Přeskočit na obsah

Humorně ze školení hygieny a z kontrol

Kontroly z KHS bývají postrachem školních jídelen. Společně s audity a školeními hygieny jsou někdy zdrojem zajímavých a humorných příhod. Komické situace a trefné reakce účastníků dokumentují skutečnou praxi uplatňovanou ve stravovacích provozech. Zavzpomínejte a zasmějte se s námi, jsou prázdniny.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

V průběhu roku probíhají na mnoha místech školení osobní a provozní hygieny pro školní jídelny. Někdy jsou monologem přednášejícího odborníka, jinde je vedou lidé s letitou praxí, své vystoupení provázejí řadou příkladů z provozů, které navštívili, a nebrání se ani diskusi. Taková školení pak jsou zdrojem mnoha humorných příhod, komických situací a trefných odpovědí. Zasmějte se s námi.

  • Přednášející na jednom takovém školení vede výklad o problematice pokrývek hlavy, které je personál jídelen povinen nosit při manipulaci s potravinami a které mají chránit připravované pokrmy před kontaminací, zejména před vlasy a lupy. Jeho dotaz zní, kdy jsou kuchařky povinny ochranné čepice nosit. Odpověď: „Když je na kontrole hygiena.“
  • Lektorka se na školení hygienického minima ptá, co se může stát, když kuchařka vydávající obědy nebude mít pokrývku hlavy. Očekává odpověď ve smyslu, že může dojít ke kontaminaci jídel vlasy nebo lupy, jedna z účastnic ale lakonicky odvětí: „Děti budou mít o chlup lepší jídlo.“
  • Na školení hygieny pro kuchařky se diskutuje o údajích na obalech a zazní upozornění, že pokud je překročena doba spotřeby, není možné potravinu dále používat. Dotaz: „Představte si, že u Spotřebujte do: je datum 10.3. a vy to zjistíte 11. 3. Co s takovou surovinou uděláte?“ Odpovědí je ticho. Lektor se ptá znovu: „Vyhodíte ji?“ Odpověď: „Jak u čeho.“
  • Odpověď na podobný dotaz na jiném školení: „No, když to nikdo nevidí, tak se může spotřebovat.“
  • Probírá se nakládání s potravinami, jejichž balení se otevře, ale nespotřebuje. Vedoucí školení dává jako příklad otevřený sáček nějaké sypké hmoty a snaží se shromážděné přimět k diskuzi, co s tím: „Jak zabezpečíte takové otevřené balení?“ Jedna z účastnic vyhrkne: „Kolíkem.“
  • Během školení jedna kuchařka vyprávěla: „Když dojde kontrola z KHS, tak jsme s vedoucí domluvené, že ji 10 minut zdrží v kanceláři, my mezitím vystresované musíme celý provoz uvést do ideálního stavu a honem schovat vše, co tam nemá být. Jenže když kontrola odejde, tak nevíme, co je kde schované a nic nemůžeme najít.“
  • Lektor na školení hygieny otvírá téma skladování potravin a snaží se ho rozjet dotazem: „Co vše musíte hlídat ve skladu?“ Vzduchem lítají různé odpovědi: „ Dobu spotřeby. Teplotu. Vlhkost.“ Jedna z odpovědí zní: „Myši!“ Při jiné příležitosti zazněl ještě jeden poznatek: „Aby ho nikdo nevykradl.“
  • Během semináře pro kuchařky se řeší vstup cizích pracovníků do kuchyně. Přednášející upozorňuje, že pro tyto lidi platí stejná pravidla jako pro kuchařky, že by se měli převléct, mít umyté ruce a zachovávat pravidla hygieny. Jako praktický příklad uvádí: „Přijde vám opravář na kotel. Co v takovém případě uděláte?“ Odpověď: „Když je hezký, tak si ho umyjeme.“
  • Účastníci jednoho školení, které probíhalo už v době začínající epidemie koronaviru, vážně poslouchají výklad o tom, jak mají okolí chránit před kapénkovou nákazou, že mají smrkat, kýchat a kašlat pouze do papírových kapesníků a ty vzápětí odložit do koše. Jeden z přítomných kuchařů během výkladu občas zakašle – vždy pečlivě do dlaní. Postupem času je jeho kašlání čím dále častější. Když už je neudržitelné, kuchař vytáhne posmrkaný kapesník, zhluboka se do něho vykašle, vysmrká a kapesník vkládá zpět do kapsy.

Humorné zážitky však často pocházejí i z vlastních kontrol v potravinářských provozech a z auditů. I když ve znalostech pracovníků těchto zařízení jsou někdy velké mezery, při jejich reakcích kontrolor občas nemůže zachovat úřední tvář a musí se s chutí zasmát.

  • Auditorka prochází stravovací provoz a zjišťuje, že v něm není denní místnost, která by měla sloužit pro odpočinek kuchařek, jejich svačinu apod. Okamžitě jí bleskne hlavou, že kuchařky asi svačí v kuchyni. Ptá se: „A jak tady jíte?“ Odpověď zní: „No, když máme hlad, tak se najíme.“
  • Při jedné kontrole pracovnice KHS zjistila, že ve skladu jídelny mají prošlou potravinu. Na výtku, zda si uvědomují, jak nebezpečné je takovou potravinu používat, odpověděla kuchařka, že je „prošlá jen málo“.
  • Referentka z KHS, která chodí na kontroly školních jídelen, vyprávěla, že se v provozu vždy dívá kuchařkám na zadky. Okolostojící se nad tím velmi podivovali a někteří i kroutili hlavou, jaké choutky má. Žena to však vysvětlovala takto: „Když vidím, že mají zadky špinavé, znamená to, že nepoužívají jednorázové ručníky, ale ruce si po umytí utírají do kalhot.“
  • Kontrola sleduje u výdeje, jak kuchařky vydávají obědy, jestli se nedopouštějí nějakých pochybení. Přitom s kuchařkami konverzuje. K okénku přijde skupina učitelů a jeden kontrolu kárá: „Paní, nevybavujte se tady, my jdeme na oběd a nemůžeme čekat, až si to všechno povíte.“
  • Podobný zážitek měla auditorka, která kontrolovala úsek uzenin v hypermarketu. Obořil se na ni nervózní zákazník, ať se laskavě nevybavuje s kolegyní a kouká ho obsloužit.
  • Hygienička na kontrole v jídelně upozorňuje, že kuchařky by neměly kouřit. Vedoucí se dušuje, že žádná nekouří. „Ták? A co ten vajglovník na rampě?“ diví se hygienička. „Ten si tam dal pro sebe pan ředitel,“ odpovídá vedoucí.

S humorem jde zkrátka všechno lépe. Znají to starší, kteří zažili dobu komunismu, a poznáváme to všichni i v nynější „koronavirové“ době.

Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se