Přeskočit na obsah

Hygienici měří používání soli v jídelnách

Sůl je skrytý zabiják a hlavní hygienik ČR si je toho vědom. Proto zadal všem KHS úkol odebírat vzorky polévek ve školních jídelnách a zhodnotit obsah soli. Ve Zlínském kraji již proběhla pilotní studie. Jak dopadla?

Autor: Mgr. Michaela Divišová
redakce portálu Jídelny.cz
Hygienici měří používání soli v jídelnách

Hlavní hygienik zadal v loňském roce všem krajským hygienickým stanicím úkol, který se bezprostředně dotýká školních jídelen. Pracovníci KHS mají odebírat vzorky polévek a měřit v nich obsah soli. Již před covidem vyzkoušela tento úkol zlínská KHS, která poté zaučila své kolegy v ostatních krajích. Ti teď obcházejí školní jídelny ve všech krajích a sbírají data, z nichž by brzy měly vzejít další výsledky.

Pilotní studie ve Zlínském kraji

Zlínská KHS z výsledků pilotní studie sestavila závěrečnou zprávu, kterou si můžete přečíst na stránkách Státního zdravotního ústavu.

Obsah soli byl měřen speciálním přístrojem, a to celkem ve 31 polévkách ve stejném počtu školních jídelen. Z měření mimo jiné vyplývá:

  • Více než polovina školních jídelen dosáhla jenom v polévce 50 % denní dávky soli. Konkrétně byl zjištěn rizikový obsah soli v rozmezí 2,4 až 2,9 g na porci.
  • Dalších 42 % jídelen osolila polévku nadměrně (nad doporučení Světové zdravotnické organizace pro dospělou osobu). Jejich výsledek se pohyboval v rozmezí 1,5 až 2,1 g soli na porci.
  • Pouze dvě jídelny dosáhly hodnoty 1,2 g soli na porci polévky.

Problémová místa

Ve školních jídelnách, kde závěry nejsou lichotivé, vedli k výsledku měření diskuzi, během níž byly zjištěny tyto důvody, proč mají polévky vyšší obsah soli:

  • vícesložková polévka – oddělené vaření jejich částí v samostatných nádobách
  • použití suroviny s vyšším obsahem soli – např. instantní hovězí vývar s obsahem soli 40 %, uzenina
  • solení bez odměrky – pomocí hrstí, od oka
  • neznalost čtení etiket
  • ochutnávání pouze jednou osobou
  • dodržení receptury, která má uvedený vysoký obsah soli – problém je v samotné receptuře
  • výdej – časová prodleva od dohotovení k poslednímu výdeji polévku znehodnocuje – odpařením vody je sůl koncentrovanější
  • skupina polévek s přidaným octem – kyselá chuť komplikuje vychucení polévky

Dochucování bez nadměrného solení

Z diskuzí v jídelnách, kde zvládají solit uvážlivě, vyplynul níže uvedený seznam potravin, které dodají
pokrmu chuť jinou cestou než solením:

  • použití kořenové zeleniny orestované na tuku
  • zahuštění pohankovou moukou
  • použití česneku, předem připraveného pesta z rajčat
  • použití bylinek – zejména libeček, rozmarýn, oregano, majoránka, tymián, medvědí česnek a bazalka
  • použití másla před finálním dochucením (efekt podobný jako u italského rizota – máslo potravinu obalí a lépe se tak přijme finální chuť)
  • příprava vlastních vývarů a směsí koření
  • pečení zeleniny před použitím pro přípravu zeleninových pokrmů

Tento seznam jen potvrzuje a doplňuje již známé zveřejněné rady, které doporučují sůl v pokrmech nahradit česnekem, cibulí, čerstvými nebo sušenými bylinkami, kurkumou, zázvorem, ořechy, semínky a jinými sušenými plody, houbami apod. V závěru pilotní studie pak zaznívá potěšitelná informace, že u naprosté většiny personálu školních jídelen je zřejmá vůle posunout solení ve prospěch zdraví.

Nyní probíhá zkoumání i v dalších krajích. Už vás hygienici navštívili? Jak jste dopadli? Zapojte se do diskuze pod článkem.

Mgr. Michaela Divišová – redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Mgr. Michaela Divišová
redakce portálu Jídelny.cz

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: LucieH

    Sůl nad zlato
    Tak to mě pobavilo 🙂 to opravdu hygienici neznají tu pohádku o tom, že bez soli to nikdy nebude ono? Buďto to bude sladké nebo kyselé, hořké nebo ostré….a nebo umami glutamátové…a navíc sůl obsahuje přeci i zdraví prospěšný jód…a polévku děti stejně víceměné nejedí, takže obsah soli v polévce ve školní jídelně je asi nezachrání před solnou hrozbou…Tak hlavně, že je pořád co dělat, sledovat, zapisovat a dělat studie a závěry.

    • Autor: Pavel Ludvík

      Já bych se hygieniků zastal. Jednak takové věci mají v popisu práce a pak také ČR patří k zemím s naprosto nejvyšší spotřebou soli, což se promítá ve statistikách řady onemocnění. Hygienici nechtějí sůl zrušit, ale dostat ji do normálu. A pokud jde o ty polévky: když se podíváte na výsledky studie SZÚ, tak s obsahem soli v hlavních chodech je to stejné jako v polévkách.

      • Autor: Petra Synková

        Pěkný den pane Ludvík, nemáte prosím typ na měřič soli, který by se hodil do školní jídelny. Chci, abychom polévky a omáčky aspoň orientačně měřili.
        Děkuji

  • Autor: zdenouš

    sůl
    Tak u nás si mě ředitelka zavolala a vytkla mi ,že si děti a nejen děti stěžují,že je jídlo málo slané.Prý mám víc solit.Víc to komentovat nebudu.

  • Autor: zdenouš

    sůl
    A ještě se chci přidat ke kolegyni,která zde píše ,že děti polévky stejně nejedí.Není to tedy skutečně zbytečné, brát z nich vzorky?

    • Autor: Pavel Ludvík

      Znovu opakuju: podíl soli v hlavních pokrmech, které děti jedí, je přibližně stejný jako v polévkách, které nejedí. Polévky hygienici zvolili asi proto, že jsou tekuté a jejich přístrojem se obsah soli dá na místě změřit. Výsledky studie ukazují, že jsou jídelny, které dokáží sůl udržet v mezích, zatímco jiné ne. Nejde o to, aby jídla nebyla slaná, ale aby měla chuť, a ty zmíněné jídelny to dokáží zajistit inspirujme se , jak to dělají.

  • Autor: zdenouš

    sůl
    A vy si myslíte,že vařím bez chuti?To tedy rozhodně ne.Každý cizí který jedl jídlo z naší jídelny ho velmi chválil.Dokonce i hygiena,která byla velmi spokojená.Pokud po mě ředitelka chtěla abych víc solila,tak jjsem se tomu přizpůsobila.Ona je ten řídící pracovník a dává to náležitě najevo.

    • Autor: Radkaa

      Tak to nesouhlasím. Jsem vedoucí pracovník i proto, abych nejen učitelkám, ale v tomto případě i paní ředitelce vysvětlila, jak se věci v kuchyni mají. Třeba proč a jak solit a čím dochucovat. Pak to končí tak, že se řídíme přáním nejen pedagogů, ale i rodičů a nestačíme se divit. Jak někde napsala jedna kuchařka, rodiče si přejí v pátek odpoledne pro děti v MŠ sladkou tečku na závěr, tak se pečou zákusky.

    • Autor: Pavel Ludvík

      Ad zdenouš: můžete sem dát pár tipů pro ostatní, jak dosahujete výborné chuti, aniž byste jídlo nějak moc solili?

  • Autor: Pátek třináctého

    Soli je příliš, souhlasím
    Před několika lety jsme vážili a měřili sůl celý týden ve všech pokrmech. Čtěte si složení, všude je soli kvanta. Většina kuchařek, mých kuchařek, přesoluje a sůl řešíme stále. Většina strávníků je také zvyklá na přemíru soli a sůl vyžadují, bohužel. Většina učitelů dosedne, uchopí slánku či polévkové koření, nasype do pokrmu a teprve poté ochutná. Jsem ráda, že hygiena má zase čas na jídelny. Je třeba stále opakovat i nepříjemné pravdy, sůl a cukr jsou bílý jed.