je sice běžný způsob úpravy masa, ale k celému menu se hodí báječně. Z mého pohledu si variaci masa cením zejména pro svou jednoduchost a přírodní způsob úpravy. Oceňme i čerstvou zeleninovou ozdobu na talíři. Dezert se od ostatních soutěžních moučníků liší větší náročností na přípravu i pestrostí použitých surovin. Celozrnná mouka je cenná svým složením, ve srovnání s bílou moukou má více vlákniny, vitaminů i minerálních látek. V kombinaci s tvarohem a ovocem je opravdovou třešničkou na závěr. Celé menu je energeticky vyvážené a odpovídá zásadám správné výživy.
Tým č. 6 – Centrální ŠJ Třebíč
Polévka: Bramborový krém s cizrnou
Hlavní jídlo: Kuřecí závitek s anglickou slaninou, smetanový špenát, bulgur
Dezert: Jablko v županu
Bulgur spolu s cizrnou – hlad všem dětem zaženou!
Cizrna a bulgur, dvě méně tradiční a málo používané suroviny, zvyšují nutriční hodnotu celého menu. Lehce oříšková chuť cizrny se skvěle hodí k bramborám a cizrna navíc dodává polévce kvalitní bílkovinu a vlákninu. Krém je vydatnou polévkou, po ní správně následuje lehce stravitelný hlavní chod. Bulgur je díky svému složení (nízký obsah tuků, dostatek vitaminů, minerálních látek a vysoký obsah vlákniny) velmi cennou přílohou, bohužel v našich jídelníčcích často opomíjenou. O to více je chvályhodné jeho podávání ve školní jídelně v Třebíči. Vzhledem ke snaze snižovat spotřebu tuků by bylo dle zásad správné výživy vhodnější místo slaniny zavinout do masa sýr nebo zeleninu. Menu by mělo být vždy pestré i konzistencí jednotlivých pokrmů. Kombinace krémové polévky a smetanového špenátu maličko toto pravidlo narušuje. Každopádně zelenina k obědu rozhodně patří a špenát se s kuřecím masem a bulgurem báječně doplňuje. Nechybí ani syrová zelenina jako ozdoba přílohy. Jablko v županu je šťavnatým zakončení oběda. Jen je škoda, že dezertový talíř není barevně pestřejší. Celé menu tak působí jednobarevně.
Tým č. 7 – SOU U Krbu, Praha 10 (1. místo)
Polévka: Polévka z červené řepy a tvarohovými nočky
Hlavní jídlo: Konfitované kuřecí prso ala bažant obalené v anglické slanině a kapustové pyré, glazírovaná červená cibulka
Dezert: Jahelník se švestkami a jablko-švestkovou omáčkou
Řepa, jáhly, kapusta – chválil by i starosta!
Netradiční, originální, vydatné, nutričně hodnotné a vyvážené, barevně a chuťově pestré, bohaté na vitaminy a vlákninu. Tak nějak by se dalo popsat vítězné menu. Sytě červená barva polévky znamená bohatý zdroj vitaminů a díky hlavní surovině (červené řepě) je nevšedním zahájením obědové pauzy. Bílé tvarohové nočky polévku oživují a jistě se k ní chuťově velmi hodí. Uznáme, že jedinou nevýhodou (pokud se to tak dá nazvat) jsou červené skvrny na ubruse od nepozorných školáků. Hlavní chod je také netradiční. Už jenom názvem úpravy kuřecího masa. Konfitovat znamená pomalu a při poměrně nízké teplotě péct v tuku. Kuřecí prso tak získá šťavnatost. Kapustové pyré je příkladem zajímavé variace bramborové kaše, je zpestřením jídelníčku a doplňuje zároveň hlavní chod o zeleninu. Jen je škoda, že konzistence polévky je podobná konzistenci přílohy. Omáčka k pyré vůbec nemusí být, na talíři je již dost krémové konzistence. Červená cibulka dodává talíři pestré zbarvení a lesklý vzhled. Jahelník je sice sytější typ dezertu, nicméně menu pro starší strávníky si jej může dovolit. Ve srovnání s jinými přílohami není pyré zas až tak vydatným zdrojem sacharidů. A právě jáhly společně s červenou řepou sacharidy doplní. Všimněme si, že na každém talíři je zastoupena sytá barva.
Tým č. 8 – ZŠ Třeboň
Polévka: Kukuřičný krém
Hlavní jídlo: Kuřecí hamburger, hráškové pyré
Dezert: Jablečný mls
Burger může klidně být – i s ním se dá zdravě žít!
Kukuřičná polévka je opět příkladem ne zrovna tradičního druhu polévky. Zároveň je důkazem toho, že školní jídelny se snaží zpestřit jídelníčky a zkouší zařadit i méně obvyklé pokrmy. Z hlediska konzistence pokrmů není vhodné podávat současně hustou krémovou polévku a v druhém chodu pyré nebo kaši. Třeboňské menu toto pravidlo malinko narušuje. Nicméně hráškové pyré jako obměna bramborové kaše se ke kuřecímu masu velmi hodí. Na první pohled by se mohlo zdát, že kuřecí hamburger je nezdravou variací masa. Uznejme, že ten třeboňský je výjimkou – je netradiční a plný zeleniny. Jablečný mls správně obsahuje mléčnou a ovocnou složku a působí jako lehké zakončení oběda. Nutno zvážit, zda je nebo není celé menu naladěno na sladkou vlnu (nasládlá kukuřice v polévce, hrášek v hlavním chodu, sladký dezert). Posuďte sami. Zachování pestrosti i v rámci jednotlivých chutí je nezbytným předpokladem správně sestaveného menu.
Tým č. 9 – MŠ Na Korábě 2, Praha 8
Polévka: Minestrone
Hlavní jídlo: Kuřecí paličky na medu, bramboro-pohanková kaše
Dezert: Panna cotta
Minestrone, panna cotta – pro češtinu jiná nota!
Minestrone je tradiční hustá zeleninová polévka. Pyšní se všemi barvami a pro oko je potěšením, souhlasíte? Zeleninové polévky jsou vždy výbornou volbou a dětem by měly být nabízeny co nejčastěji. Hlavní chod zeleninu neobsahuje, ale to vůbec nevadí. Zelenina je totiž dostatečně servírována na polévkovém talíři. Kuřecí paličky na medu jsou zajímavou variantou masa. Doufejme, že takto připravené (v celku, s kostí) jsou pro děti v mateřské škole Na Korábě jednoduše zvládnutelné ke konzumaci. Pohanka je nutričně bohatá obilovina, k bramborám se skvěle hodí a hlavně obohacuje jinak tradiční přílohu o kvalitní bílkoviny, vitaminy, minerální látky a rutin. Jediné, co lze menu vytknout, je méně vhodná kombinace konzistence husté polévky s hustou kaší. Poznali jste, že menu nás provází Itálií? Nejenom minestrone, ale také panna cotta jsou tradiční italské pokrmy. Panna cotta je moučník z vařené smetany a správně na ní nechybí kousek ovoce a ovocná omáčka.
Tým č. 10 – ŠJ Novolíšenská, Brno (3. místo)
Polévka: Hovězí vývar s petrželovým kapáním
Hlavní jídlo: Kuřecí kroketa se sýrem, zeleninová směs, brambory s petrželkou
Dezert: Trojbarevný tvarohový moučník s ovocem
V kroketě je překvapení – slanina to správně není!
Menu je pestré, vyvážené, chuťově různorodé, bohaté na zeleninu, sladěné konzistencí a technologickými úpravami jednotlivých pokrmů. Ve vývaru správně nechybí zelenina, petrželka dodává vitamin C. Odlišné technologické úpravy přílohy a variace masa zajišťují pestrost i v tomto ohledu. Kroketa se sýrem je další zajímavá variace přípravy drůbežího masa. Správně je k mleté konzistenci masa zvolena vařená úprava brambor nakrájených na měsíčky (nevhodná by byla kombinace mletého masa s bramborovou kaší). Na talíři nechybí ani zelenina (v tomto případě různých druhů) jako nezbytná součást oběda. Moučník je jeden z těch, které jsou náročnější na přípravu. Z hlediska správné výživy je kombinace tvarohu a ovoce velmi příznivá.
Mgr. Jana Stávková, Ústav preventivního lékařství, LF MU Brno
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno
Diskuze
Autor: A nebo
Konzistence
Gratuluji všem, kdo se zúčastnili! Dobrá práce a prezentace práce školních jídelen! Moc jsem nepochopila připomínky ohledně stejné či podobné konzistence polévky a přílohy k hlavnímu chodu.
Autor: Jana Stávková
Čeho si my odborníci na výživu při posuzování jídelníčku všímáme, je nejenom sladění barevnosti, sytosti, ale také konzistence jednotlivých pokrmů v rámci celého menu. Právě z hlediska konzistence není vhodné podávat současně krémovou nebo velmi hustou rozmixovanou polévku a v druhém chodu např. bramborovou kaši či pyré. Vše totiž působí „krémovým“ dojmem. Lepší variantou ke krémové polévce jsou např. klasické brambory.
Jinak chválím všechny jídelny (ať už se soutěže zúčastnily nebo ne) za práci, kterou každodenně vykonávají. Vím, že to není lehké.