Přeskočit na obsah

Jak jsme dětem začali nabízet nápoje bez cukru

Autor: Redakce Jídelny.cz
Jak jsme dětem začali nabízet nápoje bez cukru

Dnešní doba nás dennodenně vybízí ke snižování příjmu cukru. Vyhýbání se sladkému ale nemusí být vždy snadné, zná to nejeden dospělý strávník, natož ten dětský, ale každý malý krok se počítá. Omezení nebo úplné vysazení cukrů v nápojích může být právě začátkem nové stravovací rutiny, kterou si pak strávník odnáší i do dospělosti. Jak se k tomuto postavil tým ve školní jídelně Základní školy pod Svatou Horou v Příbrami si můžete přečíst v našem krátkém rozhovoru s paní vedoucí Lucií Novotnou.

Kdy se zrodila myšlenka, že svým strávníkům chcete nabízet pouze nápoje bez přidaného cukru?

Když jsem nastoupila na místo vedoucí školní jídelny, hledala jsem nové cesty, jak postupně posunout stravování zdravějším směrem. Jedna z věcí, která mi vadila, bylo slazené mléko a celkově slazené nápoje. Myslím si, že malí strávníci mají během dne cukru dostatek a je úplně zbytečné přijímat ho v podobě nápojů  během oběda ve školní jídelně. Když jsem viděla frontu na ochucené mléko (které je vlastně potravina), zatímco jídlo stydlo na stole, řekla jsem si, že to je chyba. Nechci, aby děti přijímaly energii během školního oběda v podobě jednoduchých cukrů, ale v podobě kvalitních surovin. Navíc samotný oběd obsahuje i dostatek tekutin, které jsou v polévce i uvařeném jídle a je fajn se neslazeným nápojem  v době oběda pouze občerstvit.

Moc by mne zajímal ten samotný proces přechodu ze sladkého mléka na neochucené. Stalo se to ze dne na den, připravovali jste děti/rodiče na tuto změnu dopředu?

Na jaře jsme nahradili ochucené mléko neochuceným a to ze dne na den. Do té doby se ochucené a neochucené mléko v nabídce každý den pravidelně střídalo, takže děti byly na neochucené mléko též zvyklé.  Rodiče jsem o tomto kroku neinformovala, možná by je naopak překvapilo, že děti pijí slazené mléko v době oběda. Spotřeba mléka se snížila o necelou polovinu. Zkrátka děti, které upřednostňovaly slazené mléko už to neochucené tolik nepily. Kvůli spotřebnímu koši jsme začali vařit více bramborových kaší jako přílohu. V novém spotřebním koši se ale bude slučovat skupina mléka a mléčných výrobků, což mi velmi vyhovuje.  I když spotřeba mléka klesla, naši strávníci mají v jídelníčku vápníku dostatek v podobě mléčných výrobků.

Na jaře jste tedy vyměnili sladké mléko za neochucené, ale stále jste nabízeli dětem ovocné sirupy. Nebylo pro vás řešením třeba sirupy jen více ředit vodou, ale nechat je dětem v nabídce? Nebo už jste dopředu věděla, že toto není cesta, kterou se chcete vydat?

V té době jsem již věděla, že chci zavést ve školní jídelně pouze neslazené nápoje. Každou změnu zavádíme postupně. Ovocné sirupy jsme více ředili a od září jsme je odbourali úplně i s přidaným cukrem v čaji.

Jaké nápoje nabízíte nyní?

Nabízíme nápoje v podobě vody, vody s citrónem či kousky pomeranče nebo limetky, vody s bylinkami ze školní zahrádky, ovocného či bylinkového neslazeného čaje a mléka.

Co vnímáte, že mají děti z těchto nabízených nápojů nejraději? Většinou když není možnost sladkého pití, tak se sáhne po ovocném čaji. Vnímáte to u vás stejně nebo je i ta voda populární?

Populární je u dětí jednoznačně voda s citrónem, dospělí spíše preferují ovocný čaj.

Máte nějaké alternativy k cukru (med do čaje apod.)

Našim strávníkům nabízíme cukr v podobě ovoce, nejčastěji jablek. Na podzim jsme dělali ovocný salátový bar ze sezónního ovoce, v prosinci určitě nabídneme pomeranče či mandarinky, aby byla změna.

Jak děti přijaly změnu? Byly nějaké negativní ohlasy?

Trochu jsem se změny obávala a byla jsem připravena na diskuzi, ale děti přijaly změnu překvapivě úplně přirozeně. Neměla jsem žádnou reklamaci. Oblíbená je, jak bylo zmíněno, voda s citrónem a naši strávníci si úplně bez problému chodí natáčet do skleniček vodu stejně tak, jako dříve šťávu.

Kromě dětí se u vás stravují ale i učitelé, někdy se stane, že od těch, od kterých to nejméně čekáte, přichází kritika nebo nepochopení, bylo to u vás i v tomto směru bezproblémové?

I učitelé akceptovali změnu v pohodě, možná už byli zvyklí na mé zavádění zdravějších pokrmů, tak je toto ani nepřekvapilo.

Dělali jste nějakou osvětu. Například nějaké edukativní materiály na nástěnkách?

O tomto tématu jsem na jaře hodně mluvila a v mém rozhovoru na místním příbramském portálu, kde se mě redaktor ptal na problematické množství  cukru v jídelníčku dětí. Už tam jsem zmínila svůj záměr začít dětem nabízet pouze nápoje bez cukru. Tento rozhovor byl umístěn i na web školy a od rodičů jsem měla na něj hezké ohlasy. Také jsem informace o benefitech neslazených nápojů dávala na můj Facebook, kde mám skupinku týkající se zdravého životního stylu a kde zveřejňuji i informace o jídelně.

V září jsem byla připravená na další osvětu, máme novou informační tabuli v jídelně. Ale vzhledem k tomu, že to strávníci přijali zcela přirozeně a nápoje pili bez problémů, nechala jsem všemu volný průběh a žádné informace jsem už nezdůrazňovala.

Měla byste na závěr nějaké shrnutí?

Základ stravovacích návyků je samozřejmě v rodině, to neustále zdůrazňuji. Ale myslím, že role školní jídelny je důležitá nejen tím, že nabízí kvalitní pokrmy i nápoje, ale šíří i osvětu.  Je to určitě vše o kompromisu. Zkoušíme, zkoušíme, když už je to „ moc“ o krok couvnu a zkoušíme jinak.

Ale tato změna proběhla každopádně zcela hladce.

foto v úvodu: www.freepik.com


Autor: Redakce Jídelny.cz

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Marcela Jílková

    Nemyslím si, že slazené nápoje by ze stravování měli úplně zmizet. Kvalitní mošt, džus nebo i sirup přece není nic špatného. Také mléko dáváme převážně neochucené, ale musíme s ním opatrně, protože některé děti pijí mléko během oběda a jídlo pak nesnědí