
Pokud si již časový snímek nevytváříte v jídelně sami od sebe, abyste viděli, kde je možné zefektivnění práce, pak se s požadavkem na jeho vytvoření nejčastěji setkáte od ředitele či zřizovatele. Pomocí něj můžete například prokázat nedostatek pracovní síly na pracovišti nebo je podkladem pro sledování plnění určitých směrnic či k čerpání dotací.
V časovém snímku se měří nejčastěji trvání jednotlivých pracovních operací v časovém sledu v průběhu celé nebo části směny. Získaný výsledek může prokázat, zda pracovníci na dané pozici mohou za běžných a přijatelných podmínek zvládnout práci v průběhu své směny.
K pořízení časového snímku je potřeba, abyste:
- znali technologii výroby a pracovní činnosti měřeného pracovníka
- měli čas strávit měřením celou nebo část směny měřeného pracovníka
- měli po ruce stopky, papír, psací potřeby
Co zahrnete do časového snímku
Je třeba, aby časový snímek obsahoval všechny činnosti a okolnosti, se kterými souvisí práce na dané pracovní pozici za běžných podmínek – chůze (z kuchyně do skladu a zpět), čekání (při předávání zboží), technologické pauzy apod.
Zaznamenejte do něj také čas a dobu trvání přestávky na oběd a odpočinek.
Vypracování časového snímku – jak na to
Zapište nejprve čas zahájení dané činnosti a k němu připište, o jakou činnost se jedná. Když se činnosti opakují, můžete nahradit jejich název čísly. Jestliže jsou naopak velmi pestré, zaznamenejte je slovně, abyste při zpětném hodnocení časového snímku měli naprostou jistotu, o jakou činnost se jedná. Při závěrečných úpravách můžete názvy činností zjednodušit.
Může vypadat například takto:
6:00 | přechod do skladu |
6:10 | sypání surovin do hrnce |
6:20 | míchání |
6:30 | dochucování |
6:50 | přechod do skladu |
7:00 | míchání |
7:15 | přestávka |
7:30 | strouhání |
8:00 | krájení |
8:20 | míchání |
8:30 | přechod do skladu |
Tímto způsobem zapisujte všechny činnosti v průběhu pracovní směny. Jakmile budete mít vše změřeno, sečtěte časy jednotlivých pracovních operací a taky celkový čas všech pracovních operací (bez přestávek).
Co zjistíte z výsledku měření:
- kterou činností trávíte vy nebo měřený pracovník nejvíce času
- jaká je celková časová náročnost dané pracovní pozice
Výsledek může být jak inspirací pro organizační a technologická opatření, která by mohla ušetřit čas a zvýšit efektivitu práce, tak důkazem pro navýšení úvazku ve vaší školní jídelně.
Komentář k časovému snímku:
„Časový snímek se dá sestavit opravdu podrobný, jako je zde rozepsaný, ale z praxe víme, že většinou postačí rozpis (posloupnosti) hlavních činností. V tomto ohledu je však nutné mít kolektiv, který je již zaběhnutý a ví, které dílčí úkony má v časovém okně splnit, aby např. v 7:00 „nandání“ bylo hotovo.“ Lukáš Buczek, vedoucí ŠJ v MŠ Dubeč
Redakce Jídelny.cz ve spolupráci s ASPOS – Asociace společného stravování, z.s.
Diskuze