Na konferenci Školní stravování 2005 i v několika přednáškách na jiných akcích zaznělo upozornění na to, že mnohé nové právní předpisy v některých bodech připouštějí možnost různých výkladů nebo že jsou koncipovány podstatně volněji než dříve. Je pak na vaší zodpovědnosti, jak s touto volností naložíte. Tento stav přináší jisté výhody, ale zároveň zvyšuje odpovědnost vedoucí/ho jídelny a také přináší jistá rizika.
Někteří přednášející na uvedených akcích (ale i posluchači) přinášeli náměty a návody, jak se s touto situací vyrovnat, co dělat, když se dostanete do sporu s kontrolním orgánem. Vše jsem si pečlivě zapisoval a přináším vám současně s vlastními zkušenostmi a poznatky.
Připravit argumenty
Připouští-li předpis více výkladů nebo dává-li volnost při výkladu, musíte mít pro svou interpretaci argumenty. Věcné, nejlépe logicky seřazené. Zkuste je podpořit jmény a autoritami, které mají názor podobný vašemu. Např.
„Tento názor má i Dr. Tenaten“
„Bylo to zveřejněno ve Výživě č.“.
„Tento postup jsme zvolili po dohodě s ředitelem/naším zřizovatelem/na základě doporučení finančního úřadu apod.“
„Na konferenci Školní stravování to odborník Tenaten ze Zdravotního ústavu doporučoval právě takto.“
Případně můžete uvést, že váš postup byl zveřejněn na portálu Jídelny.cz. Náš portál již má jisté renomé a mnoho odborných pracovníků ho začíná respektovat.
Osobní zkušenost: Velkou volnost při výkladu připouští HACCP. Na jedné hygienické stanici mi řekli, že pokud se jim postup sledování HACCP v jídelně nezdá přiměřený, ale vedoucí má připraveny protiargumenty, ustoupí a spor nebudou dále rozvíjet.
Jednat lidsky a slušně
Při jednání s nadřízenými či kontrolami může dojít k různosti názorů a ke sporům. To je obvyklé i v běžném životě. Co člověk, to názor. Odlišnost názoru vás ovšem nezbavuje povinnosti vést diskusi slušně, jako člověk s člověkem, konstruktivně a se zachováváním jistých pravidel komunikace. Není účelem diskuse zničit protivníka. Účelem je si vyjasnit názory, poučit se a dobrat se pravdy. V diskusi musíte ale kontrolní orgán přesvědčit o vaší snaze a seznámit ho se svými argumenty, nikoli zadupat do země, znemožnit.
Osobní zkušenost: Při návštěvě jedné MŠ jsem se seznámil s tamní kuchařkou. Řekli mi o ní, že je výborná kuchařka, svědomitě dodržuje hygienické předpisy, leč při každé kontrole z KHS dostane nemalou pokutu. Proč? Při jakékoli debatě s kontrolou velmi rychle ztratí nervy, neovládne se, začne se hádat a ujede jí nějaké ostřejší slovo. A pokuta je na cestě.
Vyžadovat čísla předpisů a paragrafů
V případě závad chtějte vždy písemné závěry a názvy předpisů a paragrafy, které jste porušili. Minimálně proto, abyste si problematiku přesně nastudovali. Příště se buď budete umět lépe bránit nebo se porušení nedopustíte.
Osobní zkušenost: V jídelně jsem slyšel tuto příhodu. Kontrolní orgán stroze oznámil vedoucí jídelny, že určité technologické zařízení je nutno z kuchyně odstranit! Závada byla uvedena i v zápise, a to bez konkrétního paragrafu a názvu předpisu. Vedoucí prostudovala dostupné předpisy a žádný z nich umístění uvedeného zařízení nezakazoval.
Důležitá sdělení písemně a uschovávat
Mít na obtížná rozhodnutí doklad, papír či postaru „bumážku“ je snem snad každého člověka. Již nikdy nebudu muset rozhodovat, nést kůži na trh, prostě se odvolám na to, co rozhodl někdo jiný. To platilo ze minulého režimu i nyní. Dnes ale nestačí se odvolat jen na ústní sdělení „říkali to na školení“ nebo „bylo to v jakémsi časopise“. Je třeba argumentovat přesně, schovat si xerokopii časopisu, nadřízené nebo zodpovědné pracovníky žádat o písemné sdělení či odpověď. To ovšem znamená dotaz také písemně vznést! Obdržené odpovědi schovávejte ve zvláštní složce, kde je ale také musíte umět najít. A včas vytáhnout.
Zaštítit se nadřízeným, zřizovatelem apod.
O svoji zodpovědnost se pokuste rozdělit s jinými. S ředitelem školy, s nadřízeným, se starostou, se zřizovatelem. Ve sporné otázce se pokuste nějak rozhodnout společně a o tomto rozhodnutí udělejte zápis. Ten pečlivě uschovejte.
Osobní zkušenost: Na jaře 2005 se v jednom větším městě několik škol provozujících jídelny rozhodlo, že do září 2005 nebudou respektovat vyhlášku 137 v bodě týkajícím se zařazování dětí do věkových skupin. Prostě chtěly dojet školní rok postaru. Vyvolaly jednání se zřizovatelem, z jednání byl pořízen zápis, kde zřizovatel tento postup schválil. Když jedné vedoucí jídelny vytýkali, že porušuje vyhlášku, bránila se slovy: „Nám to nařídil zřizovatel…“
Minimalizovat ztráty
Každý zkušený pracovník vám řekne, že kontrola vždy něco najde. Na mnohých jídelnách slyším, že právě proto je zbytečné kontrolním orgánům argumentovat, diskutovat s nimi. Jste-li téhož názoru a chcete-li se vzdát bez boje, minimalizujte alespoň své ztráty. Víte-li, že vás postih nemine, dělejte vše pro to, aby byl minimální. Nehádat se, neprovokovat. Nad jednání a závěry kontrolora (dle vašeho soudu nespravedlivé) se povzneste, jsou důležitější věci v životě.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze