Jsme dětský domov a tak snad i proto máme větší možnosti spolupracovat přímo s dětmi. Připravujeme pro ně nejen týdny různých kuchyní (staročeská, italská, mexická, polská, z ryb, bramborová, …), ale zapojujeme do skladby jídelníčků i děti a jejich „ strýce a tety“.
Každý měsíc se seznámí s pravidly sestavy jídelníčku jedna „rodinka“ a má k dispozici i receptury z kuchařek. Děti musí dodržovat i finanční limit. Děti to ohromně baví, a protože už toto praktikujeme delší dobu, nestávají se už ani velké nedostatky. Ze začátku to bylo jen kuře a řízky, hranolky a pizza. Ale po vysvětlení a opravách jejich jídelníčku tak, aby se děcka poučila a necítila se shazována, jsou vidět veliké pokroky.
Dále jsou děti zapojeni do dalšího projektu, kdy si sami navrhnou, co by chtěly vařit o víkendu, po schválení a zapracování do jídelníčku si sami jídla nanormují, a pak také připraví ve školní kuchyni. Samozřejmě pod dohledem tet a tety kuchařky. Všechna děcka mají zdravotní průkaz. Některá děcka jsou v kuchyni, jiná vyzdobují jídelnu. Je zřejmé, že takto připravené jídlo jim chutná daleko více. A obzvláště, když je obsluhují kamarádi.
Děti se zároveň podílí na přípravě stravy na jednotlivých „rodinkách“. Sami si na rodinkách prostírají, mažou chleby, balí svačiny do školy. Také dostávají nanormované suroviny ze školní jídelny a podle nich si sami vaří. Je to další příklad, že musí dodržet finanční limit, naučit se spolupracovat s kamarády na své rodince. Zúčastňují se děti školkové, školáci, učni i studenti.
Tak jako všude postupně zavádíme BIO potraviny. Tady se snažíme formou nástěnek, povídání a ve spolupráci s učiteli, dětem přiblížit pojem BIO potraviny. Jaký mají význam, co znamenají, proč jim je dáváme. Zatím se soustředíme hlavně na BIO jogurty, mléka a zeleninu. Vzhledem k cenám si zatím nemůžeme dovolit více.
S dětmi také připravujeme domácí nudle, učíme je péct moučníky, děti se učí i vyrábět různé saláty, jak těstovinové, tak na chlebíčky. Vše se snažíme převádět do zdravé výživy. Místo majonéz používáme kysanou smetanu, jogurty. Třeba rybí pomazánka připravená dětmi je také lákavější. Také zdobíme chléb různě zeleninou tak, aby potěšily i oči.
Zdravý životní styl – i to je heslo našich dětí. Zúčastňují se různých propagačních vystoupení. I to považujeme za velký úspěch.
Zároveň připravujeme pro děti domova, ale i ze školy různé ankety (den jódu, jakou mám rád pomazánku, kolikrát denně jím ovoce a zeleninu, jakou mám rád zeleninu, …)
Ano, není to jen o práci tet kuchařek v kuchyni. Ale nebýt jich, jejich trpělivosti a zájmu, tak by se spoustu věcí naše děti nenaučily.
Také u některých názvů jídel jsou využité poznámky všech našich dětí. Proč napsat rybí polévka, když hezčí je název „vánoční“ nebo třeba „vodníkova“. „Babiččina bramboračka“ je obohacena o houby a petrželovou nať. „Těstoviny strýce Jožana“ jsou těstoviny s houbami a pórkem. Jsou to jen drobnosti, do oficiálních receptur je přidaná jedna, dvě suroviny a změna názvu a děcka nám s chutí jí.
Eva Černá, vedoucí ŠJ
Diskuze
Autor: Pavlína
skvělé
moc se milí Váš článek a celkový přístup k dětem, práci v kuchyni a v neposlední řadě zdravé výživě. V dnešní době, kdy je vše tak uspěchané a hodně lidé využívá rychlé občerstvení, je třeba děti od mala vést ke zdravé výživě. Jsem vedoucí jídelny v mateřské škole a také se snažíme dětem zdobit svačinky zeleninovými oblohami, aby jim to lahodilo jak na pohled, tak také jako jídlo. Jsme na tom také obdobně jako vy, přidáním nějaké igrediece navíc do klasických pokrmů změníme název, jako např. do vepřového závitku přidáme kysané zelí a máme z toho BAŠTU KRÁLE JEČMÍNKA. A děti se už těší na královský oběd:-)))
Je sice fakt, že hodně využíváme receptur z ostatních zařízení, ze kterých se složily receptury, ale chceme, aby jídelníček byl pestrý a zajímavý.
Přeji vám další hezkou spolupráci s vašimi dětmi :)))
Autor: Hedvika
Připomínka
Trochu bych tady polemizovala s tím, že děti si chleby sami mažou, zvláště ty malé ve větším kolektivu a to zvláště v této době – v době infekční žloutenky, které je stále dost. Nevím co na to paní hygienička, pokud si článek a můj příspěvek přečte a odpoví BUDU MOC RÁDA. Děkuji
Autor: evelyn
skvělé podruhé
Váš přístup se mi moc líbí, jsem ved. šk. jíd. teprve druhý měsíc a snažím se o to samé co vy, ale přes horu admin. kterou se musím prokousat mi to jde pomalu. Taky mám nástěnku s BIOpropagací, zatím děti ochutn.biomléko a biojogurty, na biozeleninu se chystám – můžete mi napsat, kde ji kupujete? Přivítám Vaše další rady, mám na starosti ZŠ a MŠ, ráda bych, kdybychom se spojily, taky mám spoustu nápadů, moc Vám fandím Eva M.
Autor: Evča 1
Jak kuchařky spolupracují s ..
Nevím proč by si nemohly na rodince namazat chléb? Maží příborovým nožem a pod dohledem speciálních pedagogů – vychovatelů. Vy doma neučíte děti namazat si chléb? :-))