Zítra se na jídelnu přijdou podívat pánové z firmy, přijde i starosta. Vše jim musím ukázat, na všechny jejich otázky musím odpovědět. Jsem z toho nešťastná. 20 let se o jídelnu starám, vždy byli všichni spokojeni, a najednou tohle! Opravdu si to musím nechat líbit?
Bojíte se, že Vám někdo jídelnu vezme? Cítíte se slabí a bezbranní?
Mám pro Vás dobrou zprávu. Nemusíte se bát. Jídelnu si můžete uhájit. Nemusíte být slabí a bezbranní. Existují pro to velmi účinné metody a může si je osvojit prakticky každý. Má to jen jeden drobný háček. Musíte pro to něco udělat. A nejlépe ještě v době, kdy se nic neděje, kdy Vám (zdánlivě) žádné konkrétní nebezpečí nehrozí.
Zůstáváte v klidu? Vás se to netýká? Nějak bylo, nějak bude?
Musím Vás varovat. O jídelnu, o své postavení, o to, co jste vybudovali, je dobré se trochu bát. Zcela reálné nebezpečí existuje. Stačí se podívat na internet, jak přibývají jídelny předané do péče soukromým firmám. Stačí si do vyhledávače zadat názvy firem a jejich mateřských společností a zjistit nejrůznější ohlasy z celé ČR.
Můžete se zeptat na konkrétní zkušenosti svých kolegyň, které to již postihlo. Budete možná překvapeni, co vše se může stát. Nechci Vás strašit. Nezatracuji soukromé podnikání při provozování školních jídelen. Existují i takové soukromé firmy, které opravdu jídelnu zvelebí, kde se k zaměstnancům chovají slušně, kde kvalitní a zdravá strava je stejně důležitá jako přiměřený zisk. Je však třeba vnímat realitu a vědět, že naše postavení může být kdykoliv ohroženo, a to i mnoha dalšími způsoby (např. ambiciózní podřízená, majitel sousední restaurace, kamarád starosty, konkurz na ředitelku ŠJ, atd.).
Tak jak je to? Bát se nebo nebát se?
No, jestli Vám strach pomůže k vlastní aktivitě, tak se trochu bojte. Pokud Vás strach ochromuje a bere Vám náladu, tak se nebojte. Záleží na vás. To ale není důležité. Hlavně s tím něco dělejte. Když už se dostanete do situace popsané v úvodu článku, pak jde o každou hodinu. Situace je vážná. Vypadá naprosto beznadějně. Přesto lze zvítězit. Praktický návod jak pohotově a účinně zareagovat najdete v článku http://www.radcejidelny.cz/Krizovy-plan.htm. Počítejte ale s tím, že to bude pracné, nepříjemné, náročné. Probdělé noci, nepříjemná jednání, nejistota … tyto příznaky provázejí každou krizovou situaci. Jde o mezní řešení za pět minut dvanáct. A práce poradců bude taky něco stát.
Nejde to i nějak jinak?
Jde. A zadarmo. Mnohem lepší je, pokud nebudete na uvedenou krizovou situaci čekat a začnete jednat hned. V klidu, promyšleně, trpělivě, nenápadně. Ale systematicky a pořád. Žádná krize, žádná nejistota, žádné zmatky, žádná nepříjemná jednání. Pouze soustavná trpělivá manažerská práce. A nemusí být ani zvlášť náročná. A její výsledky vás budou dokonce těšit. Nevěříte?
Na očekávanou situaci se lze předem připravit. Řešte to správně manažersky. Pokud se předem připravíte, nepůjde o neočekávanou situaci. Budete mít lepší vyjednávací podmínky. Budete vědět, co dělat dál. Budete mít v rukou silné argumenty. Vezměte si papír a tužku a začněte například těmito šesti kroky:
1. Promyslete svou situaci a pokládejte si např. tyto otázky:
- Co mohu udělat, abych svoji jídelnu udržel a upevnil její postavení?
- Jak mohu své možnosti rozšířit?
- Co mohu udělat, abych se včas dozvěděl záměry radnice a mohl je účinně ovlivňovat?
- Co mohu udělat, abych se nebál o své místo, abych se nebál aktivně jednat?
- Čím mohu zlepšit a stabilizovat finanční situaci své jídelny?
- Co mohu udělat, aby změny ve školním stravování byly pozitivní?
- Jak mohu zajistit, aby zastupitelé byli o kvalitě naší jídelny informováni?
2. Položte si i otázky další. Vše co vás napadne. Hlavně si nepokládejte otázky typu „co by měl udělat ředitel, starosta, parlament“. To neovlivníte. Pokládejte si pouze otázky, které se týkají vás – co vy můžete udělat.
3. Když znáte otázky, začněte vymýšlet odpovědi. Jakékoliv, opět vše, co vás napadne. Zatáhněte do hledání řešení i další zaměstnance, rodinu. Ke každé otázce alespoň tři odpovědi.
4. Když si položíte deset manažerských otázek a na každou získáte čtyři odpovědi, budete mít celkem čtyřicet metod, jak své postavení zlepšit, jak být na krizovou situaci dobře připraveni.
5. Všechny metody si seřaďte podle důležitosti a zvolte strategii postupné realizace.
6. Začněte! Toto je zásadní bod. O krizi nesmíte moc dlouho přemýšlet. Je třeba konat. Udělejte si plán a začněte. Začněte prvním nejdůležitějším bodem a nepřestaňte, dokud ho nesplníte. A pak další. A zase další.
Zdá se vám to příliš obyčejné?
Ano, je to obyčejné a prosté. Žádná věda. Žádné kouzelné řešení. Ale vězte, že jde o běžný postup většiny úspěšných lidí. Pokud jste vymysleli málo otázek, nebo si nevíte rady s odpověďmi, můžete se pro další inspiraci podívat na http://www.radcejidelny.cz/prevzeti-jidelny.htm. Najdete tam asi 35 konkrétních námětů, které vám mohou napovědět. Ale prosím Vás, neklikejte na tuto nápovědu hned. Potrapte nejprve svoji vlastní hlavu.
Přinese vám to hned několik výhod:
- Zjistíte, že nejste tak úplně bezradní, jak si možná myslíte. Něco vymyslíte sami a zvýšíte si sebevědomí (to je pro záchranu vaší jídelny velmi důležité).
- Když nebudete ovlivněni jinými nápady, snáze vymyslíte taková řešení, která jsou lépe šitá právě na vaši jídelnu a pro vaši situaci (nejlépe ji znáte právě vy).
- Až dáte vlastní nápady dohromady s těmi přečtenými, budete mít více možných řešení a možná získáte i inspiraci pro zdokonalení vašeho vlastního nápadu.
Závěrem
Nebojte se, že o jídelnu přijdete. Stát se to může, ale strach vám nepomůže. Pomáhá soustavná manažerská práce, zvažování rizik a příprava na ně. Moje zkušenost je, že při důsledném využití rad z tohoto a z odkazovaných článků máte více než devadesátiprocentní šanci na úspěch.
Buďte proto aktivní a jednejte. Při zvelebování a ochraně Vaší jídelny vám přeji hodně úspěchů.
Ing. Vladimír Bureš, Veřejná informační služba Plzeň
Diskuze