Od 1.1.2006 začal platit nový správní řád č. 500/2004 a již na konci roku 2005 byl zařazen do sekce Zákony na našem portálu. Nemění správu veřejných věcí nijak převratně, ale přece jen obsahuje věci, na které by se jídelny měly připravit. V tomto článku se o některých praktických postupech podle správního řádu dočtete.
Novoty správního řádu
Správní řád je norma, kterou se řídí většina úředníků. Je určena všem orgánům, které vykonávají veřejnou správu. Mohou podle ní tedy postupovat jak živnostenské úřady, tak KHS, ale i Školní inspekce. Upravuje, jak mají jednat, jaké jsou všelijaké lhůty pro podání žádostí a jejich vyřízení či odvolání, celkový průběh řízení u těchto orgánů, co mají a nemají ve své kompetenci. Samozřejmě většina orgánů má pak ještě své vlastní normy, které ale nesmí být v rozporu se Správním řádem, ten tvoří základ pro jednání úřadů s lidmi.
Správní řád kupodivu dost upravuje obecné zásady chování správních orgánů. Stanoví, že se úředníci mají chovat zdvořile (§4, to je asi poprvé, co to nějaká právní norma u nás přikazuje) a že podobné případy mají být řešeny podobně (§2). To je velmi důležité, protože pokud víte, že ve sporu, který je podobný tomu vašemu, rozhodly orgány nějak, nemohou pak ve vašem případě situaci řešit jinak. Tady bych jídelnám poradila, aby si pomáhaly a vzájemně si sdělovaly zkušenosti. Vyplatí se to.
Novinkou je i způsob doručování (§24). Pokud jste dříve spoléhali na to, že nevyzvednutá obsílka vás uchrání úředního popotahování, nyní už to neplatí. Nedoručená zásilka se po 10 dnech považuje za doručenou a hotovo.
Tyto novinky by se podle mého názoru mohly jídelen nejčastěji dotknout, nyní se zaměřím již na praktické případy.
Průběh řízení
Jak jsem nahoře zmínila, jednou stranou jednání je vždy správní orgán, tedy ten orgán, který jedná ve veřejném zájmu, veřejné správě. Druhou stranou v našem případě bude jídelna. Pokud je jídelna součástí školy, jedná správní orgán se školou, ne s jídelnou. V tomto oddíle se pokusím vypsat situace, při nichž může jídelna do styku se správním orgánem přijít.
Podávání žádostí a jiných podnětů správnímu orgánu
Pokud ji podává fyzická osoba, která jídelnu zastupuje, musí uvést své jméno, příjmení, nejlépe také datum narození a adresu pro doručování (nejčastěji adresu jídelny). Dále samozřejmě identifikaci jídelny jako právnické osoby – název společnosti a IČO. Z podání musí být patrné, kterému orgánu je určena, a také musí obsahovat podpis osoby, která jej podává. Z žádosti musí být patrné, co chcete, čeho se domáháte. Je také nutné označit všechny, o kterých si myslíte, že se jich řízení bude týkat. Vypisuji zde pro jistotu všechny požadovatelné údaje, abyste správnímu orgánu nedávali zbytečně šanci vám žádost vrátit. Pokud totiž neobsahuje všechno, co má, může ji správní orgán vrátit a vyzvat vás k doplnění. Tím samozřejmě zbytečně ztrácíte čas.
Podání je možné učinit i e-mailem, ale to pak musíte do 5 dnů potvrdit buď písemně nebo znova elektronicky ovšem se zaručeným elektronickým podpisem.
Žádost se považuje za podanou v den, kdy dojde příslušnému orgánu.
Počítání času a lhůty
Do lhůty se nepočítá den, kdy lhůta začala běžet. Správní řád například stanoví, že orgány mají rozhodnout buď bezodkladně nebo (pokud to nejde) do 30 dnů od zahájení řízení. Lhůty podle správního řádu končí ten den, který má stejné číslo nebo název jako den počáteční. Podám-li žádost 1.3.2006, ta dojde správnímu orgánu 3.3.2006, takže lhůta začíná běžet až 4.3.2006 (následující den po počátku lhůty). Orgán má rozhodnout do 30 dnů, tj. do 4.4.2006 včetně. Podobně třeba od čtvrtku do čtvrtku včetně. Pokud konec lhůty připadne na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší pracovní den. Toto může být veliká spása, pokud žádost v pátek předtím zapomenete podat. Poslední den lhůty v takovém případě bude zachován i když žádost jen podáte na poště.
Samotné řízení
Máme správně podanou žádost nebo jakékoli jiné podání. Co se bude dít dál? Správní řád ukládá orgánům, aby pracovaly rychle a bezodkladně, nejlépe písemně bez ústního jednání. Protože jim na to ale dal šibeniční lhůtu 30 dnů, obchází ji orgány takto: pokud nařídí ústní jednání nebo si musí vyžádat nějaké podklady pro vyřízení věci, protahuje se jim ona 30 denní lhůta o dalších 30 dnů nebo až do doby, kdy si potřebné údaje opatří. Takže na těch 30 dnů k vyřízení raději moc nespoléhejte a podávejte žádosti a podání s časovou rezervou.
Pokud se orgán vaší žádostí nezačne do 30 dnů zabývat nebo máte dojem, že nepracuje dost rychle, můžete u jeho nadřízeného orgánu podat žádost na ochranu před nečinností.
O vašem správním řízení se povede spis, do kterého smíte nahlížet a pořizovat si kopie. Podkladem pro vydání správního rozhodnutí mohou být návrhy účastníků řízení, důkazy, skutečnosti, které správní orgán zjistí nebo jsou obecně známé. Pro dokazování je možné použít všechny důkazní prostředky, například listiny, ohledání, svědeckou výpověď, znalecký posudek atd. Pokud budete chtít listinu nahradit čestným prohlášením (např. při její ztrátě apod.), pak ale nebude vaše prohlášení důkaz, bude jen jakýmsi osvědčením nebo svědectvím. Popravdě, dost tím klesne případná hodnota obsahu listiny, takže si všechny doklady apod. raději skladujte. Pokud by se v řízení objevila nutnost znaleckého posudku (třeba z oblasti hygieny apod.), určuje osobu znalce orgán. Vy můžete jen namítnout jeho podjatost.
Pokud dostanete předvolání, mělo by to být s 5denním předstihem. Od vás se pak čeká, že se dostavíte k řízení. Kdyby ne, můžete být předvedeni nebo dostat pokutu až 50 000 Kč.
Rozhodnutí
Rozhodnutím správní orgán zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti určité osoby (jídelny) nebo určuje, že je jídelna má nebo nemá. Rozhodnutí musí být písemné a obsahovat nejen samotný výrok, ale i jeho odůvodnění a poučení o odvolání. Pokud se budete odvolávat, doporučuji zaměřit se na odůvodnění – jestli orgán přihlédl ke všem podkladům dostatečně, jestli správně posoudil vaše námitky a vyjádření apod. Tady se dá dost často nějaká skulinka pro odvolání nalézt. Odvolání zpravidla nemá odkladný účinek, takže jeho podání vás nezbavuje povinnosti, kterou vám orgán uloží. Náklady řízení, které vzniknou správnímu orgánu, platí ten, kdo porušil svoji povinnost, ale náklady jako takové si platí každý účastník sám.
Odvolání
Na podání odvolání máte 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. V odvolání musíte uvést, proti jakému rozhodnutí se odvoláváte, v jakém rozsahu a proč. Odvoláním nemáte co ztratit, protože správní orgán nemůže změnit napadené rozhodnutí v neprospěch toho, kdo se odvolává. Pokud vám nevyjde odvolání, je ještě malá šance, že objevíte nějaké nové skutečnosti nebo důkazy, které by mohly ovlivnit rozhodování. V tom případě žádejte obnovu řízení.
Praktické dotazy
Zatím dotazů moc nemám, ale ráda vám případné otázky v diskuzi na těchto stránkách zodpovím.
Prozatím alespoň jeden – pokud kontrola z KHS zjistí nějaké nesrovnalosti v jídelně, postupuje se pak podle správního řádu? Podle mého názoru ano, i když je nutné počítat i s hygienickými předpisy. Průběh řízení bude ale podle správního řádu, jen rozhodnutí bude tyto hygienické předpisy zohledňovat.
Tak, aspoň v krátkosti a obecně jsem se snažila vám džungli nového správního řádu přiblížit. Moc se těším na vaše reakce a dotazy. A nezoufejte, každý právník ví, že je nový správní řád šlendrián, takže se bude brzo měnit.
Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz
Diskuze